Félegyháza, 1884 (2. évfolyam, 1-30. szám)

1884-01-13 / 2. szám

Második évfolyam 2. szám, Félegylusza, 1884. január 13.­­ Előfizetések eszkö­­­zölhetők helyben Kleknar Ede könyv­­kereskedésében a vi­déken minden pos­tahivatalnál. Hirdetésekre nézve a lap egy oldala 30 helyre van. beoszt­va, egy hely bélyeg díjon kívül 30 kr. Kincstári bélyeg il­letmény m­i­n­d­e­n hirdetés után 30 kr. Nyilttérben egy sor­­ 30 kr. Kéziratok viszsza nem adatnak. Előfizetési árak: Egy évre .... 4 frt. Fél évre...........2 frt. Negyedévre . . 1 frt. Szerkesztőség és ki­adó­hivatal a társa­séig njromdí­­űtan [vasu­ti főút Hein­rich ház], ide inté­­zendő­k minden a lap szellemi s anyagi ré­szét illető közlemé­nyek. Hirdetések felvételnek TÁRSADALMI HETILAP: minden vasárnap. je Gy­zik a kiadóhivatalban. Budapesten: Haasenstein és Vogler, Barna Tivadar. Bécsben: Haasenstein és Vogler, Danke, A. Oppelik H. Hrdlicka. Frankfurtban: S. L. Daube hirdetési irodákban. Iparosainkhoz! Ébredj nagy álmaidból, ébredj Árpád fin. ! Hiszen e hazának még fel kell virulnia ! Haladás mindenben, gyarapodás mindenütt. Ibi egyes helyi üzletek pangásról, egyes iparte­­j­lepek megrendelés hiányáról, az állat- és gabna-­­ kereskedés mérsékelt forgalomról h­elylyel-közzel panaszkodik is, átalában még is—a minden körbe, a mágnás palotájába, ..» gazdag lakába, a polgár házába, a szegény kunyhójába a mindennapi élet százféle alakban betolakodott s mindinkább kie­légítést követelő igényeivel párhuzamosan, h­ogy egyes város, mennyivel inkább egy állam forgalmában évről-évre hatványozott emelkedést észlelünk. Az ország téreit, vidékeit mind jobban behálózó vasutak, az ezek forgalmi jelentőségé­nek emelésére szolgáló állami és megyei utak, mindinkább lerontják és megsemmisítik az elszi­geteltséget, melynek átka alatt nyögött annyi vi­dék. A könnyebb közlekedés és érintkezés meg­hozza a maga gyümölcseit, jelentkezik a kényel­mes élet utánni vágy, a tápszerek kinti megvá­lasztás, polgáraink, de legkivált polgárnőink közt a ruházatban­ versengés. Távol van tőlünk pálcát törni a fényűzés felett, míg az túlzásba nem csap, míg a család anyagi erejének korlátain belül mozog oly érte­lemben, hogy a ruházatban a tisztességes és a kor igényeinek megfelelő díszt kifejteni akarjuk, azonban a szellemi tökélyesbü­lésről, a család jö­vőjét, függetlenségét biztosító tőkegyűjtésről­­ nemcsak hogy meg nem feledkezünk, hanem­­ tényleg még mindig szerzünk. Mert ez­által nemcsak a korral haladunk és­­ el nem avasodunk, hanem akaratlanul is előmoz­­dítóivá, támogatóivá leszünk az állam­gépezet­­ egyik lényeges tényezője az iparnak; módot nyílte­t­tünk sok kézmű­iparosnak nemcsak képessége bemutatására, hanem családalapításra és családja fenntartására; ösztönt adunk sok tőkepénzesnek ipari és közgazdasági tekintetből fontos gyártele­pek alapítására s mintegy bizományként működő­­ kereskedési üzletek létesítésére; és lehetővé tesz­­i szűk, hogy mezőgazdaságunk és bányászatunk nyers termékei honi gyártmányokká fe­ldol­goztat­­i vini, az e nem­­beni termelők is a közgazdaság­­ke-­­­retébe bevonulnak, könnyebben boldogulnak és a­­ kívánt átalános jóllét terjed. A nyüzsgő élet lankadatlan munkássága, az­­ üzleti élet előtérbe nyomuló cselfogása, az iparos­­ ügyességében lappangó egyéni sajátságok it­táni­­ harcot vívnak az anyagi előnyökért, legtöbbször a mindennapi kenyérért. A béke malasztjait él­­vező nemzetek magukban és egymás közt a leg-­­­nemesebb harcot a tökéletsid­lés versengő kü­zdel-­l­mét vívják a tudomány, a közgazdaság, az ipar,­­ kereskedelem terén. Az egyes osztályok vidéki-,­­ majd országos-, az el­haladottabb népek világ-­­ kiállításokon mutatják be munkájuk termékét, s­­ hívják ki az ugyanazon osztály egyeseit vagy­­ más nemzeteket versenyre. Egyesek és népek , é­s törekednek, s valóban percről-percre előre ha­­hídnak. .Sok szó férne ipari életünk egyes mozzanatai­, nyilvánításai­, annál inkább egyes szakosztályai­hoz. De ezeket részleges fejtegetés tárgyául ez­útttal meg­buzdítás céljából se tesszük, hanem fejtegetésünk eszméktől duzzadó vitorláit összébb vonva iparkodunk házi tűzhelyünk, városunk iparosai rendeltetése és átalakulást kívánó viszo­nyai szerény körének némi szellőztetésére szo­rítkozni. Ha mindentől eltekintünk, egy­részt be kell ismernünk, hogy iparosaink a közmű el­haladott­­ságával lépést tartani, külcsín és olcsóság tekin­tetéből bármely város iparosaival versenyezni el­ismerést érdemlőleg serénykednek, de más­részt ki kell jelentenünk, hogy a céhek megszünteté­sével, az iparnak törvényhozás által tett szabad­dá tételével, ha az ország egyéb részeiben a várt siker el nem éretett, úgy nálunk bizony­nyal nem. A szervezkedett és százados gyakorlat útján meggyökerezett céh­rendszernél a tanuló felvéte­le­, a segéd félfogadása nemcsak formasággal járt, hanem a mester Lizáim kérni It munkást a­ szó nemes értelmében vett családtaggá téve. Gond fordittatott­ a munkás szellemi képzésére és er­kölcsi fejlődésére , miknek elhanyagolása megro­vást vont a mesterre és a szellemileg elmaradt, erkölcsileg sülylyedt munkást nem ritkán a tes­tület kebeléből zárta ki. A „Félegyháza“ tárcája. A táncteremből. .... január 5. Valaha, régen, egy török, ki a farsangon át Magyarországon mulatott, azt a megjegyzést tette: van bizonyos idő, midőn a keresztények szebbnél szebb hölgyekkel összeölelkezve keringenek, mig lélekzetök eláll. Szegény bölcs ember! Tudod is te, mi érv, mi gyönyör van abban s milyen boldognak érez­heti magát az, ki szive­ választottjával kerenghet és a csárdásban szivére ölelheti szép hölgyét. Ti, ha pénzetek van megveszitek a legszebb nőt, s megelégesztek azzal, ha bírjátok; szerelem! ez a szó előttetek ismeretlen. Tanuljatok meg előbb szeretni forrón, tisztán, hi­ven, s ha lehullott kebletekről a föld salakja, ha megtanuljátok a nőt értéke szerint becsülni, akkor feltámad szige­tekben is a szerelem , világa, melynek éltető melegétől lassanként kihajt a boldogság hervad­hatlak virága. Nálunk farsangi bokrétákból fonják a meny­asszonyi koszorút, s az ifjat, midőn az ábránd, az a lobogó lány elégeti ifjúságát, a farsangon szerzett kis feleség vezeti be a családi élet hül­ölébe. Ez évben erre nézve aligha fog az alkalom hiányzani. A tervbe vett bálok sorozatát, a kunfélegy­­házi ifjúság által f. hó 9-én a „Korona“ vendéglő nagy termében rendezett jótékony célú táncviga­­lom nyitotta meg. Tudósítói tisztemhez képest én is ellátogat­­­­tam e bálra, engedtem a szerkesztői parancsnak,­­­­­s mégis alig vagyok képes a farsang első báljáról s olvasóimnak csak tűrhető referádával is szolgálni. Olyan volt az, mint egy édes, ellebbenő s álom. Még most is mámoros vagyok tőle, s ez a­­ boldogító mámor elragadt tollamra is. Ha azzal beiz meg a szerkesztő, hogy írjak e bál szépeihez egy költeményt — mesterségembe vág, — öröm­mel teszem, de hogy színtelen prózában hölgyek­ről énekeljek, ez — megteszem ugyan — súlyos­­ próbára­ tevése csalogány természetemnek. Midőn a táncterembe léptem, »»kénytelenül lebbent el ajkamon: itt a tavasz, ah, a tavasz! „rózsákban fürdik a szellő, réttel enyelg a cser­mely és az erdő kebele ezer madár szivétől­­ dobog.“ Talán tovább is fűzőm­ gondolataim, ha­­ Árpád keresztbe nem teszi a vonót. A zene meg­­­­szólalt, s az ifjak előrohanva, táncra kérték a­­ mosolygó leánykákat és ezek édes odaengedéssel­­ hagyták átölelni lenge termetüket, s ifjaik vállára­­ fektetvén karjaikat, vndoran, mint a légben része t kető pacsirta, lebegték körös-körül a kiváló ízlés-­­­sel diszitett termet. Ez a táncvigalom az idei farsang első, de­­ azt hiszem legélvezetdúsabb vigalma is volt. Ott láttam Félegyháza közép­osztályának sok­­ szép hölgyét, s ki tudná ennyi szép közül meg­­­­mondani, ki volt a legszebb? Ki volt az est ! királynője? mindenkinek volt— legalább lehetett­­ — kiben nyönyörködnie. Tehát nekem is. Egy­­ szép, szőke angyal, kinek félig nyitott piros ajkai­­­­n il, mintha az imádság végszava szállna el, szép­­ szemeiben ott ült a még szebb lélek. Én nem láttam kívüle senkit, nem szóltam senkihez, s kettős érzelem rabjává lettem. Egyik az égbe emelt, másik azt igyekezett elhitetni velem, hogy az ég­­ a földön van. Ebből a bálból különösen két körülmény maradt meg emlékemben. Egyik az intelegenciának tüntetésszerű távolmaradása, a másik félig meddig emlék, miről elég, ha én és ö­n tudunk. .. A hozomány. Irta: l­egouré lErno. Franciából fordította: Eisenstein Adolf. V­olt idő — sajnos hogy már régen volt — a mikor a menyasszony hozománya egyedül a főkötő volt. Ma a h­­ázassági szerződések írásánál a ho­­zományi kérdés a fődolog és gyakran okot ad kedélyes és szomorú fellépésekre a családi életben. Lépjünk be —­ ha úgy tetszik — Desgran­­ges úr V­illeneuve Creorges-úton lévő házába. A házi úr a kandalló mellett cseveg nejével és leányával. A társalgás igen heves, mert a házasságról van szó. Grandval Henrik, fiatal építész Madeleine kezét megkérte. Ő szeret és viszont szerette­tik............ Semmi sem természetesebb, mint a fiatalok házassága, de az öreg Grandval, az apa, fia részére kétszázezer frank hozamán vívva­ biró leányt keres Desgranges úr ellenben leányával csak százezer frankot hajlandó adni.

Next