Korunk Évkönyv, 1979

HERÉDI GUSZTÁV: Előszó

ELOSZD Aki keres — az talál. Én kerestem és — nem találtam. Népismeret. E fogalom meghatározására öreztem föl magam. Ki és mikor társította a népet az ismerettel, s mit várt az új ötvözménytől? És minő művelődéstörténeti körül­mények közt, milyen társadalmi meghatározók szorgoskod­tak az új elegyfogalom világra jöttén. Ha pedig már bevonult nyelvünk kincsestárába, akkor hosszú (több mint százéves) pályáján mennyire igazolta szülőjének elvárásait, hogyan szolgálta céljait, s az eredeti szándékon innen és túl miféle tapadvány-jelentéssel gazdagodott, esetleg mi kopott ki kez­deti üzenetéből? Átnéztem a Magyar Értelmező Kéziszótárt, népismeret címszó nincs benne. Elővettem hát e szótár gazdagabb, több kötetes kiadását. Az sem ismeri ezt a fogalmat. Föllapoz­tam az Új Magyar Lexikont, majd a Filozófiai és az Eszté­tikai Kislexikont. Megvallattam a rokonfogalmak — nép­rajz, folklór, etnográfia, etnikum, etnológia — címszavait. Hiába. Ez meglepett. A magyar nyelv tudósai, szótárszerkesztők, történészek, filozófusok, esztéták nem akarnak tudni e fo­galomról, nem tartják érdemesnek szerkesztményükbe föl­venni, h­onnan jöttét, merre tartását, összeállását ismertetni? Pedig hát mennyien használják A Székelyföld leírásától a Népismereti dolgozatokig. Ez utóbbi első füzetének beveze­tőjében írja dr. Kós Károly: „A patinás »népismeret«, sza­vunk alkalmazása e kötet esetében kétszeresen indokolt: tiszteletadó hivatkozás a néprajztudomány definícióját meg­előzően, 100—120 évvel ezelőtt működő haladó gondolko­dású úttörők, a kolozsvári Kőváry László, a szatmári Orosz­hegyi Józsa, az udvarhelyi Orbán Balázs és mások gyűjtő­munkája előtt. Ugyanakkor a tágabb értelmű népismeret megjelölésében kifejezésre jut az a tény, hogy a huzamo­sabb egy helyben tartózkodással a megfigyelés is többnyire sokoldalúvá válik, miáltal a néprajzi érdeklődés felől induló gyűjtésnek alig lehetnek mereven lezárt határai más rokon szakterületek, pl. a helytörténeti, népnyelvi, helynév-, tele­pülésföldrajzi, etnobotanikai vagy szociográfiai kutatások irányában.“ Ugyanebben a kötetben Jegyzetek néprajzról és történe­lemről című írásában Imreh István rámutat, hogy a „sok­sok kezdeti botladozó lépés, »■népisme*’, »encyclopaediai«töre­­kedés célja [...] a tájkeret, a természet és földrajzi kör­nyezet leírása és benne a nép, a »társas viszonyok« számba­vétele oly módon, hogy a jelen múltba ágyazottan és jöven­dőt kémlelve szóljon az olvasóhoz.“ Pár sorral alább pedig hozzáteszi: „Mind a néprajz, mind a történelem a hagyomá­nyokhoz visz közel, ezért éreztük illendőnek a tradíciók felől bizonyítani azt a közös eredetet, szoros kapcsolatot, amelyet ma a társadalom integralista szemléletmódja néven

Next