Korunk 2023 (III. folyam 34.)

2023 / 6. szám = Performativitás a művészetekben - TÉKA SEBESTYÉN KINGA • Történelmi önarckép újragondolva

kevésbé ismert, de történelmi szem­pontból jelentős személyek listáját, egy későbbi fejezetben - s időben is később - jelenik meg például dr. Hugonnai Vil­ma, az első magyar orvosnő, aki még a zürichi egyetemen szerezhette meg csak az orvosi diplomát, de az ő szelfi­­jéhez kommentál az akkor még gyer­mekként megjelenő Steinberger Sarol­ta, aki viszont az első olyan orvosnő lesz, aki magyar földön szerezhetett diplomát. Érdemes lehet még kitérni a reformkor legalapvetőbb politikai moz­gásának, a jogegyenlőség megszerzésé­nek és az ekörüli mozgásoknak a fő-, de ugyanakkor történelmileg névtelen sze­replőire. Hosszú időnek kellett eltelnie a jobbágyok felszabadításától a külön­böző - a jobbágyokénál sok szempont­ból nem jobb sorban élő - törpebirto­kosok, agrárproletárok, napszámosok, részes földművelők, summások, kubi­kosok vagy uradalmi cselédek csoport­jainak kialakulásáig, de az ezen folya­matokról való beszédben is leginkább Széchenyi és Kossuth neve kerül elő, a parasztok névtelenek, arctalanok ma­radnak. Ez persze történelmi szem­pontból teljes mértékben legitim, sem­mi meglepő nincs abban, hogy azoknak az egyébként messze nem paraszti sor­ból származó férfiaknak a neve fémjel­zi a jobbágyfelszabadítás elindítását, akik ezért politikai és közvélemény­formálási szinten is képesek voltak ten­ni, s nem azoké, akiknek az élete tény­legesen gyökeresen megváltozott ekkor. És éppen ebben rejlik a 25 szelfi sajá­tossága, a lehetőség, amit magában hordoz, hogy nevet és arcot adjon ezek­nek a parasztoknak, aminek következ­tében az olvasó jóval közelebb kerülhet a nagy reformkori változtatások konk­rét, mindennapi lecsapódásának meg­értéséhez, a sokféle perspektívához, amiből ezt a kérdést látni lehet, sok­szor egészen az egyéni preferenciák szintjéig. Ez pedig a történelmi össze­foglaló szakkönyvek kereteibe sokszor nem fér bele, s a laikus olvasó talán nem megy el addig, hogy erről szóló szaktanulmányokat keressen. Lőrinc könyvében azonban János, az uradalmi cseléd és Mári, az alkalmi munkákból élő parasztcsalád tagja azon vitatkoz­nak, hogy mi a fontosabb: nagyobb lét­biztonságban, de egyszerre az úrnak való nagyobb kiszolgáltatottságban vagy szabadabban, de szezonról sze­zonra élni. A tematikus sokszínűség és a törté­nelmi nagy narratívák mögé való bené­­zés felől érdemes lehet megemlíteni azt is, hogy a kötetben helyet kapnak olyan vetületei is a magyar reformkor­nak, amelyek éppen hogy alulnézetből mutatják meg az újító mozgalmakat és azok bizonyos perspektívákból na­gyon is negatív következményeit. Ha az anyanyelvű iskoláztatásra gondolunk például, mindannyiunknak Eötvös Jó­zsef jut eszünkbe, aki 1868-ban Deák Ferenccel együtt megszavaztatta a nemzetiségi és népiskolai törvényt, ami először magyarok és nem magya­rok számára is biztosította az írni-ol­­vasni tanulást. Később azonban egyre szigorodtak a nyelvoktatásra vonatkozó rendeletek, s ez oda vezetett például, hogy szlovák kisgimnáziumok zártak be sorra. Ennek egy megelőző lépéséről „pásztói” 1879-ben Pávol, a szlovák kisiskolás, akinek iskolájába magyar ta­nítót helyeztek, akivel nem tudnak szót érteni. A gyerekek persze élvezik a helyzetet, de a kommentelők között megjelenik az ekkorra már halott Eöt­vös is, és emlékezteti Grünwald Béla politikust, hogy azzal, hogy a magyar nyelvet teszik mindenhol kizárólagos­sá, éppen hogy a népiskolai törvény lé­nyegét lehetetlenítik el. A tematikus sokszínűség felől néz­ve utoljára megemlíteném még a kötet szépirodalmi vonatkozásait is. Magyar vonatkozásban a reformkor olyan kor­szaknak számít, melyben az irodalom, a közélet és politika egészen szorosan tudott összekapcsolódni adott esetek­ben, így például Petőfi Sándor esetében is, aki természetesen maga is „posztól” a könyvben. Ugyanakkor olvashatunk a nőkre tett elmarasztaló megjegyzése­ket Madách Imrétől, regényeire való utalásokat Jókai Mórtól, de megjelenik Arany János híres „Gondolta a fene!” 2023/6 114

Next