Korunk 1961 (20. évfolyam)

1961 / 1. szám - SZEMLE ES BÍRÁLAT - Tudomány - LADÁNYI LÁSZLÓ: Az élet keletkezése a Földön

n­éz, fáradságos is. Jóllehet tudományos is­mereteink és a technika mai fejlettsége lehe­tővé teszi számos, múltunkat érintő kérdés megválaszolását, emberfeletti munkába kerül­het egy-egy ilyen válasz megszerkesztése, a sok kínálkozó, gyakran egymásnak ellentmondó lehetséges felelet közül a helyes kiválasztása, hiszen már akkor is számtalan akadályba üt­közünk, ha csak 200—300 éve lejátszódott eseményről akarunk világos képet nyerni. Mennyivel bonyolultabb ismeretkutató mun­kánk, ha nem néhány, hanem több millió, sőt milliárd évre akarunk visszatekinteni a tör­ténelemben! Oparin már több évtizeddel ezelőtt a földi élet eredetének kiderítését tűzte célul maga elé, és tudományos tevékenységének súlypontja ma is e probléma megoldására irányul. A ro­hamosan fejlődő különböző tudományágak eredményeinek századunkban egyre növekvő halmazából Oparin nagy hozzáértéssel válo­gatja ki azokat, amelyek a probléma megol­dása szempontjából megfelelőnek bizonyulnak, s ezeket saját kutatómunkájával egybevetve magas színvonalon szintetizálja. Oparin könyve életmű. Megfeszített kutató­­munka eredményeinek kikristályosodása. Nem­csak terjedelme bizonyítja ezt, hanem min­denekelőtt a jól átgondolt rendszeres felépí­tés, az okfejtés higgadt logikája, továbbá a megfelelő helyre beépített nagyszámú adat, az érvek meggyőző kifejtése. Korszakalkotó je­lentőségre tarthat igényt a biológiában, mint­hogy Oparin az élet keletkezésének jelenleg egyetlen, tudományos szempontból helyesen elképzelt, lehetséges magyarázatát adja. Ilyen mű megalkotására csakis az a tudós vállal­kozhat, aki a fizika, kémia, csillagászattan, növény- és állattan, valamint élettan területein alapos ismeretekkel rendelkezik. Szólanunk kell végül filozófiai hozzáértéséről, amely le­hetővé teszi számára a kérdés helyes, tudo­mányos, dialektikus materialista magyarázatát. A probléma filozófiai­­ unatkozásáról maga Oparin így nyilatkozik könyve bevezetőjében: ,,A történelem arra tanít bennünket, hogy az élet eredetének problémája már időtlen idők óta foglalkoztatta az emberi elmét. Nincs olyan vallási vagy filozófiai rendszer, nincs egyetlen nagy gondolkodó sem, aki ne fordult volna e probléma felé a legmélyrehatóbb fi­gyelemmel. Az élet eredetének kérdését a kü­lönböző korszakokban s a kultúra különböző fokain más- és másféle módon oldották meg, de a kérdés körül mindig kibontakozott két kibékíthetetlen filozófiai tábor, az ide­­a­lizmus és materializmus táborának heves harca.“ Ezt a világnézeti harcot tárja elénk már az első fejezetben is, amelyben a különböző szá­zadok természettudósainak az ősnemzésről val­lott nézeteit, ismerteti, így az ókorban például nem kételkedtek abban, hogy az élőlények spontán, elsődleges módon is létrejöhetnek úgy, hogy a természet élettelen tárgyai között már teljesen szervezett, kialakult állapotban jelen­nek meg. Elképzelésük szerint tehát az élő­lények nemcsak önmagukhoz hasonló élőlények­től származhatnak. Ezt vallották mind az idea­listák, mind a materialisták. Felfogásbeli el­térésük abból adódott, hogy különbözőképpen magyarázták az élet keletkezésének okait. A régi kínaiak hittek abban, hogy Ievéltetvek keletkezhetnek bambuszból; az indiaiak, hogy legyek, bogarak, paraziták jöhetnek létre iz­zadságból, trágyából; az egyiptomiak, hogy a krokodilusokat a Nílus áradása után vissza­maradt iszap termeli — és ezeket az ősi ta­nokat vallási legendákkal kapcsolták össze. Egyes görögök, mint Thalész, Démokritosz, Epikurosz, az ősnemzés kérdésében már mate­rialista módon oldják meg a filozófia alap­vető problémájának első oldalát. Tagadják a szellemi erők részvételét e folyamatban. Ezt teszi később Bacon és Descartes is. Mások vi­szont hisznek a bárány­fa, libafa, és homun­culus meséjében; utóbbi Goethe Faustjában is jelentkezik. Needham kidolgozta az úgynevezett „vitális erő“ elméletét, és helyet ad az ős­­nemzésnek, akárcsak Spallanzani. Hiába tá­madja ezt Tyertkovszkij, korának tudósai nem figyelnek fel reá. Pedig már Leeuwenhoek, az első nagyítóüveg megszerkesztője kimúlana, hogy a mikroorganizmusok csírái a levegőből kerülnek a különböző táptalajokba. Az ősnem­zés és vitalizmus hamis tanaira csak Pasteur­nek sikerült sorsdöntő csapást mérnie kísér­letsorozatai segítségével, míg a XIX. század empirikusai fölött Tyimirjazev mondja ki megsemmisítő ítéletét. A világnézeti harc azon­ban tovább folyik. A neovitalisták a ,,pánspermia“-elméletre esküsznek. Az alapokat Anaxagorásztól, az ókori görög materialista bölcselőtől kölcsönzik, aki szerint az élettelen anyagot a természet­ben szétszórt életcsírák termékenyítik meg. Színre lépnek a dualisták is, akik azt állítják, hogy a világmindenségben egymás mellett pár­huzamosan, de egymástól függetlenül két­fajta teljesen önálló anyag létezik. Elméle­tüket nem restellik „materialista-dualizmus“­­nak elkeresztelni, hisz ezzel leplezhetik az idealista lényeget. Az idealisták, miután elméleteiket az új természettudományi felfedezések és a korszerű kísérletek eredményei halomra döntötték, más fronton lendülnek támadásba, s az élet örökké­valóságának hirdetőivé válnak. A lehetőséget erre a XVI. század haladó szellemű nagy tu­dósa, Giordano Bruno adta meg, aki elvetette az antropocentrikus (emberközpontú) világ­­egyetem elvét, kifejtvén, hogy még számtalan 122

Next