Kortárs, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-6. szám)

1969 / 6. szám - SZEMLE-ÍRÓK, KÖNYVEK - Ferenczi László: Ladányi Mihály: Dobszóló

tehát határszituációban. Csakhogy ha val­­aki könyörtelen játékot játszik, akkor egy pillanatra sem szabad elgyengülnie és nem szabad lelepleznie önmagát, mert akkor sa­ját játékának áldozatává lesz. De ez a mo­nológdráma sem több, mint ennek a gon­dolatnak frappáns bemutatása, az ajtók zártak és nemcsak a börtön cellái. Hubay tehát csak azt ábrázolja drámai­kig, csak azt az összefüggést tárja fel, amelyben 15 maga­biztos. Egyetlen mocca­nással sem megy túl a számára bizonyos és közvetlen evidenciával bemutatható össze­függésekben. Ebből a szempontból mostani dramaturgiája kiindulópont lehet — tehát kutatás. Viszont ha megmarad ebben a kör­ben és keretben, ha nem akar hasonló biz­tonsággal nagyobb összefüggéseket áttekin­teni, akkor ez a kötet egy drámaírói válság tanúbizonyságává válhat. S ne most adjuk meg a feleletet, mert a felelet Hubay továb­bi munkásságában lesz nyilvánvaló. E kö­tet értékei — és nem hibái hanem ha­tárai, mégpedig nagyon zárt határai között ko­moly ellentmondás feszül. Ennyit állapít­hatunk meg — némi önir­óniával — „prag­matikusan”. (Szépirodalmi.) HERMANN ISTVÁN Ladányi Mihály: Dobszóló Naplójegyzeteket megillető izgalommal olvasom Ladányi verseit. Emberi dokumen­tumok — lehetne a Dobszóló és valamennyi eddigi kötetének összefoglaló alcíme, nem törődve azzal, hogy az esztétikában a két szónak — nem értem, miért? — oly rossz a csengése. És hozzátenném még ezt: egy moralista feljegyzéset. Néhány évvel ezelőtt e folyóirat hasáb­jain recenzáltam a költő Mint a madarak c. kötetét. Az akkori kritika néhány észre­vételét ma is vállalom: a Dobszóló még inkább hangsúlyozza az egyes versek akkor megfigyelt naplószerű összefüggését. „Na­ponta készülök sorsomra” — írja az új kötet egyik fontos darabjában, a Luná­­ban Ladányi, és versei a mindennapi újra­kezdés, remények és reménytelenségek, örömök és kudarcok, megfigyelések, észre­vételek dokumentálása. Nem tévedtem, amikor Ladányi nyelvi izgalmáról beszél­tem, és sajátos képalkotó technikájáról; jellemző a költőre, hogy képeit a valóság sokrétű, gyakran ellentétes elemeit jelölő köznevek váratlan összerántásával építi fel. És csak megismételhetem, hogy az így létrejövő végzet­csúfoló groteszkeknek hu­manizáló szerepük van. Nem értek egyet azonban az egykori kritika konklúziójával: verseinek intellektuális tartaléka mintha nem lenne elég nagy. A tévedést lehetne mentegetni vagy magyarázni, elhallgatni viszont semmiképpen sem, a didaktikát mindvégig szerencsésen­ sikeresen elkerülő morális igényt, a szembenézés és kritika józan, romantikátlan és pátosztalan válla­lását nem vettem észre, talán éppen a kötet — és e kötet­­—­ egyik legrokon­szenvesebb tulajdonsága, a harsány maga­kellető póz hiánya miatt. Kevés olyan költőt ismerek, akinek ver­sen átszűrődő magatartása oly kevéssé len­ne költői, mint Ladányié. Nem költészetet teremt, hanem verseket rögtönöz. Szaka­datlan hic et nánc­okról beszél, és ezeket őrzi meg maga és olvasói számára úgy, hogy ezek és ezek összefüggései révén egy szakadatlanul készenlétben álló, magára és korára intenzíven figyelni szándékozó mo­ralista arcéle bontakozik ki soraiból. Időnként túlságosan is ünnepélyes köl­tészetünkben Ladányi azzal szolgálja a köl­tészetet, hogy demisztifikálja, olyképpen, hogy verse a magatartásformák vizsgála­tának szolgálólánya lesz. Veszélyes út, de mert Ladányi moralista és nem erkölcs­csősz, s mert ironikus fölénnyel megszer­kesztett képstruktúráinak megjelenítő és asszociációkra késztető erejük van, mindig sikerül a buktatókat elkerülnie. „Nos — gondoltam — ez itt a pálya vége, szorongások jönnek, magányos esték. Editig mindenre akadt magyarázat: nem lesz ezentúl semmire sem mentség. S míg tyúkszemet áztatok majd az esti harangszó közben és légyzilmmögésben költő-nevem mindenki elfelejti... Viszont egy szép, mutatós halálhoz még egyelőre túl kevés az érdem’ Hát így esett, hogy életben megúsztam, s kóborlok, mint egy szabad állat, eltűnődöm akármi semmiségen s ha isten nem leszek — bár egyre könnyebb — talán még maradt még bennem annyi ösztön, hogy megtalálom helyem a tömegben.’’ A többrészes Szabadban c. vers befejező sorait idéztem. Ebből is kiderülhet, hogy Ladányi érdekes költő (az „érdekes” jelző nem hangzik túlságosan dicsérőnek, pedig annak szánom). Érdekes pszichológiai is­meretei, morális igénye, hangváltásainak sokszínűsége, tabunak számító szavak vagy ítéletek bátor kimondása miatt. Érdekes költő, mert mint a kötetnek címet adó ars poetica-szerű Dobszóló c. vemében írja:

Next