Wehner Tibor: Kiss Dániel (Budapest, 2022)

Ezek a szobrok biológiai valóságot sejtetnek, élőlény képzetet kel­tenek. De ez a hasonlatosság nem ábrázolás alapú, hanem a formák­ba rejtett feszültség hozza létre a varázslatot. Az élet általánosságát, egyfajta sűrítményt, energetikai képletet mutatnak fel, jeleznek. A szobrok „élőségét” mi magunk, a nézők hozzuk létre, ahogy mozgunk a tárgy előtt, körbejárjuk, hogy felfedjük minden nézetét, a jelenség, mint egy film megelevenedik, a mi mozgásunkkal válto­zik, életre kel. Ez az időfaktor ami létrehozza a varázslatot. És itt kapcsolódik össze Kiss Dániel szobrászata a bevezető gon­dolatokkal, mert ezek a szobrok, ezek a fából és kőből kicsavarodó, teret ölelő, elvékonyodó és megvastagodó formációk jelentést hor­doznak: az élet egyszeriségéről, tüneményességéről, múlandóságá­ról, és halhatatlanságáról üzennek. 2020. 12.01. 6 -Farkas Ádám Galamb- 2021. alabástrom, 460x480x150 mm - Dániel Kiss's Living Sculptures A rt is communication. Dance is bodies talking, painting col­ours talking, music sounds and silences talking, architecture spaces talking, theatre life talking, poetry words talking, and sculp­ture forms talking. In lieu of talking, the idea of play, too, applies, especially when the two go together. The essence of talking is communication, that of play the bringing to mind of reality. If there is talking, there is lan­guage; every art genre has a language, even many languages at one and the same time. Art genres divide or merge according to layers of perception. Condensed in the material of sculpture is the sign language of forms, where mass and space, fullness and emptiness, being closed and being open, weightiness and lightness form into signs; the con­nections between these become meaning. These thoughts have been set down to make it easier to under­stand Dániel Kiss’s endeavours, formal world, and language as an artist. Why is help needed to receive and accept sculptures that are lucidly composed, that reveal the beauty of the materials used, that display exciting spatial effects, that are full of movement, and that are excellently made? It is because they are laconic and far removed from the shrillness general in communication today, from noisemaking, and from the parading of details heaped one on top of another. - 7-

Next