Állami tanítóképző intézet, Kiskunfélegyháza, 1937

43 okozta, erkölcsi mérlegelésüket alaposabbá, magukat pedi önfegyelmezetté tette. A kintlakók ellenőrzésének az a rendszere, hogy egy-egy tanár egész éven át ugyanazon­kar a növendékeket látogatta, jól bevált, mert így több alkalom volt a növendékekkel találkozni, azokat megismerni és őket irányítani. Kívánatos a tanítási órákon kívül is nevelőileg hatni egyénenként, közvetlen bizalomkeltés alapján az ifjúságra. Tanítás. A tanítás a Kir. Főigazgatóságtól újonnan jóváhagyott részletes tanmene­tek szerint a tantárgyfelosztásnak, órarendnek megfelelően a tanítóképző-intézeti Tanterv és Utasítás, illetőleg a Népiskolai tanterv és Utasítások követelményei­nek mindenben megfelelően folyt. A tanítás rendjét gátló körülmények nem za­­varták. Figyelemmel volt a tanítás a gyakorlati életre való nevelés szempontjaira s a tiszta magyar beszéd és fogalmazás körében alkalomszerűen kínálkozó nyelv­ művelésre is. A tanártestületi értekezleteket a Rendtartási Szabályzatnak megfelelően megtartottuk. A tanügyigazgatási törvényhez kiadott középiskolai utasítás követel­­ményeinek megfelelően készítettük el az egyes tantárgyak részletes helyi tanme­­neteit s azokat értekezleten megtárgyaltuk. A tanítási egységekről készített terv­ szerű óravázlatok hozzájárultak a tanítás eredményessé tételéhez. Módszeres érte­­kezleten Sárosi István igazgató»helyettes a tanítói hivatás órájának feladatával és­­ módszerével, Takács Béla tanár a helyes nyelvhasználatra való törekvés és nyelv­ művelés módjával foglalkozott. Putnoky Jenő a népiskolai körzeti felügyelet során megfigyelt módszertani tapasztalatairól tartott előadást. Tanártestületi gyűlések tárgysorozatán részletekre terjedően behatóan megbeszéltük az Országos Közok­­tatásügyi Tanácstól megküldött líceumi­ tanterv és rendtartási szabályzat javaslatát. A tanítás gyakorlati megvalósulásában a nevelői és tárgyi tantervi cél­­hoz igazodva dolgozták föl módszeresen a tanítás anyagát a szaktanárok. A tanítási anyag elmélyülését, kibővítését szolgálták az írásbeli dolgo­­zatok, házi olvasmányok, könyv nélkül tanult költemények, természettudományi gyakorlatok, tanulmányi kirándulások és oktatófilmek bemutatása. Magyar nyelvből és irodalomból készített fogalmazások és dolgozatok: 1. osztály A) csoport, a.) Iskolai fogalmazások: 1. Miért nem tud a vadgalamb fészket rakni? (Közös fogalmazás.) 2. Első napom a tanítóképzőben. (Elbeszélés.) 3. Halottak napja a mi temetőnkben. (Elbeszélés.) 4. Itt a Mikulás ! (Elbeszélés.) 5. Az én karácsonyestém otthon. (Elbeszélés levélalakban.) 6. Az én reggelem. (Elbeszélés.) 7. Mivel foglalkozom szabadidőmben? (Elbeszélés.) 8 . Megjöttek a fecskék. (Elbeszélés.) 9. Ünnep a faluban. (Leírás kép alapján.) b.) Dolgozatok: 1. Az én otthonom. (Leírás.) 2. Mit beszél nekem egy elsodort őszi falevél? (Elbeszélés.) 3. Disznótorban. (Elbeszélés.) 4. Mit csinálnak itthonmaradt madaraink télen ? (Elbeszélés.) 5. Szabadon választott élmény elbe­­szélése. 5. Ébred a határunk tavasszal. (Leírás.) 7. Az esőcsepp vándorlása. (A víz körforgalmának elképzelése.) 8. Balzsamul a hit malasztja légyen . . . (Elmél­­kedés Arany: Fiamnak c. költeménye alapján.) B ) csoport, a) Iskolai fogalmazások: 1. a) Beiratkoztam, h) Hogyan töltöttem a nagyszünetet? c) Első napon a tanítóképzőben. (Elbeszélés.) 2. Me­­sélés. 3. Halottak napján. (Elbeszélés.) 4. A mi tantermünk. (Leírás.) 5. Az én

Next