Gazdasági élet, 1948. június-november (1. évfolyam, 2-23. szám)

1948-06-27 / 2. szám

1948 június "“■?2 A kétféle márka A »nyugatnémet« és az azt követő »kelet­német« valutareform konkrét híreit a napilapok közölték. Annak várható fejleményeiről ma még korai volna jóslásokat felállítani. Az alábbi fej­tegetések az eddig rendelkezésre álló híranyag alapján kísérlik meg az események magyaráza­tát megadni. Természetesen egy ilyen világpoli­tikai és világgazdasági jelentőségű esemény megítélése és tárgyalása túlnő egy inkább véle­ményt, mint konkrét elemzést adó cikk keretein, s ezért a Gazdasági Élet következő számai­ban részletesebb, nagyobb és konkrétabb anyag birtokában foglalkozunk még ezzel a kérdéssel. Új pénzrendszer — pláne egyszerűen, egy új pénzpótló papír — bevezetése soha nem érthető és méltatható önmagában. A pénz, vagy pénzpótlék mennyisége és minősége természetesen kihatással van az ország, az adott terület gazdasági alakulá­sára, de még inkább függvénye annak. Ha vala­hol, úgy Magyarországon tudjuk leginkább, hogy egy valutareformot, — amely egyben stabilizáció is akar lenni — elő kell készíteni, nemcsak általá­nos nemzetgazdasági, hanem gazdaságpolitikai és politikai intézkedésekkel is. De akár előkészítik, akár nem, — sőt akkor még inkább —az új pénz magán viseli az egész gazdasági és politikai szer­kezet bélyegét és ennek értelmében hat tovább a fejlődésre. A német valutareform jelentősége az előzmé­nyek és a kihatások gondos mérlegelése után jok­kal inkább politikai, mint gazdasági és a legkevésbbé pénzügyi jellegű.­­ De ha Nyugatnémetország sorsának intézői tudták, — mint ahogy tudniok, kellett —, mit je­lent ez a lépés, akkor valószínű, hogy őket meg­gondolásaikban nem valutatechnikai, vagy tisztán gazdasági, hanem politikai, hatalmi meggondolá­sok és célkitűzések vezették. Nyilvánvaló volt ugyanis, hogy az új márka bevezetésével a régi márka el fogja árasz­tan­i Keletnémetország­o­t, ha a szovjet zóna vezetői nem nyúlnak megfelelő, hatékony ellenrendszabá­­lyokhoz, saját területük és népük megvédésére. Természetes volt tellát, hogy a nyugatnémet már­kát követnie kellett a szovjet-német márkának és ezzel a pénzreform Európa legnagyobb gazdasági egységének kettészakadásához vezetett. Melyek azok a politikai és gazdasági hatalmi célkitűzések, amelyek »Bizónia« m­ait erre a­ Jeé­pésre késztették? Aligha lehettek olyan illúzióik, hogy egy szimpla valutareformmal megfelelő taj-, menlés és külkereskedelem nélkül, meggyógyítják a vergődő német gazdaságot. Nem véletlen, hogy Angliában kissé fanyalogva fogadták a pénzrefor­­mot, mert­ ez az USA nyugateurópai pozícióinak erő­sítését jelenti, elsősorban az angol pozíciók rovására és megakadályozza, hogy Anglia gyengülő erő­forrásait Nyugat-Németország termelésével erő­sítse, a hagyományos angol-német nagytőkés együttműködés értelmében. Azok a vállalatok, amelyek a stabilizációval fizető­képtelenné vál­nak és felszámolnak (márpedig minden tőkes­­alapon végrehajtott stabilizációnál, vall a­­u­tatók egész sora megy tönkre), amerikai kézbe kerülnek, szin­porí­tva ezzs­el is az amerikai nagytőke­ere­jdszkedését Európában és aláhúzva, elmélyítve Nyugat európai gyarmati függőségét az amerikai nagytőkével szemben. A cél teh­át Nyugat-Németország leszakítása és szembeállítása a demarkációs vonaltól ke­letre eső demokratikus Európával.„ — ezzel párhuzamosan és ennek , megfelelően , az az amerikai nagytőke politikai és gazdasági ha­talmi pozícióinak megerősítése, mind Kelet-, mind Ny­ugat Európa felé. . . ,, Ezzel a megállapítással arra a kérdésre is vá­laszt adtunk, hogy mi a különbség a kétfajta stabilizáció és valutareform között. L°het úgy stabilizálni, hogy a stabilizáció a nagytőke, pontosabban meghatározva: a monopol­tőke, még pontosabban megjelölve: a nemzetközi monopolt­őke érdekeit szolgá­ja­ Ez­ történt Nyu­gatnémetországban, ahol nem egyszerűen a­­né­met vállalkozók érdekeit tartotta szem előtt a valutareform, hanem az amerikai nagytőkével szövetkezett monopolisztikus német mammutvál­­lalatok profitját szolgálja hogy ne mondjuk, ments. A nyomor, az éhezés és kiszolgáltatottság semmivel sem lesz kisebb, mint eddig volt. Ugyanaz az intézkedés: valutareform és sta­bilizáció más társadalmi talajon, más gazdasági és gazdaságpolitikai­­élkttűzésekkel, a demarká­ciós vonal innenső oldalán, a monopol odó leté­rését szolgálja, a dolgozó kisemberek _. 0”rJ° tisztviselők, bérmunkások, párnáztok, ki­sipatro­­sni. — érdekeit védi és megfelelő általános keret­ben kiindulópontja lehet a föllendülésnek. A közeljövő fogja megmutatni, hogy a valu­­tareform révén gyakorlatilag és jogilag km.«vá­lasztott Németország melyik része választotta a helyes utat-Mi Magyarországon izgatottan, figyeljük a német pénzreform következményeit és nem titkol­hatjuk el jóleső érzésünket és öntudatunkat, ha a magunk, közel két évvel ezelőtt bekövetkezett reformjára gondolunk. Mi nem egyszerűen csak valutareformot hajtottunk végre a forint beve­zetésével és főleg nem stabilizálni a­­ pénzt — hiszen nem volt már mit stabilizálni. Mi az egész jövő gazdasági alapjait fektettük le az­­ új pénz­egység megteremtésével, csakis és kizárólag saját erőinkre és akaratunkra támaszkodva. Ez nem üres szólam. Saját erőnk és akaratunk jelentette a munka megindulását és fokozott továbbfolytatá­­sát, gazdasági életünk megszervezését, tervszerű­­sítését, a termelékenység fokozását. A stabilizációt megteremteni sem volt könnyű, biztosítani még­­ nehezebb volt. És azért sikerült, mert a magunk ereje, a magunk munkája volt. Nyugat-Németország valutareformja nem a belső erők és alapok tükröződése, hanem a külső erőviszonyok játékának következménye. A nép számára csak a valutareform hozhat sikert, ahol a belső anyagi és emberi erőforrások lépnek mű­ködésbe. Mgy. * A pénzügyi reform végrehajtás­a Németország szovjet övezetében Németország szovjet övezetének egész terüle­tén, csütörtököm tíz órakor kezdődött, a régi pénz átcserélése. Minden előkészület megtörtént, hogy az átcserélés simán és miinél gyorsabban megtör­ténjék. Mivel Berlinben a nyugati megszálló ha­talmak nehézségeket tám­a­szítanak övezeteikben, a szovjet hatóságok gondoskodtak arról, hogy minden berlini lakos a szovjet övezetben becse­rélhesse pénzét. A város nyugati övezeteknek lakói is, minden nehézség nélkül becserélhetik pénzüket a szovjet övezetben. Elrendelték azon­ban, hogy azok, akik pénzük egy részét már be­váltották, nyugatnémet pénzre, nem kaphatnak szovjet övezetbeli pénzt. Visszaélések kiküszöbö­lése céljából az átcserélésnél az élel­mi­szer jegy­ezel­vényeket fel kell mutatni. Ezeket lebélyegzik és így megakadályozzák ezt, hogy valaki két he­lyen is becserélhesse pénzét. Az eddigi jelentések szerint a­ lakosság nyu­galommal fogadta a pénzügyi reformról szóló rendeleteket és teljes bizalommal viselkedik, a szovjet övezet­bel­ h­at­óságok iránt. A szovjet övezet parancsnoka elt­őisdette, hogy csütörtöktől kezdve Berlint a szovjet, pénzügyi reform területé­­hez kell számítani. A három nyugati megszállóhatalloni képvi­selői szerdán délután bejelentették,, hogy Ber­lin nyugati körzeteiben, a nyugatnémetors­zági öve­zetekben használatos pénznemét vezetik be. .. A keletnémetországi valutareformmal kap­csolatban a­­német lapok általában kiemelik, hogy ez a pénzreform teljes mértékben figy®­zembe veszi a dolgozó lakosság érdekeit, valamint a gazdasági élet reális szükségleteit. A Tribune kiemeli a rendelkezések „ szociális jellegét. A nyugati " pénzreform lehetővé tette hogy a nagytőkések átmentsék dologi értékekbe fektetett jövedelmeiket, a szovjet övezet, valuta­reformja viszont elrendeli a nagy pénzösszegek eredetének megvizsgálását. A N­ationalzeitung szintén kiemelte , hogy a keleti öve­zet valutareformja gondoskodik arról, hogy a kisemberek lehetőleg ne szenvedjenek kárt. A la­p helyesli, hogy Nagy-Berlint bevonják a keleti övezet pénzreformjába. Nincs is más meg­oldás, amely megfelelne Berlin és a keleti övezet érdekeinek. A Nachtexpress szintén helyesli Berlin bev­­­nását a keleti övezet Valutareformjába. Lehetet­len állapotok uralkodnának, ha Berlinnek kettős valutája lenne, mert elsőrangú fontosságú berlini üzemek, közüzemek a szovjet övezetben fekszenek. A Manchester Guardian rámutat arra, hogy a nyugati hat­alm­ak nem kezelték a „borjus valuta­­kérdést kellő »bölcsességgel és előrelátással.« A nyugati hatalmaknak nagyon meg kell gondol­niok, mit tesznek, mert ha megnehezítik a berlini németek életét, ezzel megnehezítik Berlinben való maradásuk lehetőségét is. A Financial Times szerint­­a berlini valuta­­kérdésben minden fizikai előny a Szovjetunió oldalán található és a mérleg határozottan az ő oldalára billen.* Malma-Frankf­urtból jelentik hogy a hejeni gazdasági minisztérium a vasból és acélból ké­szült áruk árát 25 százalékkal felemelte, noha a gazdasági tanács, a valutarefor­ végrehajtása tartamára, árrögzítést rendelt, el. Az északra,G­ra­west féli­a­i. gazdasági minisztérium szintén fel­emelte egyes acéláruk árát. * Nyugatnémetországban rövidesen emelik a vasúti díjtételeket is, a személy- és teherárufor­galomban egyaránt. Az intézkedést azzal indokol­ják, hogy a nyugatnémetországi va­múti társaság pénzügyi h­elyzete »ilyen kedvezőtlen«. [Mt 1) ­­gy kis statisztika GUMIIPARUNK FEJLŐDÉSE­­ A gépjáróműállomány fejlődését nagymérték­ben megnehezíti az ország súlyos gumihelyzete, amelyen azonban a magyar gumiipar minden erőfeszítéssel javítani törekszik. A magyar gumiipar nyersanyagellátását .Tér­részt az orosz műgumibehozatal biztosítja, ami mellett kisebb szerepe van az Angliából eredő gumi importnak. A felhasznált guminyersanyag mennyisége az utolsó békeévben 3292 tonna volt, amelynek egyötöde regenerátora. A stabilizáció első évében a felhasznált gumi nyersanyag meny­­nyisége 1643 tonna, aminek nagyobb része termé­szetes gumi, kisebb része műgumi és ennek egy töredéke regenerátum. Ezek az­ adatok nem­ nyúj­tanak helyes képet még a fejlődésről, mert tudni kell azt, hogy az 1938. évi havi átlagos 274 tonna felhasználással szemben 1948 elején már havi 200 tonna nyersgumif­elhasználás mutathatók ki. A magyar gumiipar fejlődését azonban a leg­tökéletesebben a termelés adatai tükrözik vissza- Felhasználásra került gép­j­á­rműabroncs A termelés azonban még nem elégíti ki a szük­ségletet, aminek részben oka csak, hogy 1938-cal szemben több gépjármű van forgalomban, rész­ben azonban az, hogy a forgalomban lévő kocsik évek óta várnak köpeny- és tömlőcserére és rá­irányít szükségletüket nem tudt­ák kielégíteni. 1938-ban havi átlag 2.726 köpeny 2.613 tömlő 1946- ban havi átlag 700 » 700 » 1947- ben havi átlag 3 200 » 3-600 » kerékpárabroncs 1938-ban havi átlag 44-131 köpeny 48-773 tömlő 1946- ban havi átlag 50.000 » 30.000 » 1947- ben havi átlag 70 000 » 80.000 » A brit munkásk­ormány „tervgazdálkodása“ Nemrégiben adta ki a brit kormány a sziget­­ország 1947. évi nemzeti jövedelméről szóló »Fehér Könyvet«. (National Income and Expenditure of the United Kingdom, 1947. Cmd. 7371). A könyvben olyan érdekes adatokat is találunk, amelyekkel eddig a »szaksajtó« alig foglalkozott. A Fehér Könyv szerint Na­gybritanniában az egyéni pénzjövedelmek összege a következőképpen alakult: * 1938 1913 1916 1917 millió földben egyéni pémzjöved­etemőrészegre 5.144$ 9.206 9.455 9.911 ebből profit és kamatjöved. 1.570 2.851 2.942 3.24­ Fenti táblázatból tehát kitűnik, hogy Angliá­ban egyéni pénzjövedelmekbő­l a profitra és ka­matjövedelemre eső rész egyre nő. 1938 1915 1916 190 százalék. Az egyéni pénzjövedelmek­ből a profitra és kamatjö­vedelemre eső hányad 30.5% 32.4% 34.2/­ 35.1% A munkáskormány országában tehát nem a dolgozók, hanem a kizsákmányolók jövedelme mu­tat növekvő tendenciát. Keserűen panaszolja a Fehér Könyv Nagy Bri­­tannia lakosságának azt­ a »hajlamát«, hogy töb­bet szeret fogyi3ts®fcani, mint amennyi árucikk a fogyasztás rendelkezésére áll. Ha e »hajlamot« nem lehet megfékezni, akkor a­­ nemzetgazdaság elveszíti az egyensúlyát és infláció lesz. Persze nem a profit csökkentésével, hanem a béreknek és fizetéseknek a stabilizálásával akarja a munikalv­­kormány fenntartani ezt az egyensúlyt. E politi­kának az a következménye, hogy a létfenntar­tási költségek állandóan emelkednek a szigetor­szágban, a munkabéreik viszont egyre jobb és el­maradnak a létfenntartási költségek mögött. Ez év június elején a gépészek és mozdonyvezetők köve­­teltek béremelést — sikertelenül. Holott az utolsó béremelést 1946 áprilisban kapták és azóta a fo­gyasztási cikkek árai átlag 10%-kal emelkedtek. Hogyan? Hiszen a brit kormány sorra álla­mosít üzemeket és »tervgazdálkodást« folytat, ha nem is a­ közgazdaság egészében, de mindenesetre annak egyik-másik fontos szektorában. A munkáskormány tényleg államosított. De csodálatosképpen csaknem mindig olyan üzeme­ket, amelyek a háború után veszteséggel dolgoz­tak. Ezeket államosította és a tulajdonos kapita­listákat hatalmas összegekkel kárpótolta. Erre a célra csekély 2 milliárd fontot irányoztak elő! Ez­zel az összeggel megoldhatták volna az ország gaz­da­sági újjáépítését, minden nyomasztó külföldi kölcsön nélkül! Ezt az összeget pedig a dolgozó nép életszínvonalának leszállítása árán teremtik elő, csak azért, hogy kevesek számára biztosíthas­sák a változatlan életszínvonalat. Itt történt­ tehát az, hogy a tőkésosztály veszte­séges üzemeit egyszerűen rá­akasztotta az adófize­tőkre; veszélyeztetett, rosszul elhelyezett tőkéjüket a kormány az adófizetők zsebéből visszatérítette, amelyet a tőkések jövedelmezőbb termelési ágakba fektethettek bele.­­ A Fehér Könyv fent idézett és egyéb adatai is világosan bizonyítják, hogy a munkáskormány államosítása egyik-másik tőkéscsoport terveinek a megvalósítása, nem pedig a dolgozók tervgaz­dálkodásának a gyümölcse. ... Zemplényi Lajos

Next