Köznevelés, 1993 (49. évfolyam, 1-41. szám)

1993-01-08 / 1. szám

E­tikai szemponból kifo­gásolható, hogy a tantes­tület bérmaradványából kapok önkormányzati jutalmat - mondja Bodor Ferencné, a 12. Számú Szakmunkásképző Inté­zet igazgatója. - Ráadásul az igazgatót a főkönyvelő terjeszti fel a jutalmazásra, szakszerve­zeti egyetértéssel. Én nem va­gyok szakszervezeti tag, milyen alapon szól bele a szakszervezet képviselője az én jutalmamba? Továbbá: amikor én jutalma­zom a pedagógusokat, akkor a szakszervezeti vezető is sorra kerülhet. Én neki adok, ő meg nekem „ad” jutalmat? Nem eti­kus megoldás ez. Nagyon emlé­keztet a múltra, amitől pedig szabadulni akartunk a rend­szerváltozás perceiben. * Megkerestük Sáska Gézát, akitől megtudtuk, hogy az igazgatók jutalmazásának el­veit a szakszervezetekkel és az igazgatói kamarával közösen dolgozták ki januárban. Egye­bek közt abban is megállapod­tak, hogy csak az az igazgató kaphat jutalmat, aki jutalmazta a beosztott tanárait, s az igaz­gató évi jutalmának összege nem haladhatja meg bruttó fi­zetése háromszorosát. - Mi az oka annak, hogy az ön­álló bérgazdálkodó iskolák bérma­radványokkal nem rendelkezhet­nek szabadon? - A munkáltatói jogot mi gyakoroljuk az igazgatók fölött, mi döntünk a jutalmukról is. Kétségtelen anomália, hogy a jutalmat az iskola bérmaradvá­nyából fizetjük. De ne feledje, az igazgató a tantestület része a közalkalmazotti törvény sze­rint! - Az iskola takarítja meg a bért és az önkormányzat aratja le a ba­bért a jutalmazással? - Valamit nagyon félreért. Az iskola a mi általunk jóváha­gyott költségvetésből működő intézmény, mely nem tehet a közpénzzel azt, amit akar. Nem szabad azt hinni, hogy miután megszavazta, semmi köze az iskolai költségvetési pénzhez a fővárosi önkor­mányzatnak. Mi a közpénzek­kel a választóknak számolunk el. Amíg az iskolában a köz­pénz felhasználása munkajogi kérdés, addig nálunk politikai. A jutalmazással szeretnénk jó hangulatot teremteni az igaz­gatók körében. Ez az ünnepé­lyes jutalmazás is ezt a célt szolgálja. Ezzel is bizonyítjuk, hogy az önkormányzat peda­gógusbarát politikát kíván folytatni.­­ Pedagógusok a megmondha­tói, mennyire értük való az a politi­ka, mely a jobbára helyettesítések­ből eredő bérmaradványt nemcsak a helyettesítők között osztja szét, hanem amelyik lefarag ebből a pénzből az igazgatók megjutalma­­zására. - Persze, az lenne jó, ha az igazgatók, a középszintű veze­tők bére és státusa más lenne, mint a tantestületé, s akkor a kérdésének se lenne ilyen éle. - Mi volt a jutalmazás alapja ? - A végzett munka, forrása pedig a bérmaradvány. Van­nak iskolák, amelyek december elejéig nem tudták elkészíteni a mérlegüket, ezért nem kaptak jutalmat az igazgatóik, noha bérmaradványuk van, és a munkájuk ellen sincs kifogá­sunk. Előttem van a lista, melyen a száznégy igazgató neve, egy havi bruttó alapbére, javasolt és jóváhagyott jutalma, illetve a jutalmazás indoka van feltün­tetve. Ami a béreket illeti, a legkevesebb 46 600 forint, a legtöbb 110 000 forint. A leg­magasabb bérű igazgató évente 330 000 forint jutalmat is föl­vehet elvileg a bérmaradvány­ból. Úgy gondolom, meglehe­tősen nagy összeg ez ahhoz, hogy szó nélkül hagyják a be­osztott tanárok, akiknek ennyi­vel kevesebb jut a bérmarad­ványból­­ abból a bérmarad­ványból, amelynek ellenérté­két, a munkát ők végezték el. Az ellen valószínűleg senki­nek nem lehet kifogása, hogy a jól dolgozó igazgatók jutalmat kapjanak. Érdemes megnézni, hogy milyen alapon minősítet­te az igazgatók tevékenységét jutalmazandónak a fővárosi önkormányzat oktatási osztá­lya. Az oktatási ügyosztály az esetek többségében elfogadta az intézmények javaslatát a ju­talmak összegére. Ez az első látásra rokonszenves vezetői magatartás legalábbis meglepő­vé válik, ha szemügyre vesszük az indoklásokat. „Zökkenőmentesen indított tanévért” az egyik igazgató 15 000 forintot, a másik 32 000 forintot, a harmadik 25 900 fo­rintot kapott jutalmul. Egy másikuk pedig a „zavartalan tanévindításért” 58 000 forin­tot. Mi lehet a különbség a za­vartalan és a zökkenőmentes tanévindítás között? Csak ta­lálgathatunk. Nem tehetünk mást annak az igazgatónak az esetében sem, aki 40 000 forint jutalmat kapott a következő in­dokkal : „Az utóbbi két hónap­ban lelkiismeretes munká­jáért.” Nemcsak nyelvtani szem­pontból okoz gondot a mondat. Azon tűnődöm, hogy aki az utóbbi két hónapban lelkiis­meretesen dolgozott, az annak előtte vajon miképp végezte a munkáját? És két hónap „lelki­­ismeretes munkája” már 40 000 forintot ér az alapfizeté­sen felül? Arról nem is beszél­ve, vajon a lelkiismeretes mun­ka nem a minimum-e, amit egy igazgatótól elvárhatunk? Nem szemelgetek tovább e listából, mert még igazgatóel­lenességgel vádol meg valaki. Pedig nem ellenük, értük ké­szült ez az írás. Azokért az igazgatókért, akik nem össze­akaszkodni kívánnak beosztott tanáraikkal egy furcsa jutalma­zás miatt, hanem békességben dolgozni velük. * - Januárban lettem tagja az oktatási bizottságnak, s már a kezdet kezdetén megrökö­nyödtem a jutalmazás, a rend­kívüli béremelés menetén - Milyen alapon kaptak jutalmat az igazgatók? • Ha sokan hiányoztak, nagy az összeg • Beosztott javasolta főnökét • • A „zavartalan” és a „zökkenőmentes” között 43 ezer forint a különbség • December 9-én Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatal dísztermében a fővárosi önkormányzat irányítása alá tartozó szakképzési intézmé­nyek, diákotthonok és kollégiumok igazgatói közül száznégyen kap­tak pénzjutalmat. Az oktatási bizottság elnöke, Sáska Géza által kiosztott legkisebb összeg 15 000 forint, a legnagyobb 150 400 forint volt. Ezt a pénzt nem az önkormányzat erre a célra elkülönített összegéből adták, hanem az intézmények bérmaradványaiból. Sok igazgatónak lelkifurdalást okoz a jelenlegi jutalmazási rend, mondja Ritterné Vajta Mária, a Balassa János Egészségügyi Gimnázium és Szakiskola igaz­gatója, fővárosi önkormányzati képviselő. - Magas a fővárosi igazgatók alapbére, nem sza­bad ennek akár háromszorosát is kivonni az iskolák költségve­téséből, mert nagyon érzéke­nyen érinti az intézményeket, a beosztott tanárokat. Azt mondták rám akkor, hogy igazgatóellenes vagyok. Sze­rintem az igazgatóellenes, aki összeugrasztja az iskolák veze­tőit a tanárokkal. - Az önkormányzat oktatási bi­zottságának elnöke szerint önök megállapodtak a jutalmazás elvei­ben. - Született két határozat, ám egyiket sem hajtották végre. - Talán az időközben érvénybe lépett közalkalmazotti törvény miatt?­­ Ez a törvény januárban még nem volt érvényben, és az igazgatók jutalmazási eljárásá­nak kidolgozása nem ellentétes e törvénnyel. Tarthatatlan ál­lapot, hogy két és fél évvel a rendszerváltás után úgy megy a jutalmazás, mint régen. Na­gyon ismerős, lejáratódott eljá­rás az, hogy az igazgatót a be­osztottja terjeszti fel jutalomra. - Ön szerint mi volna a megol­dás? - A szakszervezet már több­ször és régen jelezte, hogy nincs jogi akadálya jutalmazási alapot létesíteni az önkor­mányzatnál az igazgatóknak. A hivatal jogászai ezzel nem értenek egyet. Nem tudom, közülük kinek van igaza, mert nem vagyok jogász. De azt tu­dom, hogy minél hamarabb meg kellene találni a megol­dást, mert jelenleg sok a fele­más, sőt ellentmondásos hely­zet. Például: a jó igazgató ki­osztja a bérmaradványt a peda­gógusoknak, nem gyülemlik föl az iskolájában annyi, hogy neki is jusson belőle decemberben. Miért legyen hátrányban az ilyen vezető azzal szemben, aki esetleg nem viseli annyira a szívén beosztottjai jutalmazá­sát? És micsoda állapot, hogy a fenntartó pénzt von ki az ön­állóan gazdálkodó iskolából? Úgy látom az önkormányzat oktatási bizottsága igyekszik minden ügyet politikai síkra terelni. Ezzel akadályozza, fé­kezi az elsősorban szakmai fel­adatokra összpontosító hivatal működését. NOVÁK GÁBOR4 *

Next