Állami Deák Ferenc gimnázium, Kispest, 1935

Bemutató órák Ismeretes dolog, hogy a hospitálások eredményessé tétele végett a bemutató órák igen termékenyítően hatnak a nevelő-oktató mun­kára, mert oktatási és nevelési kérdéseket vetnek fel s ezeket állan­dóan az érdeklődés középpontjába állítják. Alkalmat adnak a jóindu­latú bírálatra, a vélemények kicserélésére s ezzel felkeltik és ébren­­tartják az egységes nevelő és tanító eljáráshoz nélkülözhetetlen közösségi szellemet. Fokozzák a tanári testület kebelében, de még inkább a tanuló ifjúság előtt és rajtuk keresztül a társadalom szemé­ben is a tanári munka megbecsülését. A bemutató órák lehetnek egyszerű haladó órák. Az ilyen órák lényegükben nem különböznek a megszokott rendes tanóráktól, céljuk épen a mintaszerű átlagóra bemutatása. A bemutató óra másik faja az összefoglaló óra. Ezen az anyag egy meghatározott részét előre megállapított szempont szerint áttekintik a tanulók és a tanul­tak maradandó vázát megrögzítik. Míg a bemutató órák előbbi alak­jához a tanulók előkészítése nem szükséges, sőt káros, mert nem adja az órák igazi képét s megtéveszt, addig az utóbbira hasznos a tanuló­kat valamely más szempont szerint való összefoglalás segítségével előkészíteni. Végül a bemutató óra munkaóra is lehet. Ilyenkor — különösen természettudományi tárgyaknál — a tanulók maguk dol­gozzák fel a tanár vezetésével a tárgyalandó anyagot, még­pedig úgy, hogy valamennyien tevékenyen részt vesznek kísérletek végzésében növények, állatok meghatározásában stb., a minden egyes tanuló kezében levő eszközök, szerek használata, növények, állatok meg­figyelése, illetőleg boncolása révén. A bemutató órák lebonyolítása úgy történik, hogy a tanár el­készítvén egy órának óratervét, a kitűzött nap előtt értesíti kartár­sait, hogy mikor tartja az órát s arra meghívja azokat, akik épen szabadok abban az órában. Megmondja a tárgyalni szándékolt anyagot, esetleg a szemléltetésnek módját, meg a különösen elérendő célt, esetleg módszeres fogást, amelyet be akar mutatni. A megtartott órát barátságos megbeszélés követi, mert itt derül­nek ki az esetleges helytelenségek, vagy más tapasztalatok. Intézetünkben a vázolt elvek alapján a második félévben kezd­tük meg a bemutató órák tartását. Ezeknek száma csak négy volt, de tekintetbe kell venni, hogy újszerű, szokatlan dologról volt szó, s az első lépéseket tettük iskolánkban ezen a téren. Az első bemu­tató órát a IV. osztályban tartottuk a latin nyelvből. A tárgyalt olvas­

Next