Köznevelés, 1980 (36. évfolyam, 1-43. szám)

1980-01-04 / 1. szám

A néprajz ma és holnap Beszélgetés dr. Bodrogi Tiborral, az MTA Néprajzi Kutató Csoport igazgatójával a néprajztudomány időszerű kérdéseiről * a magyarországi kutatásokról * az összehasonlító néprajz hazai műveléséről a népi műveltség „felszívódásáról” * a néprajz és az iskola kapcsolatáról Bodrogi Tibor neve után ez áll a szaklexikonban: etnog­ráfus, azaz néprajztudós. Az egyetemen 1950-ben szerzett néprajzi-ősrégészeti diplomát, utána a budapesti Néprajzi Múzeumban helyezkedett el. 1968-ig dolgozott itt különbö­ző beosztásokban. Az akadémiai kutató­csoport második mun­kahelye, 1978 — Ortutay Gyula halála — óta az intézet igaz­gatója. Tudományos érdeklő­dését kezdettől fogva az etno­lógia, az összehasonlító, egye­temes néprajz tölti ki. Főbb művei közül — Óceánia mű­vészete; Mesterségek születé­se; Társadalmak születése; Afrika művészete; Indonézia művészete — többet európai országokban és Amerikában is kiadtak.­­ Napjainkban a néprajz átalakulóban van: a társa­dalomban bekövetkezett nagy horderejű változások hatására szinte szemünk előtt válik leíró tudomány­ból történettudománnyá. Eb­ben a helyzetben mi a nép­rajztudomány feladata? — Sokat foglalkoztatja mos­tanában ez a kérdés a szak­embereket és a népi kultúra, népi életmód iránt érdeklődő „nagyközönséget” egyaránt itt­hon is, más országokban is. Több külföldi tanulmányban éppenséggel már a néprajz válságról olvashatunk a tu­dományág átalakulása kap­csán. Úgy vélem, elhamarko­dott dolog válságról beszélni, bár az kétségtelen, hogy azok a társadalmak és társadalmi osztályok, rétegek, amelyek hagyományos kultúrájának vizsgálatára a néprajz szako­sodott, századunkban terüle­tenként változó, de szinte mindenütt érzékelhető módon — nemcsak Magyarországon — átalkulóban vannak. Régi jellegzetességeiket egyre in­kább elveszítik, és hasonulnak a „magasabb” európai, ameri­kai vagy ázsiai típusú civili­zációkhoz, illetőleg a városi életformához. A néprajzosok mégsem, maradnak kenyér nél­kül, mert a világon számos olyan társadalom létezik, amely még viszonylagos elszi­geteltségben él, és így hagyo­mányos kultúrája ma is jól ta­nulmányozható, illetve tudjuk azt is, hogy az anyagi kultúra rohamos átalakulását csak las­san követi nyomon a szellemi élet átformálódása. Így, külö­nösen a folklór területén a szaktudomány hagyományos szempontjai szerint dolgozó kutatóknak még hosszú ideig lesz tennivalójuk. (Egyetemes néprajzban pedig éppenséggel fellendüléssel is számolha­tunk: az utóbbi két évtizedben mind több „bennszülött” et- '­nográfus-folklorista kezd fog­lalkozni saját népének kultú­rájával, ami a pontosabb is­meretek mellett lokális, nem­zeti etnográfiák kialakulását hozza magával.)­­ Érvényes mindez a ma­gyar etnikum tanulmányo­zásra is? — Természetesen. Bár­mennyire előrehaladt ugyanis falvaink urbanizálódása, az utóbbi évek kutatásai, gyűj­tései azt mutatják, hogy az idősebb generáció sokfelé még erőteljesen őrzi a hagyomá­nyokat — elegendő itt Erdélyi Zsuzsa folklórkutató munkás­ságára vagy az itthoninál ar­­chaikusabb állapotokat feltá­ró erdélyi néprajzos kollégák írásaira utalnunk —, így hát ezek megismerésében, meg­őrzésében is bőven van ten­nivalónk. A néprajz feladata azonban nem csupán az iparosodástól érintetlen társadalmak hagyo­mányos életének vizsgálata. Hasonlóan fontosnak tartom az átalakulási folyamatnak a megismerését is, amelynek során Európában és Magyar­­országon a paraszti, Európán kívül pedig a törzsi társadal­mak betagolódnak korunk modern társadalmába, és kul­túrájuk fokozatosan egysége­sülő vonásokat mutat. E vizs­gálatok fontos eredményekkel járhatnak a történeti fejlődés azonos­ eltérő szabályszerűsé­geinek a feltárásában, külö­nösen akkor, ha mindezt pél­dául a szocialista és a kapita­lista fejlődés egybevetésével végezzük el. Változatlanul érvényes fel­adatnak tartjuk az etnicitás vizsgálatát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy az anyagi kultúra egységesülésének el­lenére az etnikai tudatnak, az etnikumnak mindenekelőtt a szellemi kultúrában meg­mutatkozó jellemző jegyei változatlanul megvannak, és kifejezésre jutnak a köznapi kultúrában is. Ameddig ön­álló kultúrával rendelkező né­pek, etnikumok lesznek a vi­lágban, a megkülönböztető (tegyük hozzá ugyanakkor: összekötő) jegyek megállapí­tása a néprajztudomány per­manens feladatának számít. Mindezek az aktuális s minden bizonnyal még sokáig megmaradó tennivalók nem zárják ki, hogy a néprajz ne forduljon az eddiginél erőtel­jesebb mértékben a népi kul­túra történetének feltárása fe­lé. Ne feledjük, hogy eddig is olyan társadalomtudomány volt, amely tárgyával legin­kább csak történeti módon foglalkozhatott, hiszen azt csak változásában szemlél­hette. A jövőben a szakterü­let már említett csökkenése miatt ez a tendencia kétségte­lenül erősödik, és — egyelőre még meg nem állapítható időben — a néprajz lényegé­ben a történettudomány ré­szévé fog válni. • Hogyan járul hozzá a néprajz a társadalom tuda­tának formálásához? — Ugyanúgy, mint a többi társadalomtudomány — a va­lóság pontos feltárásával és megismertetésével. Bár ez maga sem könnyű munka, mert a részletkutatások gon­dos egyeztetését, megfelelő kiértékelését igényli, mégis sokkal nehezebb a közgondol­kodás megrögzött sablonjai­nak, előítéleteinek a megvál­toztatása. A feladat fontossá­gára bőven idézhetnénk egye­temes, európai vagy magyar példákat. Az utóbbi negyed­században egyetemes népraj­zi kutatóinknak — remélem, nem tévedek — sikerült a fej­lődő országok korábban ala­csonyabb rendűnek tartott kultúráiról valósághű képet nyújtaniuk a közvélemény számára. Most meg legfeljebb amiatt lehetünk elégedetle­nek, hogy a korábbi elmarasz­taló vélemények olykor az el­lenkezőjükre fordulnak, s a kulturális relativizmus — egyébként sokban helytálló — ideológiája jegyében e kultú­rákat a valóságosnál maga­sabb szintűnek tartják, vagy­is romantikus túlzásokba csapnak át. Ami hazánkat illeti, tudo­mányunk a magyar kultúra eurázsiai­ szomszéd népi erői­nek, a kölcsönös hatásoknak, összefüggéseknek a felmérésé­vel, teljesítményeink és más népek teljesítményeinek a megismertetésével hozzájárul a nacionalista túlzások leküz­déséhez, megmutatva, menyn­­nyire komplex folyamatok eredményeként alakult ki az, amit adott időszakokban — a hatások, különféle eredetek egybeolvadásaként — valóban „magyarnak” nevezhetünk. (Csak mellékesen: nem új fel­adata ez a magyar néprajztu­dománynak : a szakemberek az ilyenfajta vitákban évtize­dekkel ezelőtt is józan, tár­gyilagos álláspont kialakításá­ra törekedtek.) 3

Next