Mezőgazdasági Népoktatás, 1942 (27. évfolyam, 1-10. szám)
1942-01-01 / 1. szám
1942. január hó MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 3 támogatta. Vármegyénk vitézi székkapitánya vitéz Báthory—Szüts Sándor ny. tábornok úr a legnagyobb készséggel támogatta az ügyet és intézkedett, hogy az Országos Vitézi Szék irattárából a szükséges adatok az egybeállításra készen álljanak. Ma már községünk vitézeinek és ezen keresztül honvédségünk és falunk vitézeinek nemzetnevelő haditetteit széles körben olvashatják. A tiszta jövedelmet a hősi halottak szoboremlékműve javára fordítjuk. Minden község és minden város, ahol már néhány vitéz él, összeállíthatja hőseinek aranykönyvét, hogy ifjúsága naponként olvasgatva, példát merítsen az önfeláldozó hazaszeretetre. Ha csak egy vitéze volna a falunak, legyen ennek az egynek a vitézi tette megörökítve. Legyen ő a falunak és a hősöknek kijáró tisztelet és megbecsülés példaképe. Ott, ahol valamilyen ok miatt nem lehetne sajtó útján emelni a falu vitézeinek emlékét, a község aranykönyvét nagyobb anyagi áldozat nélkül el lehet készíteni kemény kötésbe kötött tiszta lapok által. A község, egyház szívesen megőrzi. Ebbe mindenki felvehető, aki kitüntetést kapott. Ezeknek arcképe az iskolában, kultúrházban — vagy más helyen, ahol a fiatalság sokszor megfordul — falon díszeleghet, alatta pedig a fegyvertény igen rövid, néhány soros leírásban. Évenként a hősök napján a Vitézi Rend és a Frontharcos Szövetséggel kapcsolatban ünnepély rendezhető. Legyen tehát minden községnek és minden városnak „Aranykönyv“-e, hogy hőseink neve, vitézeink tette örök példaképül álljon az új magyar hazát építő ifjúság előtt. Legyen ott minden házban, a „tisztaszobában“ az imádságos könyv mellett, hogy amikor tulajdonosa lelki szükségét érzi, könnyen fellapozhassa és elődei tetteit olvasva megdobbanjon a szíve. Aki pedig ezt az emlékkönyvet elkészíti, találjon benne örömet és megnyugvást, hogy honfiúi kötelességét ezáltal is teljesítette. Biharkeresztes. Fényes Kálmán: Tanítási tervezet Tantárgy: Állattartás és tenyésztés. A tanítás anyaga : A sertéstenyésztés haszna, sertésfajták ismertetése. Tárgyi cél: Megismertetni a növendékekkel, hogy milyen haszna van a sertéstenyésztésnek. A sertésfajták részletes ismertetése és végül ismerje meg minden gyermek a göndörszőrű magyar mangalicát Nevelői cél: Hogyan takarékoskodjunk ? Szemléltető eszközök : 1. A sertés bőréből, szőréből nyert különböző ipari termékek, (kefe, ecset, stb.) 2. A fajták ismertetésénél a göndörszőrű magyar nangalica, yorkshir, berkshir sertések bemutatása fényképről. 3. A parlagi sertés szemléltetése. A különböző színü, göndörszerű magyar mangalica sertés szemléltetése szintén fényképről. ------ - -Részletes kidolgozás. 1. Előkészítés. — Hangulatkeltés. — Miről beszélgettünk a legutóbbi órán ? — A szarvasmarháról. — Áthajtás. — Milyen házi állatot tudnál mondani. — ... sertés stb. Van a mi iskolánknál ? Hány darab ? Mit gondoltok érdemes a sertéstenyésztéssel foglalkozni ? Te azt mondod, hogy nem, mert elpusztul évenként nagyon sok. Te pedig állítod, hogy érdemes. Gyermekek, hogy megtudjuk mi az igazság lássuk a sertéstenyésztéssel miért érdemes foglalkozni és, hogy milyen fajtái vannak ? II. Tárgyalás. Gyermekek a sertéstenyésztés ma már az egész országban el van terjedve. Szükség van erre, mert a sertés adja a zsírt, húst, szalonnát stb. Milyen legfontosabb hasznot ad nekünk a sertés? - v