Korunk 2022 (III. folyam 33.)

2022 / 1. szám = A sértődés kultúrái - MŰHELY RADNAI DÁNIEL SZABOLCS • Szörényi–Bródy: egy szerzői együttműködés mítoszai és törései (1965–2021)

pont ezek az eltérő megközelítések álltak-állnak a szerzőpár 1990 utáni konfliktu­sainak hátterében, e törésvonalak magyarázzák magát a történetet. A Szörényi-Bródy-együttműködés törései a rendszerváltozás előtt ■ Az az általános vélekedés, miszerint Szörényi Levente és Bródy János kapcso­latát első ízben a (párt)politika tette konfliktusossá a rendszerváltozást követően, jócskán megalapozatlan, hiszen már korábban, az Illés és a Fonográf fényes sike­reinek időszakában is voltak összetűzéseik.­ Még akkor is, ha ezek nem kifejezet­ten politikai-ideológiai természetűek voltak, sokkal inkább egy közösségi-intézmé­nyes kontextuson belül értelmezhető személyes - ízlésbeli és elvi, szakmaetikai - vélemény- és érdekkülönbségek. Ha a retrospektív eseménytörténetből indulunk ki, úgy tűnik, már egészen ko­rán, az említett 1965-ös évben felszínre került Szörényi és Bródy között egy alap­vető ellentét: míg az Illés-korszak hajnalán Bródy inkább Rolling Stones-rajongó volt, addig Szörényi a Beatles zenéjét méltányolta jobban. Egy 1995-ben készült - nyilvánvalóan terhelt pillanatot tükröző, polemikus hangú­­ interjúban így fogal­mazott Szörényi: „Nógrádverőcén 1965 nyarán arról beszélgettünk, milyen prog­ramot állítsunk össze. Azt találtam mondani, hogy hozzánk a Beatles áll közelebb, míg neki a Rolling Stones tetszett. Hozzátettem, hogy utóbbi primitív muzsikát csinál, és Jaggernek nincs hallása, legalábbis Lennonhoz vagy McCartneyhoz mér­ten. Na, akkor láttam először gyűlölettel teli villámokat Bródy szemében.”­ Bár visszaemlékezése szerint egyértelműen kiállt zenésztársa mellett, minden bi­zonnyal nem töltötte el kitörő örömmel Szörényit, hogy 1970-ben a zenekar lon­doni turnéja után épp Bródynak a BBC magyar adásában elhangzott szavaik ürü­gyén tiltották el nagylemez-készítéstől és fővárosi fellépésektől egy évre az Illést,­ ahogy az sem, hogy Bródy 1973-ban a diósgyőri rockfesztiválon (a „magyar Woodstock”-on) elmondott mondatai miatt újabb atrocitásoknak tette ki saját ma­gát és a zenekart is. Hiszen az egyhónapos lakáselhagyás és az ellene indult bíró­sági eljárás nem csupán Bródyt korlátozta, hanem az akkortájt már KITT- egyletként­ működő, népszerűségét veszteni kezdett Illés-együttest is: a sokadik presztízsveszteségen túl (lásd pécsi kukarugdosási ügy)10 a zenekar tagjai nem tud­tak vagy nem teljes létszámban voltak kénytelenek fellépni a diósgyőri rockfesztivált követően egy hónapig.11 Mindezen dinamikai zavarok, balul sikerült kommunikációs fogások azonban még nem szültek intrikát, és nem akadályozták a művészi alkotómunkát a két ze­nész viszonyában. Nem úgy az 1974 és 1984 közötti hosszú Fonográf-korszak en­nél látványosabb konfliktusai. Először is, ezen időszak során nyilvánvalóan Bródy Jánosnak volt a legnagyobb szerepe abban, hogy a Fonográf zenészeinek - némi­leg kényszerből, adott esetben saját törekvéseiket is háttérbe szorítva, s Szörényi Levente számára igen terhes módon - kísérniük kellett Koncz Zsuzsát, és lemeze­ket kellett készíteniük az énekesnőnek. Továbbá Bródy szövegírói működése adott lehetőséget arra is, hogy Koncz akármelyik Fonográf-, illetve korábbi Illés-dalt sze­repeltesse saját repertoárjában.12 (Mindezen viszonyokra Szörényi csak „Koncz­­nyomás”-ként utalt önéletrajzi könyvében.13) Részben ehhez kapcsolódik Szörényi és Bródy első komolyabb, a közös alkotómunkában is zavart okozó - s egy lemez formájában megtestesült - konfliktusa 1978-ból, amikor is Szörényi, a Fonográf együttesre „szabott” zenekar-énekesnő-képletet némileg felrúgva, Kovács Katinak írt egy lemeznyi szerzeményt. A dalokhoz eredetileg Bródy írt volna szöveget, ám később „kifarolt” a projektből,14 így végül Adamis Anna (az Omega és az LGT ko­rábbi szövegírója) lett Szörényi szerzőtársa a lemezen.15 Ennél azonban jelentő­sebb volt az a szakadás 1980-ban, amikor Szörényi második, Hazatérés című albuma és Bródy Hungarian Blues című első szólólemeze 16 - a közös dizájn és kon­cepció ellenére - Erdős Péter, az MHV márkamenedzserének utasítása miatt nem 2022/1­ 90

Next