Kortárs, 2000. január-június (44. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 1. szám - Baji Lázár Imre: Mária-felejtés

. A Korán rejtjeles párhuzamot támaszt Hágár és Mária között is, amikor az áldott állapotú Máriát jeleníti meg, aki egy távoli helyre vonul el szülni. Távol az emberektől, de Istenhez kö­zel, hiszen megszólítja újra őt az Úr, és szenvedéseit az Úr által támasztott forrás és a datolyafa érett gyümölcsei enyhítik. A népek, nemzetek ősanyái közötti közösség, lám, a szövegben így sodródik össze. Ha Mária és az Árpád-ház eredetmítoszába foglalt magyar ősanya, Emese kö­zött keresünk párhuzamot, akkor sem követünk el szentségsértést. Itt a gyakran galamb képé­ben ábrázolt Szentlélek helyett a Szent Sólyom érkezik, és támaszt Emese ágyékából folyamot, dicső fejedelmeket. De ha arra gondolunk, hogy az Árpád-ház adta a legtöbb királyi szentet, és ami írásunk tekintetében még fontosabb, a legtöbb szentté avatott asszonyt, akkor analógiánk talán már nem is olyan kihívó. Ha az etnikus ősanya archetípus is ott sejlik az egyetemes megváltót hordozó és megszü­lő asszony alakja mögött, akkor joggal élhetünk a gyanúperrel, hogy a Máriát érő támadások valójában e mögöttes tartományt célozzák a törzsies reszentimentalizmus nehézkedésének fog­lyaként. Ami persze nem feltétlenül jelent vallási vagy etnikus keretet, lehet az a nemi kulturá­lis identitás, a „gender” övezete vagy a szektás spiritualizmus elszakadási szükséglete, hiszen az évezred végén Mária éppúgy célponttá vált a kelta-újpogány Anya Istenség újraélesztésére felesküdött feminista spiritualizmus számára, mint a Hit Gyülekezete, a karizmatikus vallási fa­natizmus militáns pünkösdkultusza esetében. De lehet bármi is a rejtett indíték, a veszteség azonos. Mária és a hívek a szakrális figyelem egyoldalú visszavonásának áldozatává válnak. Ám színes a Máriát eszméik jelvényeként választók köre is. Éppúgy zászlajukra tűzték ra­dikális jobboldaliak, a venezuelai kontrák, mint a vallási feminizmus képviselői vagy a felgyor­sult társadalmi változások veszteséglistáját felmérő konzervatívok, akik a reklám/popvilág szaj­hakultuszával szemben antiszexszimbólumként állítják elénk. A feminizmus megosztottságára utal az is, hogy személyében egyes feminista vélekedések patriarchokrata cselvetésként a női­­ség csonkítását látták, Simone de Beauvoir egyenesen a maszkulinitás végső győzelmét látja a szent fia előtt térdeplő anya képében. Ezzel szemben a feminista teológia Máriában a szexiz­mustól, az alávetéstől, a dominanciától és a megosztottságtól mentes emberi lényeget láttatja. Talán ama Constantinnak a szoláris és agrárkultuszokat befogadó mediterrán szinkretiz­musa, ha tetszik, rejtett multikulturális szelleme néz farkasszemet egy ótestamentumi talapza­tán szilárdan álló, szigorú, féltékeny és az első parancsolatba foglalt kirekesztő hűséggel. Mint egy millenniummal később, mikor a reformáció nyomán Északon az Ótestamentum féltékeny istene kerül szembe az antikvitással átitatott, hegyen túli (ultramontán) déli keresztény világ Máriát is befogadó panteonjával. Más magyarázatot sejtet, ha úgy látjuk, hogy a hagyományszövet szűk és tág egyszerre a mindig purista modernségnek. Vagy talán ízlésbeli a megosztottság: egyik oldalon a tarka, vá­­sárias, búcsújárós profán szertartástér, a másikon a kánonhű szövegértelmezés hermeneutikai szigora. Esetleg a jogászi szöveghűség és törvényi aszketizmus az egyik oldalon, és a szertartás, misztikuméhség, élményigény korántsem restriktív kódja a másikon? Vagy saját spirituális történetünket átvilágítva találhatunk nagyon profán mozgatókra. A misztikus részvétel helyett a „body politic” kórélettanára. Ami magyarázhatja, hogy a korábban Mária iránt fogékony, szakrálisan is lovagias nemzeti lelkületet épp a Habsburg-érdekű ellen­­reformáció erőszakos Mária-kultuszának csapdája csonkítaná meg? A kétfejű sas által túszul ej­tett Patróna megszabadítását ideológiai béklyók gátolnák? Bármi mozgatja is e drámát, a történeti lélek mélyén az anima és az animus szembesül, egyik oldalon az Anya oltalmának élménye, a másikon az Atyával való közvetlen beszéd mél­tósága.

Next