Köznevelés, 1964 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1964-01-10 / 1. szám

2. Az ifjúsági szervezet feladata és szerepe a kö­zösségi nevelésben. 3. A pedagógiai irányítás és a tanulói aktivitás egy­sége.­­ A pedagógusok felelőssége a közösségi nevelés­ben; viszonyuk az ifjúsági szervezethez. A nevelőtestület és mindenekelőtt az iskola egysze­mélyi vezetője, az igazgató pedagógiailag felelős az ifjúság neveléséért. E pedagógiai felelősség természetesen politikai fe­lelősséget is jelent. Magában foglalja az ifjúsági szer­vezetnek az iskola nevelési feladataival egybevágó tevékenységéért való felelősségét is. Ugyanakkor a pedagógiai felelősség nem jelenti azt, hogy az ifjú­sági szervezetet — mozgalmi, szervezeti vonatkozás­ban — az igazgató vagy a tantestület irányítja, ve­zeti. A KISZ és az úttörőszervezet mint önálló poli­tikai tömegszervezet közvetlenül az iskolai pártszer­vezet, illetve a felsőbb KISZ-szervezetek vezetésével működik. A nevelőtestület (elsősorban az igazgató) felelőssége és a KISZ, illetve úttörőmozgalom szervezeti önálló­ságának tiszteletben tartása dialektikus összhangban van, mert az iskola és az ifjúsági szervezet nevelési célkitűzései és pedagógiai alapelvei azonosak; az if­júsági szervezet legfőbb politikai feladatának tekinti az iskola oktató-nevelő munkájának hatékonyabbá tételét. A felnőtt pedagógiai irányítás és az ifjúsági szervezet tevékenységének így felfogott összhangja biztosítja a tanulók önállóságának fokozódását, és ép­pen ezen önállóság válik a pedagógusok munkájának legjelentősebb segítő erejévé. A pedagógusok, valamint az ifjúsági szervezet fele­lőssége az oktató-nevelő munka, illetve a tanulók éle­tének egyes területein külön-külön egymástól függet­lenül is jelentkezik, általában azonban a pedagógu­sok és az ifjúsági szervezet közös együttes felelősségé­nek kell érvényesülnie. (A közös felelősség nem csök­kentheti a pedagógus végső felelősségét a pedagógiai folyamat vezetéséért, akinek egyik fő feladata éppen az ifjúsági szervezet felelősségének növelése, a ta­nulóközösség önállóvá nevelése.) A felelősség ilyen értelmű felfogása — a közösségi nevelés ügyét szolgálva —, többek között a következő gyakorlati feladatokat rója a pedagógusokra: Az iskola igazgatója pedagógiai irányító munkájá­val biztosítsa, hogy az ifjúsági szervezet­­ az iskola rendtartásával, illetve nevelési feladataival összhang­ban alakítsa ki tevékenységét. Biztosítsa az ifjúsági szervezet működéséhez szükséges feltételeket, teremt­sen rendszeres alkalmakat arra, hogy a nevelőtestü­let megismerkedjék az ifjúsági szervezet segítő mun­kájával és sor kerüljön a pedagógusok ifjúsági szer­vezetet segítő munkájának értékelésére is. Az igaz­gató feladata, hogy kialakítsa és fejlessze az iskolai szintű közösségi tevékenység tartalmát, körét. Arra törekedjék, hogy az iskolai szintű közösségi megnyil­vánulások (összevont taggyűlés, illetve csapatgyűlés, iskolagyűlés stb.) összefogják az iskolában működő valamennyi közösség tevékenységét, hogy az iskolai KISZ-vezetőség, (csapatvezetőség, őrsvezetők tanácsa) hatékonyan szervezze az egész iskolára kiterjedő kö­zösségi életet. Segítse a KISZ (úttörő) vezetőszervek megszilárdítását, erősítse öntevékenységüket, felelős­ségérzetük kibontakozását. Tartsa és tartassa tisztelet­ben a vezetőszerveknek a KISZ szervezeti elvein ala­puló működését, e szervek határozatait. Ha nem ért egyet a KISZ (úttörő) iskolai szervek valamely, a Rendtartásba nem ütköző határozatával, az iskolai pártszervezethez, vagy a felsőbb KISZ vezetőszervhez fordulhat. Elsősorban az osztályfőnökök feladata, hogy a KISZ alapszervezetek munkájának sokoldalú támogatásá­val segítsék elő a közösségi élet osztály-szinten tör­ténő fejlődését. Az osztály nevelési tervéből kiindulva jelöljék meg, hogy miben várnak segítséget az alap­szervezettől (rajtól), figyelembe véve az iskola és a fel­sőbb vezetőszervek határozatait, irányelveit. Az így kialakult közösségi program megvalósítását tanácsaik­kal és személyes részvételükkel mozdítsák elő. (Próba­csoport foglalkozások, taggyűlések, összejövetelek, kirándulások stb. patronálása.) Segítsék az alapszervi vezetőség (rajvezetőség) munkájának megszilárdulá­sát, erősítsék öntevékenységüket, aktivitásukat. Mun­kájuk közben vegyék figyelembe a tanulók vélemé­nyét, javaslatait, az ifjúsági szervezet vezetőségének határozatait. Töltsenek be fontos szerepet az egységes nevelői ráhatás biztosításában. Irányítsák az osztály­ban tanító szaktanárok ifjúsági szervezetet segítő munkáját, hangolják össze az ifjúsági szervezet tevé­kenységével az iskola, valamint más nevelési ténye­zők munkáját. Időnként tájékoztassák őket az ifjú­sági szervezet tevékenységéről. A szaktanárok is ismerkedjenek meg az ifjúsági szervezet tevékenységét meghatározó legfontosabb dokumentumokkal, és óráikon hasznosítsák azokat. Ugyanakkor nyújtsanak közvetlen segítséget szak­tárgyuknak megfelelően az ifjúsági szervezet prog­ramjának végrehajtásához is. (Próbafoglalkozások, különféle bizottságok segítése, szakági tevékenység, szakkörök, sportkör, művészi csoportok, klub­élet stb. szakmai, pedagógiai irányítása.) Az ezekért fe­lelős szaktanárok — az eredményes tartalmi munka irányítása mellett — gondoskodjanak arról is, hogy az ifjúsági szervezet fent felsorolt munkaformáiban is kibontakozzék a fiatalok öntevékenysége, aktivi­tása. 2. Az ifjúsági szervezet feladata és szerepe a közös­ségi nevelésben. Az ifjúsági szervezet feladata, hogy szervezze a tanulóifjúság közösségi életét, tevékenységét és az iskola nevelési feladatát „az ifjúság nyelvére lefor­dítva” maga állítson követelményeket és szervezzen megfelelő tevékenységi formákat, fokozatosan ala­kítsa a tanulói közvéleményt. Az ifjúsági szervezet tehát részt vállal az iskolai feladatok megoldásából (a tanítás során is), támogat­va a pedagógusokat, majd kezdeményezően fellépve. Az ifjúsági szervezet tevékenysége így egy oldalról közvetlenül segíti az iskola oktató-nevelő munkáját, (pl. a tanórákra való felkészülés és az azokon való aktív részvétel előmozdítása, a gyakorlati foglalkozás segítése, az önkiszolgálás megszervezése, az ifjúságot érintő erkölcsi problémákkal való foglalkozás, az is­kola házirendjének megtartása stb.), más oldalsóit ezekkel összefüggésben közvetve segíti az iskolát (pl. a politikai érdeklődés fenntartása, politikai oktatás és akciók, a fiatalok szabadidejének megszervezése, kulturális- és sporttevékenység, a szakirányú érdek­lődés kielégítése, szórakozás stb. (Iskoláinkban a ta­nulók döntő többsége — sok helyen egésze —, úttörő vagy KISZ-tag; tehát az iskola (osztályok) tanulói közössége egyben, mint az ifjúsági szervezet (alap­szervezetek, rajok) jelentkezik. Ennek megfelelően a tanulók — a feladatok jellege szerint — kettős függő­ségben élnek: egyrészről függnek az iskolától, annak

Next