Korunk 2022 (III. folyam 33.)

2022 / 1. szám = A sértődés kultúrái - MŰHELY RADNAI DÁNIEL SZABOLCS • Szörényi–Bródy: egy szerzői együttműködés mítoszai és törései (1965–2021)

portfolió fölött is diszponáló Fotex Rt.-nek, egészen sokáig (1999-2012) elnöke volt az Artisjus jogvédő irodának, a Zwack Unicum reklámarca lett stb.­­, Szöré­nyi Levente gyakorlatilag feloldódott a korai, saját hangját kereső (de már az első demokratikusan választott konzervatív kormány által is támogatott) jobboldali identitásiparban. Túl azon, hogy feltűnt az MDF rendezvényein, igen gyakran kommentált közéleti-politikai, de főképp a nemzeti történelemmel kapcsolatos té­mákat a médiában, számos írása és interjúja jelent meg a Csurka István szerkesz­tette Magyar Fórumban, hobbi-őstörténeti és -régészeti kutatásba fogott a Pilisben (könyvet is publikált a témában 126) - ez utóbbi miatt pedig igen hamar elterjedt ró­la, hogy Attila hun király sírját keresi a Holdvilág-árokban. Meglehetősen plaszti­kusan jellemzi a Bródy szerepvállalásához sok szállal kötődő kilencvenes évekbe­li liberális, centralista értelmiség véleményét Szörényiről Esterházy Péter egy 1993-as nyilatkozata: „Ha például Szörényi Levente, aki a szakmájában kiváló és fontos férfiú, eltéved, és hihetetlen ostobaságokat latybatyol a tévében - mért is főműsoridőben? -, akkor azt bizony ki kell nevetni. Ezzel teszünk jót Szörényinek, az országnak, a Szörényi támogatta pártnak és saját magunknak. Szörényi a gitár mellett van a helyén, akkor van a világ rendben. Ha még fáj minden csók. Nem pe­dig ha Szent Istvánról rizsázik rőzseláng mellett.”27 Szörényi és Bródy politikai természetű konfliktusának epizódjai - szemben a korábbi, 1990 előtti összetűzéseikkel, melyek amolyan rockzenei „belügyek” ma­radtak - legnagyobb részben már a sajtó és a televízió nyilvánosságán keresztül zajlottak. A pontos eseménytörténet felgöngyölítése kissé nehézkes feladat, első­sorban azért, mivel a konfliktus főszereplői, Szörényi és Bródy utólag sok esetben másképp emlékeznek bizonyos mozzanatokra, illetve a nyilvános és a (nem doku­mentált) privát közlések egymásba fonódása is bonyolítja a helyzetet. Ugyanakkor két momentum mindenképp kiemelendő. Elsősorban az 1992 augusztusában író­dott, nem kevés rasszista-antiszemita elemet tartalmazó híres-hírhedt Csurka­­dolgozat (Néhány gondolat a rendszerváltozás két esztendeje és az MDF új prog­ramja kapcsán) megítélése vert éket kettejük közé, hiszen mint egy 2008-as Bródy­­nyilatkozatból kiderül: „Én felháborítónak találtam, Levi meg annyit mondott: vé­gül is igaza van, nem? Ez után, úgy éreztem, nincs miről beszélnünk - már ami a közéletet illeti.”28 A következő, hasonló jelentőségű momentum pedig az 1993 au­gusztusában bemutatott Atilla, Isten kardja című rockopera volt, melynek munká­latait Szörényi Bródyval kezdte el, ám a dalszövegeket végül az MDF ismert poli­tikusa, Lezsák Sándor írta. A leszálló ágban lévő kormánypárt kurzusművének is tekinthető (összességében negatív kritikai visszhangot kapott) alkotásról így nyi­latkozott Bródy egy 1995-ös interjúban: „Leventével a viszonyunk azóta igazán rossz, amióta a köztünk lévő feszültség nem maradt az asztal körüli vitáknál, hanem manifesztálódott egy olyan műben, amellyel semmiképp sem tudok egyet­érteni. Ezek után igazán nehéz lesz a közös művészi munkát folytatni. Soha nem voltunk egyformák, és mindig nagyon sokat vitatkoztunk, de amikor létrehoztunk valamit, azt mindig közösen tettük. A köztünk feszülő ellentéteket és eltérő meg­közelítéseket közös művekben tudtuk feloldani vagy felmutatni. Az Atilla eseté­ben ez nem jött létre, így lehetetlenné vált, hogy együtt írjuk meg. És ez már na­gyon nagy szakadás.”29 E feszült viszonyt jól jellemzi, hogy Szörényi Levente nem fogadta el a meghívást Bródy János 1994-es sportcsarnokbéli karácsonyi koncert­jére, illetve kicsivel később, 1995 tavaszán Bródy sem ment el a Szörényi 50. születésnapja alkalmából rendezett vacsorára.30 Illetőleg e szakadáshoz az is hoz­zátartozott, hogy a (párt)politikai nézeteltérések fényében 1990 után a két alkotó egészen másképp kezdte értelmezni (visszamenőlegesen) a közösen létrehozott műveket, mindenekelőtt az egyébként is megosztó István, a királyt.31 A Szörényi és Bródy közötti világnézeti konfliktus a kilencvenes évek második felétől egyrészt rögzülni, másfelől oldódni látszott. Jóllehet a politikai ellentétek- 2022/1­ 92

Next