Kisalföld, 2016. március (71. évfolyam, 51-75. szám)
2016-03-26 / 72. szám
KISALFÖLD 2016.03.26• szombat CD Vasárnaptól újból drágul a benzin! Emeli bruttó 3 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát vasárnaptól a Mal Nyrt., a gázolajé nem változik. A benzin átlagára így 326-327 forintra nő, a gázolajé 318-319 forint marad. Legutóbb tegnap drágult a 95-ös benzin bruttó 6 forinttal. Körkép 3 FOLYTATÓDIK AZ AUTOLIVNEL IS BÉREMELÉST KÖVETEL A SZAKSZERVEZET Sztrájkhullám kezdődhet az autóiparban GYŐR-SOPRONKÖVESD FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. A labda tehát most a munkavállalói térfélen pattog. A csütörtöki tárgyalások után a szakszervezet „azért nem látta az ajánlatban a megoldás lehetőségét, mert nem egységes mértékben történik meg az alapbérek emelése”. (Az ő követelésükben egységes, 20 ezer forintos alapbéremelés szerepel, valamit 500 plusz 100 ezer forintos béren kívüli juttatás. A sztrájkbizottság megalakulása óta 7 ezer munkatárs jelezte, hogy sztrájkra is hajlandó.) A Kisalföld úgy tudja, a lehető leghamarabb folytatni kívánják a tárgyalásokat, tehát az ünnepek után ismét tárgyalóasztalhoz ülnek a felek. HASONLÓ CIPŐBEN Sztrájkbizottság alakult az Autolivben is a bértárgyalások megnehezedése miatt - tudta meg a Kisalföld Molnár Ákostól, a Vasas Szakszervezeti Szövetség területi ügyvivőjétől. A svéd tulajdonú sopronkövesdi üzem az Audi és több neves autógyártó beszállítója, Európa egyik legnagyobb biztonságiöv-gyára, mintegy 2300 embert foglalkoztat, a környék egyik legnagyobb munkaadója. Az érdekvédő hangsúlyozta: egyelőre nem döntöttek a sztrájkról, de előkészítik azt. Megjegyezte: annak ellenére nem tudtak megegyezni még a béremelésről a cégvezetéssel, hogy nem tud elég embert felvenni, túlóráztatással tartja fenn a termelést. A szakszervezet tizenkét százalékos alapbéremelést követel, mert meg kell állítani az emberek cserélődését. A cég először két, majd két és fél százalékot ajánlott. Ezt megalázónak tartják a dolgozók. Ragaszkodunk a két évvel ezelőtti ígéretek teljesítéséhez is, amit ezerötszáz ember előtt, üzemi nagygyűlésen jelentett be az akkori igazgató. Eszerint mindenkinek tizenharmadik havi bér, nyári üdülési jutalom, havi étkezési utalvány járna - mondta el Marsitsné Horváth Marianna, az Autoliv szakszervezeti csoportjának vezetője és hozzátette: rengeteget túlóráznak a munkavállalók, heti hat napon dolgoznak. Százezer forint fölötti fizetést visznek haza - de túlórákkal, egyéb kategóriapénzekkel együtt. Kimerültek, bérük nincs arányban azzal, amennyit dolgoznak, és a megélhetési viszonyokhoz képest is kevés - hangsúlyozta. Ezért az eddigi műszakokban egy kivétellel mindenki aláírta, hogy ha szükséges, csatlakozik a sztrájkhoz. Megkerestük az Autoliv kft.-t, de egyelőre nem reagált a hírre. Az Audiban húsvétig nem lesz megállapodás a béremelésről. A sztrájkhangulat más autóipari céget is elért. AUTOLIV 2300 dolgozót foglalkoztat Európa egyik legnagyobb biztonságiöv-gyára. ELÉGEDETLENSÉG AZ AUTÓIPARBAN „Általános az elégedetlenség az autóiparban, több helyen is alakulhat sztrájkbizottság Győr-Moson-Sopronban, mert a munkaerőhiány ellenére nem akarják legalább tíz százalékkal emelni a béreket a cégek. A szakszervezet viszont nem engedi, hogy Európa Kínája legyen Magyarország. Elegük van az embereknek abból, hogy sok túlórával is keveset keresnek, annyit, ami alig elég a megélhetéshez” - mondta el Molnár Ákos. Kell a sztrájkbizottság az Autolivnél? Robert: - Sportot kiűznek a sztrájkból. Zsanett: - Lassan már lehetne sztrájk világnapja is. Zsuzsa: - Miért, hol is sztrájkoltak eddig? Senkinek nincs mersze, mindenki húzza be fülét-farkát, csak a fészkükon nagyon okos. Igenis kellene a valódi sztrájk! (...) De hát meg is érdemeljük a sorsunkat, az éhbéreket is, mert csak hangember a magyar és ezért tart ott az ország, ahol tart. Ó Zsuzsa: - Csak lenne már végre valami, mert nagyon sok helyen alacsonyak a bérek, tessék-lássék, nesze semmi, fogd meg jól béremelésekkel azt hiszik, ki vannak fizetve az emberek? Csabai: - Kell is, mert Ti csak kihasználnak mindenkit a munkaadói. Ó Károly: - Melósnak kevés pénzt, vezetőknek mindent! Ó Ferenc: - El kellene olvasni, mi az a sztrájk, mikor és miért alkalmazzák... Ó Rita: - A bérhiány m mellett azért van más oka is a munkaerőhiánynak. H. L-né: - Azon kénestnek elgondolkodni, hogy miért átjáróház a cég. Meg kéne kérdezni a felmondó embereket, hogy mi miatt mennek el. Esetleg egy-egy ember miatt (...), nem mindenkinek vannak jó idegei (...). Ha kimegyez a cég, hol dolgoztok? Ádám: - Ugye, ugye. , , ha nem becsülik meg a dolgozó embereket. Mihály: - Talán egyre több magyar munkavállaló kezdi úgy érezni, hogy messze van a bérünk az uniós átlagtól! Dávid: - Eddig senki '* nem szólt semmit, csak pufogott magában. Most végre, hogy történik is valami, meg az a baj? - John: - Ez az év a sztrájk éve. Mégsem sztrájkolnak a buszosok Az utolsó pillanat után, mondhatni a „hosszabbításban” voksoltak úgy a buszos szakszervezetek, hogy lemondanak a jövő heti sztrájkról. A szavazás a sztrájkot eldöntötte, de még nem hozott végleges megállapodást a bérekről. ÉSZAK-DUNÁNTÚL LACZÓ BALÁZS Nem csoda, ha az olvasó elvesztette már a fonalat a közúti közlekedés bértárgyalásainak alakulásával kapcsolatban, ami az utasnak jó hír, hogy a sztrájkmenetrend ennél csak bonyolultabb lett volna. Végül úgy döntöttek a munkavállalói fórumok, hogy elállnak a jövő hétre tervezett ötnapos - azaz ténylegesen négynapos sztrájk tervétől, holott jobban belegondolva emberpróbáló lehetett az irodistáknak összeállítani - a törvényi előírásokat betartva - a kimaradó járatok listáját. A megállapodásban szereplő elégséges szolgáltatás helyett teljes szolgáltatás lesz keddtől, s ez csütörtökön, késő este dőlt el. Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke a Kisalfölddel közölte: este tett egy olyan ajánlatot a tárgyaló fél, amit a megállapodásra már érdemesnek tartottak, ezután SMS-ben értesítették róla a szavazásra jogosult feleket: a szakszervezeteket és az érintett munkástanácsokat. A hatból négy KKSZ döntött az elállás mellett, kettő végigvitte volna a sztrájkot. Más fonásból úgy tudjuk, hogy a csütörtök késő esti állapot szerint például az alacsonyabb bért kereső fizikai dolgozók 5, a 190 ezer forint fölött keresők 3,3 százalékot kapnának, de sok vita van még például az egyelőre rosszabbul járó szellemi munkások bérével kapcsolatban. Pontosabb számokat azért nem érdemes írni, mert ez folyamatosan változhat. Baranyai Zoltán pedig ezzel kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni, mert - mint hangsúlyozta - a bérmegállapodás nem született meg, s a tárgyalások jövő héten folytatódnak. ÁLLÁSPONT VIDA ISTVÁN SZERKESZTŐSÉGVEZETŐ Leszámolás Brüsszel után eljött a leszámolás ideje. Na nem egymással, még kevésbé a muszlimokkal - noha lenne rá sokoldali igény -, hanem az illúzióinkkal. Például azzal, hogy mi, magyarok is - hamarosan „utolérve az osztrákokat” - haszonélvezői lehetünk az egy kicsit unalmas, szolid jólétben élő („gemütlich”) Európának. Ráadásul úgy, hogy közben Magyarország megmaradhat sajátosan slampos, össztársadalmi irigységre apportírozott, magába forduló nemzeti keretei között. E hasábokon szerdán már feszegettük a „miért?” nyomasztóan fájdalmas, Párizs-Brüsszel utáni szükségszerű diemmáját. Nos, Ferenc pápa „sok szenvedést okozó vad erőszakának nevezte a brüsszeli vérengzést. A vad erőszakot viszont vagy a vallási, vagy a nemzeti (törzsi) fanatizmus szüli. Jellegzetes volt ennek huszadik századi receptje is. E tekintetben mind a bolsevizmus, mind a nácizmus e kettő sajátos keverése. Úgy vélem, a most Európára megint rászakadó erőszak (egyesek szerint háború) a szabadság és a rabság (valamely lekötözöttségből, előítéletből születő fanatizmus) fiainak küzdelme újra. Csak ez a két tábor s egyetlen frontvonal van, ezért nehezen értelmezhetőek Orbán miniszterelnök egyre vehemensebb kirohanásai a sokkal több Európát és kevesebb nemzetállamot szorgalmazókkal szemben. Mind élesebben látszik ugyanis, hogy ezt a krízist (háborút) Európa népei - már akik oda tartozónak érzik magukat - csakis együtt, a szabadság fiait közös zászló alá gyűjtve tudják sikerrel meghaladni. Ehhez a Konrad Adenauer, Alcide De Gasperi és Robert Schuman lerakta alapok amúgy elég erősek. Nagyszombat lévén szükséges leszögeznünk azt is, hogy Jézus Krisztus istenemberként az abszolút szabadság megtestesítője. Ezért lett annyira vonzó a szabadság gyermekei és botránykő az ilyen-olyan dogmatizmusok-fanatizmusok fattyai szemében. Az Európára rászakadó erőszak (egyesek szerint háború) a szabadság és a rabság fiainak küzdelme újra. @ vida.istvan@kisalfold.hu Koccanások és araszolás a sztrádán M1-ES AUTÓPÁLYA. Több éjjeli, illetve hajnali baleset is lassította az amúgy is jelentős forgalmat az M1-es autópályán Győr-Moson- Sopron megyében, a Budapest felé vezető oldalon. Az első 0 óra 50 perckor történt a 146-os kilométerszelvénynél, a lébényi pihenő közelében. Egy személyautó szalagkorlátnak hajtott, majd két másik gépkocsi ütközött. Nem sérült meg senki. Egy ideig egy sávon haladt a forgalom. Több autó koccant a Mosonmagyaróvár és Lébény közti szakaszon. Előbb a 149-es kilométerszelvénynél ütközött két személyautó. Nem sokkal azt követően a 155-ös kilométernél pedig öt jármű futott egymásba. A balesetekben itt sem sérült meg senki. A helyszínelés és a műszaki mentés idejére azonban csak egy sávon haladhattak az autók, emiatt kilométeres torlódás alakult ki. A húsvéti ünnepekre hazatérő vendégmunkások áradata és a jelentős kamionforgalom miatt tegnap folyamatosak voltak a kocsisorok az M1-en. Az autópályán ilyenkor óránként mintegy kétezer gépjármű halad át. A rendőrség ezért kéri a járművezetőket, hogy kellő odafigyeléssel, körültekintéssel vezessenek, figyeljenek a követési távolság betartására. www.svauto.hu MINDEN KEDVES ÜGYFELÉNEK KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁN AZ SVAUTOCENTER! Csapatunk bővítésére autófényezőt felveszünk!