Kisalföld, 2014. november (69. évfolyam, 255-278. szám)

2014-11-03 / 255. szám

KISALFÖLD 2014.11.03., hétfő Külföld lehet a megoldás Ha bevezetik nálunk a vasárnapi zárva tartást, a határ közelében élők átjárhatnak Szlovákiába vásárolni, ott nyitva tartanak ilyenkor a boltok, a plázák. A DOLGOZÓKRA HIVATKOZNAK, DE NEM CSAK A KERESKEDELEMBEN VAN HÉTVÉGE Hazánkban vasárnap nem lesz többé vasárnap ? ÉSZAK-DUNÁNTÚL FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. Az mno.hu híre szerint jövő év márciusától a bevásárlóköz­pontok és a 400 négyzetméter­nél nagyobb alapterületű üzle­tek nem lehetnek nyitva vasár­nap. A korlátozás alól mente­sülnének a dohányboltok, a gyógyszertárak, a benzinku­tak, az újság- és virágárusok, a pékáruboltok. Felmentést kap­hatnának turisztikailag látoga­tott helyek üzletei és persze más a helyzet a reptereken, a pályaudvarokon, a kórházak­ban lévő boltokkal, a termelői piacokkal, vásárokkal is. Potyondi Antal, a Kereske­delmi Alkalmazottak Szakszer­vezetének területi ügyvivője la­punknak elmondta, hogy elnö­kük pénteken a parlamentben tárgyalt a KDNP frakciójával e témáról. Leírt javaslatról nem tudnak, álláspontjukat akkor alakítják ki, ha a konkrét rész­leteket is ismertetik velük. „Régóta küzdünk azért, hogy a kereskedelmi dolgozók minden vasárnap a családjukkal lehes­senek, pihenhessenek. De az ezt biztosító szabályozás alól akkor csak a családi vállalko­zásban működtetett kisboltok és például a benzinkutak, a ha­sonló feladatot ellátó egységek lehetnek kivételek” - hangsú­lyozta Potyondi és leszögezte: a dolgozói létszám leépítése mi­att nem aggódik. Szerinte már olyan kevés emberrel látják el feladataikat az üzletek, hogy a további csökkentés lehetetlen. Igaz, a pótlék kiesése miatt ke­vesebb pénzt kapnának a mun­kavállalók, ennek ellentétele­zését a bértárgyalásokon akar­ják elérni. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitká­ra szintén nem ismer a témá­ban hivatalos szöveget. A ke­reskedelemben alkalmazottak érdeke szerinte is megkívánja a vasárnapi zárva tartást, ugyan­akkor több millióan szívesen vásárolnak e napon és sokan nem is tudnak máskor a saját munkarendjük miatt. A főtitkár úgy véli, a változás miatt 15-20 ezer bolti dolgozó elveszítheti állását. S a forgalom egy kisebb része szerinte átkerülhet a kis­boltokba és összességében is csökkenhet a kereskedelem be­vétele, nem tudni, mennyivel.­­ Nem nagy veszteség a va­sárnapi zárva tartás, ha sokan akkor is érnek rá jobban, én vagy a párom megoldhatom máskor a bevásárlást kétgyer­mekes családunknak - mondta el Fábián Edit. Stier-Szilágyi Krisztina pedig gyeden van, így akár hétköznap délelőtt is vásá­rolhat és fiatalkorából emlék­szik, hogy akkor megszokott volt a vasárnapi zárva tartás. Viszont megérti, hogy sokan nem tudnak máskor vásárolni. Vasárnaponként üres marad az összes bevásárlókocsi, ha bevezetik a nyitva tartásra vonatkozó korlátozást, amit a KDNP és a szakszervezetek már régóta javasolnak. Képünkön Szabados Szonja látható. OLVASÓI VÉLEMÉNY A vasárnapi nyitva tartás tiltásával kapcsolatos hírről Facebook-olda­­lunkon sok olvasónk kifejtette véleményét. Többségük örülne a változ­tatásnak: „Régen is így volt, kibírtuk.” „Na a v­égre! Remélem, senki nem hal éhen. Menjenek vásárlás helyett kirándulni!” „A kereskedelem­ben dolgozóknak ezért nincs magánélete. Hétvégén meló, hét közben szabadnap, amikor az ember meg­nézheti otthon a négy falat, mert ak­kor senki nincs otthon.” Néhányan a hátrányokra figyelmeztetnek: „így néhány embert elbocsátanak, mert kevesebb munkaerő kell.” „Ja és el lehet felejteni a hétvégi pótlékot.” „A magyarok nagy része munka után rohan másod-, harmadállásba. Mozi, múzeum, na ne röhögtessenek, ar­ra nem jut.” „És ahol a szülők nem a kereskedelemben dolgoznak va­sárnap, hanem folyamatos munkarendben? Ott mi van a családi vasár­nappal?” Letarolta a felborult autót Az előfutót is elfogták M1-ES AUTÓPÁLYA FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. A baleset következtében a Seat vezetője olyan súlyos sérülése­ket szenvedett, hogy a helyszí­nen életét vesztette. Holttestét a mosonmagyaróvári tűzoltók szabadították ki a roncsból. A tűzoltók segítsége kellett a jobb első ülésen utazó nő ki­emeléséhez is. Az asszonyt és a hátul utazó két gyermeket a mentők súlyos sérülésekkel szállították kórházba. A men­tés és a helyszínelés idejére, több órára teljesen lezárták a sztráda Hegyeshalom felé ve­zető oldalát ezen a szakaszon. A rendőrség vizsgálja a baleset körülményeit. A szerb busz utasaiért Bécsből indítottak egy mente­sítő járművet, így néhány órával később folytathatták útjukat. A Kisalföldnek a helyszínen nyilatkozott a baleset egyik résztvevője, a Renault ve­zetője, aminek a busz hátulról nekihajtott. A fiatalember el­mondta: nem volt nagy a for­galom hajnalban a sztrádán. A lébényi csomópont előtt nem sokkal előzte meg a Seat, ami később balesetet szenvedett. Néhány perccel később a sűrű ködben arra lett figyelmes, hogy egy autó lámpái villog­nak a sztráda közepén. Akkor borulhatott fel a Seat, mivel a kerekei még pörögtek. Hirtelen lassított és óvatosan ment el a felborult kocsi mellett, hátha valaki kiesett belőle, közvetle­nül mögötte pedig megállt, hogy segítsen. Ekkor érkezett a busz, ami először a felborult autót tarolta le, majd a Renault hátuljába csapódott, több mé­tert előrelökve a kocsit. A fia­talember szerencsére nem sé­rült meg a balesetben. A többi autóssal együtt rögtön a Seat utasainak segítségére siettek és hívták a mentőket. A szerb busz utasaiért Bécsből indítottak egy mentesítő járművet, így néhány órával később folytathatták útjukat. HEGYESHALOM. A hegyeshalmi átkelő közelében tartottak el­lenőrzést a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság munkatár­sai, a Készenléti Rendőrség járőrei és az osztrák rendőrök. Egy Ausztria felé tartó, szerb rendszámú Renault személy­autót állítottak meg a rendőrök. A kocsit egy szerb férfi vezette. Miközben tartott az ellenőrzés, egy magyar rendszámú Opelt is megállítottak a járőrök. Ezt a kocsit egy szerb-magyar kettős állampolgárságú férfi vezette, négy utasa pedig koszovói sze­mélyi igazolványt adott át. A rendőröknek gyanússá vált, hogy a két megállított autó sofőrje kapcsolatban állhat egy­mással. Ez a gyanújuk később be­igazolódott. Az Opel vezetője elis­merte, hogy négy utasát Röszké­­nél vette fel bérelt autójába, hogy 1800 euróért Bécsbe utaztassa őket. Megkérte egyik barátját - a Renault sofőrjét -, hogy haladjon előtte öt kiométerrel és jelezze az esetleges rendőri ellenőrzést. Ezért a férfi száz eurót és az üzemanyagköltséget kapta volna. A koszovóiakat tiltott határátlé­pés kísérlete miatt előállították. A két gépkocsivezető ellen ember­­csempészés miatt indult eljárás. ­egyei körkép 3 ÁLLÁSPONT GARAMVÖLGYI IMRE SZERKESZTŐ Katona leszel vagy közmunkás V­ arga Mihály benyújtotta. Mégpedig egy pen­drive-on. És ahogy a kétharmados koalíciónál ed­dig tapasztalhattuk, meg is fogják szavazni a jövő évi költségvetést. Bevallom őszintén, még nem volt alkalmam mélységében áttekinteni a 2015-ös büdzsét, ám „kutyafuttában” mégis ráakadtam néhány érde­kes tételre. Először az tűnt fel, hogy jelentősen csökkenti a kormányzat a szociális kiadásokat. A Nemzeti Család- és Szo­ciálpolitikai Alap kiadásai ugyanis nagyjából 10 százalékkal csökkennek jövőre. Ezt persze előre jelezték a konvergenciap­rogramban, így nem oko­zott túl nagy meglepetést. A második nem várt elem a Beruházási Alapba he­lyezett fejlesztések és sportcélú beruházásokra tervezett 186 milliárdos összeg volt. Ezt ugyanis jelentős állami ingatlanva­gyon- és ingóságértékesí­tésből kívánja finanszírozni a kormány. Tehát gyakorlati­lag nincs meg a fedezete. Mindezek után jött a non plus ultra: az eddig is általános si­kert aratott közmunkaprogramot továbbfejlesztik. Nem is akárhogy. Az idei 183 milliárdhoz képest jövőre 270 milliárd­­ból alkalmazhatnak havi nettó 51 ezerért dolgozókat. Azaz mit is beszélek? Ha több a pénz a programban, akkor való­színűleg nő majd a fizetés. Vagy ha nem, akkor fel lehet ven­ni több közmunkást és akkor megvalósul a „teljes foglalkoz­tatás”. A közelmúltban bejelentették azt is, hogy emelik a katonák bérét (a közszolgákét is, csak az övékét kisebb mér­tékben), így marad a választás a dolgozni vágyó ember előtt: közmunkás lesz, vagy katona. Esetleg vadakat terelő köz­szolga. De ez utóbbi már annyira nem érné meg... © garamvolgyi.im­re@kisalfold.hu Marad a választás a dolgozni vágyó ember előtt: közmunkás lesz, vagy katona. Kamat akár 5,14 % -tól 5 millió Ft -ot 20 évre már 35.000 Ft törlesztőrészlettel igényelhet, THM 6,069% Értékbecslési- és közjegyzői díj nélkül. www.pannontak­arek.hu Jelen hirdetés nem minősül ajánlattételnek, a bank a hitelt saját szabályzatai alapján nyújtja! Győr, Árpád út 25. Tel.:96/517 885, Hédervári u. 33. Tel.:96/512-660 Ásványráró (Tel.: 96/215 189) • Darnozseli (Tel.: 96/215 583) Dunaszeg (Tel.: 96/352-322) • Győrzámoly (Tel.: 96/352-311) • Nagy­hajós (Tel.: 96/358-288) • Nagyszentjános (Tel.: 96/544-000) A Kisalföld napilap terjesztői hálózata helyettes kézbesítőt keres az újság reggeli kézbesítésére az alábbi településen! Várjuk jelentkezését, ha Ön: • munkájára igényes • megbízható • településén megfelelő helyismerettel bír. KISALFÖLD ^ fdl^PILAPJA

Next