Állami Bessenyei gimnázium, Kisvárda, 1921
legszükségesebb helyiségeket kb. 300000 K. költséggel ideiglenesen használhatókká tette. Két rossz hajlék között kellett választanunk és mi ezt választottuk, mert reméltük, hogy intézetünk itten már a legközelebbi jövőben, — bár jelentékeny anyagi áldozatok árán — mégis megtalálja igazi otthonát, ahol fejlődhetik és virulhat, míg amott, a régi épületben, már évek óta csak tengődés volt az élete. Sajnos az állam jelenlegi pénzügyi viszonyai mellett kevés okunk van hinni, hogy e reményünk valóra válik, de viszont ezt a fizikális nyomorúságot sem lehet tovább elviselni, tanár és tanuló egyaránt szenved miatta. Az intézet elhelyezkedése a befejezetlen épületben oly rossz, hogy a legelemibb biztonsági, egészségi és paedagógiai szempontok sem érvényesülhetnek. A tantermek egy részét kivéve, egy használt helyiségünk sem szolgálja azt a célt, amelyre eredetileg szánták. A legsürgősebb feladat tehát, hogy az épület még e nyár folyamán bejeztessék, s benne ez a sokat szenvedett intézet, 15 évi fennállása után, megfelelő elhelyezést nyerjen. Ez egyúttal az egyetlen s utolsó feltétele annak, mert a többi már adva van, — hogy gimnáziumunk a megcson- ^kitott haza e végvidékének hatalmas kulturvárává fejlődjék s teljesíthesse azt a nagy nemzeti missiót, melyre földrajzi fekvésénél fogva hivatva van. Valláserkölcsi és fegyelmi állapot. Tanulóink vallási kötelességeik teljesítésében hitoktatóik utasításai szerint jártak el. Az istentiszteleteken a tanárok a tanulókkal együtt vettek részt. A tanári kar állandó nevelői kötelességének tartotta, hogy gondjaira bízott tanuló ifjúságban a valláserkölcsi érzést, a rend és a kötelességteljesítés érzését ápolja és növelje. Atanuló ifjúság fegyelmi állapota a tanév folyamán általában elég jó volt. Komoly és megtorlást követelő kihágások nem is fordultak elő. Kisebb mulasztások vagy fegyelmi vétségek esetén a tanári kar mindig atyailag szigorú, de igazságos nevelő orvoslásra törekedett. Tanulmányi állapot. A tanulmányi eredmény még mindig nem üti meg a békebeli átlagot. Erre a fentebb vázolt, külső kedvezőtlen körülményeken kívül belső okok is közreműködtek. Tanulóink nagy részének előképzettsége fogyatékos s a legtöbbjénél sajnos hiányzik a megfelelő szorgalom és aka-