Köznevelés, 1948 (4. évfolyam, 1-24. szám)

Kikess Elek: Víznyomásos készülékek házi előállítása ....................................... 194 Molnár József: Nevelők élete 1848 körül.............................................................. 162 Nagy Tibor: Eötvös József minisztériuma.............................................................. 195 Nemes János: Költeményfeldolgozás (József Attila: Altató)...................... 473 Nemes Nagy Ágnes: Költeményfeldolgozás (Arany János: Szondi két apródja) 533 — Magyar nyelvtanítás Párizsban............................................................... 530 Nemesné Müller Márta : Az olvasási készség elsajátítása. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.).......................................................................................................... 149 Noszlopi László: Egy lélektani intézet munkájából. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) 248 Ortutay Gyula: A Pedagógus Világkongresszus résztvevőihez...........................401 — Az igazi magyar hagyomány: 1848 .................................................................... 97 — Előszó (A Köznevelés Könyvtára 5. kötetéhez) ............................................... 5 — Részletek a költségvetési beszédből................................................................... 73 — Tömörkény István parasztszemlélete...............................................................332 Pálffy Endre: A román egységes gimnázium........................................................ 37 Pálmai Kálmán: Költeményfeldolgozás (József Attila: Hazám) ............... 441 Perényi László: Zenei képzés a Pedagógiai Főiskolán.........................................214 Pongrácz Alajos: A japán közoktatási reform.......................................................393 Pongrácz Alajos—Szablya János: Az amerikai köznevelés.................................391 Prohászka Lajos: Kultúra és műveltség. (A Köznevelés Könyvtára, 5.)........... 59 Radetzky Jenő: Új színek az iskolában.............................................................. 157 Radványi Ottó: Testgyakorlás az általános iskola felső tagozatában.................293 — Védekezzünk az iskolabetegségek ellen!............................................................. 10 Révai József: Munkásifjakat a középiskolákba és főiskolákral...........................429 Rozsondai Zoltán : A Pedagógiai Főiskola és a tanítóképző­ intézetek............. 77, 105 Rudnay Károly: Az első orosz óra ......................................................................... 474 Schnell János: A Magyar Állami Gyermeklélektani Intézet kialakulása­­A Köz­nevelés Könyvtára, 5.­.........................................................................................242 Schubert Gizella : Az infantilis magatartás és gondolkodásmód.................... 562 Simon László: A közgazdasági középiskola jövője ............................................... 553 Simonovits Istvánné: A lipcsei III. pedagógus-kongresszus...............................381 Somos Lajos: Ellentétek a nevelő és a tanulók között......................................... 588 Stéger Ferenc: Egy kísérlet tanulságai ............................................................. 271 — Iskolai dolgozatok a számolás és mérés tanításában............­........................ 507 Szabolcsi Miklós: A munkásifjúság létszámának emelése a középiskolában 517 — Az iskolák államosítása után ............................................................... 289 — Az Úttörő­mozgalom új feladatai ........................................................................587 — Új feladatok előtt..................................................................................................457 — Új iskolaév — új feladatok ............................................................................... 402 Szalai Zoltán: A korszerű általános iskolai rajzoktatás és a művészet.............290 Szántó György: Az egyetemi reform ......................................................................490 Szántó Lőrinc: A művészi alkotás kérdése a fogalmazás-tanításban................. 85 — Nyelvtani óra az V. osztályban........................................................................... 337 Szávai Nándor: A munkásság és a főiskola..........................................................431 — A Pedagógus Szakszervezet III. küldött­közgyűlése elé ...............................585 Szentirmayné Kary Erzsébet: Makarenko pedagógiája ...................................... 56 Sziklay László: Nemzetiségi béke a Dunamedencében a múltban és a jövőben 355 Tarnóczy Tamás: Néhány megjegyzés a technikai múzeumok kérdéséhez .... 134 Tikász István: Szemizáljunk! ....................... 297 Tolnai Gábor: Radnóti Miklósról.................................. 334 Trencsényi-Waldapfel Imre: József Attiláról .........................................................335 Udvarhelyi Károly: A tájfogalom a földrajzoktatásban...................................... 5 . Földrajz-óra az V. osztályban............................................................................338 Újhelyi Sándor: A középiskolai tanárok gyakorlati kiképzése. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ....................................................................................................... 223 Ujváry Lajos: Az írástanítás nemzetközi állása ...................................................572 — Marci Belűországban......................................................................................... 81 Vadász Zoltán: Földrajz-óra a IV. osztályban.....................................................506 Vajda György Mihály: A csehszlovák közoktatás reformja.......................... 447 — A lengyel pedagógiai főiskolák . ......................................................................... 385 — Költeménymagyarázat (József Attila: A Dunánál) ......................................... 180 Vajthó László: Bessenyei és a jobbágyság ........................................................... 4 — Költeménymagyarázat (Ady Endre: A fekete zongora) .................................275 — Költeménymagyarázat (Ady Endre: Az eltévedt lovas).................................274 — Költeménymagyarázat (Petőfi Sándor: A négyökrös szekér)......................... 182 Vágó Barna: Kulturális kapcsolataink Romániával és Jugoszláviával...............100 Váradi József: A népiskolai tanítójelöltek gyakorlati kiképzése (A Köznevelés Könyvtára, 5.) ...................................................................................................... 211 — A tanítóképző-intézeti tanárjelöltek gyakorlati kiképzése. (A Köznev­lés Könyvtára, 5.) .........................................................................................................229 V­árkonyi Hildebrand: Cselekvéslélektan és nevelés. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.) ................................................................................................................. 51 Vértes O. József: A magyar gyógyító pedagógia 1848-ban és ma. (A Köznevelés Könyvtára, 5.) .....................................................................................................260 Vincze László: Mindennapi kérdések............................................................. 445 Watkó György: Egy könyv és egy elmélet.......................................................... 302 Weszelovszky Lajos: A gyógypedagógiai,iskolák és osztályok az 1947—48. tan­évben ..........................................................................................................................357 Zalányi Béla: A biológia tanítása........................................................................... 160 Zalka Ödönné: A Szülői Munkaközösségek és az iskolák egészségügye.........571 Zsebők Zoltán: Egyetem vagy szakiskola?........................ 25 Zsenaty Dezső: A gyógypedagógiai iskolák és osztályok............................... 53 Kisebb cikkek (..Az olvasó írja a rovat cikkei, beszámolók, stb.) :­ ­Albert Antal: A szakosítás szükséges! .................................................................... 426 Antal László: A kereskedelmi iskolák centenáriumi kiállítása........................... 142 Ádám Zsigmond: A Gorkij-telep és a magyar Gyermekváros............................ 22 Árkossyné Szabó Margit: Vizsga volt Erdőaljában .......................................... 427 Áron Gábor: A falusi tanító nehézségei a globális módszer tanításánál...........487 Balás Gábor: Románia közoktatásügye 1947-ben ................................................. 395 Benkő Tibor: Egy korszerű általános iskola­épület ............................................. 308 Berze Nagy Ilona: Egy falusi tanítónő az Első Könyvünkről........................... 252 Csanád Vilmos: Iskolai munkaversenyterv................................................................279 Cseh Imre: Iskolai vándordíjak a Tanulj jobban-mozgalom szolgálatában .... 376 Csem Pál: A szövetkezeti nevelés jelentősége az általános iskolában............... 69 M. Ditrói Ica: A családi nevelés tudatosítása­..................................................... 146 Erdőházi Hugó: A szülő és tanító munkaközössége ..........................................315 Forgács Ferencné: Iskolai színdarab, mint nevelőeszköz.................................... 146 Gyomai György: Folyóiratokat, rádiót a tanyai iskolákba!................................. 70 Harsányi Zoltán: Egy igazgatói értekezlet tanulságai ........................................ 431 Hórvölgyi István: A legkedvesebb játékok ........................................................... 631 Juhász Béla: A nevelő és a növendék korszerű viszonya..................................259 Karsai Endre: A debreceni szertár-újjáépítő munkaközösség eredményei.........425 Kálmán László: A színház a nevelő-oktatás szolgálatában................................ 259 Ed.: Pedagógiai kiállítás Szegeden........................................................................ 280 Kedves András: Az önkéntes iskolafegyelem eszköze ........................................ 231 Kordás Ferenc: Tanulmányi séták az általános iskolában................................. 121 Kovács Tibor: Egy eredményes régészeti kirándulás.......................................... 582 Lenkei Andorné: Megnyílt az újonnan rendezett Aquincumi Múzeum.............583 Oldal — Művészettörténeti oktatófilm-bemutató Párizsban ..........................................606 — Üdvözöljük az első magyar oktató-kiállítást­­ ...................................................547 L. A.: Amerikai pedagógiai könyvkiállítás ........................................................... 92 Ligeti Rezső: Néhány szó a búcsúzó népiskoláról..............................................415 Mauks Ernő: Táncsics Mihály, mint tankönyvíró...............................................487 Méreiné Juhász Margit: Két hét a Bükkben....................................................... 375 Miklós Péter: Kritika és önkritika egy osztálykiránduláson.................................515 Molnár János Bálint: A testületi szellem pedagógiai fontossága....................... 581 .. .* Iskolapolitika-tanítósors-tanítógyermekek..........................................................230 Nagymihály József: A polgári iskola mérlege ..................................................... 415 — Szövetkezeti ismeretek az általános iskolában................................................... 174 Nemes János: Az írásreform útja ........................................................................... 122 (nj: Szovjet könyvkiállítás ...................................................................................... 481 — A szakérettségiről................................................................................................... 480 -6: A MINSz munkájának nagy eredményei....................................................... 004 Örvendi Piroska: Irodalmi tehetségkutatás az általános iskolában ...................315 Paál Ákos: Általános iskolai tanulók képkiállítása..................................................... 312 Pamlényi Ervin: A Rádióiskola nyári műsora....................................................... 253 ** A Rádióiskola őszi műsora................................................................................... 416 Papócsi Ferenc: A falu és a modern nevelési törekvések..................................... 425 —­ Hogyan helyettesítsünk idegen osztályban? ..................................................... 582­­ Pillér Ernő: Táj- és népiségkutató munkaközösségek középiskoláinkban........122 —r.: Ankét az ifjúsági irodalomról......................................................................... 280 — Az Úttörő-tábor és az Úttörő-vasút felavatása .............................................396 — Orosz-magyar iskola nyílt meg Budapesten ..................................................... 370 — Tizenötezer úttörő fogadalomtétele és az úttörő-vezetők országos értekezlete 255 Sándor József: A szövetkezeti életre való nevelés............................................... 174 Schubert Gizella: Hogyan tehetjük érdekesebbé a földrajz tanítását? ............. 70 R.Simonyi Ilona: Makarenko—Hajdúhadház—Debrecen és a diákönkormányzat 547 Somorjai László: Néhány szó az osztályozásról ................................................... 230 Sörös Miklósné: Az Ifjúsági Vöröskereszt a nevelőkhöz................................... 142 5.: A művészetek helye az általános irányú nevelésben..................................... 454 — Németország keleti részének nevelésügye .........................................................382 — Népnevelés a Szovjetúnióban ............................................................................. 378 — Tanárnő úrnő és kézcsók ................................................................................... 443 — Tanügyi kongresszusaink munkálataiból ................................................. 360 — Új év....................................................................................................................... 1 Szabó Endre: A MINSz kultúrosztályának programmja................................... 480 — A MINSz mozgalma „A Demokratikus Iskoláért“ ......................................305 Szarvas Ilona: Legyünk ludi magisterek!............................................................. 582 Szatmáriné Várni Júlia: Forradalmi játék az óvodában ..................................... 375­­ Gurul a golyó........................................................................................................ 581 Szenes Adolf: A tanulók figyelme, érdeklődése és kifáradása tanulás közben 426 Szentirmayné Kary Erzsébet: A nevelőképzés a valóság útjain ........................681 Szilágyi Lajos: Gyermekfalu a keleti határszélen................................................. 121 sz. m.: Bölcsészhallgatók tanulmányi versenye..................................................... 373 — Látogatás a Pedagógiai Főiskolán és kollégiumában....................................... 211 (száy) : A nemzetiségi béke ünnepe ................................................................... 305 Szőkefalvi Nagy Zoltán: Iskolai kirakat ............................................................. 23 Szűcs József : Az általános iskola és a falu......................................................... 425 Tar Lajos: Egy olvasási óra tapasztalatai ............................................................. 515 Tarnay Marianne: Iskolai munkaversenyterv .......................................................279 T. K.: Május 23-án megnyílik a dédesi üdülőotthon ....................................... 198 Vadász Zoltán: A gyermek játékai régen és ma................................................ 123 Vajkai Julia Éva : A tétlen serdülők problémája................................................. 92 — Néhány probléma az általános iskolával kapcsolatban ................................... 118 V. Gy. M.: A miniszter első éve........................................................................... 99 — Az általános iskolai szaktanítói tanfolyamok hallgatóihoz .............................610 Vrannay János: Tanítsunk figyelni és tanulni.................................................... 146 Wukits Géza: A Magyar Vöröskereszt a tanyai gyermekekért......................... 31 Zivuska Alfonz: A nyolcosztályos általános iskola épülete................................. 197 Zoltán Péter: Iskolaavatás Végardón....................................................................... 165 (x­) : A Pedagógiai Főiskola feladata és szervezete............................... 149 A bölcsészetkari oktatás és a tanárképzés reformja............................................... A harminc éves Komszomol útja .............................................................................. A jogi oktatás reformja................................................................................................ A közművelődési kiállítás elé ................................................................................... A Magyar Diákok Nemzeti Szövetsége Szegeden................................................. A Magyar Gyermektanulmányi Társaság felhívása.............................................. A Magyar Közgazdaságtudományi Egyetem ........................................................... A magyar tanítók első egyetemes gyűlésének határozatai. (A Köznevelés Könyv­tára, 5.).................................................................................................................... A miniszter névünnepe................................................................................................ A műszaki felsőoktatás reformja............................................................................... A IV. Egyetemes Nevelésügyi Kongresszus megnyitása .................................... A nemzetiségi békéért................................................................................................. A Pedagógus Szakszervezet III. küldött­közgyűlése ............................................. A pedagógusok szakszervezete Szegeden................................................................. A sajtó nevelési feladatai........................................................................................... A szabadságharc külföldi emlékei............................................................................. A szegedi Állami Gyermeklélektani Állomás........................................................ A szegedi egyetem...................................................................................................... A szegedi iskolapatronázs ............................................................................................ A szegedi népi kollégiumok........................................................................................ A szociális szakszolgálat Szegeden ........................................................................... A Szülői Munkaközösségek és a Dolgozók az Iskolákért-mozgalom................. A „Tanulj jobban“-mozgalom.................................................................................... A vallás- és közoktatásügyi miniszter az iskolák államosításáról......................... A vallás- és közoktatásügyi minisztérium új ügybeosztása . ............................... A világ pedagógusainak találkozója Budapesten..................................................... Az angol nevelésügyi miniszter hatásköre............................................................... Az evangélikus nevelők lapja az állami tankönyvekről......................................... Az iskolakötelesek nyilvántartási rendszerének hibái............................................ Az iskolák államosításának vitája az országgyűlésben. (Melléklet a 12. számhoz ) Az Úttörő­ mozgalom eredményei és tervei ........................................................... Felhívás az iskolák nevelőihez és tanulóihoz a papirossal való takarékoskodásra Felhívás pedagógiai főiskolai tanári alkalmazásra való jelentkezésre................... Iskola és színpad.......................................................................................................... Képek az állami tanítói tanulóotthonokból............................................................. Kossuth-díjasaink.......................................................................................................... Kossuth-díjas tudósok és pedagógusok ünneplése................................................. Megalakult a Magyar Értelmiség Nemzeti Bizottsága ......................................... Nemzetközi pedagógiai kongresszusok................................................................... Ortutay Gyula felavatta a dédesi tanítói üdülőt ................................................... Pillanatképek a szakérettségi tanfolyamok növendékeiről..................................... Szeged, az iskolaváros.................................................................................................. Szeged kulturális élete .............................................................................................. Szülői Munkaközösség Hajdúböszörményben ..................................................... Tájékoztatás az 1947-48. iskolaévi nyári szünn­et általános iskolai szaktanítói tanfolyamokon résztvett hallgatókról ................................................................ Oldal 491 542 494 390 345 64 493 9 165 495 367 112 624 327 125 44 344 324 324 326 329 518 150 223 175 410 413 252 596 513 125 160 147 282 177 166 153 413 254 569 117 143 599 121 II

Next