Korunk 2022 (III. folyam 33.)
2022 / 1. szám = A sértődés kultúrái - MŰHELY RADNAI DÁNIEL SZABOLCS • Szörényi–Bródy: egy szerzői együttműködés mítoszai és törései (1965–2021)
pont ezek az eltérő megközelítések álltak-állnak a szerzőpár 1990 utáni konfliktusainak hátterében, e törésvonalak magyarázzák magát a történetet. A Szörényi-Bródy-együttműködés törései a rendszerváltozás előtt ■ Az az általános vélekedés, miszerint Szörényi Levente és Bródy János kapcsolatát első ízben a (párt)politika tette konfliktusossá a rendszerváltozást követően, jócskán megalapozatlan, hiszen már korábban, az Illés és a Fonográf fényes sikereinek időszakában is voltak összetűzéseik. Még akkor is, ha ezek nem kifejezetten politikai-ideológiai természetűek voltak, sokkal inkább egy közösségi-intézményes kontextuson belül értelmezhető személyes - ízlésbeli és elvi, szakmaetikai - vélemény- és érdekkülönbségek. Ha a retrospektív eseménytörténetből indulunk ki, úgy tűnik, már egészen korán, az említett 1965-ös évben felszínre került Szörényi és Bródy között egy alapvető ellentét: míg az Illés-korszak hajnalán Bródy inkább Rolling Stones-rajongó volt, addig Szörényi a Beatles zenéjét méltányolta jobban. Egy 1995-ben készült - nyilvánvalóan terhelt pillanatot tükröző, polemikus hangú interjúban így fogalmazott Szörényi: „Nógrádverőcén 1965 nyarán arról beszélgettünk, milyen programot állítsunk össze. Azt találtam mondani, hogy hozzánk a Beatles áll közelebb, míg neki a Rolling Stones tetszett. Hozzátettem, hogy utóbbi primitív muzsikát csinál, és Jaggernek nincs hallása, legalábbis Lennonhoz vagy McCartneyhoz mérten. Na, akkor láttam először gyűlölettel teli villámokat Bródy szemében.” Bár visszaemlékezése szerint egyértelműen kiállt zenésztársa mellett, minden bizonnyal nem töltötte el kitörő örömmel Szörényit, hogy 1970-ben a zenekar londoni turnéja után épp Bródynak a BBC magyar adásában elhangzott szavaik ürügyén tiltották el nagylemez-készítéstől és fővárosi fellépésektől egy évre az Illést, ahogy az sem, hogy Bródy 1973-ban a diósgyőri rockfesztiválon (a „magyar Woodstock”-on) elmondott mondatai miatt újabb atrocitásoknak tette ki saját magát és a zenekart is. Hiszen az egyhónapos lakáselhagyás és az ellene indult bírósági eljárás nem csupán Bródyt korlátozta, hanem az akkortájt már KITT- egyletként működő, népszerűségét veszteni kezdett Illés-együttest is: a sokadik presztízsveszteségen túl (lásd pécsi kukarugdosási ügy)10 a zenekar tagjai nem tudtak vagy nem teljes létszámban voltak kénytelenek fellépni a diósgyőri rockfesztivált követően egy hónapig.11 Mindezen dinamikai zavarok, balul sikerült kommunikációs fogások azonban még nem szültek intrikát, és nem akadályozták a művészi alkotómunkát a két zenész viszonyában. Nem úgy az 1974 és 1984 közötti hosszú Fonográf-korszak ennél látványosabb konfliktusai. Először is, ezen időszak során nyilvánvalóan Bródy Jánosnak volt a legnagyobb szerepe abban, hogy a Fonográf zenészeinek - némileg kényszerből, adott esetben saját törekvéseiket is háttérbe szorítva, s Szörényi Levente számára igen terhes módon - kísérniük kellett Koncz Zsuzsát, és lemezeket kellett készíteniük az énekesnőnek. Továbbá Bródy szövegírói működése adott lehetőséget arra is, hogy Koncz akármelyik Fonográf-, illetve korábbi Illés-dalt szerepeltesse saját repertoárjában.12 (Mindezen viszonyokra Szörényi csak „Koncznyomás”-ként utalt önéletrajzi könyvében.13) Részben ehhez kapcsolódik Szörényi és Bródy első komolyabb, a közös alkotómunkában is zavart okozó - s egy lemez formájában megtestesült - konfliktusa 1978-ból, amikor is Szörényi, a Fonográf együttesre „szabott” zenekar-énekesnő-képletet némileg felrúgva, Kovács Katinak írt egy lemeznyi szerzeményt. A dalokhoz eredetileg Bródy írt volna szöveget, ám később „kifarolt” a projektből,14 így végül Adamis Anna (az Omega és az LGT korábbi szövegírója) lett Szörényi szerzőtársa a lemezen.15 Ennél azonban jelentősebb volt az a szakadás 1980-ban, amikor Szörényi második, Hazatérés című albuma és Bródy Hungarian Blues című első szólólemeze 16 - a közös dizájn és koncepció ellenére - Erdős Péter, az MHV márkamenedzserének utasítása miatt nem 2022/1 90