Korunk 2002 (III. folyam 13.)

2002 / 1. szám = Erdélyi magyar filmtükör 2002 - KÁNTOR LAJOS: Beszélő film

Beszélő film Egy ifjú (budapesti illetőségű) filmesztéta, Gró Lajos a Korunk 1926. no­vemberi számában regisztrálja a hírt, hogy „a Western Electric Comp.-nak és a Warner Brothers Pictures Inc.-nak hosszas kísérletezés után sikerült egy töké­letesen egybehangolt beszélő, zenélő, éneklő és filmvetítőgépet (a Synchronisationt) előállítaniuk, amely gép a lelkesedők szerint, miután tökéle­tesen megvalósította a beszélő filmet, egészen új utakra fogja terelni a filmmű­vészetet". Dienes lapjának munkatársa ebben a színpadhoz való visszatérés ve­szélyét látja, de attól is fél, hogy „a beszélő film megszüntetné a filmművészet egyik legnagyobb értékét, a film internationalismusát Pár évvel később vi­szont (1930 októberében) Moholy Nagy László már kijelenti: „A hangosfilm egyike a legnagyobb szabású találmányoknak, amely az emberiség látvány- és hallomáskörét az eddig elképzeltek határain túl tágítja ” (Az új film problémáig Janovics Jenő ekkorra már be is fejezte filmtörténeti jelentőségű munkáját, a kolozsvári filmgyártást, ám (tudomásunk szerint) nemigen történt kísérlet ar­ra, hogy az ilyen kincseket is rejtő városhoz kapcsolódó filmes gyakorlat és el­mélet eredményeit valaki összetalálkoztassa. Igaz, a néma-, majd a hangosfilm Korun­c-beli propagálói messzebbről, Berlinből vagy Budapestről küldték Dienes Lászlónak, illetve Gaál Gábornak a cikkeiket (Kassák Lajos, Hevesy Iván, Kállai Ernő, Balázs Béla), Janovics filmes kezdeményének pedig Erdély­ben sokáig nem volt érdemi folytatása. Akár jellemzőnek is mondható, hogy jó negyedszázaddal ezelőtt a Korunk élhelyen közli Hevesy tanulmányát Chaplin­ről (1926. július), ugyanitt a Szemlében hosszabb ismertetés olvasható Hevesy Iván A filmjáték esztétikája és dramaturgiája című könyvéről, a melléje tördelt cikk, Erdély egyénisége­­ Reményik Sándor, Áprily, illetve az erdélyi szászok irodalmáról szól. A két tárgykör, a két téma a rendező Szőts István és Nyírő Jó­zsef révén találkozik - az Emberek a havason Velencében elnyert nagydíja bi­zonyítja, milyen lehetőségek maradtak hosszú időn át kihasználatlanul. Bátortalan vagy nagyon is bátor (de az adott körülmények közt nem hono­rált, ellenkezőleg, akadályozott, sőt tiltott) kísérletek után az új évezred remé­nyeket ébreszt, hogy végre összekapcsolódhat „Erdély egyénisége" s a filmjá­ték esztétikája és dramaturgiája. A munkaképes - és tanítani képes - közép­­nemzedék képviselői mellett egyre nagyobb számban jelentkeznek „filmtettre” a pályakezdők. Erről is kíván szólni ez a Korunk -szám. A hozzánk és rólunk mozgóképben és szövegben beszélő, de távolabb, Velencében vagy az óceánon túl is figyelmet kelthető erdélyi magyar filmről (amelyben Budapest és Bukarest nem kevéssé érdekelt lehet). Kántor Lajos 3

Next