Közérdek, 1893. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)
1893-03-26 / 13. szám
V évfolyam Előfizetési dijak: Egész évre ... 12 korona. Fél évre .... 6 korona. Negyed évre . . . 3 korona. Egy hóra .... 1 korona. 13-ik szám. Marosvásárhelytt, 1893. márczius 26 Társadalmi-, közgazdaság-, jogi-, közigazgatási- és vegyes tartalmú hetilap Megyeren minden vasárnap. Hirdetések díja: Felelős szerkesztő és laptulajdonos: kétszer határozott gamand sor vagy annak térmértéke 30 fillér. Pálffy f Mrhaly ügyvéd. Bélyegdíj minden beigtatás után 80 fillér. . ^ Nyilt tér soronként 1 korona és 60 fillér. Adi Árpád kiadó. — Kéziratot «am küldtunk via««.— Csak hormont« leveleket fogadunk «________________ Szerkesztőség: Hirdetéseket elfogad és közvetít Eckstein Miernát hird. Írod Budapest (Fürdőutcsa a szám) Bolyai utcza 15-ik szám, a kora a lap szellemi részét illető közlemények, valamint az előfizetések és reklamátiók intézendők. Kiadóhivatal: Adi Árpád könyvnyomdájában. Távbeszélőt M.-Vásárhelynek. ■ Nem vethetik szemünkre nyájas olvasóink, hogy ismétlésekbe esünk, midőn a telephon behozatalát ujjabb érvekkel sürgetjük meg a nagy nyilvánosság előtt. A komoly sajtó kötelessége a szükséghez képest annyiszor és addig sürgetni, követelni az általánosan helyesnek, szükségesnek elismerteket; mig az óhajtás valósággá lészen; mig a kívánalom testet ölt. Mi is írtunk már e tárgyról! Mi sürgettük hogy Maros-Vásárhely a székelység ezen metropolisa, kapjon telephon-hálózat bevezetést. Mi érvekkell világítottuk meg, hogy városunk joggal igényelhet telephont. Bebizonyítottuk, hogy városunk, mint testületnek, kormánynak, és az egyeseknek egyaránt érdekükben van a telephon. A czikkünk által keltett érdeklődést leszorították a napirendről, a fontosabb, izgatóbb események. Polgári házasság és török Basa főispán került napirendre. A polgári házasság kérdésénél a félrevezetettek attól félnek, hogy majd csak úgy nolens-volens csereberélik az asszonyt. A Török Basa kérdéssel foglalkozók közül 16.éap közül 9999 azt szeretné látni, hogyan cserélik Udvarhely megye főispánját A mathematikusok kitalálhatják azt, hogy a hiányzó egy ember aki, a főispánt megtartani akarná hatalmába, maga Regale Albert úr! Talán éppen az ő bölcstanácsán múlt, hogy idáig is nincsen távbeszélője Marosvásárhelynek, mert hisz a magas kormány a főispán által informáltatja magát és vannak emberek, kiknek örömük a másnak kárt okozásba telik. Epour si mouve! A világ halad Csak a mi városunk nem mozdul. Olyan, mint a Bém apó szobránál pihenő kút, elveszítette a lelkét, muzsikális órája nem jelzi többé az idő, a nap, az éjszaka mértékét. A lélek, mely egy város fokozatos fejlődésének alapfeltétele, az érdeklődés! Diogénes lámpáját! Hogy keressük meg az érdeklődést a városi ügyek iránt! Állandó színház, telephon, fürdő, mind ékes bizonyságai, hogy a mi szab. kir. városunkban a lethargia remekül van rendezve. Marosvásárhely i4ooo értelmes polgáraihoz beszélünk. Városunkban van királyi átélő tábla, kir törvényszék, kir. járásbíróság, két kir. közjegyző, közös hadseregbeli és honvéd gyalogság és lovasság stb. stb.; van szépen fejlődő ipara és kereskedelme. Ennyi alapfeltétel után hiányzik a távbeszélő ! Nem szorul érvekre ma már, hogy az érintkezés gyorsasága az anyagi felvirágzás alapfeltétele. Látjuk mióta Budapest és Bécs között a távbeszélőt bevezették, azóta a kereskedelmi érintkezés és ennek hatása sokkal egészségesebb. De locális érdekekre térve át: azon városokban, hol, mint Szeged, Arad, Temesvár, Kolozsvár, Brassó, a telephont bevezették a felvirágzás minden vonalon és pedig rohamos lépésekben észlelhető. Meg vagyunk győződve, hogy városunk ipara, kereskedelme hatvány őzödnek rövid pár év alatt , mi a székelyföldneks a székelyföld fővárossának boldogulását s ezek imádásig hőn szerető lakóinak örök háláját varázsolná elő. Szükségessé teszi a telephon behozatatalát az, hogy a hivatalok egymással gyorsabban és biztosabban érintkezhetnek, hogy az ügyvédek feleikkel és a bíróságok segédhivatalaival és viszont értekezhessenek az időrabló utak megtételének kényszere nélkül kell és nélkülözhetetlen szükséges a távbeszélő közrendészeti szempontból Ha tűz üt ki, távbeszélőn értesítve a segély azonnal ott teremhet. Ha a börtönből egy rab megszökik, vagy egy nagyobb bűntény követtetik el, melynek tettesse a városbeli menekülésével kíván megérdemlett büntetése alól kibujni, a távbeszélőnni értesítéssel a városbeli menekülése lehetetlenítve van. Kell egységügyi szempontból. Például járvány idején az orvos telephon útján hívható és a ragályos beteg semleges helyre távolittatását az orvos gyorsabban eszközölheti, míg így családok eshetnek áldozatul. De nevetséges ,a telephon szükségességét még vitatni is-Hogy városunk mennyire el van maradva, bizonyítja a fővárosba bevezetet „ Telephon Hírmondó“ oly távbeszélő van ott bevezetve, melyen át félmillió ember egyszerre hallja ugyanazon híreket. A kormány ankettet hívott össze, meg akarja váltani ezen világhírű magyar találmányt, mely Edisont is megelőzte és mi nem tudunk egy rongyos lokális érdekeket szolgáló hálózatot megteremteni. A magas kormányhoz fordulunk kérésünkkel. Hiszen a székelység főgóczpontjáról van szó. Ennek felvirágzása a kelet felé irányuló kereskedelem, stratégiai és magyar nyelv terjesztése szempontjaiból országos érdek. Felülről várjuk az első impulzust a telephon bevezetésére. Tovább fenntartásáról biztosíthatjuk. Legkevesebb 50 előfizető biztosítható, havi 5 forint bérlettel. Az így nyert kooort eléggé fedezi a kezeléssel és esetleges javításokkal járó költségeket. Ismételve felhívjuk e fontos kérdésre a magas kormány, városunk polgármestere, iparkamaránknak kiváltó tehetségű és munkássága titkárának és a város polgárainak figyelmét. Fejtsenek ki a megoldásban nemes vetélyt, szem előtt tartva az örök igaz latin közmondást: „Bis dat, cita dat.“ A Passió-kérdésről/) A negyvenes években —s azon innen is*11 _ tomnácsi tanácskozások tárgya volt az a kérdés, hogy vájjon a Passió éneklése megmaradjon-e az istentisztelet tényezői között, vagy eltörlődjék? Ez a kérdés annak idejében nagy port vert fel s valóságos lázba hozta volt főleg az illető érdekelt köröket: papokat mestereket és ekklézsiákat. Szerintem a régi intézmények palástját csak illő tisztelettel szabad meglebbenteni. Sok esetben a régiség már önmagában a legnagyobb bizonyíték valaminek életrevalósága mellett. Régi évszázak és évezrek történelmi és mythikus alakjai az idő haladásával rendesen nőni és nem apadni szoktak. A biblia régi eredetében van tekintélyének egyik fő oka. A régi intézmények felett csak tisztelettel teljes higgadtsággal szabad ítéletet mondani és dönteni még abban az esetben is, ha netalán tévedésen alapulnának is. Ezen észrevételek előrebocsátása után térjünk a dologra. Mi az a Passió? Jézus Krisztus élete utolsó 4 5 napjának s szenvedéseinek a története, az evangéliumi elbeszélésekből összeállítva.***) Jézus Krisztus pedig a világtörténet legnagyob és legrokonszenvesebb tragikai hőse. Annyi között egyetlen egy sincs, kinek élete, cselekedetei és bukása oly mély hatással lenne reánk. *) Az „Unitárius Közlöny“-ből Szerk. **) Az unitáriusoknál. Szerk. *’*) Lásd főleg Lukács 22—24. Máté 28—22 részeit. Szerk. mint az övé. A bűnös földön és emberek között mennyei birodalmat akart létesíteni, melyben egyetlen törvény uralkodjék: az önzetlen és tiszta szeretet. A romlott világ küzhödt tengerén egy mózesi vesszőcsapással utat akart nyitni, melyen az apály tartama alatt tanítványait átvezesse az új birodalom megalapítására és berendezésére. De a tenger külső okokból összecsapott feje felett. Önmaga lett az áldozat. Ezen hős halálakor maga a ragyogó nap is homályba borult, s bánatos szemekkel mnézett a megmozdult és a halottakat önmagából kihányó földje alá. Ez az eset mélyen kellett hogy érdekelje a tanítványokat. Az első 3—4 száz alatt alakja akkorává nőtte ki magát, hogy egyenesen magának az örök üdvösségnek és a mennyországnak lett királyává. A töviskoronától megszurdalt homlokát, véres halántékait örök ragyogású gloria fény vette körül. A népek milliói ezen tragikai hősnek eszményi alakját hordozták és hordozzák körül ma is világhódítási czélbal, — nemcsak, hanem még az ő tanítványait és zászlójának magasan lobogtatói közül is sokakat kiemeltek odaadó rajongással a sir göröngyei alól s a szentek közé avatták. és igy egy fényes sereget állítottak körűlé, kárpótlásul az ifjui drága életnek erőszakosan lett elvételéért; sereget, mely láthatatlanul uralkodik az ő fennhatósága alatt sok hivő lélek felett a világ végzetéig. Az unitárius embert a 300 szent közül csupán Jézus Krisztus alakja érdekli. De ez aztán érdekli is mélyen, habár más értelemben, mint a többi keresztényeket. Ő az unitárius embernek legbizalmasabb házi és családi barátja, útmutatója, tanácsadója, vigasztalója, az élet göröngyös utann vezetője, — iskolában és templomban az ő beszédeit hallgatja és tanulja, az ő cselekedeteit és eljárását igyekszik maga előtt követendő mintáknak tartani: a tudós embert, a bölcs férfiút, az igaz barátot, az engedelmes gyermeket, a tragikai hőst látja benne maga előtt tisztán, hogy a milyen volt. A róla szóló tragédia utolsó felvonásának, ezen szivet és észt egyaránt megrázó jelenetnek, énekes előadása a Passió. Ez kivétel nélkül mélyen érdekli ma is az unitárius embert is. Senki sem tagadhatja Nem is látok semmi okot annak eltörlésére. Semmi halálra való bűnt nem találok ő benne. Ellenkezőleg óhajtanám, hogy az újabb nyelvezetű biblia alapján, újabb magyar nyelv szerint szövegezve, teljes erejében felelevenittessék, s esetről esetre zengjen minden templomban és hasson az unitáriusok kedélyvilágában is terményizőleg. Ez az unitáriusok felfogását és hittani tételeit nem sérti. Ha ez sérti, akkor minden úrvacsorai éneket ki kell törölni az énekeskönyvből, valamint a karácsonyi, húsvéti és pünkösti áldozó csütörtöki és nagypénteki énekeket és sátoros ünnepieket is. A mesterek első helyen énekelni és nem prédikálni vannak az ekklézsiákba küldve. Csupán az ők kedvükért nem lenne helyes a nagypéntek templomozás ezen leghatásosabb tényezőjét elhagyni, mert annak helyét semméle szóbeszéd nem pótolhatja.