Református Polgári Leányiskola, Kiskunhalas, 1945

tunk ebben az ügyben, megelőzve a hasonló tartalmú miniszteri intézkedést. A szülők igen nagy megértést mutattak az önkéntes megajánlásokban és nagy áldozatkészséget tanúsítottak akkor, amikor a magánháztartások kisebb-nagyobb, néhol igazán szegényes készletéből hozták a felajánlott fűtőa­nyagot. De — amint mondták — szívesen hozták ezt az áldozatot azért, hogy gyermekük taníttatása ne szüneteljen a téli hideg hónapok alatt sem. Így — a már emlí­tett korlátozásokkal — meg tudtuk oldani a folyamatos tanítást. Iskolai szünet tanítás közben a hivatalosan előírt szünet napokon kívül nem volt. A pünkösdi szünet is csak 2 napig tartott. Kirándulásra fordítottunk egy napot május hónapban, amikor egy közeli kis erdőbe mennünk ki kocsi­kon és szekereken nótaszóval, vidáman. Akkor és ott tartottuk meg a „Ma­darak és fák ünnep“-ét is. Délután pedig az egyes osztályok külön-külön kis önálló műsorral, — versenyszerűen igyekezve túlszárnyalni egymást — szó­rakoztatták az elég nagyszámú közönséget. A második félév négy utolsó hónapjában az a változás történt a taní­tásban, hogy a szabadságon levő Karsay Sándorné Szabó Róza tanárt Szarka Istvánná Babay Olga szaktanár helyettesítette lelkiismeretes buzgósággal. Nagy köszönettel tartozunk neki azért, hogy tanulóink szakszerű helyettesítést kap­hattak. Az év végi munkarend a következő volt: Az összefoglaló ismétléseket június 17-én és 18-án tartottuk. Június 20-án volt a záróünnepélyünk. 22-én a következő tanévre jelentkezetteket je­gyeztük elő. 152 beiratkozott tanulónk közül bizonyítványt kapott 138. A beiratko­zott tanulók száma csökkenést mutat ugyan, mert 4 tanulóval kevesebb je­lentkezett, mint előző évben, de az osztályozott tanulók száma viszont négy­gyel több. A tanulók fegyelmezhetősége tekintetében nagyobb kifogást nem emel­hetünk kislányaink ellen. És ha meg is lazult itt ott kissé a régi fegyelem, s annak helyét nem foglalta még el az önfegyelmezésen és önkormányzaton alapuló rend, más részről kárpótlást nyújtott nekünk az, hogy a leánykák lelke formálhatóbb, megindíthatóbb lett, jobban észreveszik, jobban átérzik a nyomort, készebbek a segítésre, amint azt számtalan esetben önfeláldozóan be is bizonyították. A mulasztások száma nem volt feltűnően nagy. Ruházati felszerelés hiá­nya miatt egyetlen tanulónk sem mulasztott. Volt ugyan olyan leányka, aki meleg téli ruháinak hiányát csak tanulótársai segítségével tudta pótolni, társai azonban tapintatos szeretettel segítették át ezen a nehézségen. Annál több volt a cipőjavíttatás miatti egy-két napos mulasztás. Iskolánkat két ízben is meglátogatta dr Várnyi Ferenc egyházkerületi tanügyi előadó úr, a Baár-Madas leánygimnázium igazgatója, aki meghallgatta, megvizsgálta bajainkat és ellátott bennünket szakértő tanácsaival. Meg kell még mindenesetre emlékezni arról az áldozatkészségről, amely­iket — saját nehéz körülményei között is — fenntartó egyházunk sietett segít­ségünkre minden olyan esetben, amikor áldozatok árán kellett munkánk folyá­sát lehetővé tenni Hála a jó Isten kegyelmének , az egyház és a szülők áldozatkészsége árán, a tanári kar önfeláldozó munkája segítségével mé­s cs­ak eredményesebb munkát végezhettünk, mint az előbbi zaklatott, nehéz esztendőben, és nyu­­godtabban dolgozhattunk, mint sok más iste­nn, ahol még ebben az évben is sokkal súlyosabb nehézségei és akadályai voltak a tanitásnak, mint nálunk.

Next