Közérdek, 1893. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1893-03-26 / 13. szám

V évfolyam Előfizetési dijak: Egész évre ... 12 korona. Fél évre .... 6 korona. Negyed évre . . . 3 korona. Egy hóra .... 1 korona. 13-ik szám. Marosvásárhelytt, 1893. márczius 26 Társadalmi-, közgazdaság­­-, jogi-, közigazgatási- és vegyes tartalmú hetilap Megyeren minden vasárnap. Hirdetések díja: Felelős szerkesztő és laptulajdonos: kétszer határ­ozott gamand sor vagy annak térmértéke 30 fillér. Pálffy f Mrhaly ügyvéd. Bélyegdíj minden beigtatás után 80 fillér. . ^ Nyilt tér soronként 1 korona és 60 fillér. Adi Árpád kiadó. — Kéziratot «am küldtunk via««.­­— Csak hormont« leveleket fogadunk «­________________ Szerkesztőség: Hirdetéseket elfogad és közvetít Eckstein Miernát hird. Írod Budapest (Fürdőutcsa a szám) Bolyai utcza 15-ik szám, a kora a lap szellemi részét illető köz­lemények, valamint az előfizeté­sek és reklamátiók intézendők. Kiadóhivatal: Adi Árpád könyvnyomdájában. Távbeszélőt M.-Vásárhelynek. ■ Nem vethetik szemünkre nyájas olvasóink, hogy ismétlésekbe esünk, midőn a telephon behozatalát ujjabb érvekkel sürgetjük meg a nagy nyil­vánosság előtt. A komoly sajtó kötelessége a szük­séghez képest annyiszor és addig sür­getni, követelni az általánosan helyes­nek, szükségesnek elismerteket; mig az óhajtás valósággá lészen; mig a kívánalom testet ölt. Mi is írtunk már e tárgyról! Mi sürgettük hogy Maros-Vásárhely a székelység ezen metropolisa, kapjon telephon-hálózat bevezetést. Mi érvek­­kell világítottuk meg, hogy városunk joggal igényelhet telephont. Bebizo­nyítottuk, hogy városunk, mint testü­letnek, kormánynak, és az egyeseknek egyaránt érdekükben van a telephon. A czikkünk által keltett érdeklődést leszorították a napi­rendről, a fonto­sabb, izgatóbb események. Polgári házasság és török Basa főis­pán került napi­rendre. A polgári házasság kérdésénél a félrevezetettek attól félnek, hogy majd csak úgy nolens-volens csere­berélik az asszonyt. A Török Basa kérdéssel foglalkozók közül 1­6.éap közül 9999 azt szeretné látni, hogyan cserélik Udvarhely megye főispánját A mathematikusok kitalálhatják azt, hogy a hiányzó egy ember a­ki, a fő­ispánt megtartani akarná hatalmába, maga Regale Albert úr! Talán éppen az ő bölcstanácsán múlt, hogy idáig is nincsen távbeszélője Ma­rosvásárhelynek, mert hisz a magas kormány a főispán által informáltatja magát és vannak emberek, kiknek örö­mük a másnak kárt okozásba telik. Epour si mouve! A világ halad Csak a mi városunk nem mozdul. Olyan, mint a Bém apó szobránál pihenő kút, elveszítette a lelkét, muzsikális órája nem jelzi többé az idő, a nap, az éj­szaka mértékét. A lélek, mely egy város fokozatos fejlődésének alapfeltétele, az érdek­lődés! Diogénes lámpáját! Hogy keressük meg az érdeklődést a városi ügyek iránt! Állandó színház, telephon, fürdő, mind ékes bizonyságai, hogy a mi szab. kir. városunkban a lethargia re­mekül van rendezve. Marosvásárhely i4ooo értelmes pol­­­gáraihoz beszélünk. Városunkban van királyi átélő tábla,­­ kir törvényszék, kir. járásbíróság, két kir. közjegyző, közös hadseregbeli és honvéd gyalogság és lovasság stb. stb.; van szépen fejlődő ipara és ke­reskedelme. Ennyi alapfeltétel után hiányzik a táv­beszélő ! Nem szorul érvekre ma már, hogy az érintkezés gyorsasága az anyagi felvirágzás alapfeltétele. Látjuk mióta Budapest és Bécs kö­zött a távbeszélőt bevezették, azóta a kereskedelmi érintkezés és ennek hatása sokkal egészségesebb. De locális érdekekre térve át: azon városokban, hol, mint Szeged, Arad, Temesvár, Kolozsvár, Brassó, a tele­phont bevezették a felvirágzás min­den vonalon és pedig rohamos lépé­sekben észlelhető. Meg vagyunk győződve, hogy városunk ipara, kereskedelme hatvány őzödnek rö­vid pár év alatt , mi a székelyföldnek­­­s a székelyföld fővárossának boldogu­­­­lását s ezek imádásig hőn szerető lakóinak­­ örök háláját varázsolná elő. Szükségessé teszi a telephon behoza­­tatalát az, hogy a hivatalok egymás­sal gyorsabban és biztosabban érint­kezhetnek, hogy az ügyvédek feleikkel és a bíróságok segéd­hivatalaival és viszont értekezhessenek az időrabló utak megtételének kényszere nélkül kell és nélkülözhetetlen szükséges a távbeszélő közrendészeti szempontból Ha tűz üt ki, távbeszélőn értesítve a segély azonnal ott teremhet. Ha a börtönből egy rab megszökik, vagy egy nagyobb bűntény követtetik el, melynek tettesse a városbeli mene­külésével kíván megérdemlett bünte­tése alól kibujni, a távbeszélőnni ér­tesítéssel a városbeli menekülése le­­hetetlenítve van. Kell egységügyi szempontból. Például járvány idején az orvos telephon út­ján hívható és a ragályos beteg sem­leges helyre távolittatását az orvos gyorsabban eszközölheti, míg így csa­ládok eshetnek áldozatul. De nevetséges ,a telephon szüksé­gességét még vitatni is-Hogy városunk mennyire el van ma­radva, bizonyítja a fővárosba beveze­tet „ Telephon Hírmondó“ oly távbeszélő van ott bevezetve, melyen át félmillió ember egyszerre hallja ugyanazon híreket. A kormány ankettet hívott össze, meg akarja váltani ezen világhírű ma­gyar találmányt, mely Edisont is meg­előzte és mi nem tudunk egy rongyos lokális érdekeket szolgáló hálózatot megteremteni. A magas kormányhoz fordulunk kéré­sünkkel. Hiszen a székelység főgóczpont­­járól van szó. Ennek felvirágzása a ke­let felé irányuló kereskedelem, stratégiai és magyar nyelv terjesztése szempontjai­ból országos érdek. Felülről várjuk az első impulzust a telephon bevezetésére. Tovább fenn­tartásáról biztosíthatjuk. Legkevesebb 50 előfizető biztosítható, havi 5 forint bérlettel. Az így nyert kooo­­rt eléggé fedezi a kezeléssel és esetleges javí­tásokkal járó költségeket. Ismételve felhívjuk e fontos kérdésre a magas kormány, városunk polgár­­mestere, iparkamaránknak kiváltó te­hetségű és munkássága titkárának és a város polgárainak figyelmét. Fejtsenek ki a megoldásban nemes vetélyt, szem előtt tartva az örök igaz latin közmondást: „Bis dat, cita dat.“ A Passió-kérdésről/) A negyvenes években —­s azon innen is*11 _ tomnácsi tanácskozások tárgya volt az a kérdés, hogy vájjon a Passió éneklése megmaradjon-e az istentisztelet tényezői között, vagy eltörlődjék? Ez a kérdés annak idejében nagy port vert fel s valóságos lázba hozta volt főleg az illető érdekelt köröket: papokat mestereket és ekklézsiákat. Szerintem a régi intézmények palástját csak illő tisztelettel szabad meglebbenteni. Sok esetben a régiség már önmagában a legnagyobb bizonyíték valaminek életrevaló­sága mellett. Régi évszázak és évezrek történelmi és mythikus alakjai az idő hala­dásával rendesen nőni és nem apadni szoktak. A biblia régi eredetében van te­kintélyének egyik fő­ oka. A régi intézmények felett csak tisztelettel teljes higgadtsággal szabad ítéletet mondani és dönteni még abban az esetben is, ha netalán tévedésen alapulnának is. Ezen észrevételek előrebocsátása után térjünk a dologra. Mi az a Passió? Jézus Krisztus élete utolsó 4­ 5 napjának s szenvedéseinek a története, az evangéliumi elbeszélésekből összeállítva.***) Jézus Krisztus pedig a világtörtén­et legnagyob és legrokon­­szenvesebb tragikai hőse. Annyi között egyetlen egy sincs, kinek élete, cselekedetei és bukása oly mély hatással lenne reánk. *) Az „Unitárius Közlöny“-ből Szerk.­­ **) Az unitáriusoknál. Szerk. *’*) Lásd főleg Lukács 22—24. Máté 28—22 részeit. Szerk. mint az övé. A bűnös földön és emberek között mennyei birodalmat akart létesí­teni, melyben egyetlen törvény uralkodjék: az önzetlen és tiszta szeretet. A romlott világ küzhödt tengerén egy mózesi vessző­­csapással utat akart nyitni, melyen az apály tartama alatt tanítványait átvezesse az új birodalom megalapítására és berendezésére. De a tenger külső okokból összecsapott feje felett. Önmaga lett az áldozat. Ezen hős halálakor maga a ragyogó nap is homályba borult, s bánatos szemekkel mnézett a megmozdult és a halottakat önma­gából kihányó földje alá. Ez az eset mélyen kellett hogy érdekelje a tanítványokat. Az első 3—4 száz alatt alakja akkorává nőtte ki magát, hogy egye­nesen magának az örök üdvösségnek és a mennyországnak lett királyává. A töviskoro­­nától megszurdalt homlokát, véres halánté­kait örök ragyogású gloria fény vette körül. A népek milliói ezen tragikai hősnek esz­ményi alakját hordozták és hordozzák körül ma is világhódítási czélbal, — nemcsak, hanem még az ő tanítványait és zászlójának magasan lobogtatói közül is sokakat kiemel­tek odaadó rajongással a sir göröngyei alól s a szentek közé avatták. é­s igy egy fényes sereget állítottak körűlé, kárpótlásul az ifjui drága életnek erőszakosan lett elvételéért; sereget, mely láthatatlanul ural­kodik az ő fennhatósága alatt sok hivő lélek felett a világ végzetéig. Az unitárius embert a 300 szent közül­­ csupán Jézus Krisztus alakja érdekli. De ez aztán érdekli is mélyen, habár más értelem­­­ben, mint a többi keresztényeket. Ő az unitárius embernek legbizalmasabb házi és családi barátja, útmutatója, tanácsadója, vi­gasztalója, az élet göröngyös utann vezetője, — iskolában és templomban az ő beszédeit hallgatja és tanulja, az ő cselekedeteit és eljárását igyekszik maga előtt követendő mintáknak tartani: a tudós embert, a bölcs férfiút, az igaz barátot, az engedelmes gyer­meket, a tragikai hőst látja benne maga előtt tisztán, h­ogy a milyen volt. A róla szóló tragédia utolsó felvonásának, ezen szivet és észt egyaránt megrázó jelenetnek, énekes előadása a Passió. Ez kivétel nélkül mélyen érdekli ma is az unitárius embert is. Senki sem tagadhatja Nem is látok semmi okot annak eltörlé­sére. Semmi halálra való bűnt nem találok ő benne. Ellenkezőleg óhajtanám, hogy az újabb nyelvezetű­ biblia alapján, újabb ma­gyar nyelv szerint szövegezve, teljes erejében felelevenittessék, s esetről esetre zengjen minden templomban és hasson az unitáriusok kedélyvilágában is terményizőleg. Ez az unitáriusok felfogását és hittani tételeit nem sérti. Ha ez sérti, akkor minden úrvacsorai éneket ki kell törölni az énekeskönyvből, valamint a karácsonyi, húsvéti és pünkösti áldozó csütörtöki és nagypénteki énekeket és sátoros ünnepieket is. A mesterek első helyen énekelni és nem prédikálni vannak az ekklézsiákba küldve. Csupán az ők ked­vükért nem lenne helyes a nagypéntek templomozás ezen leghatásosabb tényezőjét elhagyni, mert annak helyét semm­éle szó­beszéd nem pótolhatja.

Next