Református gimnázium, Kiskunhalas, 1880

T. Egy pár vonás a rajzolás miben­létéről. Századunk tudományának és művészetének felvirá­goztatása és előhaladottságával, nevezetesen a műipar is a művészet és technikai iskolák befolyása által hatalmas len­dületet nyert. — Az iparművészet terén, a műipar hirtelen emelkedése, az iparszabadság létre jötte, egy nemzetközi versenyharczot teremtett, mely a legutóbbi ideig a francia és angolok által vivatott, s melyben úgy a németek, mint a többi államok, bár helyes irányban művelt képző­művé­szeteik térkörén elvitathatlan előnyt vivanak ki, — mégis az előbbiek erélyes lépéseihez képest, az utóbbi tizedig csak utolsók valának. Ha Francziaország századok óta főhelyet foglalt el az iparművészet terén és ha a műipart következetesen helyes irányú műszléssel művelte, ennek oka főleg abban keresendő, hogy a rajztanítást, mint a szemléleti élet legfőbb tényező­jét, a nép minden rétegével megközelíthetővé tette. Fran­cziaországban minden tíz ember közül legalább öt rajzolni tanul; csaknem minden városkának meg van a maga mú­zeuma és képtára, hol minden belépőnek a tanulmányozás épen abban az irányban van nyitva, mint a­milyenben akarja. Nem kevésbé emelkedett az utolsó évtizedek alatt Angliában is a műérték, mely különösen az 1851-ik évi londoni iparkiállítás alkalmával nyert magasabb fokú kife­jezést. — Londonban a hirtelen felemelkedett „ South-Ken­sington" múzeum, a fejlettség magas fokán álló számos mű­iskola, valamint a rajztanításnak minden tanintézetbe köze-

Next