24 óra, 2009. április (20. évfolyam, 77-100. szám)

2009-04-04 / 80. szám

* KULTÚRA 4 A bőgő összejátszik a brácsával énekóra Zenei élmény a Muzsikás Együttessel. Minden nap kellene énekelni! Az utóbbi években drá­maian csökkent az ének­zene órák száma az álta­lános iskolákban. A Mu­zsikás Együttes országjá­ró, rendhagyó énekórájá­nak az is a célja, hogy ze­nei élményt adjon. Pénte­ken a tatabányai Kodály­­iskolában zenéltek. Müllner Helga tatabánya Saját iskolás élmé­nyével indítja a beszélgetést Sípos Mihály, a Muzsikás Együt­tes prímása, miközben hala­dunk a Kodály Zoltán Ének-zene Tagozatos Általános Iskola tor­naterme felé. Meséli: a fővárosi Lórántffy Zsuzsanna zenei álta­lánosban, az ő osztályával „nőtt fel” az iskola. Csík Miklós, Ko­dály Zoltán tanítványa tanította, s maga a „mester” is hetente leg­alább egyszer ellátogatott az in­tézménybe.­­ Akkor még hetente hét ének­óránk volt, plusz két karének, és mindenkinek volt főhangszere. Állandóan zenében­­ éltünk. De­ sok megyei, körzeti, országos ver­senyen eredményesen szerepel­tünk földrajzból, irodalomból ma­tematikából is, eredményesen sportoltunk. Ez mind a ritmus­nak köszönhető. Nem véletlen az sem, hogy minden nagy tudós vagy szellemi gondolkodó rend­szeresen hallgat zenét - világít rá a prímás a muzsika erejére. Hozzáteszi: nem véletlen az sem, amit Kodály akart elérni, hogy zene és az ének álljon a ta­nítás központjában. Sípos Mi­hály egy javaslattal is él: ha nem is emelkedhet az énekórák szá­ma, indulhatna mindennap kö­zös énekléssel az iskolákban. A rendhagyó órát igyekeztek érdekesen összeállítani, emellett figyeltek arra is, hogy új ismere­teket adjanak át. Előadás közben Hamar Dániel beszél például ar­ról, hogy mi a szerepe a bőgő­nek a zenében, hogyan játszik „össze" a brácsával, s milyen hangja van, ha csak magában szól. Sípos Mihály hegedűje is hamar előkerül. S az első megle­petés: a Hej Dunáról fúj a szél kezdetű dalt a jelen lévő iskolá­sok unszolás nélkül éneklik a hegedűszóra. Ahogy haladunk előre a „tananyagban”, a diákse­reg is egyre bátrabb. Éri Péter hosszú furulyájának hangja gyö­nyörű, míg szól, egy pisszenést sem lehet hallani a tornaterem­ben. Mikor a jóval pergősebb tambura is szerepet kap, az első sorokban ülő kisgyerekek lába ütemesen jár.­­ Ahhoz, hogy harmonikus, boldog embereket neveljünk, el­engedhetetlen a zene - vallja Hamar Dániel, a Muzsikás ve­zetője és bőgőse. Hozzáteszi: mi sem bizonyítja jobban, hogy a zene nem vesz el időt, hogy az együttesből ketten is foglalkoz­nak „komoly” dolgokkal, ő pél­dául civilben az űrkutatás mellett egyetemen tanít. - Nem tudunk mi sem mást tenni, zenei élményt adunk. Hi­szünk benne, hogy ez sikerül. Tudjuk és látjuk, hogy drámaian lecsökkent az ének-zene órák száma. Sokat jelent, hogy iskolai időben, a tornateremben hallgat­hatnak bennünket, így az él­mény még jobban megmarad - teszi hozzá a bőgős. Példaként említi, hogy az egyik fővárosi iskolában a leg­nehezebben megfogható, tizen­­négy-tizenöt éves korosztály­nak zenéltek. A hallgatóság fá­sultan hallgatta a népi muzsi­kát, szinte visszajelzés nélkül. Az előadás után egy túlkoros, festett hajú, miniszoknyás di­áklány lépett oda a Muzsikás­hoz. Még sosem hallott hason­ló zenét, szeretne ilyet tanulni. Ennél jobb visszajelzés Hamar Dániel szerint nem szükséges. A Kodályban is történt hason­ló, több kisdiák autogrammért rohamozta meg a zenészeket az óra után. Sipos Mihály prímás hegedűje is hamar előkerült, a gyerekek élvezettel hallgatták az előadást Képgaléria: www.kemma.hu ★ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] V A tanárnő szerint a diákok ismerik Kodály Zoltánt és Bartók Bélát Hallgatunk zenét az órákon, így ismerték már a Muzsikást a diákok. Hallottak már a hosszú furulyáról, ismerik a vonós hangszereket. Számítot­tam rá, ha ismert dalt halla­nak, énekelnek is - mondja Sárközyné Pomázi Ágnes, a Kodály-iskola ének-zene sza­kos pedagógusa. Azt sem hall­gatja el, hogy a szaktanárok országszerte küzdenek az énekórákért, hiszen - aho­gyan fogalmaz - az értelmi nevelés mellett az érzelmi is fontos. Ma heti egy ének-zene szerepel a tantervben, a Ko­dály - bár a nevéből már el­tűnt az ének-zene megkülön­böztetés - megmaradt tagoza­tos intézménynek, évfolyamon­ként egy osztály heti három órában tanulja az éneket, emellett heti három kóruspró­bára járnak. Sárközyné Pomázi Ágnes szerint - aki maga is két kórus tagja - a heti egy óra arra elég, hogy a diákok ismerjék Kodályt és Bartókot, felismerik a hang­szereket hangjukról és képről, megismerik a népdalokat. Az ének-zene tagozat létjogosult­ságát mi sem bizonyítja, mint hogy az idén túljelentkezés volt első osztályban. Sárközyné Pomázi Ágnes ★ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] 24 ÓRA - 2009. ÁPRILIS 4., SZOMBAT JUT ESZEMBE... Nyomuló nyulak, báránykampány BARSI-BÍRÓ GABRIELLA Otromba csokinyulak, jám­bor báránykák és ezerféle húsvéti díszlet-mifenék vigyorognak az arcunkba már hetek óta, nem győzöm a gyerkőcöt elrángatni a bóv­likkal roskadásig tömött polcok mellől, amiket indián­üvöltéssel közelít meg: Itt a nyuuuuszííí! - nincs az még itt, fiam, ez csak a látszat, gyere szépen. Édes Istenem, hiszen még alig hevertük ki a nőnapi dömpinget, ami persze szorosan követte a Bálint-napi őrületet, szinte egybefolyva a karácsonnyal-télapóval. Manapság már-már össze­érnek a különböző ünnepek, hála (?) a szemfülesen rá­menős kereskedők jól kita­lált, rétestésztaként hetekre­­hónapokra nyújtott reklám­fogásainak. Hol a Mikulás, aztán a halloween-tök, pár héttel később már a szeren­csétlen tapsifüles és bárány ? Nem a nyúlfüles kosártól ünnepi a lélek, társa kampányolnak, hogy fogyjon a cucc az üzletekből. A háziasszonyok zöme pedig úgy érzi, muszáj lesz meg­venni azt a harmadik asztal­díszt és a tucat ablakra ra­gasztható matricát is, hogy meghitté varázsolja családja számára az édes otthont az alkalomra. Pedig ha nem dőlnének be az agyafúrt marketingnek, tudnák, nem a nyúlfüles kosártól burkoló­zik ünnepbe a lélek. Bár az a fene kapitalizmus, vele a fogyasztói társadalom jól működő, hálás gépezete nem ezt mutatja, azért higg­­jék el: kevés az ünnepi alka­lom az életben. Azt a keveset pedig jó lenne megbecsülni, helyén kezelni. Ne hagyjuk, hogy a folyamatos dömping elvegye a kedvünket, s tele le­gyen a puttonyunk már az esemény kezdete előtt. Bő egy hét van még húsvétig. Könyörgöm, tartsanak ki! Kritikus szemmel a kultúráról • Kritikus szemmel a kultúráról • Kritikus szemmel a kultúráról • Kritikus szemmel a kultúráról • Kritikus szemmel a kultúráról A nő igen sokszor: virágokkal kiállítás Plakátok a díva, Sarah Bernhardt főszerepeiről Mikkamakka naplója mellbe vág könyv A tündéri, torokszorító meseíró. Búcsúmemoár. A Szépművészeti Múzeum az utóbbi pár évben, mondjuk úgy, hogy az EU-csatlakozás óta, a leg­nagyobb klasszikusok sorát igye­kezett jobban bemutatni a ma­gyar közönségnek - kirobbanó sikerrel. Ezeken az időszaki gyűj­teményes kiállításokon rendre kígyóznak a sorok, legalábbis ed­dig így volt Monet és barátai, Pi­casso, Klee, Kandinszkij, Van Gogh és a többiek esetében egy­aránt. S most legújabb ismeret­len ismerősként megérkezett hozzánk Alfonz Mucha, a sze­­cesszió cseh zsenije, akinek az első két-három hét tapasztalatai, látogatási adatai alapján szintén van tömegvonzása. A június 7-éig látogatható ki­állítás címe A nő dicsérete - ab­szolút érthetően és jogosan. A bemutatott anyag gerincét ugyanis a kor híres dívája, Sarah Bernhardt főszereplésével elő­adott darabok plakátjai adják, il­letve azok a tematikus soroza­tok, melyekkel Mucha virágok­ként, a művészeti ágak jelképe­ivel felruházva-levetkőztetve, nap- és évszakokként, őselemek­ként személyesíti meg és ma­gasztalja a gyengébb nemet. Nagyszerű élmény ilyen nagy számban együtt látni ezeket a munkákat, úgy érezheti a látoga­tó, hogy szemlélésük közben kö­zelebb férkőzhet alkotójuk gon­dolat- és érzésvilágához. Aztán néhány nagyméretű kép, plakát felvillantja Mucha nemze­ti identitástudatát. Cseh és szlo­vák tájak, térségek, városok vásá­raihoz készült plakátok, az alkotó egyik főművének számító, húsz festményből álló Szláv eposz egy­két darabja, illetve hozzájuk ké­szült vázlatok szintén ott sorjáz­nak a falakon, paravánokon. És akinek Múcha nem elég, május 3-áig nyitva a Gustave Moreau életművébe betekintést nyújtó, Mítoszok földje című ki­állítás is. Alfonz Mucha: A nő dicsérete, Szépművészeti Múzeum KIVÁLÓ Kevés könyvnek esik neki ilyen örömmel az ember - Lázár Ervin naplójában meséihez hasonló történetekre vágyunk - s kevés ilyen szomorú írással találkoz­hatunk. Lázár ugyanis örökre a felhőtlen homlokú, okos, tanul­ságos, tündéri nyelvű meseíró mindannyiunknak, akiről elkép­zelhetetlen volt, hogy rosszked­vű lenne akár egy fél percig is. Naplója azonban keserű olvas­mány - de így is sokkal élveze­tesebb jó néhány nagy mester szürke, poros, unalmas memo­árjánál. Az író kendőzetlenül tár­ja elénk testi és lelki nyavalyáit (ismételjük, hihetetlen, hogy ez a csodálatos mackó beteg is tu­dott lenni), nála eddig ismeret­len tájakra, a szomorúság pusz­taságába vezet el minket, írván: ezek vagyunk, ezek is vagyunk. Most tanuljuk meg sokadszor, s hogy időnként micsoda gyötre­lem az írás. Ha nincs lökés, kész­tetés, megfoghatatlan szóval: ih­let. Akkor szövegkezdemények­be, töredékekbe, ötletekbe bot­lunk - köszönjük a szerkesztő kéznek, akár az íróénak, akár a nyomdai felkészítőnek, hogy mindezt olvashatjuk. Mert Lázár ebben is zseniális. Nem, sehol Mikkamakka szár­nyalása, Aromo tündöklése, Nagy Zoárd, a lépkedő fenyőfa meditá­ciója, a Négyszögletű kerek erdő gondolatainkat higgasztó hűse - mégis jó vele együtt lenni füzetei magányában. Ahogyan írja: egy­szerre ötletelései és gondolatai si­vatagában. Ahol meg-megbotlik, de felkel és továbblép. Néha, „jobb híján”, barátokról ír, Nagy László­ról, a szárnyaló szavú költőről, akivel majd egy évtizedet töltött el az ÉS szerkesztői szobájában, gye­rekeiről, tanyájáról, a pusztáról, Alsófelsőpácegresről, az Eperfá­ról, s mindez megrendítő közelbe hozza ezt a valóban halhatatlan, csodás embert Az emlékét. Lázár Ervin: Napló, Osiris Kiadó, 2008 KIVÁLÓ RIBÁRY ZOLTÁN

Next