Kohászok Lapja, 1960 (4. évfolyam, 1. szám)

1960-01-01 / 1. szám

Tudósítónktól a műszaki fejlesztés néhány problémája a kohászatban A kohászat eddigi és jövő­beni feladatainak megoldásá­ban döntő szerepe van a mű­szaki fejlesztésnek. Ha az el­múlt esztendőre pillantunk vissza, elmondhatjuk: nem kell szégyenkeznünk. A kor­mányrendelet, amely lehetővé tette, hogy a vállalatok érté­kesített termékeik alapján százalékban meghatározott összeget fordítsanak a műsza­ki fejlesztésre, nagy lendületű előrehaladás alapjait vetette meg. Ezt bizonyítja a kísérle­tek nagy száma is, amelyek közül néhányat megemlítünk. Eredményekben gazdag kísérletek A műszaki fejlődés egyik kiemelkedő eredményt ígérő kísérletsorozata indult el kb. másfél évvel ezelőtt a Lenin Kohászati Művekben, ,a ma­­­gas karbontartalmú króm-mo­­libdén ötvözetű hengerminősé­gek kialakítására. A durva­­hengerművi felhasználáson kí­vül folynak a kísérletek az említett összetételű hengerek­­nek más hengersorokon tör­ténő felhasználására. A finom­­sori hengereknél olajban tör­ténő edzéssel sikerült elérni a 400 Brinell-keménységet a paláston. Bár a kísérletek még távolról sem mondhatók befejezettnek, az eddig szer­zett tapasztalatok azt igazol­ják, hogy az új hengerek a ko­rábban alkalmazottaknál na­gyobb keménységűek és élet­tartamuk többszöröse a régi­nek. Lényeges előrehaladást je­lentenek a gyorsacélok és más erőse­n ötvözött acélok hengerlési és hántolási kísérle­tei. Nagyüzemi kísérletek zaj­lottak le különböző szelvé­nyeknél, közép- és finomsoron. A finomsoron a koracélok se­­lejtje a kísérletek során azo­nos szinten mozgott a normál kereskedelmi acélok gyártá­sánál előforduló selejttel. Bár az egyengetésnél még bizo­nyos nehézségek tapasztalha­tóak, az eddigi kísérletek eredményei alapján megálla­pítható; a módszer alkalma­zásával számottevő javulást érhetünk el, mind a selejt csökkenésében, mind a méret­­pontosságban. Említésre érdemes az el­múlt évben lezajlott kísérle­tek közül a nyersvas kohón kívüli kéntelenítése Az év derekán végzett kí­sérlet során 45%-os kéncsök­kenést sikerült elérni. A Sal­gótarjáni Acélgyárban a kü­lönböző profilos rúdacélok hú­zásánál elért eredmények alapján már meg is valósítot­ták a reteszacél, a legömbölyí­tett­ profil, valamint a mun­kavezetékek és tolókák gyár­tását. A Borsodnádasdi Le­mezgyárban megkezdték a nikkelmentes, továbbá az ala­csony nikkeltartalmú, de sav- és lúgálló acélféleségek hen­ger­lési kísérleteit. Ez utóbbi eredmények még csak első lépcsői a gyártás megindításá­nak. A következő évek mű­szaki fejlesztési feladata nagy értékű acélfajta előállí­a­tási lehetőségeinek megterem­tése és ezekből a vegyipar, va­lamint a mezőgazdaság igé­nyeinek kielégítése. A műszaki fejlesztés terveiből Ha a mögöttünk maradt esz­tendő eredményben gazdag kísérletso­rozatának változa­tos áttekintése után a jövő, az idei esztendő műszaki fej­lesztési tervére vetünk néhány pillantást, elmondhatjuk, hogy az elmúlt évinél is gazdagabb programot ígér. A legnagyobb szabású munka Ózdon A rekonstrukció során át­építjük a kohókat 500 köb­méteresre. Ezzel­ egy időben teljesen gépesítjük az elegy­téri munkát. Az acélművi 40 tonnás kemencéket korszerű, 85 tonnás Márzi-kemencék­­kel cseréljük fel. Az öntőcsar­nokban a széles nyomtávú kocsizó-öntést valósítjuk meg. A rekonstrukció érinti az óz­di kohászat majd minden üzemét. Korszerűsítjük gyors­ drótsor­ozatot, amely az a előfeszített betongyártás fej­lesztését teszi lehetővé. lépcsőzetesen megvalósuló át­­­építés folyamán sor kerül a melegítő kemencék átépíté­sére, az első és második foly­tatólagos sor, a felcsévélő be­rendezések és későbbi idő­pontban a hengerállványok korszer­űsítésér­e. A másik nagy jelentőségű, a műszaki fejlődést szolgáló beruházás az 1960-as eszten­dőben a Dunai Vasmű meleg­hengerművének üzembehelye­zése. A sorozat a közép- és fi­nomlemez meleg szalagban történő hengerlésével mennyi­ségi és minőségi igényeket elégít ki. Távlatban megte­remti az úgynevezett hajlított szelvények gyártásának lehetőségét és ez­zel a feldolgozó ipar műszaki fejlődését is szolgálja. A vaskohászat hármas célt kitűzésének, a termelés men­­­nyiségi növelésének, a termelt áruk minőségi javításának és választékbővítésének, vala­mint a termelési költségek csökkentésének a megvalósí­tását szolgálják az év folya­mán sorr­a kerülő egyéb mű­szaki fejlesztési intézkedések is, így például az úgynevezett önjáró tömörítvény-gyártás (kalcium-szilícium, hányados egy) a fajlagos kokszfogyaszást csökkenti. A Dunai Vasmű­ben a fémbetétnek 125 tonná­ról 150 tonnára növelésével a kemencék tonna/óra teljesít­ménye növekszik. A felöntő­­fej nélküli, csillapított, lapos önteés gyártásával a Lőrinci Hengerműben növeljük a faj­lagos anyag-kihozatalt. Diós­győrött a darabosított ércfel­használás 1/3-os növelésével, a szélhőmérséklet emelésével, valamint az ércátlagosítás megvalósításával 70 kilogram­mal csökken a tonnánkénti a koksz­fogyasztás. A Martinban betétfelhasználás 28 kg/ tonna csökkentésével, a nyers­­a vas minőségének javításával, betétanyag mérlegelésével és a salakmennyiség csökken­tésével az 1 és 2-es minőség 80% -os arányát érjük el. A könnyített szelvények gyártása A hengerművek viszonyla­tában lényeges lépés lesz a könnyített szelvények gyár­tása, amely ugyancsak kiihat a feldolgozóipar műszaki fejlő­désére is. A konstrukciók könnyítésének útján A fejlődés az egész világon a konstrukciók könnyítése fe­lé halad. Az acélművekben a nagy szilárdságú, magas fo­lyáshatárú anyagok gyártásá­ban az elmúlt évben elért eredményeink lehetővé teszik, hogy most már a hengermű­vekben is megtegyük a követ­kező lépést. A könnyített szelvények gyártása a felhasz­náló iparban a konstrukciók 6—15%-os könnyítését teszi le­hetővé. A célkitűzés megvaló­sításával a jelenlegi berende­zések szabta korlátok között már foglalkozik a kohászat. Eredményes munkát végzett a könnyített szelvények gyár­tásában az­­ Ózdi Kohászati üzemek. Itt elkészítették az 50X32 mm-es 65-ös könnyí­tett „U” szelvény üzegelését. A szelvények próbahengerlése megtörténik már az év első felében. A Lenin Kohászati Művek új középhengerművében 1959- ben megtörtént a kis- és köze­pes méretű „U” és „I” szel­vények próbagyártása. Ebben az évben megkezdik ezek fo­lyamatos hengerlését. Ezzel nemcsak a sorozat szelvényvá­lasztékát bővítjük, hanem nö­veljük az ipar és a külkeres­kedelem exportlehetőségeit is. Az összes hengerműveket érintő és a termelés műszaki színvonalát fejlesztő intézke­désit vezettünk be az elmúlt évben a tűrések szigorítására. Ez a tűrésszigorítás a szelvé­nyek átlagában 2—4%-os súlycsökkenést tesz lehetővé, ami éves viszonylatban 9— 9500 tonna acél megtakarítás­sal jár. Az intézkedést az el­múlt évbe­n hajtották végre a művek, de gyümölcse igazán ez évben és az elkövetkező években érik be. Hasonló horderejű lépés lesz henger­műveink gyártási technológiá­­jának műszaki fejlesztésénél a kikészítés korszerűsítése és gépesítése. Ebben lemaradtunk és ez nemegyszer exportlehe­tőségek kihasználását is aka­dályozta. Egyengetőgépek be­állításával már az idei évben és az 5 éves terv éveiben fo­lyamatosan növeljük a kiké­szítésnél a minőséget, mennyiséget. Ugyancsak az el­ől­múlt évben folytatott kísérle­tek eredményei alapján előre­láthatólag az év közepén meg­valósítjuk a nagy értéket kép­viselő színes­fémeink közül az ólomszínporok korszerű fel­dolgozását. A korábban fel­­használhatatlan, alacsony nik­keltartalmú vasércek feldolgo­zásával is kísérleteztünk az elmúlt évben. A nagyüzemi kísérletek alapján meg­van a remény arra, hogy már az év elején sikerül megteremteni az 1—2 % nikkeltartalmú vas­érc gazdaságos felhasználásá­nak feltételeit. 2 ❖ [UNK] ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ Jpeitei a M­agnezitääi 97 ÚJÍTÁS - FÉLMILLIÓ FORINT Az elmúlt év decemberében a Magnezit Gyárban is megtartották a dolgozók az újítási konferenciát. A gyár főmérnöke elmondotta, hogy 1959 11 hónapja alatt 141 újítást adtak be a dolgozók és ebből 97-et fogadtak el. Az újítások többségét már megvalósították. A 97 elfogadott újítás elősegítette a termelés mennyiségi és minőségi javu­lását és mintegy félmillió forint megtakarítást eredményezett. A főmérnök beszámolója utalt arra, hogy a benyújtott újítások értékelésénél még jelentős hiányosságok vannak. Nem minden ve­zető érzi kötelességének az újítások támogatását. Bírálat érte az újí­tási előadót is, aki­ ugyan igyekszik munkáját jól elvégezni, de, a­­ szükséges segítséget nem eléggé igényli a munkájához. ♦ A beszámoló vázolta, hogy 1960-ban milyen feladatokat kell meg­­­­oldani. A vita során hangsúlyozták a dolgozók: az újítási munka ♦ eredményesebb lenne, ha az üzemvezetők és művezetők üzemrészen­♦­ként kidolgoznák az újítási feladatterveiket. ^ Csömör János ♦ a szakszervezeti bizottság ♦ újítási felelőse ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ AZ ÖNTÖDÉK KORSZERŰ­SÍTÉSÉN­ dolgoznak a Kohó- és Gépipari Minisztérium ille­tékes szakemberei. Külföldi példák nyomán azt tervezik, hogy szürke vasöntvény ter­melésünk 1958-hoz viszonyítva 1965-ig 30—35 százalékkal, a könnyű- és nehézfémöntvények termelése pedig körülbelül 50 százalékkal emelkedjék. Ezek­nél még nagyobb arányban, több mint száz százalékkal nö­vekednék a temperöntvény­­termelés, s ez számos területen lehetővé teszi a­ jóval drágább acélöntvények és­­ kovácsolt alkatrészek­­ helyettesítését. Reméljük, hogy az öntödék korszerűsítése együtt jár majd az öntödékben végzett fizikai munka könnyítésével is. 3 me: A napsugár fátyolosan tör utat a vastag füsttakarón át. Fehér inget fel ne vegye­nek — hangzik az intelem a „bennszülött” lakosság ajká­ról —, mert estig szürke lesz. Igen, Ostrava, a csehszlovák ipar büszkesége —­­ érthető okokból — nem tartozik ép­pen a legtisztább levegőjű vá­rosok közé. Füstölgő kohók, kémények, hatalmas gyárak, csillesorok bizonyítják, hogy a nehézipar gigászi központjá­ban vagyunk. Bár nagysági sorrendben ma már az 5—6. helyen fekszik hazájában, sok ország büszkén vallaná legna­­gyobbjának. • Nyersvasércből — futószalagszerűen — hengerelt acéláru Mintegy 15 ezer ember a Klement Gottwald kohászati kombinátban dolgozik — tájé­koztatja a főmérnök a látoga­tókat. A gyár­komplexum kö­rülbelül 1963-ra­­ készül el, mi­kor is 25 ezer lesz a dolgozók létszáma. Méreteire jellemző, hogy saját vasútállomása van gyáron belül, mely napi 1200 vagon forgalmat bonyolít le. Az autóutakat 70—80 kilomé­ter hosszúságúra becsülik, me­lyek jórészt alagút formájában húzódnak, hogy ezzel is eny­hítsék a forgalmi akadályokat. A­ kombinátban kokszoló, ko­hászat, acélgyártó és henger­mű működik. E négy, egyéb­ként teljesen önálló óriási üzemrész lehetővé teszi, hogy szinte futószalagszerűen a nyers vasércből hengerelt acéláru váljon. Igen nagy előny, hogy Ostrava bányái­ban kokszolható szenet bá­nyásznak s ezt a gyár hat kokszolóblokkja helyben tudja feldolgozni. A kész kokszot kohókban keverik a külföldről importált vasérccel. Jelenleg négy darab ezer tonnán felüli kohó működik (nekünk csak egy ezertonnásunk van, diósgyőri Béke-kohó). Az acél­a gyártást már most is ugyan­csak 4 ezer tonnás vagy annál nagyobb martin-kemencével folytatják. • Automatizált hengermű A beláthatatlan hosszú üzemrészben izzó acélrudak és hatalmas acéltömbök formá­lódnak, kígyóznak félelmetes dübörgéssel a hengerek között. Meglepő, hogy az 5—600 m hosszúságot is meghaladó szé­les csarnokban embert alig látni, pedig minden mozog, akár egy óraműben. A főmér­nök felvilágosítása szerint a hengermű majdnem teljes mértékben automatizált. • Ahol a munkások pihennek A kombinátban folyó munka bizony nem gyerekjáték. Egészséges, pihent dolgozókat kíván. Az állam gondoskodott, hogy az itteni munkások meg­felelő körülmények között él­jenek. A kombináttól mintegy tíz kilométerre — jó levegőjű fenyőerdőkkel övezett helyen —, körülbelül félmillió lakosú, modern városnegyed épült, il­letve van épülőben, ahonnan gyorsvasutak biztosítják gyár felé a kényelmes utazást. a Gyönyörű színház, mozi, kor­szerű iskolák, sportpályák szolgálják a kulturális és szó­rakozási lehetőségeket. Az ostravai Klement Gott­­wald kohászati kombinát jog­gal hirdeti büszkén a cseh­szlovák nép tehetségét és si­kereit. K. I.

Next