Református gimnázium, Kiskunhalas, 1872
A) Adatok a lyceum történetéhez. Az 1872/3-dik tanév, az előre kijelölt napokon végrehajtatván a beírások, a szokott módon nyittatott meg, isteni tisztelettel és az iskolai törvények ünnepélyes felolvasásával. Iskolai évünk elsőbb napjai, a tanártestület egyik jeles és szakképzett tagjának, Jónás János úrnak helyét üresnek találván, a szám és erőben megfogyatkozott tanárkar aggodalmát idejekorán eloszlatta a nt. s. egyháztanács bölcs gondoskodása, az által, hogy a megüresedett helyet betölté s arra Zámbó János volt kegyesrendi áldozárt s 18 éven keresztül elismerések között működő tanárt nyerte meg. A tanárkar új kartársát, az egyház fentartó testület új tanárát, belé helyezett reményeivel, hőn üdvözölte. Az igazgatói hivatalnak a múlt tanévben elhatározott új berendezése, annak három évre választás útján betöltése, ez iskolai év kezdetével lépett életbe. A beírás és tandíj rendszeresíttetett, s az e czímen eszközlendő bevétel, a tanárok egyenlő osztalékául átváltoztatva, meghagyatott; de egyszersmind ígéret tétetett, hogy a tanári fizetések méltányos fölemelése, rövid idő múlva, gondoskodás tárgyul fog szolgálni. Tanrendül a dunamelléki főt.egyházkerület által kiadott tanterv használtatik, s ez évben is úgy osztatott be, hogy az alsó gymnasiális két osztályban mérsékelt osztályrendszer, a III. és IV-ikben mérsékelt szakrendszer, a felső négy osztályban pedig teljes szakrendszer alkalmaztassák. Mellék, kötelezett tantárgyakat taníttattak: az alsó négy osztályban a rajz és szépírás, a IV. V. és VI-ikban a franczia nyelv, a Vl-ik osztályban a gyorsírás. A tanév második felében, a jobb idők kinyíltával, a tornászat, a lyceum minden osztályában, kötelezett tárgyúl szolgált azoknak, kik arra testileg alkalmasoknak ítéltettek; külön, váltogatott napokon, eszközöltetett a tanítás, úgy az alsó, mint a felső osztályok tanulóira nézve. Nem hagyható említetlenül az egyházi felsőbbség azon gondoskodása, miszerint dr. Scheibner Menyhért és dr. Farkas Imre orvos urak szívességét eszközölte ki, hogy a tornászati tanítás orvosi ellenőrzés mellett tartassák. A tantárgyak czélszerűbb előadása szempontjából, a tanárkar több ízben folytatott eszmecserét, s megállapodása szerint igyekezett oda hatni, hogy a tanulók képzése mentői helyesebb alapon eszközöltessék; különösen a főirány a tanulók önmunkássága ébresztésére fordíttatott; jól tudván azt, hogy az egyén szellemi kiképződése, a tanintézetben nyert alapon, az egyén saját munkakedvében dicsőül meg. A tanárkar az önképezdei intézményt szintén az önmunkásság fejlesztése eszközének tekintvén, buzdította a tanuló ifjúságot önképző egyletek szervezésére, minek eredménye lett, hogy nemcsak a fel-, hanem az algymnasium részéről is, önképzőkörök alakultak, a zeneegyletbe összeállt ifjúság is, szép kitartást és eredményt tanúsított. Az értelem fejlesztésére irányult törekvés mellett, nem kevesebb gond volt fordítva, az erkölcsi állapot emelésére; fájdalommal tapasztaljuk, naponta inkább és inkább, hogy az ifjúság a komoly törekvések, kifogástalan erkölcsi magaviselet rovására, bizonyos lazaság jellegét kezdi fel.