Állami Deák Ferenc gimnázium, Kispest, 1935
Bemutató órák Ismeretes dolog, hogy a hospitálások eredményessé tétele végett a bemutató órák igen termékenyítően hatnak a nevelő-oktató munkára, mert oktatási és nevelési kérdéseket vetnek fel s ezeket állandóan az érdeklődés középpontjába állítják. Alkalmat adnak a jóindulatú bírálatra, a vélemények kicserélésére s ezzel felkeltik és ébrentartják az egységes nevelő és tanító eljáráshoz nélkülözhetetlen közösségi szellemet. Fokozzák a tanári testület kebelében, de még inkább a tanuló ifjúság előtt és rajtuk keresztül a társadalom szemében is a tanári munka megbecsülését. A bemutató órák lehetnek egyszerű haladó órák. Az ilyen órák lényegükben nem különböznek a megszokott rendes tanóráktól, céljuk épen a mintaszerű átlagóra bemutatása. A bemutató óra másik faja az összefoglaló óra. Ezen az anyag egy meghatározott részét előre megállapított szempont szerint áttekintik a tanulók és a tanultak maradandó vázát megrögzítik. Míg a bemutató órák előbbi alakjához a tanulók előkészítése nem szükséges, sőt káros, mert nem adja az órák igazi képét s megtéveszt, addig az utóbbira hasznos a tanulókat valamely más szempont szerint való összefoglalás segítségével előkészíteni. Végül a bemutató óra munkaóra is lehet. Ilyenkor — különösen természettudományi tárgyaknál — a tanulók maguk dolgozzák fel a tanár vezetésével a tárgyalandó anyagot, mégpedig úgy, hogy valamennyien tevékenyen részt vesznek kísérletek végzésében növények, állatok meghatározásában stb., a minden egyes tanuló kezében levő eszközök, szerek használata, növények, állatok megfigyelése, illetőleg boncolása révén. A bemutató órák lebonyolítása úgy történik, hogy a tanár elkészítvén egy órának óratervét, a kitűzött nap előtt értesíti kartársait, hogy mikor tartja az órát s arra meghívja azokat, akik épen szabadok abban az órában. Megmondja a tárgyalni szándékolt anyagot, esetleg a szemléltetésnek módját, meg a különösen elérendő célt, esetleg módszeres fogást, amelyet be akar mutatni. A megtartott órát barátságos megbeszélés követi, mert itt derülnek ki az esetleges helytelenségek, vagy más tapasztalatok. Intézetünkben a vázolt elvek alapján a második félévben kezdtük meg a bemutató órák tartását. Ezeknek száma csak négy volt, de tekintetbe kell venni, hogy újszerű, szokatlan dologról volt szó, s az első lépéseket tettük iskolánkban ezen a téren. Az első bemutató órát a IV. osztályban tartottuk a latin nyelvből. A tárgyalt olvas