Kisalföld, 2016. március (71. évfolyam, 51-75. szám)

2016-03-26 / 72. szám

KISALFÖLD 2016.03.26• szombat CD Vasárnaptól újból drágul a benzin! Emeli bruttó 3 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát vasárnaptól a Mal Nyrt., a gázolajé nem változik. A benzin átlagára így 326-327 forintra nő, a gázolajé 318-319 forint marad. Legutóbb tegnap drágult a 95-ös benzin bruttó 6 forinttal. Körkép 3 FOLYTATÓDIK­­ AZ AUTOLIVNEL IS BÉREMELÉST KÖVETEL A SZAKSZERVEZET Sztrájkhullám kezdődhet az autóiparban GYŐR-SOPRONKÖVESD FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. A labda tehát most a munkavál­lalói térfélen pattog. A csütörtöki tárgyalások után a szakszervezet „azért nem látta az ajánlatban a megoldás lehetőségét, mert nem egységes mértékben történik meg az alapbérek emelése”. (Az ő követelésükben egységes, 20 ezer forintos alapbéremelés sze­repel, valamit 500 plusz 100 ezer forintos béren kívüli juttatás. A sztrájkbizottság megalakulása óta 7 ezer munkatárs jelezte, hogy sztrájkra is hajlandó.) A Kisalföld úgy tudja, a le­hető leghamarabb folytatni kí­­vánják a tárgyalásokat, tehát az ünnepek után ismét tárgyaló­­asztalhoz ülnek a felek. HASONLÓ CIPŐBEN Sztrájkbizottság alakult az Auto­­livben is a bértárgyalások meg­­nehezedése miatt - tudta meg a Kisalföld Molnár Ákostól, a Va­sas Szakszervezeti Szövetség te­rületi ügyvivőjétől. A svéd tulaj­donú sopronkövesdi üzem az Audi és több neves autógyártó beszállítója, Európa egyik leg­nagyobb biztonságiöv-gyára, mintegy 2300 embert foglalkoz­tat, a környék egyik legnagyobb munkaadója. Az érdekvédő hangsúlyozta: egyelőre nem döntöttek a sztrájkról, de előké­szítik azt. Megjegyezte: annak ellenére nem tudtak megegyez­ni még a béremelésről a cégve­zetéssel, hogy nem tud elég em­bert felvenni, túlóráztatással tartja fenn a termelést.­­ A szakszervezet tizenkét százalékos alapbéremelést kö­vetel, mert meg kell állítani az emberek cserélődését. A cég először két, majd két és fél szá­zalékot ajánlott. Ezt megalázó­nak tartják a dolgozók. Ragasz­kodunk a két évvel ezelőtti ígé­retek teljesítéséhez is, amit ezer­ötszáz ember előtt, üzemi nagygyűlésen jelentett be az ak­kori igazgató. Eszerint minden­kinek tizenharmadik havi bér, nyári üdülési jutalom, havi étke­zési utalvány járna - mondta el Marsitsné Horváth Marianna, az Autoliv szakszervezeti csoport­jának vezetője és hozzátette: rengeteget túlóráznak a munka­­vállalók, heti hat napon dolgoz­nak. Százezer forint fölötti fize­tést visznek haza - de túlórák­kal, egyéb kategóriapénzekkel együtt. Kimerültek, bérük nincs arányban azzal, amennyit dol­goznak, és a megélhetési viszo­nyokhoz képest is kevés - hang­súlyozta. Ezért az eddigi műsza­kokban egy kivétellel mindenki aláírta, hogy ha szükséges, csat­lakozik a sztrájkhoz. Megkerestük az Autoliv kft.-t, de egyelőre nem reagált a hírre. Az Audiban húsvétig nem lesz megállapodás a béremelésről. A sztrájkhangulat más autóipari céget is elért. AUTOLIV 2300 dolgozót foglalkoztat Európa egyik legna­gyobb biztonságiöv-gyára. ELÉGEDETLENSÉG AZ AUTÓIPARBAN „Általános az elégedetlenség az autóiparban, több helyen is alakulhat sztrájkbizottság Győr-Moson-Sopronban, mert a munkaerőhiány ellenére nem akarják legalább tíz százalékkal emelni a béreket a cégek. A szakszer­vezet viszont nem engedi, hogy Európa Kínája legyen Magyarország. Ele­gük van az embereknek abból, hogy sok túlórával is keveset keresnek, annyit, ami alig elég a megélhetéshez” - mondta el Molnár Ákos. Kell a sztrájkbizottság az Autolivnél? Robert: - Sportot ki­­űznek a sztrájkból.­­ Zsanett: - Lassan már lehetne sztrájk világ­napja is. Zsuzsa: - Miért, hol is sztrájkoltak eddig? Senkinek nincs mersze, min­denki húzza be fülét-farkát, csak a fészkükon nagyon okos. Igenis kellene a valódi sztrájk! (...) De hát meg is érdemeljük a sorsunkat, az éhbéreket is, mert csak hangember a ma­gyar és ezért tart ott az ország, ahol tart. Ó Zsuzsa: - Csak lenne­­ már végre valami, mert nagyon sok helyen ala­csonyak a bérek, tessék-lás­­sék, nesze semmi, fogd meg jól béremelésekkel azt hiszik, ki vannak fizetve az embe­rek? Csabai: - Kell is, mert Ti csak kihasználnak mindenkit a munkaadói. Ó Károly: - Melósnak­­ kevés pénzt, ve­zetőknek mindent! Ó Ferenc: - El kellene olvasni, mi az a sztrájk, mikor és miért alkal­mazzák... Ó Rita: - A bérhiány m mellett azért van más oka is a munkaerőhiány­nak. H. L-né: - Azon kéne­st­nek elgondolkodni, hogy miért átjáróház a cég. Meg kéne kérdezni a felmon­dó embereket, hogy mi miatt mennek el. Eset­leg egy-egy ember miatt (...), nem mindenkinek vannak jó idegei (...). Ha kimegy­­ez a cég, hol dolgoztok? Ádám: - Ugye, ugye. , ,­­ ha nem becsülik meg a dolgozó embereket. Mihály: - Talán egyre­­ több magyar munka­­vállaló kezdi úgy érezni, hogy messze van a bérünk az uniós átlagtól! Dávid: - Eddig senki '* nem szólt semmit, csak pufogott magában. Most végre, hogy történik is vala­mi, meg az a baj? - John: - Ez az év a sztrájk éve. Mégsem sztrájkolnak a buszosok Az utolsó pillanat után, mond­hatni a „hosszabbításban” vok­soltak úgy a buszos szakszerve­zetek, hogy lemondanak a jövő heti sztrájkról. A szavazás a sztrájkot eldöntötte, de még nem hozott végleges megálla­podást a bérekről. ÉSZAK-DUNÁNTÚL LACZÓ BALÁZS Nem csoda, ha az olvasó el­vesztette már a fonalat a közúti közlekedés bértárgyalásainak alakulásával kapcsolatban, ami az utasnak jó hír, hogy a sztrájkmenetrend ennél csak bonyolultabb lett volna. Végül úgy döntöttek a munkavállalói fórumok, hogy elállnak a jövő hétre tervezett ötnapos - azaz ténylegesen négynapos sztrájk tervétől, holott jobban belegondolva emberpróbáló lehetett az irodistáknak össze­állítani - a törvényi előíráso­kat betartva - a kimaradó jára­tok listáját. A megállapodás­ban szereplő elégséges szolgál­tatás helyett teljes szolgáltatás lesz keddtől, s ez csütörtökön, késő este dőlt el. Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke a Kisalfölddel kö­zölte: este tett egy olyan ajánla­tot a tárgyaló fél, amit a megál­lapodásra már érdemesnek tar­tottak, ezután SMS-ben értesí­tették róla a szavazásra jogosult feleket: a szakszervezeteket és az érintett munkástanácsokat. A hatból négy KKSZ döntött az el­állás mellett, kettő végigvitte volna a sztrájkot. Más fonásból úgy tudjuk, hogy a csütörtök késő esti állapot szerint például az alacsonyabb bért kereső fizi­kai dolgozók 5, a 190 ezer forint fölött keresők 3,3 százalékot kapnának, de sok vita van még például az egyelőre rosszabbul járó szellemi munkások bérével kapcsolatban. Pontosabb szá­mokat azért nem érdemes írni, mert ez folyamatosan változhat. Baranyai Zoltán pedig ezzel kapcsolatban nem kívánt nyi­latkozni, mert - mint hangsú­lyozta - a bérmegállapodás nem született meg, s a tárgya­lások jövő héten folytatódnak. ÁLLÁSPONT VIDA ISTVÁN SZERKESZTŐSÉG­VEZETŐ Leszámolás B­rüsszel után eljött a leszámolás ideje. Na nem egy­mással, még kevésbé a muszlimokkal - noha lenne rá sokoldali igény -, hanem az illúzióinkkal. Példá­ul azzal, hogy mi, magyarok is - hamarosan „utol­érve az osztrákokat” - haszonélvezői lehetünk az egy kicsit unalmas, szolid jólétben élő („gemütlich”) Európá­nak. Ráadásul úgy, hogy közben Magyarország megmaradhat sajátosan slampos, össztársadalmi irigységre apportírozott, magába forduló nemzeti keretei között. E hasábokon szerdán már feszegettük a „miért?” nyomasztóan fájdalmas, Párizs-Brüsszel utáni szükségszerű diemmáját. Nos, Ferenc pápa „sok szenvedést okozó vad erőszakának nevezte a brüsszeli vérengzést. A vad erőszakot viszont vagy a vallási, vagy a nemzeti (törzsi) fanatizmus szüli. Jellegzetes volt ennek huszadik századi receptje is. E tekintetben mind a bolseviz­­mus, mind a nácizmus e kettő sajátos keverése. Úgy vélem, a most Európára megint rászakadó erőszak (egye­sek szerint háború) a szabadság és a rabság (valamely lekötö­­zöttségből, előítéletből születő fanatizmus) fiainak küzdelme újra. Csak ez a két tábor s egyetlen frontvonal van, ezért nehe­zen értelmezhetőek Orbán miniszterelnök egyre vehemensebb kirohanásai a sokkal több Európát és kevesebb nemzetállamot szorgalmazókkal szemben. Mind élesebben látszik ugyanis, hogy ezt a krízist (háborút) Európa népei - már akik oda tar­tozónak érzik magukat - csakis együtt, a szabadság fiait közös zászló alá gyűjtve tudják sikerrel meghaladni. Ehhez a Konrad Adenauer, Alcide De Gasperi és Robert Schuman lerakta ala­pok amúgy elég erősek. Nagyszombat lévén szükséges leszögeznünk azt is, hogy Jézus Krisztus istenemberként az abszolút szabadság megtestesítője. Ezért lett annyira vonzó a szabadság gyermekei és botránykő az ilyen-olyan dogmatizmusok-fanatizmusok fattyai szemében. Az Európára rászakadó erőszak (egyesek szerint háború) a szabadság és a rabság fiainak küzdelme újra. @ vida.istvan@kisalfold.hu Koccanások és araszolás a sztrádán M1-ES AUTÓPÁLYA. Több éjjeli, il­letve hajnali baleset is lassította az amúgy is jelentős forgalmat az M1-es autópályán Győr-Moson- Sopron megyében, a Budapest felé vezető oldalon. Az első 0 óra 50 perckor történt a 146-os kilo­méterszelvénynél, a lébényi pi­henő közelében. Egy személyau­tó szalagkorlátnak hajtott, majd két másik gépkocsi ütközött. Nem sérült meg senki. Egy ideig egy sávon haladt a forgalom. Több autó koccant a Moson­magyaróvár és Lébény közti sza­kaszon. Előbb a 149-es kilomé­terszelvénynél ütközött két sze­mélyautó. Nem sokkal azt kö­vetően a 155-ös kilométernél pe­dig öt jármű futott egymásba. A balesetekben itt sem sérült meg senki. A helyszínelés és a műszaki mentés idejére azon­ban csak egy sávon haladhattak az autók, emiatt kilométeres tor­lódás alakult ki. A húsvéti ünnepekre haza­térő vendégmunkások áradata és a jelentős kamionforgalom miatt tegnap folyamatosak vol­tak a kocsisorok az M1-en. Az autópályán ilyenkor óránként mintegy kétezer gépjármű halad át. A rendőrség ezért kéri a járművezetőket, hogy kellő oda­figyeléssel, körültekintéssel ve­zessenek, figyeljenek a követési távolság betartására. www.svauto.hu MINDEN KEDVES ÜGYFELÉNEK KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁN AZ SVAUTOCENTER! Csapatunk bővítésére autófényezőt felveszünk!

Next