Köznevelés, 1989 (45. évfolyam, 1-44. szám)

1989-01-06 / 1. szám

útján szerezzük be. Ezek ellen­értékeként termékeink jelentős hányadát külföldön adjuk el (export). Mindezt a korszerű termelés is így követeli meg. Egy-egy terméket napjainkban csak akkor lehet igazán gazda­ságosan előállítani, ha nagy so­rozatban termeljük­­ sokkal többet, mint amennyire itthon szükség lenne s a fölöslegre külföldön keresünk vevőt. Ezért gazdasági életünk nélkü­lözhetetlen feltétele a széles kö­rű kereskedelem.” E szövegből kiindulva nyom­ban hozzáfoghatunk az aktuá­lis kérdések megvitatásához. „Mit tudunk külföldön elad­ni?” - tehetjük fel a kérdést. Nyilván azt, amire kereslet van, és ami versenyképes. Ebből vi­szont könnyen levezethető, mi­ért van szükség az iparban a szerkezetváltásra és korszerűbb termékek gyártására. Tovább is mehetünk az elemzésben. A szövegből ugyanis az a (té­ves) következtetés is levonható, hogy az országnak csak a nagy­­vállalatokból lehet haszna. Tisztázni kell tehát, hogy a bel­ső lakossági szükségletek sem hanyagolhatók el, és azok nagy hányadát könnyebben elégítik ki a közép- és a kis-, mint a nagyüzemek. Emellett a nagy­üzemek számára szükséges al­katrészek közül is sokat a ki­sebb üzemekben lehet gazdasá­gosabban előállítani. Mindeb­ből következően: nagy-, közép- és kisüzemekre egyaránt szük­ség van. Kisebb változtatások a tankönyvben A „Tulajdonviszonyok ha­zánkban” alegységet tárgyalva helyes, ha a feldolgozást meg­előzően kisebb változtatásokat hajtatunk végre a tanulókkal a tankönyvben. Az SZÁ = szo­cialista állami tulajdon; SZ = szocialista szövetkezeti tulaj­don; T = tőkés magántulajdon; TÁ = állami tulajdon a tőkés ál­lamokban helyett M betűt (=magántulajdon) íratunk a könyvbe és felvesszük a V (­­ vegyes tulajdon) jelölést is, miközben tisztázzuk az egyes fogalmak tartalmát. Ezzel a korrekcióval a rajzos feladat most már jól megoldható, s a többi is, ha a táblázatban a „kisárutermelők magántulaj­dona” feliratot „magántulaj­­don”-ra változtatjuk, és kiegé­szítjük a „vegyes tulajdon” ro­vattal. A „Nemzeti jövedel­münk forrásai” című rész sem­milyen változtatást nem igé­nyel. Ami viszont „A szocialista termelés és a nemzeti jövede­­ lem” című alegységet illeti, fur­csa helyzetbe kerültünk. A könyv utolsó kiadásából ki­hagyták ugyanis a nemzeti jö­vedelem alakulását bemutató adatokat. A gyerekek egy része viszont a korábbi kiadással ren­delkezik. Ez a körülmény (bár nem csupán ez) feltétlenül indo­kolja, hogy bemutassuk: a nemzeti jövedelem fejlődési üteme az utóbbi években erő­sen lelassult, pangott és messze elmaradt a világátlagtól. (A nemzeti jövedelem 1970 és 1980 között 4,5 százalékkal, 1980 és 1985 között viszont csupán 1,4 százalékkal nőtt. Ha a „világát­lagot” 100-nak vesszük, a 80 és 85 közötti magyar eredmény 63,6 százalék.) Az adatok alapján a tan­könyvnek arra a kérdésére: „Milyen összefüggés van ha­zánk nemzeti jövedelmének alakulása, valamint a termelési és tulajdonviszonyok között?”, ma éppenséggel azt válaszol­hatjuk: bebizonyosodott, hogy a szocialista állami tulajdon döntő súlya és a népgazdasági tervek önmagukban nem sza­vatolják a gazdaságos termelést és ezzel a nemzeti jövedelem megfelelő növekedését. Az első tankönyvi leckéről az eddigiekben elmondottak csu­pán azt kívánták példázni, ho­gyan lehet (az idei tanévben ki­vételesen) a tankönyv anyagát „házilag korrigálni”, a szüksé­ges fogalmakat tisztázni és az aktuális kérdéseket is megtár­gyalni. Ehhez nyomban hozzá kell fűzni, hogy ez az anyagegy­ség ma különösen fontos és egyúttal igen sok változtatást tesz szükségessé. Jóval többet, mint sok más téma. Ugyanak­kor vannak olyan leckék is, amelyek az eddigi tapasztala­tok szerint elhagyhatók (ponto­sabban elég, ha az osztályfőnö­ki órákon beszélgetünk róluk). Kihagyható, kiegészíthető A következő összeállítás azt tartalmazza, mi az, ami az ál­lampolgári ismeretek tan­anyagból az idei tanévben kiha­gyásra, illetve fordítva - kiegé­szítésre javasolható. 1. Termelési és tulajdonviszo­nyok hazánkban Kiegészítés: a) A szerkezetátalakítás és a korszerű termékek a sikeres külkereskedelem feltételei. b) A tulajdonviszonyok a társasági törvény alapján. c) A nemzeti jövedelem pan­gásának okai. 2. A nemzeti jövedelem fel­­használása Kiegészítés: a) A nemzeti jövedelem „ki­egészítése” külföldi kölcsönök­kel. (Mikor érdemes kölcsönt felvenni? Eladósodásunk okai, veszélyei.) b) A második gazdaság és a láthatatlan jövedelmek. c) Az adók. (Kik és milyen adót fizetnek? Miért szed az ál­lam adót? Milyen veszélyei vannak a túlságosan magas adónak?) d) Az infláció és okai. 3. Munka az iparban Kiegészítés: a) A nagy-, a közép- és a kis­üzemek egészséges arányai. b) A nyereséges és vesztesé­ges üzemek. (Mitől lesz veszte­séges egy üzem?) c) A szervezetátalakítás, il­letve a veszteséges üzemek fel­számolásának anyagi és emberi problémái. Kihagyás: Egy ipari üzem szervezeti fel­építése. 4. Munka a mezőgazdaságban Kiegészítés: a) Az árak és a ráfordítási költségek aránya a mezőgazda­ságban. b) Munka a nem termelő ágaza­tokban. (Ezek súlyának növekedé­se. Az infrastruktúra szerepe.) Kihagyás: a) A mezőgazdasági termelő­­szövetkezet és szervezeti felépí­tése. b) Jövedelemelosztás a ter­melőszövetkezetek­ben. Más változtatás: Ahol működik, a helyi ter­melőszövetkezet életéről, ered­ményeiről és gondjairól indo­kolt szólni. 5. A munka szerepe életünkben Kiegészítés: a) A munkanélküliség okai, a munkanélküli-segély. b) A szakszervezetek mint érdekvédelmi szervezetek. c) A sztrájk és a sztrájkjog. 6. Gazdasági életünk időszerű kérdései Kiegészítés: a) A gazdaságirányítás fő tí­pusai: utasításos gazdaságirá­nyítás, piacgazdaság, szabályo­zott piac. b) Az állami támogatás és árnyoldalai. c) A „működő tőke” behoza­talának előnyei és korlátai. Kihagyás: A munkaerő-ellátottság. Más változtatás: A „Hazánk gazdasági élete” fejezet összefoglalását a fenti módosítások figyelembevételé­vel szükséges megtervezni. Te­hát nemcsak a fejlődésről, ha­nem a stagnálásról és az életszín­vonal süllyedéséről is szólni kell, s nemcsak a létbiztonságról, ha­nem a létbizonytalanságról is. 7. A közösségek szerepe éle­tünkben 8. A család Kihagyás: A családjogi törvény 9. A lakóhely 10. Társadalmunk szerkezete és a társadalmi szervezetek Kiegészítés: a) A különböző rétegek kö­zötti érdekkülönbségek. b) Az érdekképviselet és ér­dekegyeztetés formái (egyesülé­si és gyülekezési jog). 11. Társadalmi fejlődésünk néhány problémája Kiegészítés: a) Az életszínvonal csökkené­se, a magas halandóság. b) A jövedelmi, vagyoni kü­lönbségek és a szegénység. Más változtatás: A fejezet összefoglalása ebben az esetben is átalakításra szorul. Helyes, ha központjába az „ér­dek érdekképviselet érdek­­egyeztetés” kérdéskör kerül. 12. Hazánk a Magyar Nép­­köztársaság Kiegészítés: A demokratikus és diktatóri­kus államok közötti különbség. 13. Központi államhatalmi­népképviseleti szerveink Kihagyás: a) Államszervezetünk. b) Változások államszerveze­tünkben. c) A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa. 14. Államigazgatásunk köz­ponti szervei Kihagyás: a) A minisztériumok felsoro­lása. b) Országos hatáskörű szer­vek. 15. Államéletünk demokratiz­musa Kiegészítés: a) A közügyekbe való közvet­len beleszólás fórumai (egyesüle­tek, gyűlések, tüntetések stb.). b) A választási törvényjavas­lat. (A napilapokban 1988. októ­ber 17-én jelent meg.) Kihagyás:. a) Választójog. b) A választás. 16. A tanácsok a szocialista ál­lamszervezet részei Kihagyás: A végrehajtó bizottság. 17. Ügyintézés a tanácsokon. 18. A bíróság és az ügyészségek. 19. A fiatalkorúak bűnözése. 20. Az állampolgári jogok és kötelességek. Kiegészítés: Az új útlevéltörvény. 21 .Az ifjúság és kötelességei. Az egész anyagegység elhagy­ható. 22. Szocialista hazánk fegyve­res erői és fegyveres testületei. 23. A közoktatás. Kihagyás: a) A közoktatás hazánkban. b) Továbbtanulás közép- és felsőfokon. 24. Tanulás felnőttkorban Az egész anyagegység elhagy­ható. 25. A közművelődés Az egész anyagegység el­hagyható. 26. A tudomány és a technika gyors fejlődése Kiegészítés: Ökológiai válság. 27. A különböző társadalmak közös és sajátos problémái Kihagyás: A tőkés viág ellentmondásai. 28. A szocialista építés sajátos kérdései Az egész anyagegység el­hagyható. 29. Az ENSZ és szervezetei 30. A nemzetközi politika időszerű kérdései Az egész anyagegység elhagy­ható.

Next