Korunk 2022 (III. folyam 33.)

2022 / 2. szám = Variációk államszocializmusra. Magyarország és Románia (1945–1989) - MÁTHÉ DÉNES • Nyelvi körkép

ségekről, „és ezzel már eleve eltereli a figyelmet arról, hogy a magyarnak, kü­lönösen a felsőoktatás szempontjából, nyilvánvalóan különleges a helyzete. Különleges részben létszáma és ará­nyai miatt, részben pedig azért, mert egyetlen más kisebbségnek sincsenek sem ilyen jellegű különleges igényei, sem hagyományai és korábban meg­szerzett és elismert jogai” (155.). A fentiekben csak elvi szinten vagy elvontan bemutatott hazai kisebbségpo­litikát a kötet negyedik fejezete a társa­dalmi létezés minden területén meg­vizsgálja, és így reális képet nyújt a ha­zai valóságról, felmutatva ennek pozitív jelenségeit is. Felsorolásszerűen: névpo­litika a személynévhasználat jogi hely­zete, a földrajzi és intézménynevek sza­bályozása; kisebbségpolitika a gazdaság­ban, az oktatásban, ezen belül a közok­tatásban és a felsőoktatásban (itt az 1990 után hozott oktatási törvények is­mertetéséről és a hazai magyarság érde­keit szem előtt tartó bírálatáról van szó); kisebbségpolitika a kultúrában, a hit­életben, tekintettel a többségi államegy­ház és a magyar egyházak eltérő helyze­tére. E sokrétű áttekintés befejezéseként e fejezetet a hazai nemzeti kisebbségek jogállását, majd a magyar nyelvközösség politikai törekvéseit ismertető összegzés zárja. Ez utóbbinak végkonklúziója az, hogy az RMDSZ aktuális programja ugyan részletesen tartalmazza a magyar nyelvközösségnek a szervezet által kép­viselt törekvéseit, de hiányzik belőle „egy koherens nyelvstratégia felvázolá­sa” (173.). Amint befelé haladunk a kötetben, az olvasónak az az érzése, hogy mind­az, amit elolvasott, valójában bevezető a soron következő fejezethez. Ez áll az ötödik fejezetre is, melynek főcíme: Nyelvhasználati színterek (175.). A ki­sebbségpolitika fennebbi, negyedik fe­jezeti bemutatása során tagolt társadal­mi mező itt az oktatással kezdődik, s ezúttal a tannyelvválasztás, az iskolai tantárgyként kezelt magyar nyelv és a vele kapcsolatos tantervi, tankönyvi, tankönyvszerzői és -kiadói kérdések kerülnek napirendre, ismertetve rövi­den az 1993-ban létesült Erdélyi Tan­­könyvtanács, valamint az Ábel Kiadó tevékenységét is (193., 356. 127. sz. jegyzet). A felsőoktatásról szóló fejtege­tés egyik legfontosabb megállapítása: „az érettségit követően a magyar nem­zetiségű fiatalok egyharmada, a ma­gyar nyelven érettségizetteknek pedig mintegy fele tanul magyarul a romániai felsőoktatásban” (197.; a szerzők ki­emelése). A hazai magyar felsőoktatási intézmények statisztikai adatainak összehasonlító szemléje után a szerzők külön alfejezetet szánnak a bázisintéz­mény státuszú kolozsvári egyetem be­mutatására. Ezt követően az 1990 utáni pedagógusképzés hiányosságairól, en­nek előzményeiről, okairól esik szó, és itt hangzik el a kötet talán legkeserűbb kijelentése: „Az »államnélküliség«, il­letve a »két­ állam-közöttiség« sajátos állapotában nincs, aki számon kérje a romániai magyar felsőoktatási rendszer hatékonyságát, minőségét, munkaerő­piaci relevanciáját” (208., 357. 135. sz. jegyzet). A magyar nyelvnek a tudo­mányművelésben betöltött szerepéről szóló rövid, de jelentős alfejezet után a kötet a kultúra régióit tekinti át, a kö­vetkező lebontásban: néprajzi tájak; vá­rosi kultúra, elitkultúra; színházak, színjátszás; könyvtárak, könyvkiadás. Hasonló tagoltságú a hitélet nyelvi vizsgálata: külön-külön esik szó a hí­vek anyanyelvéről, az egyházi intézmé­nyekben és oktatásban használt nyelv­ről. Az ötödik fejezetet és ezzel együtt a kötet főszövegének első nagy egységét a magyar nyelvű média rövid feltérké­pezése, a közélet magyarnyelvűségé­nek, majd a kibertérben betöltött helyé­nek rajza zárja. A kötet másik egységét - amint a bevezetőben említettem - két fejezet alkotja; témájuk a romániai magyar­román kétnyelvűség. Az ezzel kapcso­latos helyzeteket és perspektívákat a hatodik fejezet első mondata foglalja össze: „Két- és többnyelvűségi helyzet­ben a nyelvek értékelése és a nyelvek­hez való viszonyulás közvetlen módon befolyásolja a nyelvek és nyelvváltoza­tok jövőjét, és döntő módon megható- 2022/2­ 124

Next