Közgazdasági Szemle – 1979.

január - Szakolczai György–Hulyák Katalin–Losonczy Istvánné–Muszély György: Klasszikus fogyasztáselemzési modellek felhasználása a fogyasztói árpolitika megalapozására

SZAKOLCZAI GYÖRGY-HULYÁK KATALIN -LOSONCZY ISTVÁNNÉ - MUSZÉLY GYÖRGY a fogyasztói áraknak a termelői árak, illetve a ráfordítások arányaihoz való közelítése, és ezek figyelembevételével javasolható-e ilyen fogyasztói árpolitika. Harmadrészt arra törekedtünk, hogy a gyakorlatban is felhasználható esz­közöket biztosítsunk a fogyasztói árpolitikát megalapozó részletes tervszámí­tások céljaira. Végül a munka tapasztalatait arra is fel akartuk használni, hogy konkrét ajánlásokat fogalmazzunk meg az ilyen természetű munka folytatására. A cikk első részében az alapfogalmakat, a modelleket és az adatokat ismertetjük. A következő rész a közvetlen számítási eredményeket és az ezek megbízhatóságára vonatkozó statisztikai mutatószámokat ismerteti, de már ez a rész is tartalmaz néhány fontos gazdaságpolitikai következtetést. A kö­vetkező két részben a jövedelem- és az árrugalmasságokra vonatkozó szám­szerű eredményeket közöljük, a belőlük levonható közgazdasági következ­tetésekkel együtt. Az utolsó részben a módszerek felhasználására, a fogyasz­tói árpolitika elveire és az árpolitikai intézkedések számításokkal való meg­alapozására, valamint a munka folytatására vonatkozó következtetésein­ket foglaljuk össze. Már most megjegyezzük, hogy gazdaságpolitikai követ­keztetéseinket mindvégig meglehetősen határozott formában fogalmaztuk meg, jóllehet számításainknak vannak módszertani problémái, és az ered­ményeket további számításoknak kell megerősíteniük. Úgy éreztük azonban, hogy az érintett közgazdasági problémák fontosságára való tekintettel tö­rekednünk kell a konkrét állásfoglalásra. A már folyó további vizsgálatok remélhetőleg újabb támpontokat adnak majd az eredmények és következ­tetések megbízhatóságának, megalapozottságának megítéléséhez. Az alapfogalmak, a modellek és az adatok Az itt tárgyalt klasszikus modellek a fogyasztás változását a jövedelem és az árak változásával magyarázzák. E két független változónak a fogyasz­tásra gyakorolt hatását jövedelmi és árhatásnak nevezik. Az árhatáson belül elsődleges és másodlagos árhatás különböztethető meg: az előbbi az árválto­zások közvetlen, az utóbbi pedig közvetett hatását juttatja kifejezésre. Az elsődleges árhatáson belül ismét megkülönböztethető az elsődleges saját­árhatás, amely valamely árucikk fogyasztásának ugyanezen cikk árától való függését írja le, és az elsődleges keresztárhatás, amely a kérdéses árucikk fogyasztásának más cikkek árától való függését fejezi ki. Az elsődleges keresztárhatáson belül a szubsztitutivitás és a komplementaritás esete külön­böztethető meg. Az első esetben valamely árucikk — mondjuk a margarin — fogyasztása nő, ha valamely más árucikk — például a vaj — ára emelkedik. A második esetben viszont egy adott árucikk — például az autó — igénybe­vételét és vásárlását csökkenti egy másik — például a benzin — árának az emelkedése. A másodlagos árhatások között a jövedelemhatás és az általá­nos helyettesítési hatás különböztethető meg. A jövedelemhatás azt fejezi ki, hogy ha az árak nőnek, akkor a reáljövedelem csökken, és viszont, aminek nyilván hatása van a fogyasztás nagyságára és összetételére. Az általános helyettesítési hatásban viszont az fejeződik ki, hogy az árak változása követ­keztében a fogyasztók átrendezik kiadásaikat (például csökkentik vásárlá­saikat a megdrágult árucikkekből, és a felszabaduló jövedelmet más áru­cikkekre fordítják.) .

Next