Kisalföld, 2018. április (73. évfolyam, 76-99. szám)
2018-04-03 / 76. szám
KISALFÖLD 2018.04.03., kedd Pályázat közművelődési intézményeknek Az Emberi Erőforrások Minisztériuma pályázatot hirdet minősített közművelődési intézmény címre és közművelődési minőségdíjra. A cél az intézmények minőségorientált működésre ösztönzése és a közművelődési minőségfejlesztés területén elért eredmények elismerése. Körkép FORDULT A TREND - ÚJRA A BENZINMOTOROS KOCSIK KERÜLTEK AZ ÉLRE Kevesebben vesznek dízelt Fekete Szabolcs, a győri Femol Autóudvar ügyvezetője szerint az olyan dízelautókat, mint amilyen a képen látható Opel Astra, egyre nehezebb eladni. FOTÓ: M. m. MAGYARORSZÁG FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. A győri Femol Autóudvar ügyvezetője telepén minden talpalatnyi helyen használt személyautók állnak, közöttük azonban a többséget már a benzinesek jelentik. Ez változást jelent a korábbi évekhez képest, amikor a gázolajüzeműeket keresték többen - egy-két éve azonban fordult a trend. Fekete Szabolcs ügyvezető szerint ebben szerepet játszott a magasabb javítási költségek mellett a 2015-ben kirobbant dízelbotrány, amelynek során nyilvánvalóvá vált, hogy az ilyen motorok környezetszennyezőbbek. „Míg korábban a benzines kocsik olcsóbbak voltak, most már jellemzően húsz-huszonöt százalékkal drágábbak. A legkönnyebb a keveset futott benzines autókat eladni, míg dízelből az alsó- és középkategóriás járművek iránt tapasztalható a legkisebb kereslet, de a drágább példányokat azért veszik” - hangsúlyozta Fekete Szabolcs. Az általa elmondottakat a hivatalos adatok is alátámasztják. A Jóautók.hu közelmúltban közzétett elemzése szerint míg 2013-ban az importált használt autók kétharmadát hajtotta gázolaj, addig tavaly a behozott A dízelbotrány és a nyugat-európai nagyvárosok tervezett tilalmai is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar autósok kerülik az ilyen járműveket. Halász Bertalan, a jóautók.hu vezérigazgatója járműveknek már kevesebb mint felét. Eközben a forgalomba helyezett új autók között a dízelüzeműek aránya 46-ról 32 százalékra csökkent. „A korábbi esztendőkben főként az idősebb, bizonytalan előéletű dízelautók jóval magasabb javítási költségeire vonatkozó fogyasztói tapasztalatok csökkentették a fogyasztói bizalmat, másfél éve már a dízelbotrány és a nyugat-európai nagyvárosok közeljövőre tervezett behajtási tilalmai is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar autósok is egyre nagyobb arányban kerülik az iyen járműveket - magyarázza Halász Bertalan, a Jóautók.hu vezérigazgatója a lapunkhoz elküldött közleményben. - Ezt a hozzáállásukat vélhetően az sem fogja komolyan megingatni, hogy a németországi intézkedések előbb-utóbb tíz-tizenöt százaléknyi árcsökkenést okozhatnak ennél a járműfajtánál.” Korábban a hazai vásárlók a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást tartották az autófenntartás legfontosabb paraméterének, ám mostanra az autóvásárlók szélesebb körében is tudatosultak a kockázatok: a magasabb szervizköltségek mellett a kilométeróra-tekerés is gyakoribb ebben a körben, ami abból adódik, hogy a dízelautók futásteljesítménye átlagosan magasabb, mint a benzineseké. Röviden elismerték a vízügyi igazgatóságon dolgozó szakemberek munkáját ÉSZAK-DUNÁNTÚl. Az Északdunántúli Vízügyi Igazgatóság három munkatársa is díjat vehetett át nemrégiben. Szent László-emlékplakettel ismerte el a megyei polgárőrszövetség Németh József regionális vízügyi igazgató munkáját. Pannonhalmi Miklós, a vízügyi igazgatóság nyugalmazott műszaki igazgatóhelyettese Vásárhelyi Pál-díjat kapott a vízügy érdekében végzett kimagasló tevékenysége és életútja elismeréséül a víz világnapja alkalmából. Üvegkerámia plakettet vehetett át Fehér Sándor rábai szakaszmérnök a Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól a nemzetközi polgári védelem napján. Pannonhalmi Miklós KÜLFÖLDI PÉLDÁK A német bíróság néhány hete döntött úgy, hogy a német városoknak joguk van utcáikról kitiltani a dízelautókat. Ezt egyébként Róma 2024-től, Párizs 2025-től akarja megtenni. Londonban 2019 áprilisától megduplázzák azt a területet, ahová az Euro 6-osnál korszerűtlenebb dízelmotoros autókkal nem lehet behajtani. A Fiat Chrysler bejelentette, hogy tervei szerint 2022-től nem gyárt gázolajüzemű kocsikat. A Porsche felhagyott két dízelmodellje gyártásával, a Toyota pedig jelezte, hogy nem vezet be több új dízelmodellt. Locsolási statisztika MAGYARORSZÁG. A felnőttkorú magyar nők 79 százalékát meglocsolják húsvétkor - olvasható a Kutatópont Kft. ünnepi felmérésében. A még februárban, 2000 ember megkérdezésével készült kutatás eredményei szerint a felnőtt nők 10 százaléka önszántából tartja magát távol a locsolástól, míg 11 százalékukat nem locsolják meg a férfiak. Több jelentkező MAGYARORSZÁG. Kétezerrel nőtt idén a felsőoktatásba jelentkezők száma - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Emelkedett a műszaki, a gazdaságtudományi és az informatikai képzés területén a szakok részesedése és 10 százalékkal többen akarnak gyógypedagógusok lenni. A felmérés rávilágított arra is, hogy az ellenállás a népszokással szemben a legalacsonyabb a 18-29 évesek körében, míg az 50-59 évesek, a budapestiek, valamint a magasabb végzettségűek zárkóznak el leginkább tőle. A húsvéti hagyományt továbbvivő nőket a szűk családon túl (férj, gyermek, szülő, testvér) a szomszédok (29 százalék) locsolják meg a legmagasabb arányban. Nálunk 28 az átlag EURÓPA Az Európai Unióban élő nők átlagosan 29 évesen szülik első gyermeküket, közülük a legfiatalabb anyák Bulgáriában (26 év) élnek, a legidősebbek Olaszországban (31 év). A magyarok nem sokkal 28. életévük betöltése előtt szülnek először - derül ki az unió felméréséből. ÁLLÁSPONT WERNER KRISZTINA SZERKESZTŐSÉGVEZETŐ Csengőfrász Az emberi bunkóság új mértékegysége nálam a telefon lett. A készülékek okosodásával sajnos nem nőtt egyenes arányosan sem az átlagos intelligenciaszint, sem a számítástechnikai tudás. Egy átlagos okoskészülék okosabb, mint átlaghasználója. Olybá lett, mintha egy óvodás alá a háromkerekű biciklije helyett robogót tennék. Bár elsőre megértené, hogyan gyorsul, ön- és közveszélyes lenne a forgalomban. Fura, már-már beteges viszonyba kerültek az emberek a telefonjukkal. Egyrészt elhúzott mellettünk a csúcstechnika, másrészt új státuszszimbólummá nőtték ki magukat a készülékek. Az elérhető és láttatható luxusnak bedőlt a világ. Csak nevetni tudok a párokon, akik egymással szemben ülve nem egymás szemében vesznek el, hanem telefonjukat bújják (miután egy lájkvadász összebújós boldog szelfit már ráfektettek a digitális hullámokra). Az információs telefonsztrádán olyan őrültek száguldoznak, akik sem készülékük lehetőségeit, sem saját képességük korlátait nem ismerik. Röhej, de nekik gondot okoz színházi előadásokkor úgy elhallgattatni a csengőt, hogy ne hozzon frászt hétszáz emberre. A minap egy színházigazgatónak a ruhatárba kellett kivinni egy néző készülékét, mert az nem értett hozzá: se lenémítani, se kikapcsolni nem tudta. És hiába az előadás előtti figyelmeztetés, mindig van valaki, akinél az ostobaság talajára hull a kérés. Ők belerezegnek vagy belecsengetnek az előadásba. A színészek ízekre szedik a lelküket, hogy a betűkből szőtt drámát életre keltsék, ezt semmibe venni a művészet megalázása. Egyszóval: bunkóság. Súlyos mondat hangzott el minap egy nézőtéren, ahol Örkény István monodrámájába visított bele az éles csengőhang. A színházigazgató előadás után kiállt és megkérte az ismeretlent, hogy soha többé ne vegyen jegyet abba a teátrumba. A példátlan eset jó példa lehet. Az emberi bunkóság új mértékegysége nálam a telefon lett. Számolt a könyvtár MAGYARORSZÁG. Szakemberek szerint, ha egy település lakosságának tíz százaléka jár könyvtárba, az elfogadhatónak mondható. A magyarországi megyeszékhelyek közül 13 felel meg e kritériumnak, a legimpozánsabb adatokkal Szeged (24 százalék), Kecskemét, Eger és Veszprém (23-23 százalék) büszkélkedhet, az arány Debrecenben és Győrben a legroszszabb, 4,8, illetve 5 százalék. HIRDETÉSflunndiai fiaiu