Közalkalmazott, 1969 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1969-11-08 / 11. szám

A szakszervezeti tisztségviselők jogvédelme (Folytatás az 1. oldalról) met a szakszervezeti tisztségvi­selőnek. De vajon önmagában ez a jogvédelem elegendő-e és kizárja-e a tisztségviselővel szem­beni hátrányos intézkedések le­hetőségét? Úgy véljük, e kérdés­re nemleges választ kell adnunk. Általában nem indítottak fegyel­mi eljárást, nem mondtak fel a tisztségviselőknek, mindössze olyan helyzetet teremthettek kö­rülöttük, ami esetleg munkahely­változtatásra készteti őket. En­nek sok olyan kipróbált módsze­re van, mint pl. a jutalmazásból vagy előbbre sorolásból való in­dokolatlan kihagyás, hátrányo­sabb munkakörbe való beosztás stb. Bizonyos, hogy a szakszerve­zeti tisztségviselők vonatkozásá­ban ritkán fordul elő ilyen jel­legű hátrányos megkülönbözte­tés. Azonban mégis megállapít­hatjuk, hogy nem elegendő egy­magában a jogszabályok által nyújtott védelem, hanem eseten­ként a kollektíva erejére, az il­letékes társadalmi szervek haté­kony fellépésére is szükség van a jogi védelem körén kívül eső hátrányok megszüntetése, illetve megelőzése érdekében. A szakszervezeti munkának is megvannak azok a módszerei, melyek eleve csökkentik a vezető és a szakszervezeti tisztségviselő közötti helyzet kiéleződésének ve­szélyét, míg a munkamódszer­beli hibák fokozzák ezt a ve­szélyt. Az olyan szb-titkár, aki mindent egymaga szeretne meg­oldani, s ezért néha olyankor is egyedül tevékenykedik, amikor az adott kérdés jellegére tekin­tettel a szakszervezeti bizottság döntésére volna szükség. Ez a munkastílus nem csupán a vá­lasztott testület hatáskörét csor­bítja, hanem csökkenti a szak­­szervezeti tisztségviselő bizton­ságérzetét is, hiszen egy ember­rel nyilvánvalóan könnyebb hát­rányos megkülönböztetést alkal­mazni, mint egy testülettel szem­ben. Az sem szerencsés, ha a szak­­szervezet tevékenységében túl­zottan előtérbe kerül a negatív jellegű, bíráló oldal, míg a dön­tések előkészítésének és megho­zatalának felelő­sé­ben, a hiva­tali munka segítésében a szak­­szervezet nem kellően vesz részt. A felsőbb szakszervezeti szervek felelőssége Végül a szakszervezeti jogok gyakorlását nem feltétlenül a „nagyágyú” alkalmazásával kell kezdeni. Ha például a vezető a szakszervezet egyszerű figyelem­­felhívására maga is belátja, va­lamely intézkedésének helytelen­ségét és azt hatálytalanítja, elke­rülhető a kifogásolási jog gya­korlása. A helyes szakszervezeti mun­kastílus tehát nagymértékben csökkenti, de nem küszöböli ki teljesen annak a lehetőségét, hogy a vezető — a szakszervezeti megbízásból eredő tevékenység miatt — hátrányos megkülönböz­tetést alkalmazzon valamely szakszervezeti tisztségviselővel szemben. Feltétlenül hasznos te­hát, ha e kérdésre az illetékes szakszervezeti testületek (szak­­szervezeti bizottságok, területi bi­zottságok) is figyelmet fordíta­nak, s időszakonként megvizsgál­ják a választott szakszervezeti tisztségviselők besorolását, mun­kaköri beosztását, jutalmazási helyzetét stb. Ennek tárgyilagos felmérése ugyanis alapot nyújt arra, hogy a szakszervezet az il­letékes pártszervezettel együtte­sen a Munka Törvénykönyvében biztosított védelmen túlmenően is fel tudjon lépni tisztségviselői ér­dekében. A közösség javára tevé­kenykedő szakszervezeti tisztség­­viselők ugyanis e munkájukért semmiféle előjogra nem tarthat­nak igényt, arra azonban igen, hogy ne kerüljenek kedvezőtle­nebb helyzetbe azoknál a mun­katársaiknál, akiknek bizalmából tevékenykednek. Együttműködési megállapodások a közalkalmazottak élet- és munkakörülményeinek szolgálatában • A szakszervezet elnöksége és központi vezetősége nemrégiben foglalkozott a minisztériumokkal és egyéb főhatóságokkal kötött együttműködési megállapodások tapasztalataival. Erről beszélget­tünk dr. Tóth Ferenc munkaügyi és dr. Gál Zoltán munkaszervezési osztályvezetővel . Az együttműködési megálla­podásokat az 1966-ban született politikai bizottsági határozat, majd az új Munka Törvényköny­ve életbelépésével módosult szak­­szervezeti hatáskör, illetve az új­ mechanizmus viszonyai tették szükségessé — mondja dr. Gál Zoltán. — Célunk az volt, hogy rögzítsük a szakszervezetek meg­változott szerepéből adódó új helyzetet. Másrészt a Munka Tör­vénykönyve végrehajtási utasí­tása néhány dolgot nem úgy szö­gezett le, ahogy szerettük volna. A közszolgálatban működő szak­­szervezeti szervek szerepe megle­hetősen tisztázatlan volt. A meg­állapodásokban ezt kellett pótol­ni, azaz magyarázni a Munka Törvénykönyvét.­­ Problematikus volt például a szakszervezet szerepének, hatás­körének meghatározása a képesí­tésben. Az új helyzetnek megfele­lően tisztázni kellett viszonyunkat a minisztériumokkal és a belátha­tó időn belül megoldhatónak vélt kérdéseket együttesen dűlőre vin­ni. Az együttműködési megállapo­dásokat tehát arra használtuk fel, hogy ilyen módon is gyorsítsuk a tagság élet- és munkakörülmé­nyeinek, helyzetének további ja­vítását . Visszatérve a Munka Törvény­­könyvére — teszi hozzá dr. Tóth Ferenc —, az általában, általáno­san szabályozza az állami szervek és a szakszervezetek viszonyát. Az általános megfogalmazást sajátos viszonyainkra kellett értelmezni, pótolva azt a hézagot, amit pél­dául a vállalatoknál meglevő kol­lektív szerződések hiánya nálunk jelent. Valamennyi együttműkö­dési megállapodásban leszögez­tük: ellenőrizzük a képesítést, a minősítést, mint olyan tevékeny­séget, amely az előmenetelt, te­hát az élet- és munkakörülmé­nyeket befolyásolja. Azt akartuk, hogy a minősítésbe bevonják a szakszervezetet, hogy beleszólá­sunk legyen a közalkalmazottak előmeneteli lehetőségébe. A meg­állapodások megvalósításának, sajnos, ez maradt a leggyengébb pontja.­­ Több sikert hoztak a meg­állapodásokhoz fűződő munka­­programok. Ezekben tömörítettük mindazt a gondot, tennivalót, amit egy-másfél éven belül ok­­­vetlenül megoldandónak tartunk. Ezeket a minisztérium asztalára tettük, és ennek tulajdonítjuk, hogy néhány, évek óta húzódó feladat soron kívül elintéződött, illetve soron kívül napirendre került.­­ Ilyen például, hogy a taná­csi béralapok a korábbi létszám­­gazdálkodás következtében meg­lehetősen aránytalanok voltak, eltérő lehetőségeket biztosítottak a bérfejlesztéshez. Ehhez évekig nem lehetett hozzányúlni, mert akik előnyös helyzetben voltak, azok, érthetően, ragaszkodtak a kialakult helyzethez. Ebben pél­dául közös nevezőre jutottunk: a tanácsszervek osztálya törekszik a kedvezőbb arányok kialakítá­sára. A tanácsi vezetők idén ja­nuári bérkorrekciójában már ezt is figyelembe vették. — Az említett munkaprogra­mokat az illetékes szakbizottsá­gok javaslatai alapján az elnök­ség megtárgyalta, hozzáfűzte vé­leményét — hangsúlyozza dr. Gál Zoltán. — Javaslatokkal egészí­tette ki és nagy pozitívuma a megállapodásoknak, hogy­­ nincs olyan rétege a közalkalmazottak­nak, amelynek helyzetét ne is­mernénk, ne dolgoztuk volna fel. Kínálkozik ehhez azonban egy kritikai észrevétel: a miniszté­riumok a szükségesnél kevesebb megértést tanúsítottak, a jól ki­dolgozott munkaprogramokat nem építették be saját tervükbe. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy sokszor a jó szándék elle­nére sem tudtak előbbre lépni, például a bérsérelmek orvoslá­sában. — Az együttműködési megálla­podások — véleményem szerint — megfelelő alapot adtak a to­vábbi munkához. — A tanul­ságok alapján kidolgozzuk a jövő évi tennivalókat, amelyekben az érintett tárcákkal ism­erten megállapodtunk — hangsúlyozta végül dr. Tóth Ferenc. (lukács) közalkalmazott Felhívás a Magyar Néphadsereg termelő és ja­vító üzemeihez jubileumi munkaversenyre . Hazánk népéhez hasonlóan, mi a Honvédelmi Minisztérium Központi Nyomda dolgozói is nagy örömmel üdvözöljük azt a felhí­vást, melyet a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és a Hazafias Népfront Országos Tanácsa bocsátott ki abból az alka­lomból, hogy 25 évvel ezelőtt kezdődött meg hazánk felszabadítása a német fasizmus igája alól. Lelkesít minket az a tudat, hogy felszaba­dulásunk nyomán kibontakozott fejlődés eredményeként újabbkori történelmünk legjelentősebb negyedszázada van mögöttünk. Magunkévá tesszük a felhívásnak azon gondolatát, hogy „A nem­zet minden igaz fia vállaljon többet, és dolgozzék odaadással, teljes erejével feladataink megvalósításáért mindenhol, ahol lehetséges, szervezzenek munkaversenyt, tegyenek felajánlást az ünnep tisztele­tére.” E gondolatok jegyében a HM­ Központi Nyomda kommunistái kez­deményezésére a szeptember 26-án megtartott szakszervezeti osztály­bizottsági taggyűlés azzal a felhívással fordul a Magyar Néphadse­reg termelő és javító üzemeinek fizikai és szellemi dolgozóihoz, hogy Április 4. tiszteletére erőteljesen bontakoztassuk ki a szocialista munkaversenyt, tegyünk újabb felajánlásokat és így tettekkel erő­sítsük szocializmust építő népünk fegyveres erőit. Budapest, 1969. szeptember 26. HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM KÖZPONTI NYOMDA SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA A tanácsok kereskedelmi osztályainak új feladatai Dr. Dobos Gábor főosztályvezető nyilatkozata • A gazdaságirányítás új rend­jében megnövekedtek a tanácsok kereskedelmi osztályainak fel­adatai. Az ágazati irányítási elv­nek megfelelően, ezek legfelsőbb irányítását a Belkereskedelmi Mi­nisztérium látja el. Ezért for­dultunk információért a Belke­reskedelmi Minisztérium Igazga­tási Főosztálya vezetőjéhez, dr. Dobos Gáborhoz. Miként látja az új körülmé­nyek között kialakuló tevékeny­séget? — A tanácsszervek szemléleté­ben erősödött az ágazati koncep­ció. A döntéseknél ma már több­nyire elsődleges szerepet kapnak az ellátási érdekek. Erre mutat, hogy megnövekedett az áruellá­­­tási és kereskedelemfejlesztési kérdésekben tartott tanácsi vb­­- ülések száma. - ': • * -v • A kereskedelmi szerveket mind gyakrabban számoltatják be el­látási tevékenységükről, fejlesz­tési elgondolásukról. Néhány ke­reskedelmi osztály mind eredmé­nyesebben vesz részt a szállítók és a vevők közötti kapcsolatok kialakításában, új áruforrások feltárásában. Ezzel jelentősen nőtt a kiskereskedelmi vállalatok és a szövetkezetek nagykereske­delmen kívüli beszerzése. Sokat fejlődött az árellenőr­zés is. A vizsgálatok általában mélyreható elemzéseket tartal­maznak, fokozottabb e területen az öntevékenység. Elsősorban ott tapasztaltuk ezt, ahol a kereske­delmi osztályok céljait egy-egy meghatározott szakmai feladat, vagy valamelyik kiskereskedelmi vállalat, szövetkezet teljes ár­munkájának elemzése és vizsgá­lata képezte. Ilyen jellegű volt például Győr és Fejér megyében a ruházati, illetve iparcikk kis­kereskedelmi vállalat ármunká­jának vizsgálata. Szolnok me­gyében az ÁFÉSZ ármunkájának elemzése. A tanácsi árelemzések súlya is növekedett. Ilyen komplex — a különböző kereskedelmi rendsze­rekre és szektorokra kiterjedő — vizsgálatok közül említést érde­mel a forgalmiadó-kulcsok össze­vonásával kapcsolatos árrende­zés tapasztalatainak értékelése Hajdú-Bihar, valamint Vas me­gyében. .. Jelentős szerepük van a taná­csoknak a szabadpiaci áruforga­­­lom bővítésében," a termelői" fel­hozatal szorgalmazásában is. Több városi tanács programjában szerepel a piacfejlesztés és kor­szerűsítés. Megnőtt a fogyasztói érdekvé­delemmel kapcsolatos ellenőrzés és a szabálysértések elkövetőivel szembeni­ bírságolások jelentősé­ge is. A bírságolások szigorúbbak is. Növekedett a tanácsok keres­kedelmi osztályainak ellenőrzési tevékenysége. Az ellenőrzésekben a társadalmi aktívák is részt­ vesznek. A tanácsi és a szakszer­vezeti társadalmi ellenőrök ösz­­szehangolt program alapján vég­zik az ÁKF-fel együttműködve ellenőrzéseiket. A tízezer főt meghaladó társadalmi apparátus az elmúlt évben mintegy 5000 vizsgálatban vett részt. — Milyen tapasztalatok mutat­koznak a tanácsok munkájában, a nagyközségek fokozott önálló­sága következtében? — Az új gazdasági irányítási rendszer bevezetése óta fokoza­tosan növeltük, a nagyobb köz­ségek kereskedelmi hatósági fel­adatait. Általános tapasztalat szerint a tanácsi szervek fenn­akadás nélkül látták el az­ újabb feladatokat. A hatáskörök leadá­sánál a megyei szervek nemcsak a községek nagyságát és sajátos helyzetét vették figyelembe, ha­nem azt is, a tanácsi apparátus mennyire készült fel az új jog­körök átvételére. Bár a nagyköz­ségekben még nem alakultak ki a megfelelő szakmai és szervezeti feltételek, remélhető azonban, hogy ez a probléma rövid idő alatt megoldódik. Végezetül érdeklődtünk: Mi­ként segíti a minisztérium a ta­nácsok kereskedelmi asztalyait az új feladatok ellátásában? — A minisztérium és a taná­csok közötti kapcsolatok fejlesz­tésére múlt évben irányelveket dolgoztunk ki. Az elvi irányítás szemszögéből nagy jelentőségűek a tárca által adott elemzések, információk és prognózisok, hogy a tanácsok kellő tájékozottság­gal rendelkezzenek. A Sarkcsillag Érdemrend kitüntetettje PORTRÉ A GYÖMRŐI KÖRÁLLATORVOSRÓL • Gyömrőn mindenki „Csöpi bácsinak" szólítja dr. Pók­a Pál körállatorvost. E megszólítással nemcsak a majdnem kétméteres termetére utalnak becézően, ha­nem kifejezésre juttatják a nép­szerűségét is. Általános megelé­gedést és örömet keltett a hír: dr. Póka Pál a közelmúltban magas külföldi kitüntetésben részesült A Mongol Népköztársaság kormá­nya a Sarkcsillag Érdemrenddel tüntette ki. Dr. Póka Pál kevés időt tölt hi­vatali helyiségében. Most kivéte­lesen szerencsénk volt: éppen Mendére készülőben az ajtóban állítottuk meg, s így sikerült rö­vid beszélgetésre, maradásra bír­ni. Mindjárt a lényegre térünk, arra, miért kápta a kitüntetést.­­ A KGST-országok néhány évvel ezelőtt a Mongol Népköz­­társaság kormányának kérésére vállalkoztak, hogy expedíciót in­dítanak az országba, s közös erő­vel segítenek az állatállomány egészségügyi problémáinak meg­oldásában. Különösen három ve­szedelmes járványos betegség — a takonykór, a brucellózis és a gümőkór — megfékezését tűzték ki célul. A magyar expedíció szervezői nyilvános részvételi pályázatot hirdettek 1966-ban. Jelentkeztem, s mert addigi munkásságom je­lentős mértékben éppen a járvá­nyos betegségek leküzdésében adott gyakorlatot és a többi fel­tételnek is megfeleltem, a szeren­csések közé kerültem, akik része­sei lehettek a szép feladatnak. Három évet töltöttem el az ex­pedíció helyettes vezetőjeként Munkánk két megyére, az úgyne­vezett Henti megyére és a Góbi­sivatag egy részét kitevő területre terjedt ki. Ez mintegy két és fél­szerese egész Magyarország terü­letének. Munkám során ellenőrző útjaim mintegy ötvenezer kilo­méternyi utat jelentettek, terep­járó autón, keresztül-kasul a si­vatagon. Talán még annyit, hogy a ma­gyar expedíció három év alatt csaknem kétmillió állatot vizsgált meg. Ezek között nemcsak a ná­lunk ismert ló, szarvasmarha, sertés szerepelt, hanem olyan eg­zotikumok is, mint tevék és ja­kok. Nemcsak vizsgáltunk és gyó­gyítottunk, hanem tanítottunk is, hiszen az volt a célunk, hogy tá­vozásunk után mongóliai segítő­társaink folytathassák tevékeny­ségünket. Nagyszerű élményekkel gazda­godva, ez év elején tértem vissza Gyömrőre, ahol addig kollégáim helyettesítettek. Most ismét a régi lelkesedéssel végzem munkámat, s eközben ért a meglevő hír: a Mongol Népköztársa­ság vezetői e rendkívül megtisztelő, magas kitüntetéssel juttatták kifejezésre megbecsülésüket. Nem kell külön hangsúlyoznom, milyen jóleső ér­zéseket ébresztett ez bennem. E szavak után a Sarkcsillag Ér­demrenddel kitüntetett magyar állatorvos búcsúzik és motorke­rékpárra pattan, hogy valamit pótoljon abból a késedelemből amit e beszélgetés jelentett. Mert valahol — nagiyon sok helyen — várják szakértelmét, segí­tkész­ségét. K. Z. Kasznár Zoltán2

Next