Közgazdasági Szemle – 2013.

január - TANULMÁNY - Békés Gábor - Halpern László - Muraközy Balázs: Külkereskedelem és a vállalatok közötti különbségek

BÉKÉS GÁBOR-H­ALPERN L­Á S Z L Ó - M U R A K O Z­Y BALÁZS iparágakon belül is gyökeresen eltérően érinthetik ezek az erők az egyes vállalatokat. A megnyíló exportlehetőségek jelentős iparágakon belüli reallokációhoz is vezethet­nek: a hatékonyabban működő vállalatok nagymértékben növelhetik kibocsátásukat és foglalkoztatási szintjüket, a kevésbé hatékony vállalatok azonban elveszíthetik pi­acukat, és akár be is fejezhetik működésüket. Ennek hatására az iparágak átlagos termelékenysége javul, és gyorsul a gazdasági növekedés. Az ilyen modellek empi­rikus jelentőségére összpontosító kutatások megmutatták, hogy a szűken definiált iparágakon belül is nagyon jelentős termelékenységkülönbségek figyelhetők meg (például Mayer-Ottaviano [2008]), tehát az iparágon belüli reallokáció hatása való­ban nagymértékű lehet. A vállalati heterogenitás vizsgálata azért is lényeges, mert a heterogenitás mérté­ke és jellege jelentősen befolyásolhatja azt, hogy milyen módon reagál a gazdaság a külkereskedelem előtt álló akadályok lebontására vagy éppen egy makroökonómiai sokkra. Ezek az információk segíthetik a gazdaságpolitikát a döntések hatásának előrejelzésében. A nagyfokú heterogenitás felismerése alapvető hatással lehet az op­timális ipar- vagy fejlesztési politikára is, hiszen az iparági szintű gazdaságpolitikát fel kell váltania a vállalati szintű termelékenység növekedését elősegítő politikának. Kutatásunk célja, hogy a vállalati heterogenitást is figyelembe vevő „új-új” külke­reskedelem-elmélet aktuális kérdéseihez keressünk empirikus szabályszerűségeket a magyar kivitel és a behozatal szerkezetének és dinamikájának elemzésével, így reményeink szerint egyszerre járulunk hozzá a külkereskedelem általános jellem­zőinek megismeréséhez, és mutatjuk meg részletes adatok segítségével a magyar ex­portdinamika jellegzetességeit. Tanulmányunkban vállalati szintű mérleg- és innovációs, illetve termékszintű külkereskedelmi adatbázisokat használtunk. Hasonló kérdéseket nem vizsgáltak Magyarországon ilyen adatok segítségével, és nemzetközi szinten is ritka az ilyen részletes adatbázisokra támaszkodó elemzés. Ez teszi lehetővé, hogy általánosan is érvényes és eddig nem ismert szabályszerűségeket mutassunk ki. Az 1990-es és 2000-es évek magyar gazdasága különösen jó terep a külkereskedelmi stratégiák elemzéséhez, hiszen a magyar vállalatok az átmenet évei alatt jelentős mértékű fejlő­désen mentek keresztül (lásd Halpern-Kőrösi [2001], Román [2003]). Ez együtt járt a külkereskedelem növekvő intenzitásával és növekvő „nyugati” orientációjával. Az exportorientált növekedés miatt az exportszerkezet vizsgálata gazdaságpoliti­kai szempontból nagy jelentőségű, és lehetőséget nyújt olyan jelenségek megfigye­lésére is, amelyek a kevésbé radikális változásokon átment országok esetében nem ennyire látványosak. A vizsgálat középpontjában a magyar feldolgozóipar áll, amely mind az export, mind az import volumenét tekintve domináns szerepet játszik az iparágak között. A feldolgozóipar vizsgálatának további előnye, hogy a külkereske­delem elméletei is jobban írják le ezeket az iparágakat, mint a kevésbé helyhez kötött szolgáltatásokat, ahol a termelékenység is sokkal nehezebben mérhető. Három kérdésben vizsgáljuk meg a heterogén vállalatok kereskedelmével fog­lalkozó nemzetközi kutatások fontosabb elméleti és nemzetközi tapasztalatait, és vetjük ezeket össze a magyar vállalati adatokon végzett elemzések eredményeivel. Először a külkereskedő vállalatok jellemzőivel foglalkozunk, kiemelve azt a megfi-

Next