Közlekedés, 1970 (60. évfolyam, 1-24. szám)
1970-10-25 / 20. szám
4 arabány-fuvarozás átvételének előkészületei Fokozottabb gondoskodást a dolgozókról! A darabáru-fuvarozás átvétele van napirenden. A két közlekedési ág, a vasút és a közhasználatú autóközlekedés harmonikus együttműködése oldhatja csak meg ezt a bonyolult feladatot. Országos döntés szerint 1971. január 1-től ugyanis már az Autóközlekedési Tröszt lesz a gazdája a darabáru-fuvarozásnak. Addig sok függő kérdés vár megoldásra. A nehézségeket a személyzeti gondok, a raktárak elégtelensége, a még meg nem oldott szociális problémák jelentik és bizonyára a kocsipark átcsoportosítása és egyéb szervezési kérdések is fejtörést okoznak az illetékeseknek, köztük a szakszervezeti szerveknek. A trösztnek ezt a politikai és anyagi felelősséggel járó munkát megfelelő létszámú munkaerő átvételével, illetve beállításával és egy sor fuvarjogi és díjszabási kérdés megnyugtató módon történő rendezésével együt kell végeznie, vagy folyamatosan a személyzet szociális igényeinek kielégítésével. Az áttérés nehézségei A tröszt és a MÁV között megindult tárgyalások során, a közúton végzett darabárufuvarozás részleges, eddigi tapasztalatai ismeretében — mintegy kísérletként — júniusban a Nyugati pályaudvarról 11 viszonylatban indítottak „Volán” vasúti gyűjtőkocsikat. Szeptemberben már kiterjesztették több viszonylatban, új közúti gyűjtőjáratokat is szerveztek 100 kilométeren aluli távon, átrakó állomásokat jelöltek ki és ezek után kerül sor majd január 1-én a darabáru-fuvarozás teljes átvételére. A tröszt vasútforgalmi és menetirányítási főosztálya, mely a darabáru-fuvarozás megszervezésének is gazdája, beszámolót készített a tröszt szakszervezeti tanácsának szakszervezeti bizottsága számára, amelyben tájékoztatást adott az eddigi tapasztalatokról, a megoldandó kérdésekről. Az október 8-án tartott szülés megvitatta a beszámolót. A vita során döntő hangsúllyal a szociális ellátottság kérdéseit feszegették, ami a beszámolóban is szerepel, mint ami „meg sem közelíti a MOTT-normát''. Budapesten és a megyei székhelyeken van némi szociális ellátás, de ezek is a MOTI- normáknak legfeljebb 40—60 százalékát teszik ki — Győr kivételével, ahol kielégítő a helyzet. A többi darabárus szolgálati helyen egészen minimális a szociális ellátottság. Mit várhatunk a MÁV-tól? Január 1. után sem javul lényegesen a helyzet, mert a MÁV sem áll jobban e tekintetben, tehát sem átvenni nem tudnak tőle, sem közös megoldást nem találnak. De nem változik azonnal azért sem, mert ahol szociális létesítményt kap a tröszt, ott — azok használatához — embereket is vesz át. A helyzeten tehát csak új létesítményekkel lehet változtatni, s a raktártervek már ezek figyelembevételével készülnek. Addig számolni kell azzal, hogy a szociális létesítmények hiánya hátrányosan befolyásolja a munkaerőhelyzetet. A szenvedélyes hangú felszólalások egész sora a dolgozók élet- és munkakörülményeinek sürgős megjavítását célozta. Felhívták az illetékes helyi, vállalati szerveket, hogy fokozottabban kísérjék figyelemmel és javítsák a szociális körülményeket, az orvosi ellátást, amihez a legtöbb helyen még helyiség sincs; ügyeljenek arra, hogy ne érje károsodás, bérsérelem az átvett dolgozókat, biztosítsák részükre a ruhaellátást. Harcsa Júlia, a KV osztályvezetője külön is hangsúlyozta, hogy már előbb kellett volna a szociális létesítményekről gondoskodni. Ne csak a gazdasági feladatokra készítsenek tervet! — mondotta a raktározás, a szállítóeszközök elégtelensége. A MÁV csak a II—III. osztályba sorolt munkaerejét adja át, s félő, hogy a munka zavartalan elvégzését így nem lehet teljesen biztosítani. Dr. Benkő László, a tröszt főosztályvezető-helyettese megerősítette, hogy a felszólalások az igazságot fedik. Elmondotta: a MÁV és a tröszt közös munkaügyi bizottságai — a két szakszervezet együttműködése alapján — készítik a terveket egyrészt személyi feltételek megteremtésére, továbbá a szociális ellátottság és az eszközök biztosítására és más, szabályozási ügyekre vonatkozóan. Ezek között — sürgősségi sorrendben — az emberekről való gondoskodás kellő súllyal szerepel. A szakszervezeti bizottság állást foglalt a napirenden szereplő kérdésekben. Kifejezte: helyesli a miniszteri rendelkezést, amely a darabárufuvarozás átvételére vonatkozik, és hathatósan támogatja annak megvalósítását. Kérték a tröszt vezérigazgatóját: intézkedjen, hogy az idei jó pénzügyi eredményekből a lehetőségekhez mérten biztosítson az ágazat anyagi fedezetet a raktárak fejlesztéséhez, a szociális ellátás javításához. Mosonyi László Közös bizottságok A vállalati szakszervezeti bizottságok nincsenek kellően tájékoztatva, hallottuk, holott csak ennek birtokában tudnak megfelelően segíteni. A vállalatok nyakába szakad minden probléma, anélkül, hogy megoldott lenne a bérkérdés, a Játsszunk KRESZ-versenyt! Közérdekű kérdések - pontos válaszok „Vetélkedőnk célja, hogy lapunk olvasói játékos formában, mégis alaposan elsajátítsák a közúti közlekedés legfontosabb szabályait. Világos, hogy ennek a vetélkedőnek minden részvevője csak nyertesként kerülhet ki, mivel KRESZ-tudásával arányosan csökken a balesetek bekövetkezésének lehetősége számára is, legyen járművezető vagy gyalogos." Ezekkel a gondolatokkal indítottuk a kérdéssorozatból álló vetélkedőt a ,,Közlekedés” hasábjain. Hogyan felelt meg a várakozásnak a „Játsszunk KRESZ-versenyt!” elnevezésű vetélkedő, milyen mérhető eredményt hozott a kérdéssorozat megfejtése? Mint köztudomású, az 55 kérdés a gyalogosokra, utasokra és kerékpárosokra vonatkozó legalapvetőbb közlekedési szabályokat fogta át. Tartalma szerint tehát ez a vetélkedő a szó szoros értelmében széles tömegeket érintett. S akik az elsőtől az utolsóig figyelmesen áttanulmányozták a kérdéseket, választ kerestek és találtak rájuk és megírták, beküldték hozzánk a megfejtést, azok mindegyike alapos tájékozottságról, a szabályok pontos ismeretéről tett tanúbizonyságot. — * Egyik másik megfejtés szinte KRESZ-tanulmánynak is beillik — állapította meg találóan a bíráló bizottság megbeszélésén Sztéhlo György rendőrszázados, aki az egyik rendező szerv, a Budapesti Rendőrfőkapitányság közlekedésrendészete oktatási és megelőzési alosztálya megbízásából és képviseletében nagy ügyszeretettel fáradozott a vetélkedő sikerének biztosítása érdekében. Elérte célját a vetélkedő, a közlekedésrendészet, a Fővárosi Balesetelhárítási Tanács és lapunk szerkesztőségének közös rendezvénye. Céljának eléréséről tanúskodik az a tény, hogy a közlekedés részvevői — vállalataink különböző beosztású dolgozói, továbbá idősebbek és fiatalok, nyugdíjasok és ma is hivatásszerűen tevékenykedők egyaránt — megírták válaszként, a kérdésekre adott feleletként a téma könyvből meríthető ismereteit is és utaltak a gyakorlatban megszerzett főbb tapasztalatokra is. így vált a kép teljes egésszé, így bontakozott ki az 55 kérdés nyomán a gyakorlatban hasznosítható, a közlekedés biztonságát segítő KRESZ-verseny az ország különböző részein. A válaszok tartalma, érdemi mondanivalója szerint a beküldők egy részének az értékelő bizottság az alábbiaknak megfelelően könyvjutalmat adományozott: 1. Várnagy Zoltán, Budapest; 2. Kóczián Antal, Gyöngyös; 3. Mihály László, Békéscsaba; 4. Lengyel András, Karáncsond; 5. Huszár János, Kiskunhalas; 6. Rohrer József, Győr; 7. Schmelcz Géza, nyugdíjas, Budapest; 8. Melis Mihály, Békéscsaba; 9. Moldvay Béla, Budapest, és 10. Kovács Rozália, Budapest A könyveket postán küldjük el. KÖZLEKEDÉS Nigériai vendégek Az utóbbi hetekben ismét sor került testvér-szakszervezeti küldöttség fogadására. A SZOT meghívására négytagú nigériai tanulmányi küldöttség tartózkodott hazánkban, W. O. Goodluck, a TUC elnöke vezetésével. A küldöttség tagjai az ország különböző üzemeiben tett látogatás mellett szakszervezetünk központját is felkeresték. A vendégeket Mátyási Árpád titkár köszöntötte, majd szakszervezetünk tevékenységéről tájékoztatta őket. A küldöttségben a nigériai tengerészek szakszervezetét T. A. Martim főtitkár képviselte. Elmondotta, hogy a tengerészek taglétszáma 6000 fő, akik különböző magáncégeknél dolgoznak igen mostoha körülmények között. W. O. Goodluck, a nigériai szakszervezetek országos tanácsának vezetője tájékoztatójában szólt arról, hogy a hazánkban szerzett tapasztalataikat jól tudják hasznosítani az előttük álló feladatok megoldásában. Képünkön: Mátyási Árpád titkár ajándékot nyújt át W. O. Goodluck elnöknek. (Ratkó I. felv.) FOTÓPÁLYÁZAT A Szakszervezetek Országos Tanácsának folyóirata, a Munka, megjelenésének 20. évfordulója alkalmából fotópályázatot hirdet. A pályázat tárgya: munkásábrázolás, 1970. A szerkesztőség a pályázatot két témakörben írja ki: 1. Munkások munka közben, érdekes munkafolyamatok megörökítése, munkásportrék. 2. A dolgozók élete gyáron kívül: szórakozásuk, művelődésük, sportolásuk, rendezvényeik stb. A pályázatra csak feketefehér, 30X.40 cm-es méretű képeket fogadnak el. A képeket a Munka szerkesztőségébe (Budapest, VI., Dózsa György út 14/b) kell beküldeni, s ott szakértőkből álló zsűri dönt. A pályázat 5 legjobb képe 1000—1000 forintos, további 5 kép pedig 600—600 forintos jutalomban részesül. A Munka — a díjazottakén kívül is — átveszi közlésre a legjobb képeket. Egy személy mindkét témakörben 4—4 képpel pályázhat. Beküldési határidő: 1971. január 1. Zsűrizés: 1971. január 15-ig. A képek javát 1971 tavaszán kiállításon mutatják be. 1970. október 18. Szigorított bizonyétechnikai vizsgáztatás Székesehérváron A SZÉKESFEHÉRVÁRI 14. SZ. AUTÓKÖZLEKEDÉSI VÁLLALATNÁL az utóbbi időben hiányosságok voltak a munkavédelmi és balesetelhárítási előírások betartása, illetve betartatása terén, s a mulasztások érződtek az üzemi balesetek számának alakulásában is. E romlása — értintetleti okok miatt — azt követően került sor, hogy a vállalat évekig élen járt az üzemi balesetek megelőzésében, s a közúti balesetek csökkentéséért folytatott Versenyben is mindig az elsők között szerepelt. Egyéb elismerések mellett véglegesen elnyerték az eredményes balesetelhárítási tevékenységért járó vándorserleget is. A vállalatvezetés a szakszervezet munkavédelmi bizottságával együtt úgy döntött, hogy hatékony intézkedéseket tesz a romlási tendencia megfékezésére — írja Székesfehérvárról Joó Imre, az 14-es AKÖV vszb munkavédelmi felügyelője. — Ennek megfelelően szigorított biztonságtechnikai vizsgát tartottunk, melynek során, az egészségre ártalmas munkakörben dolgozó munkások, az ív- és lánghegesztők, valamint a csoport- és művezetők munkavédelmi ismereteinek számonkérésére került sor. A vizsgán — amely a Szakszervezetek Megyei Tanácsa közreműködésével zajlott le — 302 személy vett részt, s valamenynyien sikeresen adtak számot biztonságtechnikai és munkavédelmi ismereteikről. Már akkor elhatároztuk, hogy még ebben az évben sor kerül azok szigorított vizsgáztatására is osztályvezetőkig bezárólag ...akik az előző alkalommal valami oknál fogva nem jelentek meg a vizsgabizottság előtt. A dolgozók örömmel vették tudomásul, hogy a vállalatvezetés és az szb munkavédelmi bizottsága a korábbinál jóval nagyobb gondot fordít egészségük és testi épségük védelmére, az üzemi balesetek megelőzésére. A levél arról is beszámol, hogy a dolgozók részéről hangzott el olyan javaslat: a felettes szervek hozzanak határozatot, miszerint a továbbiakban valamennyi gépkocsivezető legalább kétévenként tegyen biztonságtechnikai vizsgát. A javaslatot a vállalatvezetés helyénvalónak találta, a tapasztalat ugyanis az, hogy a legtöbb balesetet a munkavédelmi előírások ismeretének hiánya okozza. A gépkocsivezetők oktatási idején belül a szükséges szakanyag leadása és visszakérdezése mellett kevés idő jut a baleset-elhárítási szabályok, illetve tennivalók ismertetésére. S az effajta ismeretek hiányát a gyakorlat is igazolja: a gépkocsivezetők munkájuk során — kocsiemelés, dej kiszerelés stb. — nem mindig fordítanak kellő figyelmet saját testi épségük védelmére sem. „CÉLUNK AZ — FEJEZI BE ÍRÁSÁT JOÓ IMRE, a 14-es AKÖV szakszervezeti bizottságának munkavédelmi felügyelője —, hogy a vizsgáztatások előkészítése és lebonyolítása során az elméleti anyag ismertetése, illetve számonkérése mellett hasznos gyakorlati bemutatókkal is felkészítsük dolgozóinkat a biztonságos munkavégzésre, a gondatlanságból eredő üzemi balesetek megelőzésére. Állandóan ébren kívánjuk tartani a felelősséget a saját és mások testi épségének, az emberek életének védelme érdekében.” EGY KOCCINTÁS - EGY KOCCANÁS Vezetés közben vagy közvetlenül vezetés előtt szeszes italt fogyasztani tilos! 1. Még egy pohárral találkozásunk örömére.. 2. Igazán, Pista, csak egy kicsit hadd vezessek . 3. Vigyázz! Jobbról egy teherautó!!! 4. Már késő....