Katolikus Polgári Leányiskola, Kiskunhalas, 1937

két Az osztályfők és a szaktanárok beszámolói, valamint az igazgatói és ta­nári hospitálások tapasztalatai, állandó tárgyként szerepeltek. A légvédelmi oktatás bevezetését és tervszerűségét is az értekezleten vitattuk meg, hogy mód­szeres intézkedéseink egységességét biztosítsuk. Módszeres értekezletünk szept. 29-én és febr. 22-én volt. Szeptemberben az új hivatalos lapról és annak mellékletéről, a Katolikus Tanügyi Közlöny szükségességéről, továbbá a Rendtartás szerinti pontokról, (iskolai dolgozatok, házi olvasmányok stb-ről) hoztunk megállapításokat. Februárban „Történelmi órák a kettős szentévben“ címmel értekezett a történet tanára. b) Tanításainkat a Tanterv és Utasítás szerint készült, az Egyházmegye Főtanfelügyelő által jóváhagyott és a m. kir. budapestvidéki Főigazgatóság által láttamozott tanításmenetek alapján végeztük. Az előírt anyagot minden tárgyból feldolgoztuk, az írásbeli dolgozatokat a kötelező szám­ban megirattuk. c) Tantárgyfelosztást az év folyamán 2. órarendet 1 ízben készítettünk. d) Rendkívüli tárgyként a zenét tanította Szabó Mária Gelerina nővér. Tanfolyamunk nem volt. e) A valláserkölcsi és hazafias szellemben való nevelésre nagy gondot fordítottunk A kettős szentév mibenlétét, gondolatát állandóan ébren tartottuk. Az iskola katolikus jellegéhez híven, a tanulók nemcsak a kötelező vallási gyakorlatokon vettek részt, hanem az őszi és tavaszi időben naponként szent­misére is jöttek. Az első pénteki szer­tgyónás és szentáldozásban csaknem minden tanuló mindig részt vett, saját buzgóságából. Testületileg vettünk részt a körmeneteken. Az Eucharisztikus Világkongresszusra több tanuló szü­leivel utazott föl. Az évi lelkigyakorlatokat, mint minden évben, úgy az idén is megtartották nov. 25, 26, 27-én Fót. Zempléni Pál káplán lelkes, pedagó­giai érzékkel mélyreható vezetésével. Szent István eszméit, főként az Oltáriszentség iránt való szeretetét és hó­dolatát igyekeztünk beplántálni a fogékony leánylelkekbe. Nevelésünk erősen nemzeti is, második éve, hogy a magyaros formaruha viselését sürgetjük és kötelezővé is tettük. Kézimunka és rajz órákon főként, de minden tantárgynál többször is kiterjedt figyelmünk magyar hazánk népművészeti,, szokásai stb. megbecsülésére. f) Testnevelés. Tanévünk második felében már az új tornateremben tor­násztunk. A nm. VKM. segélyéből a terem fölszerelését év végére sikerült megvalósítanunk. Az utcai közlekedési rend, valamint a tűzkivonulás tudni­valóiban és a légvédelmi eljárásokban kioktattuk tanulóinkat és ezekben kellő gyakorlottságot sajátítottak el. g) Az állat- és növényvédelmi nevelésre az állat- és növénytani órákon és a tárgykörnek megfelelő kirándulásokon nyílt alkalom. A virágok ápolását nagy szeretettel végezték a tanulók. Minden osztályban van egy „virágos ablak.“ h) Az alkohol elleni küzdelem érdekében az egészségtan és háztartástan tanítása keretében tevékenykedtünk, úgyszintén az olvasmánytárgyalásoknál is. /) Az osztályfőnöki órákat minden hét szombatján 12­ 1 óráig tartottuk meg, mind a 4 osztályban egy időben. A VKM. által kiadott tervet vettük irányadónak, de felhasználtuk az időszerű alkalmakat is.­­) A takarékosságot és a magyar ipar pártolását azzal munkáltuk, hogy tankönyveik és taneszközeik beszerzésénél intettük tanulóinkat a jó mi­­nőségű és csak a legszükségesebbek vásárlására. Kézimunka-, rajzfelszerelé­­seik megtekintésekor feltétlenül eszükbe juthatott vezérelvünk: magyar ember, magyar árut vásároljon!­­) Szülői értekezletet az iskolaév folyamán 3-szor tartottunk. Az első értekezleten, nov. 24-én Fábián Mária Speciosa tanár volt az előadó. Tárgya: Hogyan neveljük a gyermekeket a szülőkkel egyetértően eucharisztikus szer-

Next