Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)
1941-01-01 / 1. szám
4 MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 1941. január hó a vélemény, hogy az I. fiúosztályban inkább a szőlőművelést kellene tanítani és a fontosabb gyümölcsfatenyésztési anyagot a II. osztályba felvenni. Kissé terheltnek látszik a II. osztályra maradó részletes állattenyésztés anyaga is s ebből kívánatos lenne a sertéstenyésztést már az I-ső osztályban tanítani, mert jelek szerint erre van idő is. Mindezek már részletkérdések és a várható új tanterv kiadása során fognak orvoslásra kerülni. Ugyancsak az új tanterv keretében kell megoldáshoz juttatni a testnevelés, ének és a fiúk kézimunkázásának anyagát is, mert a mostani helyi tanmenetekben ezeknek a tudnivalóknak az anyaga iskolánként más és más. Testnevelés alatt egyesek tornát, mások egészségtani tudnivalókat vettek fel. Kézimunka alatt: háziipari foglalkozást, majd apró kézügyesítő készítmények előállítását végzik. Ének alatt egyházi, mások világi, hazafias dalok tanítását teljesítik. Érdekesek a felfogásbeli különbségek, de meghatározott célkitűzés és tantervi anyag hiányában nagyon is az egyöntetőség kárára vannak. A fiúk kézimunka oktatásának idejében is kétféle megoldás valósult meg. Egyik az órarendszerinti heti két órai tanítás, másik pedig a tanfolyamszerű és január hónapra felvett folyamatos tanítás heti 2— 3 félnapban, 46 óra idő alatt. A kísérleti év tapasztalatai fognak majd irányt adni a tüntető utasítás rendelkezéseinek. 6. Tanszer és tankönyv ellátás tekintetében is lényeges változásokat hozott a mindennapos tanítás. Mivel több a közismereti óra, több az irka, füzet, toll, tinta, stb. E tekintetben nincs is nagy baj. Tintát legtöbb helyen az iskola vesz. Általánosak lettek az iskolai és a mindenes füzetek, megélénkültek és kibővültek az iskolai dolgozatok, javítások, a füzetek kezelésével járó teendők. Sajnos, az I. és 11. osztályoknak nem jelenhetett meg az 1938. évi tanterv szerinti könyvük, mert a küszöbön álló újabb tanterv már a mindennapossághoz fogja szabni az anyagot s ehhez igazodhatik a tankönyv is. Most a helyzeten úgy segítenek, hogy az első osztályokban használják az I. és 11. osztály könyvét, jövőben pedig a 11. osztályban a II. és 111. osztályosokét. Kényszerült megoldás, de jobb mint a teljes tankönyvhiány. Igen nehéz a leánytanulók kézimunka anyagának a beszerzése is, mert legtöbb helyen kifogyott a készlet, nincs választék, ami van, drága és mégsem megfelelő. A háborús helyzet megszűnéséig e téren nem is várhatunk javulást. Jelek szerint a kézimunkázásban visszaesés lesz átmenetileg, hogy majd a heti 4 órai tanítással a későbbi években e tárgy tanítási sikere annál jobban fellendüljön. 7. Még csak a tantestületekről néhány szót. Nagyon megérzi a mindennapos tanítás a gazdasági szaktanítók és tanítónők hiányát, a fiatalok katonai képzésre való bevonulását, az utóbbi hónapok átminősítéseit. Zavart keltő a beosztott tanítók helyváltozása is. Némelyik iskolánkban nem teljes még a régi tanítási rendszer szerinti tantestület sem, a mindennapossághoz meg épen kevesen vannak. Ezek az átmeneti zavarok csak helyi jellegűek, orvoslásuk mindenütt folyamatban is van. Megnyugvásra szolgál, hogy az iskoláinkhoz beosztott néptanítók és tanítónők csakhamar beilleszkedtek iskolánk szellemébe, tanítási rendszerébe, ezzel komoly és hatásos támogatói a mindennapos tanításoknak, valamint az iskolai ügymenetnek. Géher Lajos. -----------------o——C*-----------------A mezőgazdasági népiskola bajairól és orvoslásáról (Hozzászólás) I. Iskoláink közel fél-évszázados fennállá- Elsősorban is tőlünk — akik éveken, évük óta nem voltak ilyen nagy váltság előtt, tizedeken keresztül benne éltünk és érte mint most és mindannyian érezzük, hogy a küzdöttünk — várhatják el az illetékesek, mezőgazdasági népoktatás a közeljövőben hogy minden rendezés nélkül tárjuk fel még nagy átalakuláson fog keresztülmenni, sebeinket, de ugyanakkor nyomatékosan rá-