Katolikus Főgimnázium, Kolozsvár, 1875

e sült phantasiának sokszor nagyobb szerepe van, mint a speculatív vagy reflexív értelemnek, a tényekkel hidegen számoló ész munkásságának — ez indokolásra nem szorul. Talán épen e nem épen indokolt tarka ezimezgetés által felkeltett reactio egyengette az utat a philosophiai­ tudo­mányok sajnosan tapasztalt népszerűtlenítésére kivált azok részéről, kik az anyagba fúlva az eszmei lét magaslatára fölemelkedni nem tudnak, vagy nem akarnak. Les extré­­mes se touchent. Idealismus (kivált ha még tartalmatlan, abstractabb jellemű) és vastag realismus ellenlábasai egy­másnak , s a létért való küzdelemben, ha az egyik elbukik, szükségkép fölülkerekedik a másik. E tünemény még a „par excellence“ logicai tudományok fejlődési mozzanatai­ban is észlelhető. Kant ugyan (Kritik der reinen Vernunft 2. Auflage, Vorrede­ VIII—IX) megtagadja a Logica fejlő­désmozzanatait, midőn állítja, hogy az — Aristoteles óta — sem előre, sem hátra egy lépést sem tehet. Ha így, akkor bátran letehetnék a tollat. De nézetünk szerint nincs tar­talmilag és alakilag oly bevégzett tudomány, melyben an­nak legkezdetlegesebb alakjától a viszonylag teljes rend­szerig a szervező szellem haladó vagy retrograd lépéseket nem tett volna, s mely épen azért bizonyos positív vagy negatív fejlődési tüneteket ne éreztetett volna. A tudomá­nyok e köz sorsa alól a Logica sem emancipálhatta ma­gát. A következőkben megkísértjük — a bölcsészettörténelem kalauzolása mellett — az egyes, bár minő jellemű főbb mozzanatokat rajzolni s azokat alanyi észrevételeinkkel ki­sérni, a mennyiben a tárgy természete s saját szerény is­meretkészletünk megengedi. A mit Düh­ring a bölcsészettörténelemről mond: — Die richtige Vorstellung, die man sich von den weltgeschichtlichen Schicksalen der Philosophie zu machen hat, gestattet keine gleichförmige Peri­­odeneintheilung, sondern gebietet grade zu einige Jahrhunderte des Griechischen Lebens und ebenso einige Jahrhunderte der neueren wissenschaftlichen Cultur als diejenigen auzuzeichnen, in denen Phi­losophie im höheren Sinne allein eine wirkliche Geschichte gehabt hat. Uebrngens hat sie entweder

Next