Dolgozók Lapja, 1971. február (26. évfolyam, 28-50. szám)

1971-02-03 / 28. szám

­* r I ■ I ■* , Számolni a döntések hatásával Elmúlt már az az idő, ami­kor idézetekkel díszítettük a hivatali helyiségek falát. A X. kongresszuson elhangzott beszámoló egyik mondatát mégis szívesen kifüggesz­­­ném minden döntésre illeté­kes gazdasági és politikai vezető szobájában. Erre mondatra gondolok: „Aki po­­­litikai síkon intézkedik, az számoljon döntéseinek gazda­sági hatásával, aki gazdasági kérdésekben viszont dönt, mérlegelje a politikai körül­ményeket”. Nemcsak a felsőbb vezetés számára lényeges a kongres­­­szusnak ez az állásfoglalása. Hiszen a fejlődés jelenlegi szakaszában a döntések^ tu* nyomó része már „lent szü­letik A vállalati és szövetke­zeti önállóság, a kibontakozó tanácsi önkormányza szeles lehetőségeket teremt a hel­vi szervek számara a megeret kérdések eldöntőére, az ona * ■ Ez^el parnu­lo mtezKenes­e. *•«<.* * zamosan a politikai, társadal­mi szervezetekb­en is tiére sín alá helyi ZP alkalmazásának. Sokan dönthetnek intézr­­e eshetnek — s nagy­<n trixít ma nálunk fontos, hogy felelősséggel és okosan dönt­,' ' így intézkedjenek.k* *o hely.^ intéz)/#'­­nésnek és döntésnek éppen­séggel egyik alapfeltétele az előbb idézett összefüggés fi­­gyelembevétele. Nagyon kevés ugyanis az olyan gazdasági döntés, amelynek ne lenne valami­lyen közvetlen, vagy közve­tett hatása politikai összefüggése. Ez nemegyszer egé­­­szen nyilvánvaló hogy a bé­rezés, az anyagi ösztönzés problémái befolyásolják munkahelyi légkört, a köz­a hangulatot, a kollektíván­ be­lüli egyéni és csoportviszo­­nyokat, azt aligha szükséges részletesebben bizonygatni. Az e területen hozott dönté­seknek tehát óhatatlanul van politikai vetületük is. A fej­lesztési, beruházási progra­mok kimunkálásánál ez az összefüggés nem jelentkezik ennyire nyilvánosan, ekkora kényszerítő erővel. De ha azt nézzük, miként hatnak döntések a munkakörülmé­n­­yekre, a foglalkoztatásra, milyen igényeket támaszta­nak a dolgozók szakképzett­ségével szemben, a politikai vonatkozások előbb-utóbb ugyancsak szembetűnnek. S a politikai hatás gyak­ran messzebbre is terjed a munkahely kapujánál, kisu­gárzik szélesebb körre, akár a társadalom egészére. 1­­i­­gyelmen kívül hagyhatók-e a politikai szempontok, pél­dául a vállalati körben el­dönthető szabad árak meg­állapításánál? Aligha. De az alapvető szükségleteket kielé­gítő fogyasztási cikkek gyár­tása és árusítása sem pusz­tán gazdasági kérdés, a szol­gáltatások fejlesztése során sem elegendő csak a jövedel­mezőség számait vizsgálni. A műszaki vagy­ közgazda­sági szakemberek részéről gyakran érthető és megbo­csátható, hogy csak a saját né­zőpontjukból elemzik a dol­gokat. De a döntésre hivatott vezetők részéről már nem az! A vezetőnek szélesebb összefüggésben kell látnia, állást foglalnia. A gazdasági vezetőkkel szemben támasz­­tott politikai követelm­énynek _ a káderpolitika úgyneve­zett­­ hármas követelménye egyikének - épp ez adja meg a célját és értelmét Azért nem elég a vezető szakmai hozzáértése, azért kell rendelkeznie politikai érzékkel, látókörrel és kép­­­­zettséggel, hogy képes legyen mérlegelni a politikai körül­ményeket. Ebben természetesen nagy szerepe van a pártszervezet­­nek, mely lényegénél fogva politikai oldalról közelít meg minden problémát. Am­i nem jelenthet munkamegosztást, valami olyan hogy gazdasági vezető mérlegeli a­­ szakmai, a pártszervezet pe­dig a politikai összefüggése­ket. A pártszervezet segíthet, de közreműködése nem ment­heti fel a gazdasági vezetőt a politikai mozzanatok szám­bavétele alól. Mint ahogy viszont a poli­tikai, a mozgalmi, állami, társadalmi szervek vezetői és irányító testületei sem lehet­nek meg a gazdasági hatás számításba vétele nélkül. Ha­­­­ülönben a döntés a rét­egekben járna, az intézke­dés csupán reális feltételek híján papíron maradna. Példaként említhető, hogy mostanában sok fórum fog­lalkozik a fiatalok és a nők helyzetével, hoz döntéseket ebben a témakörben. Ám a legszebben fogalmazott,­­ a politikai követelményeket leg­jobban kifejező határozat sem ér sokat, ha közben nem számolnak a gazdasági feltételekkel, a várható követ­kezményekkel. Ezért le­­­gyen szó akár a nők éjszakai­­ műszakjának megszüntetésé­­­­ről, akár a fiatalok pályavá­lasztásáról, akár a művelődé­­­­si lehetőségek bővítéséről —s a gazdasági és politikai té­­­nyezőket mindig együtt kell­­ a mérlegre helyezni. A gazdasági életnek meg­­­vannak a maga objektív tör­­­vényei. S ezeket semmiféle­ politikai érdekből nem hagy­­­hatjuk figyelmen kívül, nem­ s érthetjük meg, mert az dyes­ 1 mi előbb-utóbb — politikai­­­lag is _ csúnyán visszaüt.­­ Ha azonban azonos „nagy­­­ságrendű” gazdasági és poli­­­tikai szempontokról van szó,­­ akkor az utóbbiak az elsőd­­­legesek és irányadóak. Félre­­­értés ne essék, a közgazdasá­­­­gi látásmód természetesen­­ nagyon fontos. „A közgazda­­­­sági szemlélet érvényesítése­­ azonban — állapítja meg ez­­­­zel kapcsolatban a kongres­­­­­szusi beszámoló —, nem te­­­­heti kétségessé azt a marxista­­ alapelvet, hogy a politika az­­ elsődleges”.­­ Nem múlt el még hosszú­­ idő a X. kongresszus idézett­ megállapításainak elhangzása­­ óta. Az eltelt hetek nemzet­­­közi eseményei mégis ismé­t telten aláhúzták időszerű és igaz voltukat. Ez is arra kö­­­telez mindenkit, aki politikai­­ vagy gazdasági kérdésekben­­ dönt, hogy egyetlen percre se feledkezzék meg ezekről­­ az összefüggésekről.­­ Gyenes László VILÁG PROLETÁRJA­, EGYESÜLJETEK! Mai számunkban: Új tervekkel az eredmények javításáért 3. oldal Holnap vasárnap 4. oldal ..Nem is tudom mi lesz velem” 5. oldal Megyénk útjain 6. oldal Még nem kielégítő a fogyasztók érdekvédelme a kereskedelemben és a vendéglátó- iparban A Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezetének elnöksége keddi ülésén a fogyasztói ér­dekvédelemmel kapcsolatos teendőkről tárgyalt. Az ülé­sen — a korábbi széles körű vizsgálat alapján — megálla­pították, hogy a vállalatok irányítói nem foglalkoznak kielégítően a fogyasztói ér­dekvédelemmel, azt sok he­lyen csak a dolgozók maga­tartására szűkítik. A szakszervezet elnöksége az országos kereskedelmi fő­felügyelőséggel egyetértésben kidolgozta azokat az alapve­tő feltételeket, amelyek meg­valósítását a kereskedelmi vállalatok vezetőitől, szak­­szervezeti szerveitől várják. Felhívják a figyelmet a jog­szabályokban a vállalati ügy­rendekben előírt, s a kereske­delmi dolgozókra vonatkozó tennivalókra, a társadalmi tu­lajdon és a fogyasztók érdeke védelmének összefüggéseire, a követelmények teljesítéséhez szükséges tárgyi feltételekre- A dolgozóktól egyebek kö­zött szakmájuk ismeretét, ud­varias, segítőkész magatartást, feladatuk becsületes, képzett­ségük szerinti elvégzését, az új értékesítési módszerek, el­járások, az új termékek meg­ismerését várják. A vállala­tok gazdasági vezetőinek kö­telessége a kereskedelmi mun­kát elősegítő apró napi esz­közök — hitelesített poharak, pontos mérlegek, kéziszerszá­mok, csomagolóeszközök, stb. — a munkát könnyítő gépek biztosítása, a minőségi áruát­vételhez szükséges szabvá­nyok, leírások, árukezelési utasítások kidolgozása­ A szakszervezet határozatá­ban egyebek között kimondta, hogy a kiváló vállalat cím odaítélésénél figyelembe kell venni a fogyasztói érdekvéde­lemmel kapcsolatos vállalati intézkedéseket, a rendelkezé­sek végrehajtását* TÁJÉKOZTATÁS a nácizmus üldözötteinek kártalanításáról Csaknem másfél évtizede hívta fel a nácizmus üldö­zötteinek bizottsága a ma­gyarországi érdekelteket: je­lentsék be kárigényeiket, hogy azokat az NSZK-ban közzétett törvények alapján érvényesíthessék. Mint isme­retes, a közelmúltban a kár­talanításról megállapodás szü­letett az NSZK pénzügymi­nisztériumával. Ezzel kapcso­latban az MTI munkatársa kérdésekkel fordult Gáti Ödönhöz, a Nácizmus Üldö­zöttei Bizottságának elnöké­hez: mik voltak a megálla­podás előzményei, s kik ré­szesülnek kártalanításban? — Az egyéni kártalanítá­sokra irányuló eljárások ered­ményes befejezését több mint tíz éven át minden igyekeze­tünk ellenére sem tudtuk el­érni — mondotta a NÜB el­nöke. Ennek oka az volt, hogy az NSZK-ban a kártalanítási ügyek intézésére hivatott szer­vek a rendezést adminisztra­tív és jogi huzavonával aka­dályozták, az igényeket el­utasították vagy jelentékte­len összegek fizetésével akar­ták a folyamatban le­vő ügyeket lezárni, végső so­ron azonban még ezeket a rendkívül alacsony összegeket sem fizették térítési ki.­­ Később a tárgyalások pozitívabbá váltak, s előzmények után került ilyen sor ez év január 22-én az NSZK pénzügyminisztériumával megállapodás aláírására. En­n­nek értelmében százmillió márkát folyósítanak annak a 62 022 bejelentésben foglalt igénynek a kielégítésére, ame­lyeket bizottságunk a vonat­kozó nyugat-németországi kártalanítási törvény alapján megszabott határidőben to­vábbított az NSZK illetékes hatóságaihoz. — Az egyéni eljárások, — amelyek intézésére az Általá­nos Értékforgalmi Bank Rt. kapott megbízást — megszűn­nek és az igényjogosultak a mostani megállapodás alap­ján kapnak kártalanítást. Új bejelentési lehetőséget a meg­állapodás nem biztosít, így kártalanításban csak azok részesülhetnek, akik igé­nyüket felhívásunk nyomán határidőre bejelentették. El­halálozás esetén a kártalaní­tás az örökösöket illeti meg. Az NSZK pénzügyminiszté­riuma a 100 millió kártalanítási összeget márka 1972, 1973 és 1974-ben három egyenlő részletben folyósítja. A most létrejött megállapodás szerint a Német Szövetségi Köztársaság kizárólag az ül­döztetés idején a nácik ál­tal elvett tárgyakért fizet kártalanítást és nem érinti más nyugatnémet kártalanítá­si törvények (pL Bundesent­schädigungsgesetz) alapján a szabadságkorlátozás, az egész­ségromlás, vagy az eltartó el­vesztése miatt érvényesíthető kártalanítási igényeket. — Az ügyek feldolgozását bizottságunk már megkezdte. A továbbiakról az érdekelte­ket levélben és a sajtó útján értesítjük. Addig is kérjük türelmüket. Valósággá válik a terv A Cardo Bútorgyár üzemének idei tervében tatai telőcsarnok lesz, amelyet jö­­tő­­vő év elején kívánnak üzem­­vábbra is legfontosabb az egy­­be helyezni. Külön épületet kettő és háromajtós székre­ emelnek a robbanásveszélyes nyék gyártása. A tervek sze­­polietilénlakk-anyagoknak és mint a 16 millió forint évi tér- új szárítógépet kap a gyár. melési érték lényegében ezek­nek a cikkeknek a gyártásá­ból adódik. Az emeletes gye­rekágy és a tv-szekrény ké­szítése is tovább tart. Mivel a negyedik ötéves terv utolsó évére tervezett termelés a jelenleginek a két­szeresére emelkedik, érthető, hogy már most hozzákezdtek több új technológia bevezeté­séhez. A második negyedév­ben megkezdi működését hidraulikus lapsurnérozó gép, a amely óránként 80 ajtót ké­szít el. Ezt a munkát jelenleg kézzel végzik, s csupán 6 da­rabot készítenek ennyi­­ idő alatt. A beruházások követke­ző állomása egy vasvázas sze­ E mellett több száz méter szi­lárd burkolatú utat is építe­nek. Felújítják a bútorfelület­­megmunkáló gépeket és gyáron belüli szállítások meg­a könnyítésére új targoncákat vásárolnak. Még ebben a hónapban üzembe helyezik a két és fél millió forint költséggel épült kazánházat. Az első negyed­évben kezdi meg üzemelését a levegővel működő berendezé­sekhez felállított nagy teljesít­ményű kompresszor. Hamaro­san a régi, 80 kilowattos osz­lopra szerelt transzformátor helyett egy 400 kilowattos kezdi meg működését. Csuka Lajos kazánbiztonsági felügyelő a most elkészült kazánt ellenőrzi. Szerelik a légsűrítők tartályait. Blumm József és Brenner­­ Tibor munka közben. Megyénkbe érkezett a XII. páncélvonat február másodikán reggel kilenc óra után egy-k­ét perc­cel begördült az ácsi állomás­ra a XII. páncélvonat, hű má­sa amely annak a szerelvénynek, a Tanácsköztársaság hősi harcaiban annyi dicsősé­get szerzett a Vörös Hadse­regnek. A fogadásra közel ezer út­törő és kisdobos sorakozott fel, ott voltak a megye és a komáromi járás politikai, gaz­dasági és társadalmi vezetői, tizenkilences veteránok. Bakó József megyei úttörő­titkár Csapó Lászlótól, a Győr megyei úttörőtitkártól vette át szocialista megőrzés­re a XII. páncélvonatot, majd Varga Katalin az ácsi úttörők nevében köszöntötte a kedves vendégeket, a vonat parancs­­­nokát, kísérőit. Szilágyi Lajos őrnagy, a vonat parancsnoka megkö­szönte a meleg szavakat és meghívta a megjelent vezető­ket, majd a pajtásokat a sze­relvény megtekintésére. Hi­szen a XII. páncélvonat nem­csak a régi dicsőséget hivatott hirdetni, hanem egyben gör­dülő múzeum is, amelyben megtekinthetők a Tanácsköz­társaság különböző fegyverei, néhány röpírat, dokumentum, újság, zászló és egyenruha. A megyei úttörő elnökség külön díszparancsot adott ki a nagy esemény tiszteletére. A pajtások, kisdobosok kí­váncsian papírral, ceruzával járták végig a kocsikat, fel­jegyezték a látottakat, hogy azután az őrsi naplók meg­őrizzék a legendás páncélvo­­nat megtekintésének napját. Az állomás látogatói között ott volt Soós Sándor, az egy­kori ácsi direktórium egyetlen élő tagja. Amikor a szerel­vény az állomásra gördült, az idős férfinek kicsordultak a könnyei: — Akkor ugyan nem lát­hattam a vonatot, de most eszembe jutnak az események. Gyönyörű idők voltak. Csak legalább többen * itt lehet­nénk.. .. A XII. páncélvonat külde­tése megyénkben ér véget. Komárom, Tata, Tatabánya, Oroszlány, Esztergom után visszakerül Miskolcra, ahol a Tanácsköztársaság ötvenedik évfordulója tiszteletére kész»­ t

Next