Félegyházi Hírlap, 1892 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1892-10-09 / 41. szám

41. SZÁM. X. évfolyam. Félegyháza, október 9.1892. Előfizetési Sr. Egész évre 5 frt, félévre 2 frt 50 kr., negyedévre 1 frt 25 kr. Hirdetései A­dyszabály szerint. Egyes szám ára 12 kr. Felelős szerkesztő: SZERDREY IMRE. Főmunkatárs: DOBÁK ISTVÁN. Kiadóhivatal­­ Banczay József könyvkereskedésében. (Heinrich György­ féle házban.) Szerkesztőség: Bimbó utcza, Fekete-féle házban. Kultur mozgalom. Érdekes kultur mozgalom ébreszté fel aluvó társadalmunkat. E lapok múlt számában ugyanis foglalkoztunk egy művelődési kör esz­méjével s örvendetesen jelezhetjük már is, hogy nem voltunk pusztába kiál­­tók és szavunk élénk viszh­angra ta­lált társadalmunk minden rétegében. A művelődési kör eszméje tehát elvileg el lett fogadva, habár a ki­vitel tekintetében eltérők a nézetek. Általában kétféle nézet uralkodik t. i. vagy tisztán pedagógiai kör le­gyen az, vagy általános kultur egylet. Szerintünk egyik a másikba nem üt­közik és ismételve mondhatjuk, hogy bátran vonható egy kalap alá. Pedagógusaink a kultúra hiva­tás szerinti napszámosai, míg társa­dalmi faktoraink más után szintén oda igyekeznek. A cél tehát egy és a cél mindenha szentesíti az eszközöket. De alkudjunk meg a helyzettel és lássuk csak röviden, miről van szó? Társadalmi életről városunkban alig beszélhetünk és minden tekintet­ben merev, elszigetelt életet élünk, melynek káros mivoltát szomorúan tapasztaljuk. Ezt a beteg társadalmat tehát alaposan meg kell operálnunk és erre egy kultur kör szervezése szük­séges. Legyen tehát az a kultur kör ál­­talános jellegű és amennyire intenci­ója megengedi, a működő tagok meg­választásában zártkörű. Az alakuló gyűlés küldjön ki sa­ját kebeléből egy nyolcas bizottságot az alapszabályok és részletek kidolgozá­sára. Ugyanezen bizottság legyen fel­ruházva olyan jogkörrel, hogy az ön­ként jelentkezők kultúr­érdemeit latba vetve, döntsön azok fölvétele felett. Jelentkezhet pedig minden tanár, lelkész, tanító, társadalmi állásánál fogva minden tisztviselő, hivatalnok, ügyvéd, orvos, tanügy-és kulturbarát. Ezek a felvétel után, együttesen a kör működő tagjai leendőnek, a társada­lom többi osztályaiból fölvett tagok pedig a kör pártoló tagjai. Egyebekben pedig a kör műkö­dési rendje, a múlt számukban jelzett program szerint történik és pedig a­ tanügyi-, társadalmi-, irodalmi és vi­galmi osztály keretében. Ami pedig a női osztályt illeti, az általános nézet szerint nem vonható be, csak a vi­galmi osztályba olvasztva, amint az közreműködésük értékéből mit se von le. A művelődési kör szervezése te­hát olyan kultur­mozgalom, melynek létjogán már ellenségei sem kételked­nek. Nemes hivatását pedig a társa­dalmi élet föllendülése fogja bizonyí­tani, amire pedig aligha van valahol nagyobb szükség, mint éppen nálunk. Különben egy pár példát hozunk fel a kör működésének illuszrálására. Tudunk egy várost, ahol a mű­velődési kör szegény gyermekeket fel­ruházó és iskoláztató segély­egyesü­letet teremtett, közkönyvtárt létesített és kulturbáljain majd minden szezon­ban egy-egy új intézményt tánc­ol ki az ifjúság. Tudunk egy várost, ahol a hason kör olyan társadalmi pulzussá jön, hogy egy ész kis provinciát teremtett az il­lető városnak. Tudunk egy várost, amely oly igen azonos a mi viszonyainkkal és kultúrköre oly derekas dalkört és mű­kedvelő társulatot tart fenn, hogy még az egyszerű polgár­ember is nagy­városi műveltségre emelkedett, pedig egy fél emberöltővel ezelőtt még ször­nyen alacsony fokon álló város volt civilizáció tekintetében is, kultur te­kintetben pedig számba se jött. Tudunk egy várost, ahol a kultur kör által rendezett felolvasások és kap­csolatos vigalmak, majdnem a megyei központtá tették gyülekezés tekinteté­ben és a sokszoros jövedelemből kul­túr szükségleteit az adózó polgárság megterhelése nélkül fedezi. Sok várost állíthatnánk még fel például, ahol a hasonló kultúr­kör úgy társadalmilag, mint általános mű­velődés tekintetében üdvös reformá­ciót végez. Elvész az én népem, mert tudo­mány nélkül való — mondja az irás. Hass, alkoss, gyarapits — mondja a költő és e­llátást, mely oly alkotásokra lelkesít, hogy az általános gyarapodás legyen a gyümölcse, egyedül a kultúra adja. A művelődési kört ezért nevezzük a társadalom ezerjófüvének, amelyre pedig beteg társadalmunknak és fo­gyatékos kultúránknak oly igen nagy szüksége van. Azért csak helyeselheti mindenki és kell, hogy támogassa egész hévvel azt a kultúr­mozgalmat, mely arra in­dult meg, hogy társadalmunkat ala­posan kúrálja. Segíts magadon, isten is úgy segit! A FÉLEGYHÁZI HÍRLAP TÁRCÁJA. A fájdalom dala. — Anyásom emlékkönyvibe — Ila néha rám veted . .­. Any­ónom a tzem­ed’—, Elfásul e kebelt „Képeddel alszom el­­-‘ Ha jő az enyhe regg’ S aszott nyelved pereg, Vádolom az eget: „Képeddel ébredek !“ Ha látom, a halál ■ S ördög rád nem talál —, Hogy gyászom mily igaz: „Kimondhatatlan az /“ De majd, ha egykoron Neked zúg a torony,­­ Mindent elfeledek: „Mit érted szenvedek /“ Don Cupido. Régi kun dolgok. A váczi schemat. a dioc. pápai tizedlajstromának egyik helyén a régi Fél­egyházáról van szó, mely szerint az privi­­légiális szállása a nobiles de Cumanoru­­moknak, azaz a kiváltságos kun nemeseknek. Írva vagyon ugyanott az is, hogy a kis kunság, vagyis a minor de Cumania két egyházra van felosztva Miklós és Ven­del szentek patronátusára. Mi a Vendel ol­talmába valánk ajánlva és talán ennek a maradványa a hármas határ mai szt. Ven­dele is. Mig a Sanctus Nikolaus egyháza a mai Kun-Szent-Miklós környéke vala. Valószínűleg a két részre osztott egyházi rendszer feléről vette városunk fel a Fél­­egyháza nevezetet, ezt legalább a krónikás alappal biró etimológia is támogatja. Tény az, hogy városunk a kis­kun­ságnak úgynevezett egyik districtus helye volt és a mai nagyház vala a kiskunság utolsó districtus székháza. Az is tény, hogy mikor József nádor, a kunok grófja és pa­latínusa jubiláris körútját tette a kis­kun­ságon, verbói Szluh­a nádorispánnak váro­sunk falai között azt a megjegyzést tette, hogy „a kiskunok legbuzgóbb metropolisa Félegyháza.“ Ezek pedig egy ötvenéves nádor ajkáról nem voltak üres szavak és a déli rókaprémes kiskun bandérium az áldott jólelkű főherczegnek nem kis örö­met szerzett. A kunok egyáltalán mindig kiváló szerepet vittek a magyar nemzet történe­tében akár intézkedés, akár adózás tekin­tetében, amint ezt a kurucz és a labanc világban beigazolták úgy, hogy jutalmul a dinasztia egy százados pert akasztott a nya­kukba, amit közönségesen : jászkun redemp­­tiónak nevezünk. A redempciónak krónikás múltja rö­viden ez. A jászok, kunok és hajdúk szabad­­kerületbeli kiváltságos nemesek valának mindannyian és a zavarosabb időkben hol a császárt, hol az erdélyi fejedelmeket tá­mogatták nemcsak katonákkal, hanem tete­mes pénz­segélylyel is és pedig a nagyku­nok és hajdúk a Rákóczyakat, a kiskunok és jászok pedig az uralkodó házat. Meg is­­ bűnhődtek a szatmári békekötés után ke­servesen, mert Ill­ik Károly trónraléptekor üres lévén az udvar kasszája , a jászkun­ság elzálogositását ajánlották a magyarfaló labanc tábornokok és Károlyi Sándor, a kunok belső ellensége, aki Rákóczynak is dicstelen el­buktatója volt ; mindezen ha­­zafiatlan munkáért aztán kapott grófi koro­nát, 73 helységet s 17 rész jószágot. így lettek eladva a szabad jászkunok a „német vitézrend“-nek 500,000 mond öt­százezer rénes forintért. Eszterházy Pál nádor küszöbét hasz­talan koptatták a jászkun deputátumok a petícióval és protestációval ; míg végre az 1715-iki országgyűlésen az új nádor, Pálffi Miklós, mint a kunok lelkes palatínusa ki­vitte, hogy az eladás csak ideiglenes zá­logra jön módosítva és három év múlva a kunok már redikálni akartak. Ezt azonban a hazafias kincstárnok nem engedte meg, ékesen indokolva a pozsonyi diétán, hogy ez a megváltás a nemzet kötelessége, te­kintve a kunok mindenkori intézkedését és az udvar helyzetét. Puszta ígéret volt ez is és időközben a „pesti rokkantak háza“ váltotta meg, ami által legalább magyar gazdát cseréltünk. Végre Mária Therézia alatt az 1745-ik évben, a kincstár által jövendőben kárpó­tolandó, keservesen össze­rakták apáink az 500,000 redemptió forintot s ráadásul a kedvelt királynénak még ezer kitűnő kun lovast is adtak. A százados redemptionális per meg­váltási summája a jász és kun portákra a következő arányban oszlott meg: jászok 263,000; nagykunok 155,000; kiskunok 182,000 frtot adtak járulékaival. A 73,900 pót redimálási költségből pedig 15,000 frt a rokkant katonák számára, a hazai épít­kezésekre és adományokra 58,900 frt ada­tott, így tehát a redimálás végsummája 573,900 frt volt. Még egy pár történeti apróságot ho­zunk fel az enyészet sírjából, így pld. a váradi regestrum egyik lapján említve van a« „archidiaconatus de Paca, in partibus provincia de Quemes, patronus magna Cu­mania“. . . etc. E szerint pákai főesperes­­ség is létezett volna, egy eltűnt Kemej nevű vármegyében és az esperesi szék pát­­rónusa a nagykunság volt. Tovább lapozva azonban olvassuk, hogy a Vendelről neve­zett félegyházi parochia filiája valt. Ezen adatok a tizennegyedik század végéről valók. E siralmas törökvilágból feljegyzésre méltó adalék a szolnoki vár építése a Ti­sza és Zagyva összefolyásánál. Két hónapig járultak hozzá a kiskunok is munkásokkal és igáikkal és mikor elkészült, Ali budai basa Achemettel 1552. augusztus 24-én ost­romolni kezdte. Nyáry Lőrincz várnagy a kiskunságról 100 vértest kapott, akik a bástya első őrségit képezték. Régi kun dolgok ezek! Sz. A mi dalkörünk. Ha átlapozzuk a költők műveit, alig találunk egyetlen lapot, melyen a dal ne volna magasztalva. A közmondás is azt tartja, a­hol dalolnak, ott lehet üdülni, mert gonosz emberek nyakán nem szokott dal fakadni. Dalban van kifejezve egy egész nemzet élete, hazafisága, érzelme és min­dene. Azt mondják, hogy fő- és székváro­sunk egyik legnagyobb kerületét Blaha Lujza magyarosította meg kedves népdalai varázsával. Hála Istennek, a mi városunkban erre nincs szükség, mert mi nemcsak nyelvben, de szívben, lélekben magyarok vagyunk. Mindazáltal a dalunk művészi és nemzetien irányban való fejlesztése, ápolása szép és nagy missio! Ez lebegett azon derék műkedvelők szemei előtt is, kik alig két év előtt meg­alakították a Kunfélegyházi dalkört. A cél szép és nemes, hangversenyek és dalestélyek rendezése, valamint nemze­­ties, polgári és egyházi ünnepélyeken való részvétel által az érzelmekre az ének va­rázsával nemesítőleg hatni, főleg nemzeties dalainkat művészi tekintetben ismertetni és terjeszteni. E célból, valamint a társas szellem emelése és a tagoknak nyújtandó kellemes szórakoztatása céljából az egye­sület rendezett is időközönk­ént dalestélye­­ket és jótékonycélú előadásokat, de az a baj, hogy azok az időközök meglehetős na­gyok voltak. Pedig — mint a közvélemény szóvivői — elmondhatjuk, hogy olyan pár­tolásban nemcsak városunkban, de az egész országban sehol, soha műkedvelői egylet nem részesült, mint s „Kúnfélegyházi Dal­kör,“ mert a közönség a legnagyobb ér­deklődéssel és figyelemmel viseltetett a dalkör minden mozgalma iránt s valahány-

Next