Köznevelés, 1970 (26. évfolyam, 1-24. szám)

1970-01-09 / 1. szám

ky kezdtük... Kedves Olvasóink! Hazánk felszabadulá­sának 25. évfordulója alkalmából színes össze­állítást szeretnénk kö­zölni lapunkban olyan emlékezésekből, ame­lyek a felszabadult or­szág tanyai, falusi és városi iskoláinak első napjait idézik fel. Kér­jük, írják meg a háború­k utáni iskolakezdéssel kapcsolatos legemléke­zetesebb élményüket, akár­ pedagógusként, akár még diákként vol­tak tanúi az akkori időknek. A legsikerültebb írá­sokat — a szokásos ho­noráriumon felül — kü­lön díjazásban is része­sítjük. Az emlékezés terje­delme nem lehet na­gyobb 25 gépelt sornál. Beküldési határideje: 1970. február 15. A KÖZNEVELÉS SZERKESZTŐSÉGE Vietnami oktatásügyi kormánydelegáció 1969. november 7-től december 17-ig a Viet­nami Oktatásügyi Mi­nisztérium miniszter­­helyettesének, Vo Thu­­an Nho-nak a vezetésé­vel négy tagú delegáció tartózkodott hazánkban. A delegáció tagjai a közoktatás helyzetét, az oktatásügyi reform eredményeit, az ifjúsági szervezetek munkáját, a magyar tanító,­ ta­nár- és óvónőképzést tanulmányozták. A fő­városban, Hajdú-Bihar és Békés megyékben is­kolákat, oktatási in­tézményeket látogattak, részt vettek az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskola névadási ün­nepségén. Sorok a Művelődésügyi Közlönyből December 1. szám: 1. A művelődésügyi miniszter utasítása a nevelőintézetek rend­tartásának életbelépte­téséről. 2. MM utasítás a gyermekgondozási se­gélyben részesülő anyák gyermekeinek óvodai felvételéről. December 17. szám: MM utasítás az Új Magyar Levéltár mű­ködéséről. Műsorfüzet és körlevél A Művelődésügyi Mi­nisztérium Közoktatási Főosztálya körlevélben hívta fel a művelődés­­ügyi osztályok figyelmét a Tankönyvkiadó leg­újabb kiadványára. Ün­nepi műsorfüzet hazánk felszabadulásának 25., Lenin születésének 100. évfordulójára. A Tan­­könyvkiadó december folyamán valamennyi érdekelt intézményhez eljuttatta a műsorfüzet­e­tet. Az iskoláknak kül­dött műsorfüzeteket ké­zikönyvként kell ke­zelni. Pest megyei emlékműsor A Pest megyei Ta­nács VB Művelődésügyi Osztálya, a Pedagógu­sok Szakszervezete és a Tudományos Ismeret­­terjesztő Társulat 1969. december 21-én Fel­­szabadulási emlékmű­sort rendezett a megye magyar szakos tanárai­nak. Bevezető előadást tartott Czine Mihály , irodalomtörténész. A műsorban felléptek ne­ves művészek is. Aláírták a szovjet—magyar kulturális munkatervet Ilku Pál művelődés­­ügyi miniszter vezeté­sével 1969. december 8—11 között kulturális delegáció vett részt a Magyar—Szovjet Kor­mányközi Kulturális Együttműködési Bizott­ság VI. ülésén, Moszk­vában. Aláírták az 1970—71. évi kulturális munkatervet. A mun­katerv lehetővé teszi — többek között — a két ország oktatási intéz­ményeinek közvetlen kapcsolatát, a Magyar­­országon folyó orosz nyelvoktatás színvona­lának emelését, a Szov­jetunióban magyar nyel­vet tanító tanárok to­vábbképzését, a magyar szakos szovjet egye­temi hallgatók hazai képzését, a további as­piránsképzést, a magyar tudományos kutatók szovjetunióbeli tanul­mányútjait. A kulturá­lis munkaterv továbbra is biztosítja a Szovjet­unióban tanuló egye­temi hallgatóinknak tel­jes képzését, valamint a hazai egyetemi és főis­kolai hallgatók egy ré­szének a Szovjetunió­beli termelési gyakorla­tot. (A munkaterv köz­oktatási vonatkozású pontjaira visszatérünk.) Vita a Szakszervezetben Péter Ernőnek, a Peda­gógusok Szakszervezete főtitkárának bevezető referátumával kezdő­dött az a vita, amelyet szakszervezetünk köz­pontjában rendeztek de­cember 11-én, a fizikai dolgozók gyermekeinek segítéséről. A megbeszé­lésen többek között megjelent dr. Óvári Miklós, az MSZMP KB Tudományos és Kultu­rális Osztályának veze­tője; dr. Kurucz Imre, az MSZMP KB osztály­vezetőhelyettese; Viriz­lai Gyula, a SZOT tit­kára; Ortutay Zsuzsa, a Nőtanács titkára. A ruter­álum három fő té­mát elemzett: a szárma­zási kategorizálás meg­szüntetésével kapcsola­tos elvi kérdéseket; a VIII. Kongresszus óta eltelt hétéves időszak értékelését (felhasználva a nemzetközi tapaszta­latokat is); végül a tennivalókról szólt, el­sősorban arról, össze kell fogni az erőket annak érdekében, hogy minél hathatósabb se­gítséget nyújtsanak a fizikai dolgozók tehet­séges gyerekeinek. A vita során 19 hoz­zászólás hangzott el. Péter Ernő összefoglaló­jában hangsúlyozta: A vita színvonalas volt és egymásnak ellentmondó nézetek is elhangzottak. Nemzeti érdek, hogy minden tehetséget fel­ismerjünk és iskoláztas­sunk. A fizikai dolgozók gyermekeinek aránya a gimnáziumokban és a felsőfokú intézmények­ben nem kétségbeejtően rossz, de százalékará­nyuk csökkenő tenden­ciája­­ aggodalomra ad okot. Mielőbb szükséges rögzíteni a konkrét ten­nivalókat. Fel kell ka­rolni minden hasznos kezdeményezést. Min­denekelőtt az általános iskolai oktatás színvona­lát szükséges tovább emelni, az eddiginél több bentlakásos intéz­ményt kell építeni. Sú­lyos gond a képesítés­nélküliek ügye; belát­ható időn belül el kell érni, hogy a pedagógus diploma nélkül ne ta­nítsanak az iskolában. Nagyon fontos: javítsuk a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, hogy több megbecsülés­ben legyen részük, mind anyagi, mind pedig er­kölcsi szempontból. További erőfeszítése­ket kell tenni azért, hogy a VIII. p­ártkong­­resszusnak a származási kategorizálás megszün­tetésével és a fizikai dol­gozók gyermekeinek fo­kozottabb segítésével kapcsolatos határozatait következetesen megvaló­sítsuk.

Next