Kisalföld, 2018. március (73. évfolyam, 51-75. szám)
2018-03-01 / 51. szám
KISALFÖLD 2018.03.01., csütörtök : Drágább lesz péntektől az üzemanyag Emeli bruttó 3-3 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol. Az emeléssel a benzin átlagára 358 forintra, a gázolajé 367 forintra drágul. Körkép minim A KERÉKPÁROS TURIZMUST FEJLESZTIK EGY MAGYAR-SZLOVÁK PROJEKTTEL Szent helyeket fűznek fel Csaknem egymilliárd forintból jön létre 2019 végéig az a kerékpáros zarándokút-hálózat, amely Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyét is érinti. ÉSZAK-DUNÁNTÚL-SZLOVÁKIA HANCZ GÁBOR Turisztikai együttműködés, gazdasági lehetőségek, közös történelmünk bemutatása Németh Zoltán, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat elnöke a tegnapi győri sajtótájékoztatón e három szempontból nevezte fontosnak a SacraVelo elnevezésű biciklis zarándokút-hálózat létrehozását. Szavaiból kiderült, hogy a projektre a Szlovákia-Magyarország Együttműködési Programból jutott európai uniós támogatás. A rendelkezésre álló 854 millió forintból 363 millió forintot költenek el a magyar oldalon. Összesen mintegy 900 kilométernyi meglévő kerékpárutat és kis forgalmú közutat bevonva jelölik ki a kerékpáros zarándokutakat, emellett Komárom-Esztergomban másfél kilométernyi közutat felújítanak. Térképes-információs táblákat helyeznek el, 94 kerékpáros pihenőt alakítanak ki. Szilban kerékpárosközpontot építenek szálláslehetőséggel, állandó szállítással, amely - mint Lengyel Oszkárné polgármester tegnap elmondta - rendezvényközpontként is működne. Ilyen épület lesz egyébként a csallóközi Bacsfán is. Szlovákiában szintén zarándokutakat jelölnek ki hat kilométer kerékpárút-építés mellett. A programnak saját honlapja és mobiltelefonos applikációja készül. Az egyházi látnivalókat felfűző, 2019 őszére elkészülő, az esztergom-budapesti, a pozsonyi és a nagyszombati érsek által is támogatott projekttel szándékoltan olyan - többek között tóközi, dél-rábaközi - helységeket is szeretnének fókuszba helyezni, amelyek jelenleg idegenforgalmi szempontból mellőzöttek. Az útvonalak emellett természetesen érintenének közismert szakrális helyeket, például Pannonhalmát, Győrt, Esztergomot, Csornát, Sopront vagy Lébényt. Az útvonalak érintenének közismert szakrális helyeket, például Lébényt is. FOTÓ: Kisalföld-archívum érint a projekt Magyarországon: 110-et Győr-Moson-Sopron, valamint 36-ot Komárom-Esztergom megyében. SOK ÉRINTETT 146 települést A DRÁMA MARGÓJÁRA A JÖVÉS-MENÉS MIATT ÉGETŐ A MUNKAERŐHIÁNY, INFARKTUS OKOZHATTA A TRAGÉDIÁT Túlterheltek a buszsofőrök GYŐR KÖRNYÉKE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. Sándor horgászott, volt baráti köre, s a gyerekek miatt is minden generáció köszönt neki, ha gyalog vagy a buszával áthajtott Börcsön. A kisebb fia még tanul, a nagyobb is talán csak most kezdte el a munkát, előttük áll az élet, amit édesapjuk is látni szeretett volna. A börcsi polgármester azért tudhatta meg már a tragédia estéjén, hogy falubelije az elhunyt buszsofőr, mert a csornai hivatásos tűzoltók mellett a koroncói és a börcsi önkéntes tűzoltókat is riasztották az esethez. Néhány hónap leforgása alatt ez már a harmadik ilyen eset, kettő pedig tragédiával végződött. A helyszínre érkezett természetesen a rohammentő is, Fogarasi Zoltán megyei vezető mentőtiszt érdeklődésünkre elmondta, több kísérletet is tettek kollégái, de az újraélesztésre nem volt esély. Bár kórházba szállították a sofőrt, de addigra már elhunyt a beteg. Ezt prof. Oláh Attila, a Petz-kórház orvos igazgatója is megerősítette, ő volt az, aki az ilyenkor szokásos vizsgálatot, a hatósági boncolást is engedélyezte. Ez fogja kimondani a tragédia okát, amely az elsődleges vizsgálatok szerint szívrohamra vezethető vissza. Néhány hónap leforgása alatt ez már a harmadik ilyen eset, kettő pedig tragédiával végződött. 2017. december 1-jén kora reggel - rosszullét miatt - villanyoszlopnak ütközött egy autóbusz Győrben, a József Attila utcában. A buszsofőrt akkor sem tudták újraéleszteni. Az eset kapcsán hívták fel a figyelmünket egy korábbi történetre, amely szinte hihetetlen volt: október utolsó napjaiban egy helyi járatot vezető buszsofőr szintén infarktust kapott. A tünetek jelentkezésekor a buszát az utasokkal biztonságos helyen letette, majd saját lábán bement a szomszédos Petz-kórházba, ahol megmentették az életét. A Volán-társaság szakszervezetét (a Közúti Közlekedési Szakszervezetet is megkerestük - épp az előbb említett szomorú statisztika miatt. Vezetőjük, Baranyai Zoltán elmondta: a munkaerőhiány országosan Győr-Moson-Sopron megyében, s azon belül Győr környékén jelenti a legnagyobb problémát, ezért az autóbusz-vezetők túlterheltsége is itt a leginkább érzékelhető. Nem az orvosi vizsgálatokkal, foglalkoztatással, s nem is az autóbusz-vezetők képzésével van gond, „mert az a szabályoknak megfelelő, alapos mindenkinél, aki az ÉNYKK-nál autóbusz-vezetőnek jelentkezik, iletve a cégnél munkát vállal”. A nagyobb gond az, hogy bár mostanság már nemcsak a keleti megyékből, hanem a határon túlról is jönnek - de sokan csak addig maradnak, amíg a képzést elvégzik, iletve annyi jártasságra tesznek szert, ami a külföldi munkához szükséges. „Sokáig az egy számjegyű béremelésért is küzdeni kelett, pedig nyivánvaló volt, hogy ez kevés lesz. A korkedvezményes nyugdíj eltörlése tovább fokozta a szakmában az autóbusz-vezetők hiányát. Összességében kimondható, már nem korosztályhoz köthető a szakma elhagyása, nagyon sok tapasztalt koléga is más területen keres munkát. A három évre kötött bérfejlesztés (2017-2019) talán hat a megtartásra, de a létszámhiány megoldásához kevésnek tűnik. A tragédiák mindig felhívják a figyelmet: az eltörölt korkedvezmény és az éveken át halogatott bérrendezés, melyet a szakszervezetek folyamatosan jeleztek, a jelenleg tapasztalható szakemberhiányhoz vezetett.” A busz lassan haladt, a körforgalomból épp csak kihajtott a sofőr, talán volt még ereje megállítani a járművét. Tűzoltók segítségével emelték ki az árokból. FOTÓ: H. baranyai EDINA ÁLLÁSPONT GYURINA ZSOLT ÚJSÁGÍRÓ Nem csak túlélni kampány van. Kedves olvasónk hívott fel azzal, ugyan már, tegyünk valamit azért, hogy ne legyen ekkora acsarkodás a mindennapokban. Olvasónk hat évig élt Csehországban, ott bezzeg a másik vállát nevetve lapogatva, békében éldegélnek egymás mellett a népek, és ugye, mellesleg régen nálunk is milyen boldog volt az élet. Régen rossz, ha csak túlélni akarunk. Csak legyen már vége a télnek, legyen vége a kampánynak... Úgy vélem, hogy a mostani egyáltalán nem olyan rossz világ. Fegyveres összecsapás Magyarország területén 1956 óta nem volt, háború 1945 óta. Görgessük végig a történelemkönyv lapjait, mikor volt errefelé ilyen hosszan béke? A történelem gyomorbántalmakkal halad előre, ez a természete. Soha nem voltak ennyire széles körben elérhetőek az alapvető életfeltételek nemcsak hazánkban, de a vitágban is. Alacsony csecsemőhalandóság, magas átlagéletkor, a nyomorgók számának százalékos csökkenése. Baj, félnivaló mindig lesz, és mégis, azt veszem észre, hogy sok embernek az a legnagyobb gondja, cél hiányában nem tudja értelmesen eltölteni a szabadidejét. Unatkozik - lásd azt a szomorú tényt, hogy a magyar az egyik legtöbbet tévéző nép. Ahogy szokták mondani: morális válság van, nem gazdasági. Viszonyítani mindig lehet. Igen, Ausztriában mindig jobban fognak élni, mint nálunk. Ez így van 500 éve, mindig így is lesz, legfeljebb annyi változik, hogy fejlettségünk a szomszédéhoz képest ötven, hatvan vagy hetven százalékot ér el. Érdemes volna máshoz is viszonyítanunk, nem csak a gazdag Nyugathoz... Ne vesszünk el a hétköznapok pitiáner vagdalkozásában. Élvezzük egy kicsit a jelent, legyünk derűsebbek, ne acsarkodjunk. Tanuljunk meg végre hálásnak lenni azért, ami van, hálásnak lenni az életért. És ne a félelmek irányítsanak minket. Régen rossz, ha csak túlélni akarunk. lo*. 80 www.praktika.hu / facebook.com/praktikamagazin