Korunk 2022 (III. folyam 33.)

2022 / 2. szám = Variációk államszocializmusra. Magyarország és Románia (1945–1989) - MŰHELY KRIVÁNIK DÁNIEL • Az igazság mint „módszer”. Megjegyzések a dialektika hegeli fogalmához

A „funkcionális” szó értelmezése valamivel problematikusabb, mivel jelentés­árnyalatai többtónusúan játszanak egymásba. Tárgyunk vizsgálatának vonatkozá­sában egyrészt mindenképp szervesen hozzátartozik az „egység” fogalmához, mi­vel reá vonatkoztatott, másrészt legalább négyféle jelentésrétegét különíthetjük el, melyek mintegy koncentrikus körökként helyezkednek el egymás körül, a külső körök magukban foglalva a belül esőket. Ezek szerint az egység funkcionális vo­natkozásában beszélhetünk egyrészt a tárgy saját funkcionális egységéről, más­részt az öntudat (Hegelnél tudat-öntudat-ész együtt mozgó) funkcionális egységé­ről, harmadrészt az aufheben mozgásáról, valamint negyedrészt a holisztikus struktúrában feltűnő jelenségek összességének mint tárgy és tudat kontaktusának előragyogásáról,25 illetve mint egymáshoz való viszonyukban vett egységükről. Vizsgáljuk meg ezeket közelebbről! 1) A tárgy saját funkcionális egysége: a magán-való-lét a tárgy (létező) vonatkozá­sában annyit tesz, hogy az adott tárgy tárgyként van. A tudat­ számára-való-lét annyi, mint e létezőnek az emberi gondolkodás számára való nyitottsága, vo­natkozása, észrevehetősége. E két tulajdonság egymás-számára-való-léte pedig a tárgy teljességét jelenti, amennyiben is az ént mint magáért-való-létet folya­matosan gazdagítani tudja.26 2) Az öntudat funkcionális egysége: csak az egyszerűség kedvéért használjuk itt az öntudat kifejezést - Hegelnél ezt előzi meg a tudat, és erre következik az ész lépcsőfoka, azonban (mint azt több helyen hangsúlyozza is) ezeknek sincs va­lóságuk önmagukban, csakis egymással való viszonyukban képzelhetők el, és így működőképesek. Magyarán: az emberben e három egyidejűleg működik, és csak a gondolati elemzés során tehetjük e megkülönböztetéseket.27 Nagyon le­egyszerűsítve a tudat az, amely érzékeli és észreveszi a tárgyat; ő találkozik ve­le a maga közvet­ítet­lenségében. Az öntudat meghatározásokkal látja el e tár­gyat, megkülönbözteti önmagától és minden más tárgytól is; emlékezzünk ar­ra, amit fentebb a negativitásról mondottunk - az öntudat pontosan ezt a moz­gást végzi, így töltve fel a tárgyat meghatározottságokkal. Az ész pedig az a vo­natkozás, amelynek köszönhetően egységben látjuk a tárgyat, és nem hullik szét érzékelésünkben. 3) Az aufheben mozgása: fentebb olvasható volt a „megszűnve-megmaradva és fel­emelkedve” szókapcsolat. Ez németül egyetlen szó, úgy hangzik, „aufheben”. Az „aufheben” egy különleges német ige, amely három, pontosabban kétszer három jelentéssel bír, ezek: megszüntet, megőriz, felemel, illetve megszűnik, megmarad, felemelkedik.28 Látható, hogy az első jelentéscsoport cselekvő, míg a második szenvedő árnyalatú. Akármelyiket is használja. Hegelnél a három jelentést - hacsak nincs külön utalás ennek ellenkezőjére - mindig egyszerre kell érteni, azaz: megszüntetve-megőriz és felemel, illetve megszűnve­ megma­­rad és felemelkedik. Ez a mozgás az, ami a fejlődési folyamatot jelenti a tárgy és a tudat vonatkozásában. Az aufheben mozgása az, ami lehetővé teszi, hogy a dolog azzá lehessen, ami „igazsága szerint” (pl. tölgy lesz a makkból, lakóház az alapból stb.). A tölgy ugyanis, bár megszünteti a makkot, nem semmisíti meg, hisz akkor ő maga sem jöhetne létre. Megőrzi, mert őbelőle lesz, és rep­rodukálni is képes, és felemeli, mert kifejlődése során önnön igazságává vál­toztatja. Hegel ezt „magasabb színvonal”-nak nevezi.29 Ugyanez a mozgás van jelen a fentebb magyarázott tudat-struktúrában tudat, öntudat és ész viszonyát tekintve. Megjegyezzük: nehéz nem észrevenni e gondolat mélyen a nyugati tradícióba nyúló gyökereit. „Ha a földbe esett gabonamag el nem hal, csak egy­maga marad; ha pedig elhal, sok gyümölcsöt terem.” (János 12:24) Még koráb­ban a Démétér tiszteletére rendezett eleusziszi misztériumok centrumából ra­gyog elő az élet­e mozgástörvényének leképeződése. 2022/2­ 104

Next