Közalkalmazott, 1970 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1970-08-08 / 8. szám

Készülődés a II. Országos Könyvtárosi Konferenciára­ ­ :Nagy eimstunuta előzi meg a III. könyvtárosi konferenciát, amelyre a tervek szerint ez év őszén, Budapesten kerül sor. Lá­togatást tettünk a Művelődésügyi Minisztérium Könyvtárügyi Osz­tályán és tájékoztatást kértünk Futala Tibor főelőadótól a konfe­rencia előkészületeiről. — Miért vált szükségessé a III. könyvtárosi konferencia megrendezése? — Ismeretes, hogy hazánkban az első nagy országos könyvtáros tanácskozás még 1952-ben volt. A második óta is 15 év telt el. Azó­ta az élet minden területén dina­mikus volt a fejlődés, amely szük­ségszerűen megköveteli, hogy a népművelésnek ezen a részén is megfelelő változások történjenek. A könyvtárak valamennyi fajtája — tudományos, közművelődési stb. — az utóbbi másfél évtized­ben igyekezett lépést tartani a ha­zánkban végbement nagyarányú társadalmi, gazdasági és kulturá­­­lis fejlődéssel, de mégis sok vo­natkozásban új módon kell meg­fogalmazni a tennivalókat. A III. Országos Könyvtárosi Konferenciának elsősorban az lesz a feladata, hogy körültekintően értékelje és megvitassa szocialista társadalmunk fejlődéséből adódó könyvtári, valamint szakirodalmi tájékoztatási követelményeket, to­vábbá meghatározza a következő 10—15 év tennivalóinak irányát. A tanácskozáson megtárgyalják az 1956. évi könyvtárügyi jogsza­bály időszerűvé vált módosításá­nak alapelveit. — Mi lesz a legfontosabb té­mája a nagy érdeklődéssel várt tanácskozásnak? — A konferencia központi té­mája a társadalom és a könyv­tárügy, illetve dokumentáció kap­csolatai, legfőbb összefüggései. A szakemberek megtárgyalják, hogy az igények kielégítését végző könyvtári, dokumentációs, külön­féle szolgáltatások mennyire ered­ményesek, melyek a további ten­nivalók. A konferencián hat szekció fog működni: ipari, mezőgazdasági, oktatási, tudományos és könyvtá­ri orvosi, valamint művelődési és könyvtári. Ezek a könyvtárhasz­nálók szemszögéből nézve tárják fel a tényleges helyzetet és jelö­lik meg a jövőben követendő fej­lesztési irányokat. A szekció­ülé­sek beszámolói általában két rész­anyagból tevődnek össze: az igényfelmérések alapján készült összegezésből és hipotetikus anyagból. Vázolják egy-egy szak­terület ellátásának forrásait, a fejlesztési lehetőségeket, az iro­dalomellátás csatornáit, valamint főleg a szocialista államokban levő fejlődési irányzatokat. A tanácskozáson szó lesz a­­ könyvtárosok képzéséről, a szak­ember ellátásról, társadalmi hely­zetükről, anyagi és erkölcsi meg­becsülésükről. Az előkészítő mun­kálatokba a Könyvtáros Egyesü­let és a Közalkalmazottak Szak­­szervezete is bekapcsolódik. A szakszervezet főként a könyvtá­rosképzéssel, az anyagi, erkölcsi és társadalmi megbecsüléssel ösz­­szefüggő témák megvitatásában vesz részt. A konferencia után —­­ mivel mindezeket a kérdéseket megtárgyalja — remélhetőleg ja­vulni fognak a könyvtárosok munka- és életkörülményei. A III. Országos Könyvtárosi Konferencia előkészületei tehát már javában folynak és ha a ter­vek szerint ez év őszén megren­dezésre kerül, akkor jelentős állo­mása lesz kulturális életünknek. (K. L.) Az arra legalkalmasabbak kerüljenek szakszervezeti tisztségekbe Beszélgetés Hantos Jánosnéval a választások előkészítéséről . A k küszöbönálló szakszer­vezeti választásokról beszélget­tünk Hantos Jánosnéval, a szak­­szervezet szervezési osztályveze­­tőjével Milyen feladatokat­­vállal a szakszer­vezet a választások előkészítésében? — A választások természetesen nem változtatják meg a mozgalmi munka lényegét. Tevékenységünk gerincét változatlanul a közalkal­mazottak államigazgatási, illetve egyéb munkásságának támoga­tása, érdekeik védelme, valamint kulturális, nevelő funkcióink képezik. A választások lebonyo­lítását is akkor tekinthetjük sike­resnek, ha az előbb említetteket nem akadályozza, hanem előse­gíti.­­ Ami a választások politikai tartalmát, alapvető módszereit illeti, természetesen a Szaktanács iránymutatása ebben a mérvadó. A szakszervezeti funkcionáriusok, tisztségviselők megválasztásában azt kell szem előtt tartanunk, hogy olyan emberek kerüljenek pozícióba, akik a leghatásosabban képesek elősegíteni céljainkat: a tanácsok államigazgatási tevé­kenységének fejlődését, az állam­­igazgatás hatósági és igazgatási jogkörének növekedését, a tanácsi gazdálkodás erősödő önállóságát.­­ Másrészt elő kell segítenünk, hogy politikailag és szervezetileg erős, életképes szakszervezeti szervek jöjjenek létre. Olyanok, amelyek alkalmasak a társadalom és a tagság igényeit összehangolni, álláspontot kialakítani a köz­­alkalmazottakat érintő fontosabb­ kérdésekben. Az elvi szempontok között utol­jára hagytam, de talán a legfon­tosabbnak tartom a választások előkészületei és a választások le­bonyolítása során is a szakszerve­zeti demokrácia érvényesülését, továbbfejlesztését, így biztosít­ható ugyanis a legeredményeseb­ben a felelősségérzet elmélyítése a közügyek iránt. És csakis de­mokratikus úton biztosítható a tagság aktív részvétele a tisztség­viselők újraválasztásában. Mit várnak a választásoktól? — Szeretnénk, ha a tanácsi, illetve az államapparátus össze­tételét reálisabban tükröznék az újonnan megválasztott szakszer­vezeti szervek. Arra gondolok, hogy az utóbbi években jelentő­sen megfiatalodtak a tanácsok, megfiatalodott a közigazgatás. Mintegy 20 százalékban fiatalok, pályakezdők működnek e terüle­teken. Igen üdvös lenne, ha ez az arány tükröződne a szakszerve­zeti szervek összetételében is. Félreértés ne essék, nem a száza­lékok javításáért hangsúlyozom, hanem az érdemi munka végett. — A nők arányát illetően nincs okunk panaszra. A különböző tisz­­ségek megoszlása már nem ilyen megnyugtató. Többségük ugyanis bizalmi, illetve osztálybizottsági tag, a szakszervezeti bizottságok­ban, illetve szakszervezeti taná­csokban már kevesebben vannak. — Tehát arról van szó, hogy a központi vezetőség közelmúltban hozott határozatát a nők és a fia­talok helyzetéről már a választási előkészületek során realizálhatjuk, és realizálnunk is kell. Hogyan alakul a községekben a szak­­szervezeti munka? — A községek megnövekedett szerepét a szakszervezeti válasz­tásokban is kifejezésre kell jut­tatni. A szervezeti formákat fel­tétlenül erősíteni fogjuk, több lehetőséget adva az ott működő osztálybizottságok, szakszervezeti csoportok működésének. Ez­által is elősegíthető, hogy a problémá­kat mindinkább helyben oldják meg.­­ Szorgalmazzuk, hogy a szak­­szervezeti választásokon a köz­ségi tanácsok valamennyi dolgo­zója részt vegyen. Szorgalmazzuk továbbá, hogy a járási szinten tartott küldöttértekezleteken a községiek megfelelő arányban képviseltessék magukat, ami elő­feltétele a járási szakszervezeti munkában való részvételüknek is. — A jelölő bizottságokat tag­gyűlésen választják meg. Időben kifüggesztik a listát is, hogy a tag­ságnak bőven nyíljon alkalma megtenni észrevételeit. Ez a de­mokratizmus érvényesülésének igen fontos feltétele — mondta befejezésül Hantos Jánosné. (1. m.) A tudománypolitikai irányelvek múzeumi alkalmazása­ i Évente csaknem hétmillió le­­látogató tekinti meg hazánkban a múzeumok művészeti, régészeti, néprajzi, történeti, természettu­dományi stb. kiállításait. Hazánk­ban mintegy 500 tudományos ku­tató munkálkodik azon, hogy az illető tudományterület eredmé­nyeit bemutató kiállítás a hazai és nemzetközi kutatások szinté­zisét a közönség elé tárja. Országos múzeumainkban, a megyei múzeumok többségében jelentős tudományos kutatás fo­lyik, sőt néhány múzeum vagy annak részlegei a szakterület egyetlen hazai központjai. A ku­tatás szakmai színvonalát bizto­sítja a múzeumokban dolgozó tu­dósgárda képzettsége, vezető réte­gének tudományos minősítése, a nagyszámú kandidátus, tudomá­nyok doktora, akadémikus stb. Rendkívül jelentős az a tudomá­nyos munka, ami könyvekben, folyóiratokban, bel- és külföldön egyaránt évente rendszeresen megjelenik, amivel megbecsülést és hírnevet szereztünk a magyar múzeumoknak szerte a világon. Ennek ellenére a múzeumok sok tekintetben hátrányos helyzetben vannak. A társadalmi megbecsülés nem áll arányban azzal a szereppel, amelyet a múzeumok a társadal­mi igény kielégítésében játsza­nak, legyen ez az igény kulturá­lis-ismeretterjesztő, akár szakte­rületi tudományos kutatás. Hogy ez mennyire így van, azt a tudo­mánypolitikai irányelvek is bizo­nyítják, melyek a tudományos életünk jelentős volumenét kitevő múzeumi hálózatról, a múzeum­ban folyó tudományos munkáról még csak említést sem tesznek. A felsőoktatási intézményeknél — a korábbi káros irányzattal szemben — a tudománypolitikai irányelvekben megtörtént a for­dulat: felismerték a tanszéki ku­tatások fontosságát és biztosítani kívánják az egyetemi-főiskolai tanszéken folyó intenzív tudomá­nyos munkát. A múzeumokat azonban — egy kalap alá vonva országos múzeumokat az emlék­gyűjtőkkel — a­ népművelő-isme­retterjesztő intézmények körébe sorolták, nem véve számba je­lentős szellemi kapacitásukat. Ahogy a felsőoktatási intézmé­nyeknél megtörtént a változás, ugyanúgy szükséges lenne annak magas szintről történő kinyilvá­nítása, hogy az országos múzeu­mok minden esetben, a szakági és megyei múzeumok többségükben, tudományos kutató intézmények, ahol jelentős alapkutatások foly­nak, s a kiállítási tevékenység a múzeumi tudományos munkának a nagyközönséget kiszolgáló szin­tézise. A múzeumokban az isme­retterjesztés felel meg az egyete­mi-főiskolai oktatási munkának. A múzeumi tudományos kuta­tás hatásossága nagyon függ attól, mennyire valósítható meg, hogy témáink az országos távlati tudo­mányos feladatok részeiként sze­repeljenek és a társadalmi igé­nyeknek megfeleljenek. Alapvető feladata minden múzeumnak, hogy az illetékes szakterület or­szágos távlati terveinek kidolgo­zásakor a múzeumi terület a ma­ga különleges lehetőségeivel be­épüljön a távlati tervekbe. A tár­sadalmi igény arra is kötelez, hogy olyan kutatóhelyeken, ahol erre megvannak az adottságok, növelni kell a konkrét gazdasági célokra irányuló, az országos szer­vek megbízásából végzett kutatá­sok arányát, valamint a gyakorlat felől érkező, gazdasági kihatású alapkutatások volumenét. Ma egyetlen tudományterület sem rendezkedhet be autarkiára. A feladatok olyan sokrétűek, hogy azokat csak széles körű ha­zai és külföldi szakembergárdával oldhatjuk meg. Ez teszi szüksé­gessé a haza­­i és külföldi, elsősor­ban szocialista államok intézetei­vel, múzeumaival való legszoro­sabb együttműködés kiépítését. Múzeumi területen az együttmű­ködésnek hagyományai vannak. Hazai vonalon ezt nagymérték­ben zavarja, hogy a bérfeszültség az akadémiai, egyetemi, főiskolai és szakági kutatóintézetek, vala­mint a múzeumi terület között minden erőfeszítés ellenére állan­dóan növekszik. Azél­ irányelvek megállapítják, hogy a kutatóháló­zat regionális elhelyezkedése ked­vezőtlen. A múzeumi területen a Természettudományi Múzeumra vonatkozik ez leginkább, amely­nek a budapesti központján kívül alig van vidéken számbajöhető támaszpontja. Elsőrendű feladat kell legyen, hogy vidéken létre­hozzunk egyetemi, városokban és kiemelkedő megyeszékhelyeken néhány természettudományi rész­leget, melyek meghatározott prog­ram szerint kapcsolódnának az országos múzeum tematikájához, s ezzel a természettudományos kutatást volumenében erősíthetik, növelik. A kutatási bázis növelése nem csupán számbeli gyarapodás, első­rendűen minőségi — színvonal — kérdése. Ez összefügg a káderne­­velési-oktatási feladatokkal, vala­mint azzal, hogy minősítésben, a vezetők kiválasztásában jobban érvényesülnek tudományos szem­pontok. Itt a legdöntőbb az új fia­tal káderek kiválasztása, valamint a perspektivikus korosztály szak­mai, politikai nevelése, továbbá a vezető káderek tudományos mi­nősítésének megkövetelése. Az új­ tudománypolitikai irányelvek szellemében rövidesen hozzákez­dünk a távlati tudományos tervek készítéséhez. Mind a tervezésben, mind azok megvalósításában a múzeumi területnek meg kell kapni a jelentőségének megfelelő helyet. Dr. Kaszab Zoltán MTA levelező tag, a Természettudományi Múzeum főigazgatója Csaknem 7 millió forinttal gazdálkodnak a budapesti alapszervek • A Budapesti Bizottság mellett működő gazdasági bizottság meg­vizsgálta a Budapesten működő 178 alapszerv múlt évi gazdasági munkáját A gazdasági bizottság tagjai 155 alapszervnél tartottak helyszíni elleszerzést, melyről minden alkalommal jegyzőkönyv ké­­­szült. Ezekből megállapítható, hogy a szakszervezeti bizottságoknál a pénzügyi fegyelem erősödött; a számviteli utasításokat, a biztaál­lati és az okmányfegyelmet igyekeztek betartani, biztosították a­ tár­sadalmi tulajdon védelmét. A szervezettség 97,5, a tagdíjmorál 95,5 százalékos. Sajnos, néhány alapszervnél — például MTA Csillagvizsgáló Intézet, MTA Izotóp Intézet, MTA Központi Kémiai Kutató Intézet, Könnyűipari Gépi Adatfeldolgozó, Népstadion stb. — a tagdíjfizetési készség nem a leg­jobb. Az okok megszüntetése a szakszervezeti bizottságok fontos fel­adata. Az alapszervezetek bevétele 6 858 000 Ft volt. Ebből szociális célok­ra 2 624 000 forintot fizettek ki, egyebek között 5000-en kaptak külön­böző címen segélyt. Kulturális célokra 2 081 000 forintot használtak fel, a sportkiadások összege 354 000 Ft, a szervezési és ügyviteli fel­­használás 857 000 Ft volt SORBANÁLLÓK 9 Két ember ballag a kis köz­ség vasútállomása felé. A fiata­labbik alig múlt húszéves, az idősebb 60 körüli férfi. Kora reggel van. A község álla­tai most indulnak ki a legelőre, hatalmas porfelhőt verve, mely el-eltakarja a két férfit. Ahogy kibontakoznak a porfelhőből, úgy fest a két ember, mintha mindjárt egymás hajába kapaszkodnának: mind a ketten hadonásznak, kia­bálnak. Elérik a főteret, de ott már mind a ketten elhallgatnak, mert hosszú, tömött sort kell kikerül­niük. Az idősebb mintegy tanúság­ként, forró fejjel rámutat a sor­­banállók hosszú sorára. — Itt van ii! Magad is látha­tod! Ugyanezen a helyen, ugyan­ezek a szerencsétlen, éhező embe­rek ugyanígy álltak sorba itt a negyvenes években. Nem válto­zott itt semmit a világ! Abszo­lút semmit!! A fiatal nem kiabál. Még csak ellent se mond. Inkább felcsillan a szeme. Mosolyogva fordul a sor végén álldogáló parasztember­hez: .— Miért állnak sorba, bátyám? Mit osztanak? A parasztbácsi, akit megszólí­tott, meghökken. — Hát mért állnánk? Mozaik­lap meg négyszázas cement érke­zett a tüzéphez. Építkezünk ké­rem. A cement kapós portéka lett, akárhány vagonnal jön is. A parasztbácsi válasza véget vet a további vitának. A vasútállomá­sig szótlanul ballag a két ember: az idősebbik földreszegzett fej­jel, a fiatalabbik arcán a győze­lem mosolyával. Kint, az állomás várótermében, a fiatalember szerényen, de még mindig mosolyogva fordul idő­sebb társához: — Nem haragszik tán, István bátyám? — Ugyan eredj már, hiszen nincs miért... Hanem te gyerek, mondd meg apádnak, írjon sű­rűbben a saját bátyjának. Én is, ha csak tehetem, hazajövök Kana­dából. Dénes Géza i 3

Next