Köznevelés, 1967 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1967-01-13 / 1. szám

és korszerű tud lenni. Addig vagyunk igazán nevelők, amíg érdeklődésben, egyre gyarapodó tudásban, kor­szerű műveltségben a növendékek előtt járunk. Ma, amikor egy műveltségében emelkedő ifjúság és nem­zet áll körülöttünk, az elszürkülés végzetessé válhat. A sémába, szólamba, frázisba csontosodott marxiz­must kétellyel, benső idegenkedéssel fogadja ifjúsá­gunk, de a gazdag, korszerű műveltség anyagába ik­tatott világnézeti állásfoglalásra fogékonyan felfigyel­nek diákjaink. N­evelésünk hatékonysága attól is függ, meny­nyire látszik rajtunk, hogy a munkahely, te­hát az iskola parancsát, kötelezettségét na­gyon komolyan vesszük. Harcolnunk kell annak a ta­nártípusnak a sokasodásáért, amelyik arra törekszik, hogy szellemi értékeit, energiáját az iskolában ossza, szórja szét. Az legyen a követendő tanáreszmény, ame­lyik elsősorban „csak” tanár akar lenni, aki azért ok­vas és tanul, hogy minél többet adhasson tanítványai­nak; arra törekszik, hogy szívét és esszét, egész énjét vigye az osztályba, iskolába; az a vágya, hogy a szó nemes értelmében tanítványai legyenek, akik vonzá­sába kerülnek, az általa sugallt eszmék rajongóivá válnak. Akinek az éltető eleme az iskola, s nyugta­lanságának okozója, hogy vajon eleget adott-e, miatta nem kallódik-e el valamelyik tehetség, segített-e azo­kon eleget, akik a kedvezőtlen körülmények nehézsé­geivel még most is birkóznak. Aki igényességével, kö­vetkezetességével, emberséges fegyelmező erejével akar magának tanítványai körében megbecsülést szer­vezni, és attól irtózik a legjobban, hogy engedékeny­ puhasága, hibák felett szemet húnyó restsége, kényel­l­me szerezze meg neki az olcsó népszerűség múlékony, dicsőségét. Azokra a tanárokra figyeljünk, akik valójá­ban élik a tanári munkát, érzik az iskola parancsát, kötelezettségét, s nem „órára pillantgató hivatalnok­­okként” sietnek be az iskolába és loholnak el onnan. A nevelés hatékonysága megköveteli, hogy a dicséretet és elismerést a következetes, szí­vós, „hétköznapi” oktató-nevelő munkának adjuk. Iskoláinkban egyidőben a szembeötlőre, a lát­ványos külsőségekre helyeztük a hangsúlyt. Az iskola épületébe lépő idegent már a kapualjban hangzatos hirdetések, faliújságok fogadták, hivalkodóan mutat­ván,­­hogy az iskolában tartalmas mozgalmi, kulturá­lis élet zajlik. A folyosókon még a virágtartók is pi­ros színben ékeskedtek, hirdetvén, hogy itt interna­cionalizmusra nevelnek. Persze, nem az iskola eszté­tikus külseje ellen beszélünk; nem a szépséget, ha­nem a látszat ürességét, a külsőség lényegét, tartal­mat pótló jellegét kell száműznünk maradéktalanul iskoláinkból. Több figyelmet és nagyobb jelentőséget kell tulajdonítanunk a naponként megújuló „egysze­rű” munkának, amelybe csendesen, de szívósan beszü­­­remlik egy-egy tanári törekvés minden értéke, amely atmoszférát teremt és idővel kialakítja az iskola belső karakterét, szellemi stílusát, magatartást formáló ere­jét. A behúzott zsalugáterek min­den hangot fölerősítve továbbítot­tak. — Olyanok, mint a lehallgató­készülékek — gondolta Kutasi, aki a szobában feküdt a díványon, egyenesen, elől összekulcsolt kéz­zel, s a homályból figyelt a kül­világ zajaira. — A japánok hasz­nálták először vagy az olaszok? Mindegy. Nem sokat ért. Csibék szaladtak el csipogva az ablak alatt, fáradt kukorékolás hallatszott, majd egy pillanatig csend lett. Azután gyors kattogás töltötte be a szobát. Kutasi elmo­solyodott. — A harkály. Úgy dol­gozik, mint a gépfegyver. Tisztán kivehette a száraz ág zörgését, és érezte az egész szőlő­hegyet átható zsongást, amely a legforróbb délutánokon sem szűnt meg. Ilyenkor, ebéd után, amikor a bogarak a földbe bújtak a nap elől, ilyenkor szokott lefeküdni, de nem aludt el rögtön, hanem fi­gyelt, fülelt. Néhány éve még minden repülőgépzúgásra össze­rezzent, hátha jelent valamit, de újabban inkább kedveli a gerlé­ket meg a csendet. A menye nyitott be, az össze­hajtott asztalterítőt tette a fiókos szekrénybe. — Látod — szólalt meg a díványon­ Kutasi —, min­dent elvehetnek tőlem, de a csen­det nem. A fiatalasszony arcán a mosoga­tás heve fénylett. Kedvetlenül tá­maszkodott az ajtónak, százszor hallotta már ugyanezt. Türelmet­len mozdulattal simította hátra a haját. Látszott, hogy hóna alatt átizzadt a pongyola. — Tudom, apósnak a csend az élete, de mi bizony szívesebben laknánk a vá­rosban. — Nem akart veszeked­ni, ezért válaszolt csak a maga szintén százszor elmondott szavai­val. — Micsoda hőség! — sóhaj­totta, és kiment. Kutasi dühösen motyogott, hogy nem érti, pedig már megtanulhat­ta volna, hogy ezt nem lehet el­venni. Az is eszébe jutott, hány­szor elmondta: a csend az életem, s a menye már végig sem hallgat­ja, hanem belevág a maga mondó­­kájával, hogy a városban így meg úgy, olyanok egymás mellett, m­int két nyomtató ló, mindegyi­kük csak megy a maga körében Ezért kénytelen idegeneknek kitá- SÁVOR OTTÓ: 2

Next