24 óra, 1994. május (5. évfolyam, 102-126. szám)
1994-05-12 / 111. szám
1994. május 12., csütörtök Ellenség vagy barát...? Sok éve ismerem Öcsit. Együtt nőttünk föl. Kedves kölyök volt, olyan, akit mindenki kedvel. Egyszer elpanaszolta, hogy a szülei válnak. El sem tudja képzelni, hogy mi lesz ezután...? Öcsire eztán nem lehetett ráismerni. Kicserélték. Az iskolához sem volt már kedve, bukdácsolt, s híres rossz fiú lett. Az általánost sem fejezhette be a lakótelepen, a dolgozók iskolájába került. Lelassultak az évek, most tart a hetedik osztálynál. Pedig belül olyan, mint rég. Keresnie kellett egy társaságot, ahol ő is „valaki”. Meglelte: „kopasz”, nemzeti ifjú lett belőle. Azóta gyűlölködik. Utálja a zsidókat, cigányokat, négereket. Mikor kit. Meggyőződése: igazságosztó szerepet szán neki a sors. Azt mondja, kedvel. Én is őt. Pedig félig zsidó vagyok... így van miért egymásra csodálkoznunk. Ez a kedves fiú egyre beljebb téved a sötét erdőben. Bár minél hamarabb megtalálná a világosságot! Kiss Kati SULI-BULI Speciális szakok helyett általános gazdászképzés A jövő útjai a Jávorkában Új képzési forma indul a következő tanévtől az immár 60 éves Jávorka Sándor Mezőgazdasági Szakközépiskolában, Tatán. Az első osztály egy világbanki kísérleti program szerint tanul majd. Mindezekről az iskola igazgatójával, Hartmann Mártonnal beszélgettünk. - Mi indokolja a váltást? A társadalom maga is változásokon esik át, ezért az iskolák, mint szakképző intézmények feladatai is átalakulóban vannak. Létrejött a magántulajdon, és a kistermelők, a magángazdálkodók rétege, s nekünk a megváltozott igényekhez kell igazodnunk az oktatásban. Olyan általános gazdászokat képezünk majd, akik biztosabban megtalálhatják a helyüket az életben, s könnyebben dönthetnek, ha tovább akarnak tanulni. Ezért áttértünk a régebbi, speciális szakok helyett az általánosabb gazdaképzésre. Iskolánk, az itt dolgozók mindig is fogékonyak voltak az újra, most is szívesen részt vállalnak a programban. -Mi ennek a fejlesztési programnak a lényege? - Nagyon széles szakmai alapozást valamint sokkal nagyobb általános műveltséget ad, mint a korábbi oktatási rendszer. Az itt tanuló diákok a 4. év végén általános érettségi vizsgát tesznek, majd ezután kezdődik a speciális ismeretek „ráképzése” az alapokra. Tulajdonképpen középfokú mezőgazdász képzést végzünk, melyet eddig az ország hat iskolája tesz, egy-egy Kőszegen, Törökszentmiklóson, Kaposváron, Barcson, Kecskeméten és Szekszárdon. Hozzájuk csatlakozunk ebben az évben mi is. Nálunk eddig nem jutott elég idő az idegen nyelvek tanulására. Most ez is megváltozik, két nyelv közül választhatnak a diákok. Heti négy órában oktatunk angolt vagy németet. Ehhez jön még az informatika, amelyet két éven át tanulnak, lesz még földrajz, de például több lesz a kémia óra is. Az első két évben nincs gyakorlat és szakmai képzés, erre csak a harmadik évtől kerül sor. Amennyiben diákjaink tovább akarnak tanulni, megtehetik. Az érettségi után bármelyik felsőoktatási intézményben folytathatják majd tanulmányaikat. - Mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik nem akarnak továbbtanulni vagy nem veszik fel őket a kiszemelt egyetemre, főiskolára? - Itt maradhatnak az iskolában és 19 féle szakképesítés közül választhatnak, melyiket óhajtják megszerezni. További egy-két év alatt szaktechnikusi képzettséget szerezhetnek. A tanulmányi idő végén vizsgát kell tenniük. Nagy előny ebben a képzési formában, hogy a diák nem kényszerül korán pályaválasztásra, időt nyer, egészen az érettségiig. Ráadásul a rugalmas képzés segítségével jobb döntési helyzetben lesznek Az oktatás tárgyi feltételeibiztosítása folyamatban van, épül a tangazdaság, s nyár végére megkezdődhet a felújított épületekben az állattartás. Aki kéri, annak vontatóvezetői jogosítványt ad az iskola, függetlenül attól, fiú-e vagy lány... Meggyőződésem, hogy ez az új képzési forma a jövő útja, nekünk pedig feladatunk és kötelességünk, hogy tovább keressük az értelmes irányt az oktatás területén - fejezte be az igazgató. T. Török Ibolya Egy csodás hét Angliában A tatabányai Árpád gimnázium hatosztályos tagozatának és a tatai Eötvös gimnáziumnak a tanulói tíznapos nyelvtanfolyamon vettek részt Broadstairben. Odafelé látták Köln és Frankfurt fényeit. Éjszaka érkeztek meg Brüsszelbe, ahol megnézték a Főteret, a királyi palotát és a Maneguin Pist. A következő megálló Dunkerque volt. Rövid városnézés után „hajóztak be”. A La Manche szépségei elvonták a figyelmüket a gyomruk háborgásáról.... Délután érkeztek meg Broadstairsbe. A vendéglátó családok már várták őket. A teázás után mindennap beszélgettek a házigazdáikkal. Megismerkedtek az angolok szokásaival, életmódjukkal. Megkedvelték az angliai ízeket, a reggeli cornflakest, pirítóst és a lunch-öt. Hétfőn mentek először az iskolába, ahol tudásszint felmérő tesztet írtak, és a tanáraik ennek alapján sorolták be őket az új csoportokba. Változatos programokon vettek részt. Jártak a margeti bowlingpályán. Canterbury-ben megcsodálták a katedrálist. Vásároltak a ramsgate-i piacon. Voltak moziban, agárversenyen, táncoltak country zenére. A búcsúdiszkót egy hotelben tartották, ahol még egyszer találkozhattak német és thaiföldi barátaikkal, akikkel együtt tanultak az iskolában. Másnap Londonba kirándultak. A Tower Bridge, a Tower, a Big Ben, a Parlament és a Buckingham palota lenyűgözte őket. Löncsöltek a St. James parkban. Látták a kétszintes, piros buszokat, a bobbykat és a királynő testőrségét. Hazafelé csendes volt a csapat. Sajnálták, hogy lezárult ez a csodás hét... „Anyu! A kikötőbe mentem...” - írja a táblára németül Takács Klári, a kerékteleki általános iskola hetedikese, Szabóné Kopácsi Teréz tanítványa. Rendőrautó - iskolában...? Néhány nappal ezelőtt a járókelők meglepve tapasztalták, hogy egy rendőrautó áll a tatabányai Bánhidai Általános Iskola udvarán. Nem betörés miatt helyszíneltek a rend derék őrei. Egy izgalmas közlekedési vetélkedőnél segítettek. Az eseményről Páli Ferencné tanár tudósított bennünket: „Molnár Antal rendőrzászlós hozta a kerékpáros ügyességi vetélkedőhöz a bólyákat, de a rendőrautó rejtette azt a sok pólót és ajándékot is, amelyet a verseny helyezettjeinek szántunk. Törökné Bíró Marianna tanárnőnek, közlekedési szakreferensnek majdnem kilencven gyereket sikerült mozgósítania. A közlekedési totó kitöltése után izgatottan tolongtak az udvaron. Nem volt könnyű a feladatuk. Kerékpárjukkal a bólyák között lavírozva a lehető legrövidebb idő alatt, a legkevesebb hibapontot összegyűjtve kellett beérkezniük a célba. A verseny végén a győztesek, az alsós és felsős csapatok és egyéni versenyzők örömmel vették át az oklevelet és az ajándéktárgyakat. Berek Imre, Fórián József, Kirschner Judit és Hornyák Ivett képviseli majd iskolánkat a városi döntőn, május 19-én. Szeretnénk megköszönni Molnár Antal segítségét, aki sokszor tartott már előadásokat, foglalkozásokat nálunk...” Kincskereső gyerekek Tatabányán Sokan hangoztatják, hogy az oktatásban egyre rosszabb a helyzet. A megoldás új, vagy a már rég elfeledett módszerek alkalmazása. A tatabányai Arany János Általános Iskola egy fiatal pedagógusa, Maklári Kiss Balázsné úgy gondolta, a legjobb egy saját tanterv elkészítése. - Mikor és miért döntött úgy, hogy megszerezi a tehetséges gyerekek osztályát? - Hat évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem a gondolat. Akkor, egy főiskolai gyakorlaton találkoztam egy pedagógussal, aki fantasztikusan bánt a gyerekekkel, és aki köré véletlenszerűen a nagyon tehetséges csemeték rendeződtek. Úgy éreztem, nekem is valami ilyesmit kell majd csinálnom egyszer. Most van rá lehetőség. -Mit kell „tehetséges gyerek" alatt érteni? -Talán nem is ez a legjobb kifejezés. Az osztályt Kincskeresőnek nevezem. Azért, mert azt remélem, olyan gyerekek lesznek majd itt, akik önmaguk is kincsek, és velük együtt sok kincset fogunk keresni és találni. Én azt szeretném, ha az apróságok kicsit többek, mások lennének, mint az átlag. - És hogyan fogják keresni a kincset? - Sok pluszt szeretnék adni. A magyart a Zsolnay-módszerrel tanítom, a többit egyénial> terv alapján. Ennek feszítésében és véghezvitelében két kollégám, Erdélyi Anikó és Nagyné László Mária segít. Az a célom, hogy három év alatt tanuljuk meg az alsó tagozat anyagát és a gyerekeket harmadikból ötödikbe ugrassuk, vagy ha találunk egy vállalkozó szellemű gimnáziumot, akkor oda léptessük át. Első osztálytól tanítom majd az angolt, ami mellé harmadikban belép még egy idegen nyelv. Az oktatás mindennap háromig fog tartani. Házi feladat nem lesz, amit tudni kell, azt elsajátítják a gyerekek az iskolában. A tananyagban szerepel bábozás, barkácsolás, sakk, sport, úszás, lovaglás. Rendszeresen viszem az osztályt színházba, moziba. - Március közepén lezajlott a felvételi. Hányan jelentkeztek? Kik kerültek be a csoportba? - Negyvenöt leendő kisiskolást hoztak el a szüleik, ebből 22-őt vettünk fel. A „vizsgán”, ami inkább egy játékos délelőtthöz volt hasonló, a szociális érettséget, a színek, a család ismeretét, és a logikus gondolkodást figyeltük. Nagyon „anyag” jött össze, értemes, okos gyerekekkel találwztunk. Természetesen a 15-20 perc, amit egyenként az ovisokkal töltött jnk kevés, csak a pillanatra a teljesítményt láthattuk. Ezért osztályunk „átjárhat” lesz a párhuzamosokkal. Ez azt jelenti, ha időközben valaki itt nem bírja a tempót, átléphet a másik elsőbe, és ha ott derül ki másról, hogy átlagon felüli a teljesítménye, átjöhet hozzánk. Csapocska Monika 5 „Szól a szív és zeng a dal” Zsúfolásig megtelt Tatabányán A Közművelődés Háza színházterme a Herman Ottó Általános Iskola tanulóinak „Szól a szív és zeng a dal” című műsorán. A gyerekek verssel, dallal, tánccal szórakoztatták a zömmel szülőkből álló közönséget. Pályázaton díjat nyertek A „Komárom-Esztergom megye folyó- és állóvizeinek jelenlegi állapota” címmel meghirdetett pályázaton első díjat nyert az oroszlányi Ságvári általános iskola csapata (Börcsök Péter, Keresztes Nagy Csilla, Sztruhár Szabina, Waldmann Ildikó, Diószegi Zoltán, Pogrányi Péter, Tóth Sándor, Hadjadi Leila, Szabó Luca) Zentai Klára, az ácsi Jókai Mór Általános Iskola tanulója és Cserjési Renáta, a tatai Eötvös gimnázium diákja. Valamennyiüknek őszintén gratulálunk! (Képünkön Zentai Klára hetedik osztályos tanuló veszi át a díjat.) A Buci Maci pályázatról Sok szép munkát küldtetek be nekünk. A legügyesebbek a következők voltak: Frész Gábor (Kecskéd), Vida Henrietta (Szomód), Sztána György (Dorog), Farkas Krisztián (Tárkány), Gálovich Martin (Tata), Izsó Tamás (Gyermely), Hörömpöli Adrienn (Mocsa), Kőszegi Viktória (Tata), Jankovics Tamás (Bakonysárkány), Kaposi Genovéva (Szomor), Hermann Bernadett, Bölcs Zoltán és Zsuzsanna, Tömpe Bernadett, Túri Szabina, Lakatos Judit, Dobszai Ildikó és Kovács Beatrix (Tatabánya), Bősz Attila (Tát), Kiss Zoltán (Naszály), Szuh Bernadett (Lábatlan), Kónya Katalin (Oroszlány), Heszeg Boglárka (Környe), Ökrös Sanyika (Naszály), Zsohár Ágnes (Bakonybánk), Wierl Henrietta (Lábatlan), Dubnicz Alexandra (Bököd), Lovas Katalin (Bököd), Mózes Katinka (Tata), Busch Edina (Kecskéd), Herrhofer Tímea (Tokod), Trexler Szabina (Csolnok), Csonka Bálint (Tata), Árendás Krisztián (Tardos), Nagy Mónika (Nyergesújfalu), Mánomics Nóra (Császár), Mészáros Adrienn (Sárisáp-Annavölgy), Bíró Ágnes (Tata), Kerecsényi Balázs (Környe), Moharos Krisztina és József (Tatabánya), Pillér Mónika (Tata), Szarka Nikolett (Tata), Eszlári Zoltán (Kocs), Kállai Péter (Oroszlány), Nikics Róbert (Tata), Hartman Misike (Környe), Folytyik Gábor (Csatka), Nagy Edina (Tát), Karáth Ádám (Lábatlan), Bartal Roland (Vértesszőlős), Koncz Andrea (Komárom), Sverteczki Vivien (Tát), Szalai Tímea és Kecskeméti Adélka (Nyergesújfalu), Benke Beatrix (Tata), Bajcsa Krisztina (Nagyigmánd), Kapinay Norbert (Komárom), Szomolya Bernadett (Vértessomló). A Téli berektől a Május 35-ig A közelmúltban városi irodalmi vetélkedőt rendeztek a tatabányai Kodály Zoltán Ének-Zene Tagozatos Általános Iskolában. Az intézmény művészeti szakköre által szervezett versenyen az iskolák 3. és 4. osztályos tanulói indultak. A két téma, amiről a gyerekek játékos formában számot adtak a tudásukról, Végző István: Téli berek cmKastner nye valamint. Munkája: Május 3.n”yzők,uposan feleitek. f ez azután főhetett a Zsűri feje, kinek ítélje a szép díjakat. Az első helyezett ugyanis egy karórát kapott, a második Pais István dedikált anekdotakötetét és egy klassz filctoll-készletet, míg a vetélkedő bronzérmesei Pais István könyvét vehették át. A 3. osztályosok „Téli berek versenyében” Bánki Ilona Olga (Bánhidai iskola) lett az első, 2. Balla Bence (Kodály isk Torna Judit (Kodály „Május 1S; Mészáros Dávid kolaSí 3.: Jagida tífy^agyosok a Május 3.7. című könyvből a következő eredményeket érték el: 1 . Mohácsi Péter, 2. Kirsch.ner Viktória, 3. Zabányi Zoltán (valamennyien a Kodály iskola tanulói). A Téli bérekből így szerepeltek: 1. Kirschner Viktória, 2. Mohácsi Péter, 3. Búzás Bence (mindhárman a Kodály Zoltán Általános Iskolában tanulnak).