Köznevelés, 1976 (32. évfolyam, 1-45. szám)

1976-01-02 / 1. szám

gyolcsba! Ha nincs kéznél gyolcs, kössétek a zászlóm­ba! Holnaptól minden rajta­tok múlik. Csorba Győző Tíz­parancsolat Azzal szeretném kezdeni, hogy ne csupán várják és kérjék az útravalót, hanem egyszerűen vegyék el. S per­sze nemcsak a közvetlen elő­ző nemzedéktől, hanem va­lamennyi eddigitől. Módjuk van rá: dokumentumok tö­mege áll rendelkezésükre. Csak változatlan alapigaz­ságokról lehet ugyanis szó. Minden nemzedék ezeken be­lül saját erkölcsi normarend­szert alkot. Másképp nem tud élni. Ha én most leírok néhány gondolatot vagy tanácsot, ezek nem az én különleges felismeréseim. Régtől fogva igazolt tapasztalatok nyilat­koznak meg bennük, s hogy én éppen ezeket szedem elő, talán csak azért történik, mert a magam életében és gondolkodásában a legfonto­sabbnak, a leginkább alapve­tőnek körülbelül ezeket érez­tem. Nos tehát az én rögtönzött „tízparancsolatom”: 1. „Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes.” (József Attila) 2. Bármit csinálnak, gon­dolják meg a következmé­nyeit: kinek használnak, ki­nek ártanak vele. Általában egyetlen pillanatra se felejt­sék el, hogy közösségben él­nek. 3. Ne csak nézzenek, hanem igyekezzenek látni is. 4. Legyen véleményük, s ehhez mindaddig ragaszkod­janak, amíg az ellenkezőjé­ről meg nem győződtek. 5. Örüljenek a fiatalságnak, de ne tekintsék privilégium­nak. Jusson eszükbe, hogy egyszer majd le kell mon­­daniok róla. 6. Tanuljanak minél töb­bet: a tudás az egyetlen ér­ték, ami el nem vehető az embertől. 7. Építsék ki értékrendjü­ket, s abban semmiképpen sem a karrier, a pénz s a hatalom foglalja el a legma­gasabb helyeket. 8. Tiszteljék a csöndet ki­felé és befelé egyaránt. 9. Szeressék a költészetet (elsőnek mondom személyes érdekeltségből) s a művészet valamennyi ágát. Ne ezek kedvéért, hanem a maguk érdekében. 10. Lehetőleg minél keve­sebbet siránkozzanak. Ne fél­jenek a nehézségektől, s ne várják, hogy mindenki a tá­mogatásukra sorakozzék fel. Fodor András Üdvtan helyett Ahhoz, hogy különbek le­gyünk, hogy bármiféle esz­ményt megvalósíthassunk, mindenekelőtt a különbségre, a minőségre való érzéket kell magunkban megtalálni, fej­leszteni. E tekintetben a mai húszévesek kedvezőtlenebb helyzetben vannak, mint az én háborúban és a következő évek vészes hőingadozásai­ban nőtt generációm. Sokat beszélünk az akkori idők nél­külözéseiről, kényszerű tilal­mairól, gyötrelmesen szűk ho­rizontjáról, de kétségtelen, hogy a nagy nyomás sokkal inkább ösztönzött a védeke­zésre, a sorompókkal zárt utak csakazértis kinyitására, az önálló tájékozódásra. Abban a ma már szürké­nek látszó korszakban nem voltak határokon átszáguldó, uniformizáló magatartásfor­mák, szinte a séma terrorjá­val érvényesülő divatok — így természetszerűen megnőtt az egyén felelőssége, morális leleménye, hogy tervezze, for­málja, kiteljesítse magát. Te­hát éppen, mert kevesebb volt a külső szabvány, több volt az eredetiség, több az ígéretes, eltéveszthetetlen szín, mint a mostani kavargó tarkaság látszat­gazdagságá­ban. Tudom, ostobaság volna azért kívánni rosszabb körül­ményeket, hogy a lélek na­gyobb erőfeszítésre kénysze­rüljön. De a különbözés, az értékkeresés, a karakterré vá­lás egyéni igényét minden úton-módon őrizni kell. Igazi barátságot, szerelmet, semmi­féle termékeny közösséget sem tudok elképzelni egyfor­mára nyírt érzelmű, önállót­­lan ízlésű, fűszertelen gondol­kodású emberek közt. Amikor író—olvasó találko­zókon szinte minden iskolá­ban megkérdezik: „És mi a véleménye a mai fiatalok­ról?” — a baljós szimptóma mindig a saját erejű öntudat hiányát jelzi, a másoktól füg­gés adottságába való tehetet­len beletörődést árulja el. A fiatalság izgatott magakere­sése, eszmélő kíváncsisága helyett így valójában a meg­testesült szokással, a mani­pulált sémával találkozunk. Nem hiszem, hogy író, al­kotó, művével egylényegű magatartásán túl, más, ennél hatékonyabb módon is szol­gáltathatna eszméket az utá­na jövőknek. Általános üdv­tan helyett ezért inkább csak saját tanulságaimról, a mód­szerről szólhatok még. Ha utóbbi években írt ver­seimet nézem, szembetűnő jellemzőjük az idővel való viaskodás. Tény, hogy rég benne vagyok már „az ifjú­kor nyarában”, s hogy mind több veszteséget, fizikai és lelki halált kell leltároznom. Az elmúlással való közvet­lenebb szembesülésre mégse ez késztet csupán. Sokkal in­kább annak belátása, hogy­ ha vállalt eszményeim szerint értelmesen és érdemesen aka­rok élni, állandóan eviden­ciában kell tartanom emléke­zetem egész állományát, él­ményeim valamennyi jó és rossz rétegét, választásaim, ütközéseim minden drámáját Morálisan csak így rendel­­kezhetem magammal, sőt, kü­lönös módon csak a megélt idő aktivizálása biztosíthatja nem csupán a visszafelé való következetességet, de jövőbe ható tájékozódásom, térbeli szabadságom belső lehetősé­gét is. Igaz, hogy aki e sorokat ír­ja kétszer annyi évet élt, mint a mai főiskolások, de az ilyen útravalóhoz, úgy hiszem, érvényes a használati utasí­tás : minél korábban élünk vele, annál tovább tart, an­nál többet ér­­zösségi koreszme gyakran hagyja árnyékban, ami csak hagyomány, össze kell békí­­teni a nemzetit a nemzetkö­zivel, s abban akkor benne lesz a tisztességes múlt meg­becsülése és annak az eszmé­nek az igazsága, amely jobb és boldogabb jövőt ígér. Századunk is az ellentmon­dások kora. Láttunk nemzeti jelszavakkal háborúba sodort országokat összeomlani, s lát­tunk népeket, amelyek nem­zetközi indítással vívták meg a maguk győzelmes nemzeti háborúit. Pár évtizeddel ezelőtt di­vatos szólam volt, hogy a magyar nép kis nép, de nagy nemzet. Ideje, hogy leszok­junk arányokban gondolkoz­ni. Ugyanakkor küzdenünk kell képességeink teljes kiélé­si lehetőségeiért. És minden erőnkkel közelebb hozni, amit a szocializmus ígér. Ki-ki a maga tevékenységi körén be­lül. Az önpusztító reményte­lenség ragálya helyett folyto­nosan ébren kell tartani ma­gunkban és másokban a re­ményt, amelyre minden jo­gunk megvan, történelmi múltunk nem egy fényes epi­zódja folytán is. A magyarokat friss, erőtel­jes, fiatal népek veszik körül. Tartsunk velük lépést min­denben, nemcsak a béke és jószomszédság kedvéért, a belőlük áradó életkedv ha­tásáért is. Ha van program, amit egyén és közösség egy­formán magáévá tehet, hát ez az. Az élet teljessége csak az életöröm alapjain épülhet fel. Ezt kell iskolában és is­kolán túl minden magyarban felfokozni. Tanítói pályán en­nél szebb feladatot elképzel­ni se tudok. 4 Herceg János Az élet teljességéért Ha itt, Jugoszláviában kér­dezik tőlem a fiatalok, mit ajánlok útravalónak az előt­tük álló élet remélhetőleg hosszú idejére, hát azt mon­dom: barátkozzanak meg a haladás és maradás ellent­mondásával. Nemzeti és nem­zetközi együtthatónak ez az állandó tanulsága éppen a mi korunkban követel fokozott figyelmet, mivel a haza és nagyvilág viszonyában — legalább kis népeknél — mind a kettő rendkívül fon­tos. De talán nemcsak kisebb­ségi használatra való ez a paradoxon, ahol a fennmara­dás küzdelméhez tartozik. Hazájuk határai között élő népek is szüntelenül érzik a nagyvilági vonzást, s a Ke­ Illés Endre Kulcs­kérdések Ki vette észre? Megszapo­rodtak a kulcsaink. A kulcs ma láz és divat. Az emberek ma nemcsak elzárnak mindent, még ide­gesebben nyitogatni is akar­nak. Nyitogatni mások fiók­jait, megnyitni egymást. Ide­gesen, megrezzenve nézünk bele minden új arcba — ki vagy? Mindent tudni aka­runk egymásról, minél gyor­sabban, minél egyszerűbben és brutálisabban. Nem bízunk többé a szemünkben, az íz­lésünkben, a mértékeinkben, az időben — nem mozdula­tokból, szavakból, tettekből, megfigyelésekből és adatok­

Next