Katolikus Főgimnázium, Kolozsvár, 1875
e sült phantasiának sokszor nagyobb szerepe van, mint a speculatív vagy reflexív értelemnek, a tényekkel hidegen számoló ész munkásságának — ez indokolásra nem szorul. Talán épen e nem épen indokolt tarka ezimezgetés által felkeltett reactio egyengette az utat a philosophiai tudományok sajnosan tapasztalt népszerűtlenítésére kivált azok részéről, kik az anyagba fúlva az eszmei lét magaslatára fölemelkedni nem tudnak, vagy nem akarnak. Les extrémes se touchent. Idealismus (kivált ha még tartalmatlan, abstractabb jellemű) és vastag realismus ellenlábasai egymásnak , s a létért való küzdelemben, ha az egyik elbukik, szükségkép fölülkerekedik a másik. E tünemény még a „par excellence“ logicai tudományok fejlődési mozzanataiban is észlelhető. Kant ugyan (Kritik der reinen Vernunft 2. Auflage, Vorrede VIII—IX) megtagadja a Logica fejlődésmozzanatait, midőn állítja, hogy az — Aristoteles óta — sem előre, sem hátra egy lépést sem tehet. Ha így, akkor bátran letehetnék a tollat. De nézetünk szerint nincs tartalmilag és alakilag oly bevégzett tudomány, melyben annak legkezdetlegesebb alakjától a viszonylag teljes rendszerig a szervező szellem haladó vagy retrograd lépéseket nem tett volna, s mely épen azért bizonyos positív vagy negatív fejlődési tüneteket ne éreztetett volna. A tudományok e köz sorsa alól a Logica sem emancipálhatta magát. A következőkben megkísértjük — a bölcsészettörténelem kalauzolása mellett — az egyes, bár minő jellemű főbb mozzanatokat rajzolni s azokat alanyi észrevételeinkkel kisérni, a mennyiben a tárgy természete s saját szerény ismeretkészletünk megengedi. A mit Dühring a bölcsészettörténelemről mond: — Die richtige Vorstellung, die man sich von den weltgeschichtlichen Schicksalen der Philosophie zu machen hat, gestattet keine gleichförmige Periodeneintheilung, sondern gebietet grade zu einige Jahrhunderte des Griechischen Lebens und ebenso einige Jahrhunderte der neueren wissenschaftlichen Cultur als diejenigen auzuzeichnen, in denen Philosophie im höheren Sinne allein eine wirkliche Geschichte gehabt hat. Uebrngens hat sie entweder