Kisalföld, 2018. március (73. évfolyam, 51-75. szám)

2018-03-01 / 51. szám

KISALFÖLD 2018.03.01., csütörtök : Drágább lesz péntektől az üzemanyag Emeli bruttó 3-3 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol. Az emeléssel a benzin átlagára 358 forintra, a gázolajé 367 forintra drágul. Körkép minim A KERÉKPÁROS TURIZMUST FEJLESZTIK EGY MAGYAR-SZLOVÁK PROJEKTTEL Szent helyeket fűznek fel Csaknem egymilliárd forintból jön létre 2019 végéig az a ke­rékpáros zarándok­­út-hálózat, amely Győr-Moson-Sopron és Komárom-Eszter­­gom megyét is érinti. ÉSZAK-DUNÁNTÚL-SZLOVÁKIA HANCZ GÁBOR Turisztikai együttműködés, gaz­dasági lehetőségek, közös törté­nelmünk bemutatása­­ Németh Zoltán, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat elnöke a tegnapi győri sajtótájékoztatón e három szempontból nevezte fontosnak a SacraVelo elneve­zésű biciklis zarándokút-háló­zat létrehozását. Szavaiból kide­rült, hogy a projektre a Szlová­­kia-Magyarország Együttműkö­dési Programból jutott európai uniós támogatás. A rendelkezésre álló 854 millió forintból 363 millió forin­tot költenek el a magyar olda­lon. Összesen mintegy 900 ki­lométernyi meglévő kerékpár­utat és kis forgalmú közutat be­vonva jelölik ki a kerékpáros zarándokutakat, emellett Ko­­márom-Esztergomban másfél kilométernyi közutat felújíta­nak. Térképes-információs táb­lákat helyeznek el, 94 kerékpá­ros­ pihenőt alakítanak ki. Szil­­ban kerékpárosközpontot épí­tenek szálláslehetőséggel, ál­­landó szállítással, amely - mint Lengyel Oszkárné polgármester tegnap elmondta - rendezvény­­központként is működne. Ilyen épület lesz egyébként a csalló­közi Bacsfán is. Szlovákiában szintén zarándokutakat jelöl­nek ki hat kilométer kerékpár­­út-építés mellett. A program­nak saját honlapja és mobilte­lefonos applikációja készül. Az egyházi látnivalókat felfűző, 2019 őszére elkészülő, az esztergom-budapesti, a po­zsonyi és a nagyszombati érsek által is támogatott projekttel szándékoltan olyan - többek között tóközi, dél-rábaközi - helységeket is szeretnének fó­kuszba helyezni, amelyek je­lenleg idegenforgalmi szem­pontból mellőzöttek. Az útvo­nalak emellett természetesen érintenének közismert szakrá­lis helyeket, például Pannon­halmát, Győrt, Esztergomot, Csornát, Sopront vagy Lé­bényt. Az útvonalak érintenének közismert szakrális helyeket, például Lébényt is. FOTÓ: Kisalföld-archívum érint a projekt Magyarországon: 110-et Győr-Moson-Sopron, vala­mint 36-ot Komárom-Esztergom megyében. SOK ÉRINTETT 146 települést A DRÁMA MARGÓJÁRA­­ A JÖVÉS-MENÉS MIATT ÉGETŐ A MUNKAERŐHIÁNY, INFARKTUS OKOZHATTA A TRAGÉDIÁT Túlterheltek a buszsofőrök GYŐR KÖRNYÉKE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. Sándor horgászott, volt baráti köre, s a gyerekek miatt is min­den generáció köszönt neki, ha gyalog vagy a buszával áthaj­tott Börcsön. A kisebb fia még tanul, a nagyobb is talán csak most kezdte el a munkát, előttük áll az élet, amit édes­apjuk is látni szeretett volna. A börcsi polgármester azért tudhatta meg már a tragédia es­téjén, hogy falubelije az elhunyt buszsofőr, mert a csornai hiva­tásos tűzoltók mellett a koron­­cói és a börcsi önkéntes tűzoltó­kat is riasztották az esethez. Néhány hónap lefor­gása alatt ez már a harmadik ilyen eset, kettő pedig tragédiá­val végződött. A helyszínre érkezett természete­sen a rohammentő is, Fogarasi Zoltán megyei vezető mentőtiszt érdeklődésünkre elmondta, több kísérletet is tettek kollégái, de az újraélesztésre nem volt esély. Bár kórházba szállították a sofőrt, de addigra már elhunyt a beteg. Ezt prof. Oláh Attila, a Petz-kórház or­vos igazgatója is megerősítette, ő volt az, aki az ilyenkor szokásos vizsgálatot, a hatósági boncolást is engedélyezte. Ez fogja kimon­dani a tragédia okát, amely az elsődleges vizsgálatok szerint szívrohamra vezethető vissza. Néhány hónap leforgása alatt ez már a harmadik ilyen eset, kettő pedig tragédiával végződött. 2017. december 1-jén kora reggel - rosszullét miatt - villanyoszlopnak ütkö­zött egy autóbusz Győrben, a József Attila utcában. A busz­sofőrt akkor sem tudták újra­éleszteni. Az eset kapcsán hív­ták fel a figyelmünket egy ko­rábbi történetre, amely szinte hihetetlen volt: október utolsó napjaiban egy helyi járatot ve­zető buszsofőr szintén infark­tust kapott. A tünetek jelentke­zésekor a buszát az utasokkal biztonságos helyen letette, majd saját lábán bement a szomszédos Petz-kórházba, ahol megmentették az életét. A Volán-társaság szakszer­vezetét (a Közúti Közlekedési Szakszervezetet­ is megkeres­tük - épp az előbb említett szo­morú statisztika miatt. Ve­zetőjük, Baranyai Zoltán el­mondta: a munkaerőhiány or­szágosan Győr-Moson-Sopron megyében, s azon belül Győr környékén jelenti a legnagyobb problémát, ezért az autó­busz-vezetők túlterheltsége is itt a leginkább érzékelhető. Nem az orvosi vizsgálatokkal, foglalkoztatással, s nem is az autóbusz-vezetők képzésével van gond, „mert az a szabá­lyoknak megfelelő, alapos min­denkinél, aki az ÉNYKK-nál autóbusz-vezetőnek jelentkezik, iletve a cégnél munkát vállal”. A nagyobb gond az, hogy bár mostanság már nemcsak a kele­ti megyékből, hanem a határon túlról is jönnek - de sokan csak addig maradnak, amíg a kép­zést elvégzik, iletve annyi jár­tasságra tesznek szert, ami a külföldi munkához szükséges. „Sokáig az egy számjegyű béremelésért is küzdeni kelett, pedig nyivánvaló volt, hogy ez kevés lesz. A korkedvezményes nyugdíj eltörlése tovább fokozta a szakmában az autóbusz-ve­zetők hiányát. Összességében ki­mondható, már nem korosztály­hoz köthető a szakma elhagyása, nagyon sok tapasztalt koléga is más területen keres munkát. A három évre kötött bérfejlesztés (2017-2019) talán hat a megtar­tásra, de a létszámhiány megol­dásához kevésnek tűnik. A tragé­diák mindig felhívják a figyel­met: az eltörölt korkedvezmény és az éveken át halogatott bér­rendezés, melyet a szakszerveze­tek folyamatosan jeleztek, a je­lenleg tapasztalható szakember­­hiányhoz vezetett.” A busz lassan haladt, a körforgalomból épp csak kihajtott a sofőr, talán volt még ereje megállítani a járművét. Tűzoltók segítségével emelték ki az árokból. FOTÓ: H. baranyai EDINA ÁLLÁSPONT GYURINA ZSOLT ÚJSÁGÍRÓ Nem csak túlélni k­ampány van. Kedves olvasónk hívott fel azzal, ugyan már, tegyünk valamit azért, hogy ne le­gyen ekkora acsarkodás a mindennapokban. Olvasónk hat évig élt Csehországban, ott bezzeg a másik vállát nevetve lapogatva, békében élde­gélnek egymás mellett a népek, és ugye, mellesleg régen nálunk is milyen boldog volt az élet. Régen rossz, ha csak túlélni akarunk. Csak legyen már vége a télnek, legyen vége a kampánynak... Úgy vélem, hogy a mos­tani egyáltalán nem olyan rossz világ. Fegyveres összecsapás Magyarország területén 1956 óta nem volt, háború 1945 óta. Görgessük végig a történelemkönyv lapjait, mikor volt errefelé ilyen hosszan béke? A történelem gyomorbántalmakkal halad előre, ez a természete. Soha nem voltak ennyire széles körben elérhetőek az alapvető életfeltételek nemcsak hazánkban, de a vitágban is. Alacsony csecsemőhalandóság, magas átlag­­­életkor, a nyomorgók számának százalékos csökkenése. Baj, félnivaló mindig lesz, és mégis, azt veszem észre, hogy sok embernek az a legnagyobb gondja, cél hiányá­ban nem tudja értelmesen eltölteni a szabadidejét. Unat­kozik - lásd azt a szomorú tényt, hogy a magyar az egyik legtöbbet tévéző nép. Ahogy szokták mondani: morális válság van, nem gazdasági. Viszonyítani mindig lehet. Igen, Ausztriában mindig job­ban fognak élni, mint nálunk. Ez így van 500 éve, mindig így is lesz, legfeljebb annyi változik, hogy fejlettségünk a szomszédéhoz képest ötven, hatvan vagy hetven százalé­kot ér el. Érdemes volna máshoz is viszonyítanunk, nem csak a gazdag Nyugathoz... Ne vesszünk el a hétköznapok pitiáner vagdalkozásában. Él­vezzük egy kicsit a jelent, legyünk derűsebbek, ne acsarkod­­junk. Tanuljunk meg végre hálásnak lenni azért, ami van, há­lásnak lenni az életért. És ne a félelmek irányítsanak minket. Régen rossz, ha csak túlélni akarunk. l­o*. 80 www.praktika.hu / facebook.com/praktikamagazin

Next