Polgári Fiú és Leányiskola, Kismarton, 1899

I. A kismartoni tornacsarnok és játszótér kérdéséhez. Már évek óta foglalkozunk azzal a tervvel, hogy a test­­gyakorlás czéljaira alkalmatlan jelenlegi városi tornaterem helyébe új tornacsarnokot építsünk s mellette 1000 m­ 2 nagyságú nyári tornatért létesítsünk. Azonfel'"' megfelelő nagyságú játszó­térről is óhajtunk gondoskodni. Hogy tervünket nem sikerült még eddig megvalósítanunk, annak oka főképen abban keresendő, hogy a város közönsége a tornacsarnok és a játszótér szükséges­ségétől nincsen áthatva oly mértékben, a­mint az a fölmerülő akadályok legyőzése végett szükséges volna. Pedig a rendszeres testgyakorlás és a testmozgással járó játékok jótékony hatása a tanuló ifjúságnak nemcsak testi fejlődésére, hanem lelki életére is kiterjed, minélfogva a testgyakorlás és a tornajátékok a neve­lésnek oly nagyjelentőségű tényezői, hogy nem tudjuk azokat eléggé megbecsülni. Kitűnik ez a következőkből: Hogy az iskola megfeleljen a nevelőtanítás követelményeinek, az értelmi­ és az erkölcsi képzés mellett a növendékek testi ne­velésére is kiváló figyelmet kell fordítania. A gyermek fejlődése ugyanis csak akkor természetes, ha valamint a lelki, úgy a testi képességeit is összhangzatosan fejlesztjük. Ennek tudatában a közoktatásügyi minisztérium már évek óta különös súlyt helyez az iskolai egészségügyre, a­minek egyik fő követelménye meg a testgyakorlatok és a tornajátékok ápolása. A rendszeresen űzött­­testgyakorlatok erőssé és ügyessé te­szik a testet, ezzel növelik az egyén önbizalmát és gyarapítják a lélek nyugalmát. Mindezek által pedig alkalmasabbá válik az egyén a szellemi munkára. Innen van a testgyakorlatok jelentő­sége a­ tanuló ifjúság lelki életére. Hatásuk kiterjed a növendékek értelmi és erkölcsi fejlődésére egyaránt, így a vezényszóra közö­sen végzendő gyakorlatok arra nevelnek, hogy a társas működés­ben ellenmondás nélkül alárendeljük a saját akaratunkat valamely lk

Next