Félegyházi Hírlap, 1892 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1892-09-11 / 37. szám

Félegyháza, szeptember 11. 1892 X. évfolyam. 3­7. szám. Előfizetési ár. Egész évre 5 írt, félévre 2 írt 50 kr., negyedévre 1 írt 25 kr. Hir­detéses* díjszabály szerint. Kéziratok nem adatnak vissza. Megjelenik minden vasárnap. Kiadóhivatal : Banczay József könyvkereskedésében. (Heinrich György-féle házban.) Ideigl. felelős szerkesztő: Dobák István. A tisztelt közönséghez. Midőn hét hónappal ezelőtt a ..Félegyházi Hírlap“ szerkesztését, a közügyét óhajtván szolgálni, átvettem, iránytam gyanánt a lap szerkesztésé­ben, a városnak anyagi és szellemi téren való haladása­ és fejlődéséért, való munkálkodást jelöltem meg. Most midőn távozva, a szerkesztői tollat le­teszem, azon megnyugvást adó tudat­tal válok meg a laptól, hogy annak szellemében tehetségem szerinti mun­kálkodásomban senki nem találhatott olyat, mi nem a közjót czélozza vala, de a közügyek előrevitelén való fára­dozást a köz- és társadalmi élet fel­virágzását célzó törekvést láthatta mindig a „Félegyházi Hírlap“-nak a pártatlanság és igazságszeretet útját, követő irányában. E jól eső tudattal távozom, igaz, őszinte höszön­etemet nyilvánítva ösz­­szesen és egyenkint mindazoknak, kik munkámban szives együtt munkálá­­sukkal támogattak, valamint azoknak, kik előttem mindig nagybecsű rokon­­szenvükkel megajándékoztak s a lapot anyagilag is támogatták. Őszinte szív­vel kívánom, hogy hazafias köteles­ségképen lebegjen ezentúl is szemük előtt e lapot támogatni, hogy élete hosszú legyen s a város fejlődését és­­haladását minden téren sikerrel moz­díthassa elő. Kun-Félegyházán, 1892. szeptem­ber hó 6-án. Incze Béla: Leányaink nevelése­ és a nőipar fejlesztéséről. Az utóbbi időben többször hallottuk azon súlyos vádat, hogy városunk a közne­velésért keveset áldoz. Különösen szeretik városunkat kevesebb lakossággal bíró szom­szédaink tanügyi viszonyaival összehason­lítani és így kimutatni, hogy népességi arány­ban mennyivel ad ki többet egyik-másik iskolai célokra, mint a­mennyit mi kiadunk. T Á R C Z A «~§1 2^» Dal. Tilos, tilos más fájáról az almákat leszedni.. . De tilosabb a menyecskét, ha már másé, szeretni. A tilalom, a tilalom úgy sem írott papiros. Bizony Isten, még a csók is jobban esik, ha tilos. Tilos, tilos a kert alá, kis menyecske kijárni. Tilos nekem tégedet a kis kert alatt megvárni. Tele van már bűneinkkel a menybéli papiros, Hej, de mikor még a csók is jobban esik, ha tilos. • Ott hagyom én szent Péternek a menybéli jussomat.­­ Csak te veled, kedves rózsám, mulathassam magamat. Mit ér nekem akkor az a tündöklő szép menyország, Hogyha az a vasfejű szent le nem ereszt te­­ hozzád!­i cirezsáfa ciános. Megengedjük, hogy néparány tekin­tetében az ily összehasonlítások legtöbb­­nyire a mi hátrányunkra ütnek ki, de csak alakilag, mert ha a dolgot behatóbban vizs­gáljuk, már az első tekintetre át kell lát­nunk, hogy a néparány alapon nyert ered­mény nem a valódi, a benső, hanem csak a külső eredményt tünteti fel előttünk. Csak két szomszéd várost említek, az ötszázéves múltú Nagy-Köröst és Halast. Ezek — különösen az utóbbi — népességre­ jóval kisebbek városunknál, és mégis már ember­emlékezet óta birnak főgymnásiu-­ mokkái. Hát ez igaz. De kérdem : ha Nagy-­ Körösnek főgymnásiumát és tanítóképző-in-­ tézetét, vagy Halas felső latin iskoláit pót-­ adóból kellene tartani, vájjon oly régiek, volnának-e e városok gymnásiumai is ? Bizony nem volnának ! Az itt említett és­ ama városok nagy részében — melyek a községi vagyonnal nem rendelkeznek, —, hol a népnevelés és általában a tanügy szélesebb mederben mozog, mint nálunk,­ nem a város közegységétől, mint morális testülettől nyeri legfőbb éltető elemét, a pénzt, hanem ott hosszú századok alatt ös­-­­szegyűjtött adományokból képezett alapok­ból tartatnak fenn azok. Nagy-Körös iskoláit az alapítványo­kon kívü­l még a helvét egyház is segé­­­lyezi. Ki ne hallott volna a legutóbb el-­ halt nagy philantroph Kalocsa Balázsról, a­ki nevelési célokra százezer forintot jóval meghaladó vagyont hagyott hátra. Halas pedig az 1400 holdas pákai birtokból tartja fenn gymnásiumát. S el lehet mondani, hogy legtöbb vidéki városok kulturális intézetei régibb és újabb keletű alapokból tartatnak fenn ; ott pedig, hol ily természetű alapok nem léteznek, az állam keze pótolja a hi­ányt. Még a dúsgazdag Kecskemét magán jellegű „polgári leányiskoláját“ is állami segélylyel tartja fenn ; a jótékony nőegylet által alapított és fentartott „nőipar iskolaii segélyezését pedig a város vállalta magára. Mert nem csak a háborúhoz, de az iskolához is megkivántatik ama bizonyos három fökellék, t. i. pénz, pénz és ismét pénz. E fökellékek híján hasztalan minden jóakarat, erőlködés, mert a legönzetlenebb törekvések is már csirájokban felveszik a szomorú néhai nevet. A legékesebb beszédnél is szebben hangzik a tett. Városunk képviseleti közgyűlése örök időkre maradandó emléket emelt magának gymnásiumunk kiegészítésével és mert azt minden segély és alapok nélkül csak is önmagunk megadóztatásával érhettük el, annál inkább kétszeres az érdem, mely e tettünkből reánk háramlik. Pedig azon ki­adásaink, melyeket eddig is iskoláinkra, fordítottunk, jóval felül­múlták azon ösz­­szeget, melynél az állami segély már igénybe volna vehető. A harminckét elemi iskolán kívü­l segélyezzük az állami tanítóképző-in­tézetet drága helyiséggel akkor, midőn elemi iskoláink túl vannak növendékekkel halmozva. Hozzá­járulunk nagyban a ke­reskedelmi- és ipariskolák fen­tartásához. Ez utóbbit pedig egészben mi tartjuk ki. Nem illet hát mindenben bennünket az a vád, hogy szűk markúak vagyunk fiúgyermekeink nevelésével szemben. De mind­ezek dacára mégis van egy fekete folt köznevelésünk egén, mert ha meg­tettünk is mindent fiaink jövőjéért, any­­nyival kevesebbet áldozunk leányaink nevelésére. A népek rohamos szaporodása, az igény és ízlések fejlődése nálunk is mind­inkább előtérbe tolják a nők munka­köré­nek kiszéles­ítését. Nem a tudományos pá­lyán való egyenlő kiképzést értjük itt, mert mi az ily értelembe vett nőemanci­­pátiv zászló vivői nem vagyunk, de értjük a képesség azon fokát, melyen alul ma már egy művelt polgári nőnek sem volna sza­bad maradnia. A nő hivatás útja a mindenek alko­tójától van kijelölve s az nem abból áll, hogy a férfiakkal egyenlő kiképzést nyerve, velők az élet nehéz küzdelmeiben versenyre keljenek. A nő ily küzdelemben egyenran­gúvá válnék a férfiakkal, elvesztené női­ességét s megszűnnék a két nem közt az a választó vonal, melyet a férfi ma át nem lép, de nem is léphet át soha anélkül, hogy a nőben a nőiességet meg ne sértené. És mert a természetben nincs ugrás, az ily erőszakos lépés nem csak megbosszulná magát, de megzavarná a férfi és nő közötti egyensúly mérlegét is. A leánynevelés terén felállított igé­nyeinket a „polgári leányiskola“ négy osz­tálya és a „nőipar­iskola“ teljesen kielégí­tenék. Míg az első, a vagyonosabb családok leány gyermekei közül nyerné legnagyobb contingensét, a nőipariskola a polgári ele­mek gyermekeit foglalná magában. És ez így volna helyes, és méltányos is, mert ha közerővel össze­rakott filléreinkből tartunk fenn iskolát, kell, hogy az könnyen hozzá­férhető legyen, s annak áldásos működésé­ben mindenki, szegény és gazdag egyaránt részesülhessen is. Nem hiszem, hogy lenne köztünk valaki, ki ezen szerény igényeket túlhajtottaknak merné állítani. Hisz ily mérvű neveléshez fiúgyermekeinkre fordított kiadásaink mel­lett szerény leányaink joggal tarthatnak igényt. Melyikre vár elárvulás,­­ elhagya­­tottság folytán a két nem közül szomorúbb jövő ? Bizonyára a szegény leányokra ! Hisz a természet törvényei is arra tanítanak 1.di­nünket, hogy a gyöngébbet is tápljuk az erőssel szemben. Az őskor rabszolgának tekintette az asszonyt. Az Isten fiának kereszthalált kel­­lett szenvednie érték, hogy az évezredes lealacsonyításból elnyomóikhoz az erősebb nemhez emelje fel őket. De ez régen volt! Ezt ma már csak Ausztrália őslakói közt találhatjuk fel, ott, hol az emberek még ma is vakságban leledzenek, nem a fino­mult érzelem és megtisztult látkör, hanem természeti ösztönük után cselekednek. Nem csak az ember, de a természetben minden szerves lény uralomra vágyik, s erejének fölös részét gyöngébb lények leigázására fordítja. Elhanyagolt leány nevelésünk a­­ mi szomorú tudatot kelti bennünk, hogy ná­lunk még ma is vastag sötétségben tapoga­­tódzanak e téren s az elmék még nincsenek megtisztulva egészen az ősök gondolat­me­netétől, mert különben nem kivánnák bün­tetni a nőt azért, mert nőnek született. Történelmünk könyvében hány lapot aranyozott meg a női erénnyel párosult hazaszeretet ? Perényiné, Zrínyi Ilona, vagy egy Szécsy Mária, nem fényes csillag­ként ragyognak-e múltúnk egén s nem azt bizonyitják-e, hogy leányaink nehéz idők­ben a hazaszeretet és önfeláldozásban is versenyre kelnek velünk. A közel­múltban lezajlott szabadság­harcunk szomorú,, de dicsősel övedzett napjaiban hány lánglelkű nő szenvedte át a legirtóztatóbb börtön a a női gyöngéd szervezettel össze nem egyeztethető, testi büntetéseket. Gróf Teleky Blanka, kit az olmützi vár kaszamátáinak büzhödt levegője ölt meg, ki korai és bor­zasztó halálát éppen a női nevelés terén ki­fejtett hazafias működéséért szenvedte el, örökké példaképe marad a női mártirság­­nak. És mi ennyi intő példa után mégis közömbösen siklunk át leányaink nevelésé­nek kérdése felett. Nem mondom örökös szégyenfoltnak, mert hisz a hat osztályú elemi leány­isko­la fentartásával az abc követelményeinek mégis csak eleget teszünk — de bizonyo­san fekete folt marad közéletünk egén a polgári leányiskola beszüntetése. Azt mond­ják, majd pótolja ezt a küszöbön lévő zár­dás nevelés ! Hiszen ha azt a küszöböt át­léphettük volna már, akkor a polgári le­ányiskola beszüntetése legkisebb bajunk közé tartoznék, de félő, hogy éppen e kü­szöböt lépjük át soká, vagy ha átlépjük .S­ úgy leszünk vele, mint Arany János meg­énekelt szobájával, hogy csak úgy férhet el benne, ha egyik lábát a küszöbön kívül Hogyan lettem én egy na­pig feleséges ember ? — A „Félegyházi Hírlap“ eredeti tározója. — A nyár egyik forró délutánján meg­elégedetten hüseltem a befüggönyözött ho­mályos szobában. Arról gondolkoztam, mily irtóztatóan kegyetlen a sors azok iránt, kiknek ily kutya melegben künn a napon kell szívniok ezt az afrikai atmospherán, kolerabacillusokkal telített levegőt. Már in­kább csak a hűvös szobában teszem ki ma­gamat az esetleges meghűlés alig remélhető veszedelmének, mint odakint talán l­ap­­szúrást kapjak. Gondolkozásomból egy városi bakter érkezése zavart fel. Szegény ember majd elolvadt. No de úgy kell neki, gondolom , már megint adóintést hoz, vagy egészség­­ügyi bizottsági ülést kell tartani, mert a kolera immáron kegyes bebocsáttatásért esedezik. Sem egyik, sem másik, hanem a ket­tőnél együtt véve is roszabb. Egy szép pi­ros papiros, ékes német szöveggel tele nyom­tatva, melynek betűszerinti magyarsága tu­domásomra juttatta, hogy f. évi aug. 1-re tényleges fegyverszolgálatra be kell vonul­nom. És augusztus elseje csak másfél hét... Isten veled te hús szoba ! Isten ve­led 8 óráig tartó alvás, áldott heverés ! — Szinte a gondolatától is fázom, mennyit kell ott izzadni. Nem elég itthon az elviselhet­­len bőséget az ablakon keresztül szemlélni, hanem ott naphosszant állni az égető suga­raknak kitéve . . . napernyő nélkül ! ! ! Én ott elolvadok, azután napszúrást kapok. Nem látom többé az én szülővároso­mat. Ismerőseim mint szomorkodnak utá­nam! Hogy sírnak majd a lányok, ha ezt megtudják ! Rettenetes helyzet ! És ezen segíteni nem lehet . . . Szép, nagyon szép a katonai élet el­vileg , de ne kellene viselni, ne kellene el­menni. Mire való az a katonaság ? ! Az ellenség megijesztésére más mó­dot nem tudnak feltalálni ? Ha olyan szem­telen lenne az ellenség, hogy velünk ki­kötni menne, teleszórnánk a szemét pl. pap­rikával. Cak alkalmas szórógépet kell hozzá feltalálni. Csatár Zsiga bátyánk szerint ez tehetné egyedül hatalmassá és legyőzhet­lenné az osztr. magyar hadsereget, mert paprika tudvalevőleg csak nálunk terem. No de erről már most elkéstünk. Itt kibúvó ajtó nincs. Beszólított a német ka­tonának, menni kell. Punktum. A déli nap hőségét ellensúlyozó hű­vös szoba helyett egész álló nap a gya­korló tér verőfényén időzni. A nap mintha csak haragudna a világ legszebb katonájára a Mollináry bakára, minden sugarát az ő fejük felett öszpontositja ; káplár úr Habacel­­ler magas katonai műveltség mellett hatalmas phantasiára valló kommandó szavait felleng­zős modorú, szakképzett gorombasággal fül­siketítően dörgeti szalon szólamokhoz szo­kott füleinkbe, közbe-közbe érdekesen ve­gyítve a bakamiatyánk legváltozatosabb, ékesítő jelzőkkel dúsan ellátott kacskarin­­gós szólás formáival ; mindez oly proble­matikus állapotba hozza a honfiúi köteles­ségének eleget tenni muszájított hadfit, hogy ha hirtelen megkérdeznék, hogy hívják, csak valamennyi szentek és angyalok rövid, de velős segítségül hívása után lenne képes arra felelni. A nap nap után való egyformaság a szellemi működést megakasztja s csendes

Next