Dolgozók Lapja, 1968. augusztus (23. évfolyam, 179-204. szám)
1968-08-01 / 179. szám
rvIUS PROLETÁMátGYESOUIUS! AZ MSZMP KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XXIII. ÉVFOLYAM, 179. SZÁM ARA 70 FILLÉR 1968. AUGUSZTUS 1. CSÜTÖRTÖK MAI UTAKON NAGYON elgondolkoztató módon jellemezte májusban a közlekedésrendészet országos tanácskozása a közlekedés fejlődését, a közlekedési baleseteket: „Mai utakon, a holnap járművel, a tegnap embereivel”. A technika gyorsabban fejlődött az utaknál. A közlekedés ma néhány főútvonal kivételével elavult, keskeny utakon zajlik le. A gyors járművek ezeken az utakon nagyon balesetveszélyesek. Ez a veszély még fokozódik az olyan ember miatt, aki nem alkalmazkodik a technika követelményéhez, nem ismeri önmagát, s teljesítőképessége határait. Márpedig a volán mellett gyakran ilyen emberek ülnek, s járdákon ilyen emberek gyaalogolnak. Ez az egyik oka, hogy olyan sok idős ember esik áldozatul a közlekedésnek. Figyelmetlenül lelép az úttestre, s életét veszti. Ha körül is néz, úgy gondolja, vigyázzon rá az autós. Nem gondolja végig, hogy a gyors járművekkel nem lehet könnyen megállni. Legutóbb Komáromban, egy hetvenkét éves ember halt meg a gyorshajtás és saját vigyázatlansága miatt. Az elmúlt hónapokban rendkívül megnövekedett közlekedési balesetek száma a hazánkban. Csak a mi megyénkbe júliusban meghalt hat ember, s nagyon sok a súlyos sérülés, az anyagi kár. A baleseti okokat vizsgálva, azok többsége szubjektív. Nem tartják be a volán mellett ülők, de a gyalogosok, a motorosok sem a közlekedési szabályokat. Ide tartozik a nagyfokú figyelmetlenség is, ami rendszerint bizonyos lelki konfliktusra, ideges állapotba vezethető vissza. Úgy üljenek a volán mögött, hogy figyelmük kígyózó úton nem az előttük jár, hanem problémájukon. Előzéskor nem gondolják végig, el tudnak e még menni a szemben jövő jármű előtt elegendő idő, s hely áll-e rendelkezésükre ehhez. EZÉRT SOK az előzési szabályok megszegése miatti baleset. A vezetés idegmunka, hallatlanul nagy összpontosítást követel. Ilyenkor minden zavaró körülményt ki kell kapcsolni, mert az életünkbe kerülhet. A KRESZ szabályai ezért még arra is figyelmeztetik a gépkocsi vezetőjét, hogy csak nyugodt, kipihent állapotban üljön kocsijába. A KRESZ szabályai azonban mindenkire vonatkoznak, nemcsak a járművezetőkre. Nagy baj viszont, hogy az általános hiedelem szerint ezek a szabályok és a közúti jelzőtáblák előírásai csak a közúton közlekedőkre, csak a járművek vezetőire vonatkoznak. Az M 1-es úton tilos például kerékpárral közlekedni, tilos ez a tatabányai szakaszán is. A napokban egy idős ember megszegte ezt a szabályt, s áldozatul esett saját fegyelmezetlenségének. Nem lehet, s nem szabad ma a közutakon a 20 évvel ezelőtti módon gondolkodni, mint hogy nem lehet, s nem szabad, ahogy ezt egy közlekedési szakember jellemezte : „másodállásban” ülni a volán mögé. Megyénk útjain hallatlanul nagy forgalom árad át. A főutakon szinte állandóan hosszú gépkocsisorok haladnak. Mindenki siet, előz, s ebben a vágtatásban sokszor csak rutinjában, no meg a szerencséjében bízik a jármű vezetője. És ez sokszor csalóka, a rutin nem pótolja a figyelmet, a fegyelmezett vezetést, a felelősséget. Aki közúton közlekedik — legyen az gyalogos, vagy járművezető — kezében tartja a saját életét, de embertársaiét is! A FELELŐSSÉGRE KRESZ szabályai figyelmeztetnek. Sajnos, ezek iránt az életünket védő szabályok iránt hallatlanul nagy az érdektelenség. De figyelmeztetik a szabályt szegőket a közlekedésrendészet bírságai is, ám mindezek valóban csak figyelmeztetők, az életet nem adhatják vissza. Ma nagyon sok ember a külföldiekre hárítja a felelősséget, mondván: ők okozzák a balesetek többségét. A számok azonban nem így tükrében áll a helyzet: a külföldiek semmivel sem okoznak több karambolt, mint tegrai gépkocsivezetők. Az igaz, hogy közlekedőnülre a gyorsaság a jellemző, modern, nagy kocsikkal járnak. Többségük alkalmaz'kaflijí ■fit ^itteni szabályokhoz, betiltja a közlekedés törvényeit. közúti Aki, viszont nem tartja be, azokkal szemben éppen úgy ’ eljárnak, mint a közlekedés hazai szabályszegőivel szemben. Nap, mint nap megdöbbentő balesetekről szól közúti közlekedés krónikája. Emberek rokkannak meg, halnak meg saját vigyázatlanságuk, vagy sok fegyelmezetlensége mámiatt. ’• VAJON MINDEZ törvényszerű? Nem az, nem szabad annak elfogadni! Közlekedjünk modern emberek módjára, vigyázzunk egymásra, számoljunk a modern technika vívmányaival, gépjárművünkkel, amely barátunk, ha ismerjük, ha alkalmazkodunk hozzá, de ellenségünkké válik, ha figyelmen kívül hagyjuk gyorsaságát, teljesítőképességét, s azokat a szabályokat, amelyek védenek bennünket. A közúti balesetek szaporodása a ma útjain erre figyelmeztetik az embereket... Kovács Klára Mit nyújt a közétkeztetés Oroszlányban — Büfé a hütőtónál — Több egységet átalakítanak A közétkeztetés — beleszámítva a konyhákat és büféket — mind nagyobb szerepet játszanak Oroszlány ellátásában. A Nyugat-Magyarországi Üzemi Veriséylátó Vállalat három konyhát és 13 büfét tart üzemben a városban. Az év első felében több mint 7,5 millió forint forgalmaztak le. A meleg bonyolítótételt főző konyhák közül kettőben többféle étel között választhattak a vendégek. Örvendetesen javult a húsételek minősége és mennyisége. A főzelékfélék választékát — a szárazság okozta nehézségek miatt — konzervek felhasználásával is csak nehezen lehetett kielégítővé tenni. Gondot okoz a vállalatnak a szakmunkáshiány. Ezt több tanuló alkalmazásával igyekeznek megoldani. A hőerőmű hűtőtavánál pavilont állítottak fel. Az új büfé szeszmentes, mivel a fürdőzők szolgálatába áll. A hálózat karbantartására továbbra is gondot fordítanak. Jelenleg tatarozzák a Béke Éttermet, majd a Bokányi átalakítják művelődési otthonban lévő büfét. S más egységek felújítására is sor kerül. Új vezetők a komáromi városi tanács élén Nagy László, a komáromi városi tanács végrehajtó bizottságának elnöke tisztségéről lemondott, mivel más fontos beosztásba került. Lemondását, érdemei elismerése mellett, elfogadták. Helyébe dr. Túró Antalt választották meg. A megyei tanács végrehajtó bizottsága a komáromi városi tanács új elnökét tisztségében megerősítette. A vezetés változása következtében megüresedett a szomáromli városi tanács végrehajtó bizottsága titkári funkciója. A legközelebbi tanácsi választásig dr. Mikolasek Sándort bízták meg a titkári teendők ellátásáéval. Újabb halálos közlekedési baleset Július 30-án, kedden. Tatán a Szőllősi úton halálos kimenetelű közlekedési baleset történt. A 30 éves Hajdú Józsefné, tatai lakos kerékpárjával szabálytalanul kanyarodott, és ennek következtében egy német állampolgár gépkocsijával elütötte. A gépkocsi1 vezetője igyekezett kikerülni a minden szabályt figyelmen kívül hagyó kerékpárost, de a tragikus szerencsétlen sém lyozni. Oldalt rántotta a gépkocsi kormányát, ezzel átfutott az úttest másik oldalára, és ott összeütközött egy vele szemben közlekedő bolgár szabályosan személygépkocsival. A kerékpáros, Hajdú Józsefné a helyszínen meghalt. Dorogon, a 18 éves Kovács Gyula esztergomi lakos ugyancsak szabálytalan kanyarodással idézett elő balesetet. Motorkerékpárjával úgy kanyarodott balra, hogy a motorkerékpárjával szabályosan közlekedő. Hideg István, dorogi lakos beleszaladt. Tatabánya-Újvárosban a Győri úton, a 20 éves Kazinczi István, a 18-as AKÖV autóbuszvezetője nem adta meg a vele szembe jövő Dombranovich Tamás motorkerékpárosnak, tatabányai lakosnak, az elsőbbséget, s ezzel balesetet idézett elő. Dombranovich Tamást súlyos sérüléssel szállították kórházba. Mai számunkban: Üzemi beszélgetések 3. oldal Olimpiai karikák A nagymama 4. oldal Olvasóinké a szó 5. oldal Tudományos egyetemi továbbképzés A művelődésügyi miniszter augusztus 1-én hatályba lépő utasítása értelmében az egyetemeken és az egyetemi jellegű főiskolákon egy éves tudományos továbbképzést vezetnek be a legjobb végzős hallgatók számára. a továbbképzés célja, hogy elősegítse az egyetemeken az oktató- és tudományos munkaerő-utánpótlást. A tudományos továbbképzésre a pályázatot az illetékes felsőfokú intézmények rektora hirdeti meg. Politikailag megfelelő — és tudományos téren fejlődésre alkalmas — fiatalokat vesznek fel, s velük egy éves időtartamra kötnek szerződést. A szerződés tartalmazza a pontos munkaidőt és munkahelyet, továbbá a havi munkabért. Az alapbér havi ezerháromszáz forintnál nem lehet kevesebb, 1600 forintnál nem lehet több. Indokolt esetben — a jogszabályokban előírt — pótlék is megállapítható. ÉPEK A VIT-RŐL Leonov szovjet űrhajós, a szófiai VIT-en találkozott Vietnami Demokratikus Köztársaság hős katonájával, aki eddig 13 ellenséges repülőgépet lőtt le. Magay Klementina táncdalénekesnő jelvényt cserél két dél-vietnami szabadságharcossal. A szófiai IX. Világifjúsági Találkozón olyan amerikai katonaszökevény fiatalok is részt vesznek, akik megtagadták a vietnami nép elleni harcot. Képünkön: VIT-fiatalok gyűrűje veszi körül a vietnami háború borzalmait magyarázó egyik volt amerikai katonát. Gazdag volt a II. SZUS programja Tavaly július végén rendezték az elsőt, s most szombat-vasárnap a második Szegedi Ifjúsági Napokat — a szegedi városi KISZ-bizottság és az Express Ifjúsági és Diák Utazási Iroda közösen. Megyénk fiataljait az idén is különvonat vitte a Tisza-parti városba. Most a tavalyinál százzal többen, mintegy 350- en vettek részt a találkozón, ötezer fiatalt látott vendégül a város. Ennyi embernek programot biztosítani nem könnyű feladat. De sikerült, sőt olyan bőséges volt, hogy válogatni kellett Nagy sikere volt az Hjúsági karneválnak, amit a IX. VIT jegyében rendeztek meg. Szabó Jánosnak, a KISZ központi bizottsága a titkárának megnyitója után hosszú különféle sorban vonultak a színpompás karneváli „egységek”. Tréfás, mókás jelmezekben sem volt hiány. Ezek közül ügyet említünk — ami azt bizonyítja, hogy a szegediek legalább olyan aggódva nézik labdarúgó sportjuk fejlődését, mint a tatabányaiak. Teherautó tetején a felírás: „Edzésben vagyunk”, s a ligetté átalakított platón nyugágyban hevert egy labdarúgó. Fáraó korabeli ruhába öltözött szép lány legyezővel állt mellette, körülötte minden, mi szems szájnak ingere.... A szombat est fénypontja a Bánk bán opera előadása _ volt. A ‘tatabányai Utazók Klubja tagjai Fiatal fektíván vettek részt 3 korSZIN-en, s az előadásról is a klub vezetőjét, Beke Imrét kérdeztük meg. — Fiatalokkal volt teli a nézőtér. S hogy az előadást értő és élvező közönség gyűlt itt össze, azt bizonyítja, hogy gyakran csattant fel a taps. A szabadtéri színpad nagyon jól megfelelt az előadásra. Nagyszerűen érvényesülhettek a Dómba olvadó díszletek, és „mozoghattak” a statiszták is. Szombat éjszaka több helyen tartott karneváli bálok, vasárnap délelőtt pedig szervezett városnéző séták, vízisí-, orgona- és zsinagóga-bemutató. s az ipari kiállítás megtekintése között . .választhattak a fiatalok. Délután pedig a VIT-koktélt nézték meg. — Nekem ez a műsor tett szert a legjobban. Tánczene, paródia, szavalat, vidám játék váltakozott az összeállításban — mondta el Körmendi Edit, a ta*ai Eötvös gimnázium tanulója. — Kár, hogy a végét elmosta az eső. Az időjárással egyébként elégedettek lehettek a kirándulók. Míg megyénkben vasárnap borús volt az ég, esett az eső, Szeged bizonyította, hogy a napfény városa is. Csupán délután, A műsor végén esett az ast mintegy másfél óráig, , ^