Kisdednevelés, 1919 (48. évfolyam, 1-5. szám)
1919-01-01 / 1. szám
•r Újesztendő. Mit hoz az új év ránk virradó napja ? Félve, remélve ah, úgy várjuk őt. Vidítsa fel már a sok szenvedőt. Ürömből, Uram, oly keveset kaptunk, Csupa bánat és hú volt a napunk, Oly szomorú még minden kis lakunk. Oh, nézz le reánk és könyörülj rajtunk! Adj elegendő bizalmat, erőt ! Ó, küldj már egy boldog újesztendőt. I Mohács.) Pánity Verica: Az új világ. A magyar vallás- és közoktatásügyi minisztertől. 14796/1918. évi. szám. Komoly percekben, egy egész világ összeomlásának, új világ fájdalmas születésének idején fordulok munkatársaimhoz, a magyar nemzet nevelőihez. Kötelességemnek tartom, hogy biztató és irányító szavakat találjak az Önök számára, akiktől biztatást és irányítást vár a nemzet. A győzelmes forradalom új jogokat adott mindenkinek, Önöknek is, de új kötelességeket is rótt mindenkire, s e kötelességek között talán a legszebb és legfontosabb az Önöké, mert Önöknek kell az ifj idők jelentőségét az ifjúsággal, az egész néppel megértetni. Az Önök helyzetét két irányban változtatja meg lényegesen a forradalom. Egyik: az erkölcsi felszabadulás. Senkit sem fenyeget többé az a veszedelem, hogy gondolkozása, világnézete, politikai állásfoglalása miatt üldözhetik, politikai szolgálatok jutalmazása sem fogja többé keseríteni azokat, akik büszkén hivatkozhatnak pedagógiai érdemeikre, A régi kívánságuk, a szolgálati pragmatika olyan szellemben fog megvalósulni, mely a méltatlan üldözést és a jogosulatlan érvényesülést egyaránt lehetetlenné teszi. A másik lényeges változás az anyagi helyzetben fog bekövetkezni. A forradalom legmélyebb jelentősége éppen abban van, hogy a munka nélkül élvezett jövedelemmel szemben diadalra vitte a munka jogát. Bármily súlyos helyzetben van is az állam, saját érdekében arra kell törekednie, hogy munkásai kedvvel és teljes erejükkel szolgálják s a kultúra munkásai megkaphassák a kulturális élet anyagi eszközeit. De helyzetük e változása mellett kötelességeik is változni és szaporodni fognak. Az új idők az egész iskolaügy gyökeres reformját